Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Rantaradan aivan alkuperäiset linjat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #50 : Marraskuu 18, 2011, 08:36:40 »

"Tämä" on Kirkkotietä, taisi olla 70-luvun lopulle asti läpiajettava. Siihen asti taisi Hämeentien ja Kirkkotien risteyksessä olla Esson huoltis, autokorjaamokin, risteysalueen toisella puolella Niiniahon SHELL- huoltis.
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #51 : Kesäkuu 02, 2012, 21:48:05 »

Kipaisin, minkä kipeiltä kintuiltani pääsin, iltapäivällä Salon ja Pohjankurun välillä maastotutkimuksella. H2O:ta tuli välillä siihen malliin taivaalta, että keikka supistui auton ikkunasta tihrustamiseksi, mutta jotain jäi plakkariin tosin valokuvia vain muutama. Kolusin myös alueen vanhoja kaivoksia läpi ihan ammatillisesta mielenkiinnosta.

Kullaanjärvien oikaisussa olin kuvitellut ratalinjan kulkevan idempää, mutta sielläpä olikin kallioon brutaalisti louhittu leikkaus http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Kallioleikkaus&srs=EPSG%3A3067&y=6671293&x=300404&lang=fi ja brutaali siksi, että ampukiviä lojui maastossa todella kaukana, ellei viereisen uuden leikkauksen tekijät olleet tyrineet pahemmin. No, tuohan on ollut korpea aikanaan joten tyhjennyslouhinta on ollut varmaan suunnitelmallista. Varsinainen penger oli tehty leikkaukseen huolella, reunat oli ladottu kivistä ja penger oli pysynyt kuivana, vaikka ojissa kasvoi 30-senttisiä runkoja.

Kuovilan asemalle johtava tie oli omituisen leveä ja hyvärunkoinen muuttuen heti aseman jälkeen kylätieksi. Onko Kuovilassa käsitelty joskus suuria massoja; soraa, raidesepeliä tai vaikkapa malmia? Uusin rataleikkaus on massoiltaan sen verran vaatimaton, että tietä on tuskin rakennettu muutaman sadan tuhannen tonnin siirtoon. Kuovilan alueella on joskus ollut kaivoksia ja nykyisinkin alueella on valtauksia, joten uteliaisuuteni heräsi.

Kosken ratapihalla oleva ruskea töhnä on malmia. Jossakin oli puhetta siitä, että rikastetta olisi kuljetettu asemalta, mutta jäänteet olivat kylläkin pelkästään esimurskattua malmikiveä. Nähtävästi Metsämontun kaivoksen finaalivaiheessa Aijalan rikastamo oli jo kylmänä ja malmi ajettiin sellaisenaan muualle rikastettavaksi. Kivan näköistä tavaraa haukattuaan happea 40 vuotta, tuon tyyppisistä sulfidimalmeista saattaa vapautua ympäristöön jotain sellaista, mikä saa Talvivaaran touhut näyttämään partiolaisilta. Toisaalta tuota samaa töhkää on alueen kallioperässä vielä riittämiin, en kyllä investoisi porakaivoon, jos asuisin noilla kulmilla. Kosken tunnelien vieressä on myös vanha rautakaivosalue, mutta oksidimalmi on harmittomampaa.

Pari viikkoa aiemmin kävin Halikon vanhassa tunnelissa ja länsipään uudemmista vesieristyksistä huolimatta tunneli oli märkä kuin mikä. Kummallista, että moinen pikkuinen kallio voi olla noin märkä. Talviliikennöinti on varmaan ollut yhtä tuskaa, ilmankos eräisiin moottorivaunuihin asennettiin kalterit ikkunan eteen. Tunnelin länsipäässä on ollut joku rakennelma leikkauksessa, pumppaamo?

EDIT ymppäsin kuvan mukaan Kuovilasta. Ottaen huomioon rakennusajankohdan 1895-1899 on tuollainenkin kallioleikkaus ollut suurhanke, silloisilla pajaporilla on ollut teroitusväli tuollaisessa mustassa kivessä 10 cm luokkaa ja räjähdysaineena on ollut melkoisen uusi Dynamiitti, jota on tiputeltu reiän pohjalle pesänpolttohengessä isompia ja isompia määriä, kunnes kallion pinta on alkanut puhuilemaan ja halkeilemaan, minkä jälkeen koko komeus on leiskautettu lähimpään järveen kauhialla latinkilla. Tuohon aikaan ja tuollaiseen kiveen on ahkera porarikaksikko tehnyt reilun tuuman reikää korkeintaan neljän tuuman tuntinopeudella, joten kalliolla on ollut poraria ja porapoikaa vilisemällä, eikä reiän syvyys ole ollut metriäkään, sitä syvempää ei putskepillä puhdisteta. Tsaarin aikaan ei varmaan saatu koneporia kuin ehkä Saksasta, niillä saattoi saada tuplatehon.

Veikkaan tuon leikkauksen teon kestäneen ainakin puoli vuotta. Nykypäivänä yhtä revityillä seinillä saa leikkauksen auki puoleen viikkoon yhdellä porarilla ja panostajalla, tuplahenkilöstöllä ja silolouhinnalla kahteen viikkoon.

Kulloonjärvien penkereet ovat myöskin taidonnäyte. Ensimmäinen on toki tehty louheesta ja kuorituista massoista, mutta mistä 30-luvun tarpeet on tuotu?


* 20120602_171610a.jpg (395.51 kilotavua, 1520x917 - tarkasteltu 1560 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2012, 23:12:19 kirjoittanut Jukka Viitala » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #52 : Kesäkuu 03, 2012, 01:39:10 »

Kosken ratapihalla oleva ruskea töhnä on malmia. Jossakin oli puhetta siitä, että rikastetta olisi kuljetettu asemalta, mutta jäänteet olivat kylläkin pelkästään esimurskattua malmikiveä. Nähtävästi Metsämontun kaivoksen finaalivaiheessa Aijalan rikastamo oli jo kylmänä ja malmi ajettiin sellaisenaan muualle rikastettavaksi. Kivan näköistä tavaraa haukattuaan happea 40 vuotta, tuon tyyppisistä sulfidimalmeista saattaa vapautua ympäristöön jotain sellaista, mikä saa Talvivaaran touhut näyttämään partiolaisilta. Toisaalta tuota samaa töhkää on alueen kallioperässä vielä riittämiin, en kyllä investoisi porakaivoon, jos asuisin noilla kulmilla. Kosken tunnelien vieressä on myös vanha rautakaivosalue, mutta oksidimalmi on harmittomampaa.

Olen ymmärtänyt, että Aijalasta on kuljetettu käytännössä kaikki rikaste ja malmikivi ensin kuorma-autoilla Kosken asemalle ja sieltä sitten junalla eteenpäin, koska alueella ei tuolloin ollut hyväkuntoisia teitä. Alunperin Aijalan rikastamolle piti rakentaa oma 6 km pitkä sivurata rantaradalta, mutta sitä ei kuitenkaan koskaan tehty erittäin hankalan maaston takia. Kosken aseman tavaraliikenne hoidettiin Karjaalta. En tiedä, mihin Aijalan rikastetta kuljetettiin jatkokäsittelyyn. Ehkä Harjavaltaan?

Kosken aseman maaperän puhdistus lienee jo käynnissä? Sulfidit ajan myötä hapettuu toisenlaisiksi yhdisteiksi, mm. kipsiksi ja rautahydroksidiksi (siitä se ruskea värikin tulee) ja metallit liukenee sadeveden mukana ympäristöön... Ongelmajätettä siis.

Aijalan alueella on toiminut 1600-luvulta alkaen ja 1970-luvulle asti viisi kaivosta, Hopeamäki, Aurums-Aijala, Helboms, Aijala-Ajosniitty ja Metsämonttu. Alueelta on löydetty mm. kuparia, rautaa, sinkkiä, lyijyä, rikkiä, hopeaa, kultaa ja arseenia. Kaikkea löydettyä malmia ei alueelta ole aikanaan pystytty louhimaan maaperässä olevien ruhjeiden ja siirtymien takia. Aijalan Ajosniityn kaivos ja rikastamo perustettiin vuonna 1949. Alkuvaiheissa Aijalan rikastamo tuotti rikastetta ensin kuparimalmista ja sitten myös rikkikiisusta ja lyijystä. Kesäkuusta 1953 lähtien siellä rikastettiin myös lähistölle perustetun Metsämontun kaivoksen sinkkimalmia. Aijalan ja Metsämontun kaivoksien malmit kaivettiin loppuun alkuvuonna 1958 ja toiminta hiljeni kokonaan juhannusaattona 1958. Metsämontun alueelta löytyi myöhemmin vuonna 1961 lisää sinkkimalmia ja syksyllä 1964 toiminta Metsämontun kaivoksella ja Aijalan rikastamossa alkoi uudelleen. Vuonna 1970 Aijalassa rikastettiin myös Telkkälän kaivoksen kuparimalmia. Metsämontun sinkkimalmi loppui ja samalla myös rikastamon toiminta päättyi jouluna 1974.

Sivussa mainittakoon, että 1960-luvulla Aijalaan lähetetty rikastamon saneeraussuunnitelma paloi poroksi Lohjan asemalla sattuneessa postivaunun tulipalossa. (Lähde kirjasta Kivinen Leipä, sivu 246).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2012, 01:56:35 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Jari Vuorisalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #53 : Heinäkuu 13, 2012, 12:32:22 »

Viimeksi toukokuussa kun näin Kosken entisen aseman seudut, niin kyllä tuo maaperä oli samanlaisessa kunnossa kun on ollut viimeiset 30-40 vuotta eli eipä siellä mitään puhdistustoimenpiteitä oltu aloitettu Surullinen
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #54 : Lokakuu 29, 2012, 16:32:26 »

Tuossa kartta vuodelta 1947. Siinä näkyy rantarataa Inkoosta Koskelle. Suuri tiedosto.
http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Taloudelliset%20kartat/Taloudellinen%20kartta%201:100.000%20Karjaa-Tammisaari%201947.jpg

Maisema jatkuu seuraavassa kartassa vuodelta 1929. Rataa kartalla on Kuovilasta Piikkiöön. Niin ikään suuri tiedosto.
http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Taloudelliset%20kartat/Taloudellinen%20kartta%201:100.000%20Salo%201929.jpg
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #55 : Joulukuu 04, 2012, 21:57:57 »

Turussa, Kupittaalta hieman Turkuun päin, on tainnut olla soranottoraide. Hiekkamontussa on nykyään hotelli/uimahalli, tai mikä lie. Montun reunalla on myös Maarian? paloasema. Kirkkokin liki.
Ratalinjan sivussa on ollut fillarifabriikki, Merilän Kustun? Rakennukset ovat yhä.

Nummen soraraide
Tuossa kartassa kyseinen raide (+ muitakin sivuraiteita) näkyy: http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/KARTAT/Topografiset%20kartat/Topografinen%20kartta%201:50.000%20Turku%201934%20%28et%29.jpg Suuri tiedosto!
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Seija Rannikko-Iltanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #56 : Helmikuu 13, 2014, 21:53:04 »

Paikkakuntalaisena haluan hiukan täydentää rautatien linjaustietoja täällä Halikossa. Kun puhuttiin Talolan ylikäytävästä ja siinä edelleen olevasta (tosin hiukan jatketusta) ratavartijan mökistä, kartta oli eri kohdasta, liikaa itään päin.  Tässä on ko. ylikäytävä.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/karttalinkki/karttalinkki.html?map.x=34&map.y=400&e=278433&n=6705085&scale=8000&tool=mitta&styles=normal&lang=fi&mode=orto&tool=mitta&lang=fi&mode=ortohttp:
Sinä sitten, kun tietää, näkyy pellolla vielä vanha linjaus.
Ja kun ensimmäinen linjaus kulki tunnelimäen pohjoispuolelta, se oli hiukan eri kohdassa kuin seuraava, ensimmäisen tunnelin rakentamisen jälkeen käytössä ollut. Tätä alkuperäistä linjausta näkyy vielä Vierun ja Välilän talojen välissä olevana penkkana. Ks. mittausviiva. (Tunnelin korkeutta ensin lisättiin, mutta sitten sähköistyksen vuoksi sekään ei riittänyt, vaan piti tehdä uusi.-  Paikkakunnalla puhuttua tietoa.)
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/karttalinkki/karttalinkki.html?map.x=159&map.y=244&e=280531&n=6702996&scale=8000&tool=mitta&styles=normal&lang=fi&mode=orto&tool=mitta&lang=fi&mode=orto
Olen näihin laittanut mittausmerkinnällä vanhaa linjausta, toivottavasti näkyy.
Ja tässä kohdinhan oli se iso ns. pitkänkaaren oikaisu, missä rata siirtyi lähes kilometrin etelämmäksi ja tehtii ns. Pepallonmäen tunneli. Ja Jokikaustan tieltä jäi vaarallinen tasoristeys pois, tuli silta.
Tietääkseni vanha rautatiesilta Kealassa on purkamatta, siis Purilanjoen ylittävä.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #57 : Helmikuu 14, 2014, 00:06:01 »

Mielenkiintoisesti tuo Pitkänkaaren vanha linja on jo pelloilta peruskartasta poistettu, mutta näkyy kuitenkin vielä aavistuksena ilmakuvissa.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #58 : Helmikuu 14, 2014, 10:17:45 »

Näkyy auton ikkunastakin, kun osaa katsoa ja kun muistaa tuon linjan. Muistan siksi, kun  vuodesta -68 aina Talolan/radan poistamiseen asti tuota varoituslaitosta osaltani kunnossapidin. Tuo relekoju oli ainakin 2 kertaa penkalla nurin, kolarien vuoksi.
tallennettu
Seija Rannikko-Iltanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #59 : Helmikuu 16, 2014, 10:28:49 »

Eivätpä olleet ne minun viivani tulleet tarkoittamallani tavalla näkyviin. Talolan ylikäytävän kohdalla viivan yläpää on kohdassa, mistä rautatie meni, ja pellolla näkyy radan kaareva linjaus.
Toisessa kuvassa, missä tunneli, viiva on tullut näkyviin länteen päin, mutta kartasta kyllä hyvin hahmottaa sitä itään päinkin.
Kun pitkäkaaren oikaisu otettiin käyttöön, maat luovutettiin takaisin viljelijöille ja niitä otettiin maatalouskäyttöön, mutta ilmakuvissa näkyy hyvin maalajierot. Ja monin paikoin näkyy sitten aikoinaan radan varteen rajoittuneet tontit ja esim. kuusiaitaa on vielä jäljellä.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #60 : Tammikuu 13, 2016, 00:01:11 »

Tolsan kohdalla nykyinen linja on petollisen suora ja puhkoo kallioita, joten se ei voi olla alkuperäinen, pajaporilla ei turhia kairailtu, jos oli vaihtoehtoja. Bongasin karttapaikan ilmakuvasta epäilyttävän kaaren eteläpuolelta alavammasta maastosta, mutta pari viikkoa sitten livenä huomasin 51:n levennyksen peittäneen sen melkein kokonaan. Veikkaisin kuitenkin tuota, koska maaston muodot ovat muuten jouhevat. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Olisiko+sittenkin+t%C3%A4ss%C3%A4%3F&srs=EPSG%3A3067&y=6667439&mode=orto&x=360158&lang=fi

Mankin kohdalta on johtanut raide 1,5 km pohjoisempana olevalle muuntoasemalle ja veikkaisin muuntoaseman itäpuolella olevan mäensyrjän lampineen olevan vanha kiviainespaikka, koska oikaisun yhteydessä näyttäisi olevan myös kolmioraide, jota tuskin olisi tarvittu parin pytyn roudaamiseen loppusijoituspaikkaansa. Ihmettelinkin joskus 11 v. sitten istuessani Köklaxin-Veikkolan tien varren silloisen Esson baarissa viereisen tien olevan "ylirakennettu" maalaismaisemaan, mutta sepäs olikin ratapenkka. Silloin ajatukset olivat keskittyneet baarin pöydän toisella puolella istuvan neidin ominaisuuksiin, joten asia unohtui vuosiksi. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt lähteä tutkimaan ratapenkkaa, niin olisi säästynyt paljolta...

Ja jälleen kerran. (Olisikohan jo kolmannen kerran tässä viestiketjussa) kehoitan tutustumaan Markku Nummelinin kirjoittamaan kirjaan Rantarata. Siinähän on kuva Tolsasta silloin kun oikaisu tehtiin. Eli itse kallistun kyllä siihen, että vanha linjaus kulki nykyisen pohjoisspuolelta.

Antin kuvaan http://vaunut.org/kuva/87180 linkkaama Kirkkonummen opaskartta avasi mukavasti vanhoja ilmakuvia, joista voi katsella miten vanhat ratalinjat ovat menneet. Hyvä ominaisuus noissa ilmakuvissa on se, että ne saa läpinäkyviksi, jolloin voi verrata uudempia ja vanhempia keskenään. Liitteenä pari kuvaa Tolsasta. Kuvien nimistä selviää minkä vuosien ilmakuvia on vertailtu, ja niissä näkyy selvästi uusi ja vanha ratalinjaus.

Eli Helsingin suunnasta tullessa vanha ratalinja kävi ensin nykyisen pohjoispuolella, sitten seuraavassa kaarteessa nykyisen eteläpuolella. http://kirkkonummi.karttatiimi.fi/link/4zfHU


* Tolsa orto 1956:1976.png (574.85 kilotavua, 747x555 - tarkasteltu 597 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #61 : Tammikuu 13, 2016, 00:03:18 »

Toinen liite.


* Tol-Kkn orto 1956:1976.png (501.01 kilotavua, 1169x312 - tarkasteltu 522 kertaa.)
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Rantaradan aivan alkuperäiset linjat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina