Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yksityinen yritys pyrkii rautateiden rahtiliikenteeseen ensimmäistä kertaa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Maaliskuu 06, 2009, 21:33:17 »

Yksityinen yritys pyrkii rautateiden rahtiliikenteeseen ensimmäistä kertaa

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/03/yksitynen_yritys_pyrkii_rautateiden_rahtiliikenteeseen_ensimmaista_kertaa_595608.html
tallennettu
Petri Miikkulainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #1 : Maaliskuu 06, 2009, 21:46:17 »

Onhan tämä jo kolmas kerta, ensimmäinen oli Spacecom ja toinen Tr. Ellei Yle sitten tarkoita, että tämä Proxion hakee lupaa ensimmäistä kertaa.  Pyörittää silmiään
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Maaliskuu 06, 2009, 23:05:36 »

Niin, oikeastaan tämäkin uutinen on sikäli virheellinen, että ei Proxion vielä ole pyrkinyt kiskoille, mutta Spacecomin ja Teollisuuden Raideliikenteen tavoin ilmoittaa pyrkivänsä. TR ilmeisesti uskoo edelleen, mutta tämänhetkinen lama taitaa taas viivästyttää suunnitelmia.

Ylen Teksti-TV:n uutinen oli taas tavan mukaan asiallisempi.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Maaliskuu 07, 2009, 00:41:19 »

Lyön tällä päivämäärällä viidentuhannen euron vedon siitä, että tämä uusin(kaan) yrittäjä ei tule pääsemään RHK:n rataverkolle operoimaan kaupallista liikennettä seuraavaan neljään vuoteen. Tämä mutuni perustuu VR:n taitoon ja tahtoon pallotella viranomaisia ja virastoja haluamallaan tavalla, jotta aito monopoli säilyisi heillä. Mikäli häviän vedon, siirrän tämän kyseisen puolenkymmenen tonnin joko MRY:n tahi SRHS:n tilille. Tämä määrä on suunnilleen samansuuruinen summa, jonka VR käyttää kuukaudessa RVI:n ja LVM:n virkamiesten voiteluun varmistaakseen mitä erinäisimmillä kikoilla monopolinsa jatkumon.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #4 : Maaliskuu 07, 2009, 01:03:52 »

Aikamoisen potin Mikko lupaa harrastajille, jotka todella tarvitsivat tuon summan. Pahoin tosin pelkään, että "Johtajan" ei tarvi luopua rahoistaan. Jonkinverran olen joutunut seuraamaan muiden operaattoreiden (museaalliset) vaikeuksia nykyään, suuria ongelmia on mm. kapasiteetin saannin toimivuudessa ja nykyään JKV-säädöksissä. Muutaman viranhaltijan kun saisi muihin hommiin voisi hommat onnistuakin...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Maaliskuu 07, 2009, 01:24:07 »

Koskeeko veto nimenomaan vain sitä mahdollisuutta, että uusi yrittäjä ei PÄÄSE kiskoille, siis siksi, että jokin ulkoinen este pysäyttää sen, vaiko myöskin sitä melko todennäköistä mahdollisuutta, että resurssit eivät yksinkertaisesti riitä?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Maaliskuu 07, 2009, 01:52:28 »

mutta sanoisin, että luovuttakaa jo 60- vuotta täyttäneet ukkelit sekä ministeriössä että VR:llä.
Lauttamattomasti sanoisit, mutta onneksi käytit konditionaalia.

Jossain murrosiän vaiheessa sitä kaikki ajattelevat, että vanhemmat eivät ole tehneet mitään oikein ja kaikki Vanha on vallattava ja purettava. Yleensä järki kuitenkin alkaa pikkuhiljaa kokemuksen myötä kasvaa. Toivottavasti ennen sitä maagista kuuttakymppiä, jonka jälkeen näköjään Kirves alkaa heilua.

Edelleen olen sitä mieltä, että kilpailun avaaminen rautateilla vain sillä perusteella, että kyllähän se kilpailu nyt pitää olla, on vain ja ainoastaan typerää. Sipoon terveyskeskuksen johtava lääkäri kävi männäviikolla telkkarissa erinomaisesti osoittamassa, ettei se julkinen palvelu ole kallimpaa ja tehottomampaa vain siksi, että se on julkista palvelua. Itse asiassa yksityistetty palvelu on AINA ja JOKAISESSA tapauksessa kallimpaa yksinkertaisesti siitä syystä, että molemmille yhteisten kustannusten lisäksi yksityinen tarvitsee oman tuottonsa.

Miettikääpä sitä, kirveskansa¹.


¹) Pyydän anteeksi siltä kainuulaiselta historialliselta kirveskansalta, joka yksityisyritteliäästi rakensi itselleen kirkon Lentiiraan, jonka kirkon julkinen valta kateuksissaan poltti. Esimerkkinne osoittaa hienosti sen, miten historian lehti on kääntynyt 180 astetta.
tallennettu
Petri Miikkulainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 49


« Vastaus #7 : Maaliskuu 07, 2009, 11:29:38 »

En ota nyt kantaa Pertin ja Ismon kirjoituksiin, mutta toistan aiemman ehdotukseni:

Olisiko ylläpidon mahdollista muuttaa tuota oman viestin muokkausta? Se on hyvä ja tarpeellinen toiminto, mutta sen käyttäminen sen jälkeen kun viestiä on luettu, on aika kyseenalaista. Tai sitten käy noin, että viestiä siteerataan, mutta alkuperäinen viesti on muokattu niin, ettei siteerauksesta saa enää selvää.

Pahimmillaan jos kommentoit jotain viestiä etkä tajua siteerata sitä, viesti onkin poistettu. Siinä sitten muut ihmettelee, että mihinkäs toikin taas liittyi? Kuulemma yleistä joillakin keskustelupalstoilla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #8 : Maaliskuu 07, 2009, 18:35:37 »

Tämä määrä on suunnilleen samansuuruinen summa, jonka VR käyttää kuukaudessa RVI:n ja LVM:n virkamiesten voiteluun varmistaakseen mitä erinäisimmillä kikoilla monopolinsa jatkumon.
   Tee Mikko ihmeessä rikosilmoitus virkamiesten väärinkäytöksistä, kun kerran noin varmaa tietoa omaat asiasta. Täytyyhän meidän saada rataverkolle useita uusia operaattoreita, lisää kuvattavaa nääs. Jos poliisitutkinta ei auta, niin Oikeusasiamies tutkikoon sopan.

Odotin, että joku nokkeluuden kiintotähti olisi puuttunut tähän 10 tunnin sisällä kirjoituksesta, mutta nyt menikin miltei 75% vuorokaudesta ennen kuin saimme lausuntoa. Mainittakoon, että minä en vihjaa tuossa mitään, kerron vain voitelusta; voitelua voi olla melko montaa erilaista sorttia, osa niistä tulkitaan korruptioksi, osa tavanomaiseksi kaupankäynniksi virkistys- ynnä muine tapahtumineen, joissa ei sinällään ole mitään muuta kuin moraalista pahuutta.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #9 : Maaliskuu 08, 2009, 00:09:26 »

Millähän kalustolla tämä uusi operoija meinaa aloittaa Huh ei ainakaan vuokraamalla VR:n kalustoa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #10 : Maaliskuu 08, 2009, 16:53:43 »

Millähän kalustolla tämä uusi operoija meinaa aloittaa Huh ei ainakaan vuokraamalla VR:n kalustoa.

Kalustoa saa kaluston valmistajilta. Ja uskoisin uusien operoijien olevan jo nyt todella merkittävän paljon VR:ää edellä mitä uuden kaluston hankintaan tulee.

Kuljettajien koulutus tulee avautumaan kilpailulle myös eli VRKK ei tule olemaan yksinoikeusasemassa enää montaakaan vuotta.

Proxionilla olisi hyvä laajennuskohde myös tuossa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Maaliskuu 08, 2009, 17:16:17 »

On perin mahdollista, että jo ihan lähitulevaisuudessa kuulemme uudesta VR riippumattomasta koulutusorganisaatiosta koskien rautatieammatteja laidasta laitaan. Jo kilpaillulla ratatyöpuolella myös koulutuspuolela on muutakin tarjontaa kuin VR:n tarjoamaa:

Maanrakentajan koulutusta Kouvolassa

Kouvolan seudun ammattiopistossa käynnistyi maarakentajan koulutus syksyllä 2008. Opetustilat sijoittuvat Kouvolan keskusvarikolle.

Koulutuksessa opiskellaan alan perustaitoja, mutta koulutusta painotetaan seudullisen tarpeen perusteella radanrakentamiseen ja kunnossapitoon. KSAO on ensimmäinen ammattiopisto Suomessa, jossa maarakentajan koulutuksessa suuntaudutaan ratatekniikkaan.

http://www.innorailkouvola.fi/fi/educationandresearch/innorailforum/ksao
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #12 : Maaliskuu 09, 2009, 21:02:18 »

Jotain on sentään tapahtumassa, tänään katselin koeajossa ollutta Flirttiä Tampereella. Ei ole enää kiskoilla pelkkää monopoliliikennettä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Maaliskuu 09, 2009, 21:45:29 »

Jotain on sentään tapahtumassa, tänään katselin koeajossa ollutta Flirttiä Tampereella. Ei ole enää kiskoilla pelkkää monopoliliikennettä.

Fakta homma nyt kuitenkin on se, että kunnat ovat tuossa kioskissa vain muodollisesti osakkaina, itse operaattorinahan tulee toimimaan VR.

Lueskeltuani tässä viime aikoina erinäisiä keskusteluita, en ehkä sittenkään pelkää häviäväni tätä vetoa, vaikka se alunpitäen aika rohkealta tuntuikin.

Mitä tuohon Junakalusto Oy:öön tulee, heidän osakassopimuksen lunastuslausekkeissa varmasti määritellään homma niin, ettei kukaan voi nurkanvallata kyseistä kioskia; ts. kaikki instanssit pidättävät itsellään sellaiset etuosto-oikeudet, ettei mainitusta kompanietista saa osakkeita kirveelläkään. Mun mielestä tää koko setti on puhdasta kulissia ja leikkifirman rakentamista EU:n vaatimusten vuoksi. En oo muuten EU:ta vastaan, mutta tällainen helvetin kallis spedeily byrokratiamyllyjen vuoksi on kouluesimerkki siitä, että homma on melko syvältä perseestä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yksityinen yritys pyrkii rautateiden rahtiliikenteeseen ensimmäistä kertaa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina