Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Kuulutusten kummallisuuksia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« : Tammikuu 31, 2011, 19:11:57 »

Lienee paikallaan kirjata muistiin eräitä junakuuultusten omistuisuuksia, joihin on viime aikoina saanut törmätä. Kaikki koskevat tällä kertaa yhtä ja samaa junaa eli Riihimäestä kello 7.52 lähtevää R:ää.

Junahan on palapeli, jonka yksi osa tulee Tampereelta, yksi Lahdesta ja kaksi lähtee Ri:ltä. Lähes päivittäin juna kuvittelee vielä Ri:llä ollessaan olevansa Tampereella, ja kaikelle kansalle kuulutetaan: "Tämä on taajamajuna Riihimäelle ja edelleen Helsinkiin. Pysähdyspaikkamme ennen Riihimäekä ovat Lempäälä, [...] ja Ryttylä. Hyvää matkaa." Moinen kuulutus aiheuttaa poikkeuksetta epätietoisia ja pelästyneitä reaktioita: "Meneeks tää juna Helsinkiin?" Junahenkilökunta ei näköjään joko muista tehdä tai pysty tekemään asialle mitään.

Varsinainen kuulutuskukkasten kimppu saatiin tänä aamuna. Laiturilla kuulutettiin aluksi aivan normaaliin Automaatti-Eijan tapaan, että "R-juna Tampereelta Helsinkiin saapuu raiteelle 5". Saman tien tuli perään "käsikäyttöisenä" kuulutuksena jotenkin tähän tapaan: "Korjaus äskeiseen kuulutukseen. R-juna Helsinkiin ei ole peruttu vaan lähtee raiteelta viisi. Juna ajetaan poikkeuksellisesti yhdellä yksiköllä."

Hetkinen, kuka oli sanonut, että juna olisi peruttu? Ei kukaan. Yhdellä yksikölä? Kävellessäni varmuuden vuoksi ensimmäiseen yksikköön saatoin todeta, että seuraava oli siinä tavalliseen tapaan kiinni. Muutenkin kaikki muu meni niin kuin aina, mutta perään tulevien yksiköiden kytkemisestä kertovia töytäisyjä tuli vain yksi. Keravan jälkeen konduktööri sitten ilmoittikin, että junassa on kolme yksikköä neljän asemesta, koska Tampereelta tuleva oli hajonnut matkalle.

Tällaista seuraa, kun kuulutukset tulevat jostakin matkan päästä. Ehkäpä tämä pitäisi lähettää palautteena myös VR:lle...
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Tammikuu 31, 2011, 21:07:42 »

Tästä tulee väistämättä mieleen liian hieno tekniikka, joka sotkeutuu omaan näppäryyteensä. Samaan olen törmännyt itseni kanssa: kun yritän olla liian fiksu, käy hyvin usein niin, että yritän olla nokkelampi kuin olen ja lopulta olen väärässä.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #2 : Tammikuu 31, 2011, 21:33:07 »

Kuulutuksista tuli mieleen hauska tilanne Oulusta olikohan loppusyksystä jolloin oli pikkupakkanen ja Tuli kuulutus että "P274 saapuu ja lähtee raiteelta 3 hyvää matkaa" ja juuri silloin 3-raidetta pitkin matelee tavarajuna jossa tyhjiä pankkovaunuja olikohan T5318 tai T5078 ja kuulen kun laiturilla oleva lapsi sanoo äidilleen että "Äiti meillä taitaa tulla hyvin kylmä matka" jolloin allekirjoittaneen kuvaamisesta ei meinannut tulla enää mitään kun rupesi naurattamaan. P274 saapui sen tavarajunan jälkeen siihen 3-raiteelle ehkä noin 15min päästä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2011, 23:38:31 kirjoittanut Harri Junttila » tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2586


« Vastaus #3 : Tammikuu 31, 2011, 22:16:02 »

Tosta tulikin mieleen tällaista: http://www.youtube.com/watch?v=_B84jCKMHAw  Iskee silmää
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #4 : Helmikuu 01, 2011, 00:51:29 »

Lähes päivittäin juna kuvittelee vielä Ri:llä ollessaan olevansa Tampereella, ja kaikelle kansalle kuulutetaan...

Tuo aiheutuu siitä, että junan reittiä valittaessa myös automaattiset kuulutuslaitteet käynnistyvät samaan aikaan näyttöjen päivityksen yhteydessä. Vaihtoehtoina siis on, että joko kuulutus kuullaan tuossa muodossa myös Riihimäellä tai sitten näytöt eivät ole oikein... Pienempi paha taitaa olla, että joudut kuuntelemaan tuon kuulutuksen muiden kanssa.

Kun näytöt on ohjelmoitu, niin aikaa kuulutuslaitteen poistamiseen Tampereen lähtökuulutuksen kohdalta olisi 1-2 sekunnin luokkaa. Valitettavasti se nyt vain ei ole mitenkään mahdollista ohittaa kuulutusta ja näin päädytään tähän tilanteeseen. Ikävää, mutta näillä on vain mentävä. Ei sitä tehdä siis kiusallaan, vaan täysin järjestelmien armoilla mennään.

"VR Pahoittelee"
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #5 : Helmikuu 01, 2011, 10:01:31 »

Lähes päivittäin juna kuvittelee vielä Ri:llä ollessaan olevansa Tampereella, ja kaikelle kansalle kuulutetaan...

Tuo aiheutuu siitä, että junan reittiä valittaessa myös automaattiset kuulutuslaitteet käynnistyvät samaan aikaan näyttöjen päivityksen yhteydessä. Vaihtoehtoina siis on, että joko kuulutus kuullaan tuossa muodossa myös Riihimäellä tai sitten näytöt eivät ole oikein...

Miten sitten on selitettävissä, että silloin tällöin on myös aamuja, jolloin väärää kuulutusta ei tule? Näytöt ovat silloinkin oikein. Näin oli esim. tänään.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #6 : Helmikuu 01, 2011, 10:51:44 »

Lähes päivittäin juna kuvittelee vielä Ri:llä ollessaan olevansa Tampereella, ja kaikelle kansalle kuulutetaan...

Tuo aiheutuu siitä, että junan reittiä valittaessa myös automaattiset kuulutuslaitteet käynnistyvät samaan aikaan näyttöjen päivityksen yhteydessä. Vaihtoehtoina siis on, että joko kuulutus kuullaan tuossa muodossa myös Riihimäellä tai sitten näytöt eivät ole oikein...

Miten sitten on selitettävissä, että silloin tällöin on myös aamuja, jolloin väärää kuulutusta ei tule? Näytöt ovat silloinkin oikein. Näin oli esim. tänään.


Mikäli reittikilpivalinnat tehdään ennakkoon, niin tilanteelta vältytään. Jos yksi runko saapuu Lahdesta, yksi Tampereelta ja kaksi lähtee Riihimäeltä, niin ajoissa tehtynä tuo onnistuu. Aina eivät työtehtävät kuitenkaan mahdollista ennakointia ja lopputuloksena on lähtökuulutuksen kuuleminen laitteen käynnistymisen jälkeen.

Mukava kuulla, että maailma on tänään ollut "parempi"...  Virnistää
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #7 : Helmikuu 01, 2011, 12:21:50 »

Z-junassa Lahdesta klo 5.40 kuultiin Mäntsälässä 19.01.  tällainen konduktöörin kuulutus : " Juna ei lähde mihkään, ennenkun junassa oleva häirikkö saadaan pois." Aamu-uniset matkustajat heräsivät laakista. Toki kaveri varsin pian ulos saatiin ja matka jatkui.
tallennettu
Andreas Ehnberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 110


« Vastaus #8 : Helmikuu 01, 2011, 13:03:26 »

A-juna (1x Sm2) 7:52 Leppävaarasta Helsinkiin, noin Huopalahden kohdalla tuli suunnilleen tällainen kuulutus:
"Matkustajatiedotus, junan kolmessa taaemmassa osastossa on tilaa jopa istua".
Oletettavasti aika moni oli ahtautunut junan helsingin päähän. Istuin junan itse perällä missä oli hyvin tilaa...
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #9 : Helmikuu 01, 2011, 13:07:33 »

Eräs lähijunien myöhästymisen syy on ollut kautta aikojen, että matkustajat pyrkivät saapumaan Helsinkiin ensimmäisten joukossa täyttämällä junan etuosan. Sitten kitistään täysistä junista, jotka ovat muutamia minuutteja myöhässä. Samaan aikaan perällä on tilaa, eikä tunnelmakaan niin tiivis...

Ensimmäinen kokeilukerta sisältyy lipun hintaan...
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #10 : Helmikuu 01, 2011, 16:12:10 »

Mitä eroa on K-Supermarketin kassoilla ja lähijunien ovilla?

- K-Supermarketin kassoilla porukka ravaa satoja metrejä löytääkseen sen lyhyimmän jonon. Asemilla taasen sama porukka ravaa satoja metrejä päästäkseen jonottamaan sille yhdelle ja samalle ovelle.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Helmikuu 01, 2011, 16:55:01 »

Ja siinä lyhyimmässä kassajonossa on maksuvuorossa henkilö joka on kadottanut lompakkonsa/pankkikorttinsa/tunnuslukunsa/silmälasinsa/muistinsa jne. Tarpeeton pyyhittäköön yli.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #12 : Helmikuu 01, 2011, 17:06:28 »

Ja itse noista kuulutuksista: Matkustan nykyisin melko harvaan, ja siksi tuntuu oudolta,että virheellisiä kuulutuksia sattuu tämän tästä.
Usein kohdalleni on sattunut tapaus, jossa Riihimäeltä Helsinkiin matkaavassa junassa kuulutus kertoo junan lähtevän Riihimäen kautta Helsinkiin ja ensimmäiset pysähdyspaikat ovat Lempäälä,Viiala,Toijala...Liittynee siihen,että Tampereelta tulevaan pätkään lisätään yksikköjä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Helmikuu 01, 2011, 17:13:21 »

Kertomaani asiaa on näköjään käsitelty jo edellä. No siitä näkee, että en ole ainoa kummastelija.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #14 : Huhtikuu 28, 2011, 21:57:13 »

Joskus tuntuu, että vähempikin kuuluttaminen riittäisi:

Odottelin eilen Salossa 15:30 tienoilla Turkuun menevää IC135:sta, kun kuulutettiin, tietysti kaikilla kolmella kielellä, että Helsinkiin menevän IC2 142:n "lähtöaika on muuttunut, uusi lähtöaika 15:35" tjsp, heti perään normaalit tulo ja lähtökuulutukset ja samaan aikaan jo junakin saapuu asemalle. Aikataulussa IC2 142:n lähtöaika on 15:32! IC 135:n lähtöaika on 15:30 eikä se tietenkään voi lähteä ennen 142:n saapumista, eikä ollut vielä edes asemalla,  mutta sen osalta ei mitään ylimääräisiä kuulutuksia tehty.

Mitähän tälläkin saavutetaan, muuta kuin hämmennystä matkustajien keskuudessa? Pyörittää silmiään
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #15 : Huhtikuu 29, 2011, 20:13:06 »

Eräässä junassa konduktööri pyysi ystävällisesti matkustajia poistumaan eteläpään ohjaamosta ja siirtymään eteenpäin.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Huhtikuu 30, 2011, 10:52:28 »

Varmaan tätäkin on jo käsitelty, mutta kysäisen kuitenkin, että miten nuo asemien automaattikuulutukset synkronoidaan junan sijainnin suhteen. Sattui kohdalleni  jo toisen kerran, että myöhässä oleva juna sai kurotuksi aikaa kiinni, mutta kuulutus ei sitä 'tiennyt'. Juna oli lähtenyt eteenpäin ja olin nousemassa asemalle jättämääni autoon, kun kuulutus lupasi junan saapuvan.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #17 : Huhtikuu 30, 2011, 15:09:02 »

Varmaan tätäkin on jo käsitelty, mutta kysäisen kuitenkin, että miten nuo asemien automaattikuulutukset synkronoidaan junan sijainnin suhteen. Sattui kohdalleni  jo toisen kerran, että myöhässä oleva juna sai kurotuksi aikaa kiinni, mutta kuulutus ei sitä 'tiennyt'. Juna oli lähtenyt eteenpäin ja olin nousemassa asemalle jättämääni autoon, kun kuulutus lupasi junan saapuvan.

Arvioitu lähtöaika on, kuten nimikin kertoo, arvioitu lähtöaika. Junahenkilökunnalla on ohje, että laiturinäytöistä tulee tarkistaa uusi arvioitu lähtöaika eikä ennen sitä saa antaa "valmis lähtöön"-opastetta. On tilanteita, joissa arvioitu lähtöaika on ollut ennen asemalle saapumista jotain muuta ja sitä ei ole ehtinyt nähdä ennen junan saapumista. Toisaalta on myös paljon asemia, joissa ei ole laiturialueella näyttöjä vaan ainoastaan jossain aseman seinän läheisyydessä minne ei ole näköyhteyttä.

Nämä ovat toisaalta ikäviä tilanteita, jotka loppupeleissä voitanee laittaa sinne kuuluisaan "ihmisten tekemien inhimillisten erehdysten" pohjattomaan kaivoon. Toisaalta aikataulun kiinniottaminen on kautta aikojen ollut "kunnia-asia", koska niin paljon palautetta saadaan myöhästelyistä ja kuulutuksien puutteista... Maailma ei ole vielä(kään) valmis paikka, vaan kehitystyö jatkuu...

Esimerkiksi Salossa tällainen näkyy myös niin päin, että läheisessä toimistorakennuksessa työskentelevät katsovat Karjaalta Turkuun lähteneen junan olevan hieman myöhässä ja jättävät sen vuoksi asemalle saapumisen viime tippaan... Sitten kun aikataulu onkin otettu kiinni ennen Saloa ja juna valmis jatkamaan Turkuun ajallaan, niin laiturin länsipäässä juostaa kieli vyön alla kohti junaa... Jätätkö asiakkaat laiturille juoksemaan vai junan myöhään ja asiakkaat odottamaan seuraavaa tunnin..?

Hauskaa vappua kaikille!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Huhtikuu 30, 2011, 15:49:43 »

Kiitos Larille vastauksesta! Minun kohdallanihan asiassa ei ollut muuta ongelmaa kuin  vain huvittuneisuus kuulutusten tiedoista. Senkin olen huomannut, että tieto junan myöhästymisestä leviää näiden internettien kautta yllättävän hyvin. Olen ollut muutaman kerran junalla vierasta vastassa junan ollessa myöhässä,  ja selvästi aikataulun mukaista aikaa myöhemmin tulee junalle porukkaa paikalle.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Kuulutusten kummallisuuksia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina