Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Näytettävän kuvan koko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 486


« : Tammikuu 05, 2009, 20:03:55 »

Tuntuu tämä uusi vorg toimivan niin, että kuva ei skaalaudu selaimessa, vaan esitetään aina täysikokoisena! Eli jos näytön koko on vaikka 800x600, tyypillinen kuva ei mahdu ruudulle, sitä ei voi myöskään vierittää! Tämä valinta on vissiin jossain siellä HTML-koodissa tehty, koska molempia esiintyy. Minusta kuvan pitäisi skaalautua ruudun mukaan! Wanha worg toimi näin. Selain on IE.

Edit vielä kerran: eli kyllähän myös wanha worg näytti kuvan täysikokoisena (välimuistista löytyi vielä sivu verrattavaksi), mutta sen pystyi vierittämään näkyviin. Näyttääkin itse asiassa olevan niin, että kuvalle varattu tila sivulla on nyt liian pieni, esim. tämän kuvan http://vaunut.org/kuva/54228 oikeassa laidassa oleva asemarakennus ei näy ainakaan minulla (pikkukuvassa se näkyy, tai tallettamalla kuva omalle koneelle ja katsomalla sitä). 
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2009, 22:46:43 kirjoittanut Tauno Hermola » tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2009, 23:11:24 »

Tässäpä olikin jo valmis topikki myös omalle kohdalle osuneesta ongelmasta: ei n e ä koko kuvaa! Vierittää voi vain ylös-alas, vaan ei vaakaan vas-oik, vaikka kuva jatkuukin näkemän ulkopuolelle. Mitenköhän tuohon ongelmaan pääsee käsiksi? Ei ole omalla näytöllä hanskattavissa.
tallennettu
Miika Rissanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #2 : Tammikuu 06, 2009, 00:53:25 »

Kertokaapa myös käyttämistänne selaimista nimet ja versionumerot niin vian etsintä helpottuu.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #3 : Tammikuu 06, 2009, 01:08:59 »

Kertokaapa myös käyttämistänne selaimista nimet ja versionumerot niin vian etsintä helpottuu.

Ainakin IE7 vain kaventaa näkymää, eikä tuo vaakasuuntaista vierityspalkkia esiin. Sen sijaan Firefox 3.0.5 toimii moitteetta. Tai ei se Firefox taida myöskään ihan moitteetta toimia, sillä kuva tulee tummemman ruskean laatikon ulkopuolelle, jos kuva ei mahdu kokonaan ruutuun. Mutta tämä vika lienee CSS:ssä eikä ohjelmassa.

Google Chrome näyttää toimivan Firefoxin tavoin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2009, 01:14:26 kirjoittanut Teemu Sirkiä » tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 486


« Vastaus #4 : Tammikuu 06, 2009, 02:42:21 »

Minulla on IE 6.0. Sellainen vielä, että vaikka se vierityspalkki tulisikin (eli sivu on niin leveä, ettei se mahdu vierittämättä selaimen ikkunaan), kuva ei silloinkaan näy kokonaan.
tallennettu
Ville Saarelainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #5 : Tammikuu 06, 2009, 10:14:19 »

Vaakavierityspalkki tuli esiin sekä Firefoxilla että Operalla, joten se taitaa olla jo korjattu.

Lisäksi kuvan auetessa Operalla tapahtui teinimäinen automaattinen vieritys alaspäin, jonka voisi siivota pois (mikäli se on sivun koodissa eikä Operan omia jekkuja).
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #6 : Tammikuu 06, 2009, 12:26:25 »

Lisäksi kuvan auetessa Operalla tapahtui teinimäinen automaattinen vieritys alaspäin, jonka voisi siivota pois (mikäli se on sivun koodissa eikä Operan omia jekkuja).

Minä taas pidän tästä ominaisuudesta. Kun kuvan avaa, yleensä on tarkoituksena katsoa sitä kuvaa, ja seuraavaksi sen kommentteja.

tallennettu
Tomi Lapinlampi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #7 : Tammikuu 06, 2009, 16:10:38 »

Lisäksi kuvan auetessa Operalla tapahtui teinimäinen automaattinen vieritys alaspäin, jonka voisi siivota pois (mikäli se on sivun koodissa eikä Operan omia jekkuja).

Minä taas pidän tästä ominaisuudesta. Kun kuvan avaa, yleensä on tarkoituksena katsoa sitä kuvaa, ja seuraavaksi sen kommentteja.

Itse taas haluaisin tuon automaattirullauksen pois. Iso vaunut.org -logo, jonka takia rullaus kai tehdään, on kuvasivuilla turha. Logo pois (tai pienenä menupalkkiin), tilaa säästyy ja rullausta ei tarvita.

- Tomi
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #8 : Tammikuu 06, 2009, 18:54:21 »

Tämä ongelma on korjaantunut eli nyt voin vierittää suuria kuvia vaakaankin. Kiitos tekijöille.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 486


« Vastaus #9 : Tammikuu 06, 2009, 21:20:56 »

Eipäs toimi! Iskee silmää Voihan sitä vierittää, kun kuva/sivu on tarpeeksi leveä, mutta ei kuva näy kokonaan! Ei iso http://vaunut.org/kuva/54228 eikä pieni http://vaunut.org/kuva/44847 kuva. Oikeastaan se vieritettävyys ei nyt taida olla niin oleellista, vaan näkyykö kuva kokonaan! Pikkukuviin vertaamalla ongelma näkyy selvästi.
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 141


« Vastaus #10 : Tammikuu 07, 2009, 11:43:22 »

Lisäksi kuvan auetessa Operalla tapahtui teinimäinen automaattinen vieritys alaspäin, jonka voisi siivota pois (mikäli se on sivun koodissa eikä Operan omia jekkuja).
Minä taas pidän tästä ominaisuudesta. Kun kuvan avaa, yleensä on tarkoituksena katsoa sitä kuvaa, ja seuraavaksi sen kommentteja.

Minä taas inhoan sitä. Kun avaan kuvan, menen yleensä ensimmäisenä lukemaan kommentteja sillä aikaa kun kuva latautuu. Lukeminen jää ärsyttävästi kesken kun sivu alkaa rullata ylöspäin ilman minun lupaani.  Vihainen

Pois tai valinnaiseksi ominaisuudeksi, kiitos.  Hymyilee
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 456


« Vastaus #11 : Tammikuu 07, 2009, 22:11:44 »

Lisäksi kuvan auetessa Operalla tapahtui teinimäinen automaattinen vieritys alaspäin, jonka voisi siivota pois (mikäli se on sivun koodissa eikä Operan omia jekkuja).
Minä taas pidän tästä ominaisuudesta. Kun kuvan avaa, yleensä on tarkoituksena katsoa sitä kuvaa, ja seuraavaksi sen kommentteja.

Minä taas inhoan sitä. Kun avaan kuvan, menen yleensä ensimmäisenä lukemaan kommentteja sillä aikaa kun kuva latautuu. Lukeminen jää ärsyttävästi kesken kun sivu alkaa rullata ylöspäin ilman minun lupaani.  Vihainen

Pois tai valinnaiseksi ominaisuudeksi, kiitos.  Hymyilee
Itsekin inhoan tuota teinixscrollausta, mutta pidän siitä, että kuva näkyy heti. Ehdottaisin sitä, että kaikki linkit (pikkukuvat, ”<--”- ja ”-->”-linkit, ym.) johonkin kuvaan olisivat vaikkapa muotoa ”http://vaunut.org/kuva/7157#kuva”, missä ”#kuva” olisi linkki siihen kohtaan sivua, josta kuva alkaa. Tällainen systeemi on käytössä esimerkiksi parovoz.comin kuvagalleriassa (klikkaa jotain pikkukuvaa ja katso mitä tapahtuu).
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2009, 22:19:07 kirjoittanut Heikki Piirainen » tallennettu
Mikko Loponen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #12 : Tammikuu 07, 2009, 23:49:02 »

Lisäksi kuvan auetessa Operalla tapahtui teinimäinen automaattinen vieritys alaspäin, jonka voisi siivota pois (mikäli se on sivun koodissa eikä Operan omia jekkuja).
Minä taas pidän tästä ominaisuudesta. Kun kuvan avaa, yleensä on tarkoituksena katsoa sitä kuvaa, ja seuraavaksi sen kommentteja.

Minä taas inhoan sitä. Kun avaan kuvan, menen yleensä ensimmäisenä lukemaan kommentteja sillä aikaa kun kuva latautuu. Lukeminen jää ärsyttävästi kesken kun sivu alkaa rullata ylöspäin ilman minun lupaani.  Vihainen

Pois tai valinnaiseksi ominaisuudeksi, kiitos.  Hymyilee
Itsekin inhoan tuota teinixscrollausta, mutta pidän siitä, että kuva näkyy heti. Ehdottaisin sitä, että kaikki linkit (pikkukuvat, ”<--”- ja ”-->”-linkit, ym.) johonkin kuvaan olisivat vaikkapa muotoa ”http://vaunut.org/kuva/7157#kuva”, missä ”#kuva” olisi linkki siihen kohtaan sivua, josta kuva alkaa. Tällainen systeemi on käytössä esimerkiksi parovoz.comin kuvagalleriassa (klikkaa jotain pikkukuvaa ja katso mitä tapahtuu).

Ei tarvinut kauan inhota tuota rullailua. Firefox + adblock plus niin saa hyvin tuommoiset karsittua.
Nyt kun kirjoittamaan aloin niin pakko mainita vielä etten pidä tuosta uudesta logosta.
tallennettu
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #13 : Tammikuu 07, 2009, 23:52:02 »

Ei tuo minulla poistanut tuota rullailua käytöstä vaikka onkin firefox ja adblock+ käytössä. Tuo Pavorozin kuvagallerian tyyli voisi ehkä olla parempi, vaikka ei nykyisessäkään mitään valittamista ole.
tallennettu
Mikko Loponen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #14 : Tammikuu 08, 2009, 00:23:41 »

Ei tuo minulla poistanut tuota rullailua käytöstä vaikka onkin firefox ja adblock+ käytössä. Tuo Pavorozin kuvagallerian tyyli voisi ehkä olla parempi, vaikka ei nykyisessäkään mitään valittamista ole.
Ei se sitä automaattisesti poista, mutta sillä se on mahdollista poistaa kun niin komentaa. Tietenki enssijasesti tällaiset ominaisuudet pitäisi olla jossain raksittavana pois. Samalla voisi lisätä raksin jolla saa siirrettyä kuvatekstin kuvan yläpuolelle jotta lukeminen ei keskeydy kulan latailun takia. Kuvateksti on monesti mukavampi lukee ja vasta sitten katella onko siinä kuvassa mitään kattomisen arvosta.
tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #15 : Tammikuu 16, 2009, 18:59:27 »

Tuohon kuvan näkymättömyyteen on vaikea sanoa oikeastaan mitään mullistavaa. Vika vaikuttaa olevan selaimessa (ainakaan mitään ei olla asian eteen tehty). Tai no tietenkin voisi sanoa sen, että käyttäkää oikeita selaimia, kuten esim. Firefoxia. Iskee silmää Tai kannattaa ainakin päivittää IE7:aan, silläkin moni vaiva paranee. Myös Vorgin etusivu on temppuillut IE:n joillakin versioilla.

On totta, että nykyinen Vorg on suunniteltu melko pitkälti vähintään 1200-leveille näytöille. Kuvakin menee tosiaan kehyksen yli niin kuin tuossa jo esille tuli. Kun suurin sallittu kuvaleveys on tuo 1200px, sivustoakin sen mukaan paljolti suunniteltiin. Ja kai suuret näytöt ja aiempaa suuremmat resot tulevat koko ajan enemmän käyttöön myös.

Kuvan scrollaus kohdilleen on tarkoitus olla helpotus eikä harmitus. Ikävä, jos siitä on kuitenkin harmia ollut. Toki siinä voisi miettiä myös tuota risuaitasysteemiä JavaScriptin asemesta.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 486


« Vastaus #16 : Tammikuu 20, 2009, 20:25:47 »

Ei oikein hyviä perusteluja näin miniPC:n ja mobiililaitteiden aikaan. Esim. tässä kuvassa http://vaunut.org/kuva/3845 ei näy edes tekstit kokonaan, en tiedä onko kuvan koko 'hankala' vai ko. sivulla jotain muuta erikoista.

Muutenkin, lähtökohta pitäisi olla "Best seen with any browser" eikä "Sivusto on suunniteltu mun suosikkiselaimelle"!

Enkä ihan nurisematta hyväksy edes ehdotusta päivittää IE7:ään, koska ei 6-versiollakaan tälläisiä ongelmia esiinny missään muualla. Vihainen
tallennettu
Mikko Loponen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #17 : Tammikuu 20, 2009, 21:26:06 »

En ymmärrä miksi pitäisi etes yrittää tukea rikkinäisiä selaimia. Eikö tarkoitus olise tehdä sivut jotka toimii kaikilla oikein toimivilla selaimilla.

Kuvakokoa ei turhaan pitäisi rajoittaa. Aloin kattelemaan pojan kanssa vorgia alusta ja oli jotenkin karuja ne alkuaikojen pienet kuvat. Tosin monesta ei varmaan sen aikasilla laitteilla parempia isoja kuvia olisi saanut.

Jo silloin vanhan sivuston aikaan kaipasin kevennettyä versioo lähinnä puhelimella katottavaksi. (tietysti optimoituna nokia e90:lle). Turhat logot ja arpakuvat pois ja muutenkin hyvin pelkistetty ulkoasu ja riittävän pienet kuvat. Ihan hyvin tuo luuri näyttää nykysetkin sivut mutta hitaasti latautuu. Yhteydestä on turha kitistä. 3G ja muut hienoudet loppuu taajamamerkkiin eikä muualla etes luurilla viitti mitään katella.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 486


« Vastaus #18 : Tammikuu 20, 2009, 22:56:11 »

En ymmärrä miksi pitäisi etes yrittää tukea rikkinäisiä selaimia. Eikö tarkoitus olise tehdä sivut jotka toimii kaikilla oikein toimivilla selaimilla.

En puhuisi kovin isoin kirjaimin rikkinäisistä selaimista, jos validaattori raportoi sivulta 11 virhettä:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fvaunut.org%2Fkuva%2F54228&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

(Pääsivu http://vaunut.org/ muuten meni virheettä läpi, pikku yllätys, harvoin tuolta "puhtaita papereita" saa  Virnistää)

Lainaus
Kuvakokoa ei turhaan pitäisi rajoittaa. Aloin kattelemaan pojan kanssa vorgia alusta ja oli jotenkin karuja ne alkuaikojen pienet kuvat. Tosin monesta ei varmaan sen aikasilla laitteilla parempia isoja kuvia olisi saanut.

Kuvakoon rajoittamista ei kukaan kai ole esittänytkään. (Alkuperäinen viestini ja ketjun otsikkokin on kyllä hieman harhaanjohtava, kun en sitä kirjoittaessa enää muistanut, miten vanha vorg todella toimi.)

Lainaus
Jo silloin vanhan sivuston aikaan kaipasin kevennettyä versioo lähinnä puhelimella katottavaksi. (tietysti optimoituna nokia e90:lle). Turhat logot ja arpakuvat pois ja muutenkin hyvin pelkistetty ulkoasu ja riittävän pienet kuvat. Ihan hyvin tuo luuri näyttää nykysetkin sivut mutta hitaasti latautuu. Yhteydestä on turha kitistä. 3G ja muut hienoudet loppuu taajamamerkkiin eikä muualla etes luurilla viitti mitään katella.

On tietysti yksi ratkaisu pieneen näyttöön ja hitaaseen yhteyteen, että kuva on saatavana usealla eri resoluutiolla, näinhän monissa kuvagallerioissa tai vaikkapa Wikimediassa onkin. Mutta se on hiukan toinen asia, kuin virheet sivustolla, josta tässä olen rutissut.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 20, 2009, 23:42:09 kirjoittanut Tauno Hermola » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Näytettävän kuvan koko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina