Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajunat törmäsivät Nokialla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #25 : Helmikuu 21, 2011, 19:23:50 »

Sen sähkön saa akusta. Jotain ledivaloa polttaa aika monta vuotta yhdellä videokasetin kokoisella akulla. Mukaan pienempi merkkivalo kertomaan akun vähäisestä varauksesta, niin sen voi sitten varikolla vaihtaa toiseen ja pistää tyhjentyneen latautumaan.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #26 : Helmikuu 21, 2011, 21:42:10 »

Vr:n turvallisuuskulttuuri näyttää jättävän kysymyksiä ilmaan kun näin selkeässä tilanteessa kömmähdetään näin pahasti..Monta asiaa meni pieleen ja perävaloja ei edes ollut, joka olisi pelastanut kuljettajan antamalla aikaa poistua veturin etuosasta, törmäystä sillä ei olisi vältytty mutta annettu veturinkuljettajalle aikaa pelastua. Nyt ei ollut enää sitäkään mahdollisuutta jätetty. Vr:n turvallisuudesta vastaavat voivat katsoa peiliin ja pitkään.
tallennettu
Mikko Isovirtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 57


« Vastaus #27 : Helmikuu 21, 2011, 22:21:12 »

Vr:n turvallisuuskulttuuri näyttää jättävän kysymyksiä ilmaan kun näin selkeässä tilanteessa kömmähdetään näin pahasti..Monta asiaa meni pieleen ja perävaloja ei edes ollut, joka olisi pelastanut kuljettajan antamalla aikaa poistua veturin etuosasta, törmäystä sillä ei olisi vältytty mutta annettu veturinkuljettajalle aikaa pelastua. Nyt ei ollut enää sitäkään mahdollisuutta jätetty. Vr:n turvallisuudesta vastaavat voivat katsoa peiliin ja pitkään.

Höpö höpö.

Kun perusasiat ovat tyystin hukassa sinulta ja tarkemmat tiedot itse tapauksesta, ei voi kuin voivotella.

Kuljettajan olisi pelastanut tuolta onnettomuudelta varmuudella vain se, että olisi nukkunut vuorostaan pommiin.

Yleisesti ottaen tämäkin tapaus osoittaa, että poikkeuksellisissa tilanteissa piilee usein melkoinen riski. Toisaalta niin se on olemassa rutiininomaisissa tilanteissakin.

Ikävä kyllä tähänkin tapaukseen syyllinen joudutaan etsimään ja jos se ei ole tekniikassa, se on ihmisessä ja kummassakaan tapauksessa syyllisen löytyminen ei ole mukavaa luettavaa. Opiksi siitä toki olisi hyvä ottaa; niiden jotka vielä voivat virheitä tehdä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #28 : Helmikuu 22, 2011, 00:33:50 »

Vr:n turvallisuuskulttuuri näyttää jättävän kysymyksiä ilmaan kun näin selkeässä tilanteessa kömmähdetään näin pahasti..Monta asiaa meni pieleen ja perävaloja ei edes ollut, joka olisi pelastanut kuljettajan antamalla aikaa poistua veturin etuosasta, törmäystä sillä ei olisi vältytty mutta annettu veturinkuljettajalle aikaa pelastua. Nyt ei ollut enää sitäkään mahdollisuutta jätetty. Vr:n turvallisuudesta vastaavat voivat katsoa peiliin ja pitkään.

Sääntö ei ole VR:n, vaan Enne Viraston käsialaa, eli VR:llä tuskin tarvitsee kummemmin peiliin katsella. Tietysti VR olisi voinut kehittää omia ratkaisujaan turvallisuuden lisäämiseksi, mutta usein voisi olettaa viranomaisen tehneen oman työnsä kunnolla. En toisaalta usko, että valo junan perässä olisi suorastaan kielletyksi muuttunut, vaikka sitä ei enää oltaisikaan vaadittu..
Ja kun tämän keskustelun perusteella onnettomuuspaikalla on ollut ainakin kaarretta ja sen edellä mahdollisesti tiukkojakin mutkia, valo olisi joka tapauksessa näkynyt vasta varsin myöhään. Eli tässä tapauksessa väittämäsi, että kuljettaja olisi pelastunut, oli - valitettavan tavalliseen tapaasi - väärä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1430


« Vastaus #29 : Helmikuu 22, 2011, 00:39:25 »

Taisi muuten aikoinaan kaikki tietävä ja kaikki mahdottamatkin vaaratekijät huomioon ottava Trafi (liikennevirasto?) (mm. kesäinen Tornion vaihtotyösekoilu) uutta "jt:ä" luodessaan säännöistään poistaa tarpeettomina junan loppu-opasteet. Kalliiksihan tuo tulee paristojen vaihto ja työ-aikaa kuluu opastinlyhtyjen asentaminen - eikä tarvitse kuljettajan tähyillä peileistä enää junan peräpään kulkua - pelkkää plussaa koko uudistus. Tosin eihän asia enää minulle mitenkään kuulu, mutta hieman surullisia tunteita herättää (ja vastauksia vailla olevia kysymyksiä). Mutta kuten Nymannin poika jossain yhteydessä mainitsi - kukin pysyköön omalla tontillaan...
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #30 : Helmikuu 22, 2011, 08:15:38 »

Aamulehden tietojen mukaan törmänneen veturin jarrukahva olisi ollut hätäjarrutus-asennossa, eli kuljettaja on jotain ehtinyt tehdä ennen törmäystä.

On kyllä mielenkiintoista tietää, miten on pysähtyneen veturin sijainti ilmoitettu avustavalle veturille, ja onko avustettava juna mahdollisesti valunut taaksepäin?

Osanottoni kuljettajan omaisille.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #31 : Helmikuu 22, 2011, 08:43:27 »

On kyllä mielenkiintoista tietää, miten on pysähtyneen veturin sijainti ilmoitettu avustavalle veturille, ja onko avustettava juna mahdollisesti valunut taaksepäin?

Todennäköisesti kuljettajalla on ollut väärää tietoa pysähtyneen junan tarkasta sijainnista. Olisikohan jo aika alkaa hyödyntämään satelliittipaikannusta rautateilläkin?

Onnettomuus paljasti jälleen puutteita turvallisuutta korostavan VR:n riskienhallinnassa. Miksi vaarallisia aineita kuljettava juna lähetettiin avustamaan toista junaa? Miksei vaunuja jätetty Siuroon tai hälytetty avustusvetureita Tampereelta? Oliko motiivina vain saada liikenne kulkemaan mahdollisimman nopeasti riskeistä välittämättä - "koska näin on tehty ennenkin"?

Inhimillisestä traagisuudestaan huolimatta onnettomuudessa oli onneakin mukana. Junat pysyivät raiteilla, eivätkä sähköratarakenteet tai säiliövaunut vaurioituneet, mikä olisi pahimmillaan voinut johtaa myrkylliseen tulipaloon ja lähistön asutuksen evakuointiin.

 
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #32 : Helmikuu 22, 2011, 09:22:04 »

Olen kuullut huhuja että tuhat kiloa painavalla autolla on joskus ajettu toisen perään liikennevaloissa vaikka edessä pysähtyneenä olleella on palanut jarruvalot ja liikennevalokin on näyttänyt punaista. En tunne tapauksen henkilöitä mutta joskus 80-luvulla lienee tapahtunut. Saattaa olla ihan keksittykin tarina.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 513


« Vastaus #33 : Helmikuu 22, 2011, 09:58:21 »

Onnettomuus paljasti jälleen puutteita turvallisuutta korostavan VR:n riskienhallinnassa. Miksi vaarallisia aineita kuljettava juna lähetettiin avustamaan toista junaa? Miksei vaunuja jätetty Siuroon tai hälytetty avustusvetureita Tampereelta? Oliko motiivina vain saada liikenne kulkemaan mahdollisimman nopeasti riskeistä välittämättä - "koska näin on tehty ennenkin"?

Inhimillisestä traagisuudestaan huolimatta onnettomuudessa oli onneakin mukana. Junat pysyivät raiteilla, eivätkä sähköratarakenteet tai säiliövaunut vaurioituneet, mikä olisi pahimmillaan voinut johtaa myrkylliseen tulipaloon ja lähistön asutuksen evakuointiin.

Siurossa ei ole henkilökuntaa joka suorittaa jarrujenkoettelun joka täytyy tehdä "pitkänkaavan" mukaan jos veturi vaihdetaan toiseen veturiin.

// lainaus korjattu
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2011, 10:18:36 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 265


« Vastaus #34 : Helmikuu 22, 2011, 11:01:38 »

Juha, junassa oli tyhjiä rikkihappovaunuja ja loppupäässä muutama Talvivaaran sakkavaunu. Noita ei varmastikaan katsottu siinä määrin vaarallisiksi vaikka VAK -kuljetuksiin kuuluvatkin että olisi sen takia jätetty Siuroon. Huomatkaa että lähes kaikki metallituotteet lasketaan nykyisin VAK -kuljetuksiksi, Rautaruukin teräskelajunissakin on nykyisin vaarallisen aineen merkit.

Loppuopastimet olisi saatava takaisin tavarajuniinkin (ainakin IC2 -kalustossa loppuvalot palavat). Ei voi olla noin vaativa toimenpide laittaa niitä kun koetellaan jarruja. Ja epäilempä että onnettomuustutkinnan toimenpide-ehdotukseen nuo tulevatkin.

Ja osanottoni menehtyneen veturinkuljettajan lähipiirille, vaikka tuskin niitä täältä lukevat.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2922


« Vastaus #35 : Helmikuu 22, 2011, 11:46:38 »

Rautaruukin teräskelajunissakin on nykyisin vaarallisen aineen merkit.

Tämä ymmärtääkseni johtuu siitä, että kelat saattavat olla vaarallisen kuumia. Sen verran on ripeä tuotantoketju.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #36 : Helmikuu 22, 2011, 11:48:53 »

Juha, junassa oli tyhjiä rikkihappovaunuja ja loppupäässä muutama Talvivaaran sakkavaunu.

Ok. Onnettomuuden uutisoinnista sain käsityksen, että olisi ollut vaarallisempaakin tavaraa kyydissä. Mutta eipä uutistoimittajat aina tarkista tietojaan; tämänpäiväinen Metro-lehtikin väittää linjalle jääneen junan olleen matkalla Harjavallasta Mäntyluotoon...
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 273


« Vastaus #37 : Helmikuu 22, 2011, 20:59:27 »

Onko kukaan tietoinen mihin nämä onnettomuudessa olleet veturi ja vaurioituneet vaunut on siirretty? näin Nelosen kuvaajan videopätkää iltasanomien nettisivuilla, jossa 2xdv12 otti todennäisesti törmänneen junan ehjät vaunut siirtoon.

http://www.iltasanomat.fi/videot/Tavarajunat%20t%C3%B6rm%C3%A4siv%C3%A4t%20-%20kuljettaja%20kuoli/vid-1288370752193.html

tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 504


« Vastaus #38 : Helmikuu 22, 2011, 21:08:34 »

Taisi muuten aikoinaan kaikki tietävä ja kaikki mahdottamatkin vaaratekijät huomioon ottava Trafi (liikennevirasto?) (mm. kesäinen Tornion vaihtotyösekoilu) uutta "jt:ä" luodessaan säännöistään poistaa tarpeettomina junan loppu-opasteet. Kalliiksihan tuo tulee paristojen vaihto ja työ-aikaa kuluu opastinlyhtyjen asentaminen - eikä tarvitse kuljettajan tähyillä peileistä enää junan peräpään kulkua - pelkkää plussaa koko uudistus.  

Eikös tuota junan kokonaisuutta valvottu lähinnä junan ulkopuolelta? Ne valvojatkin ovat jo kadonneet, tässä ehkä yksi syy loppuopastimien katoamiseen.

Joskus 80-luvun alussa olin itse mukana sellaisessa projektissa, jossa kokeiltiin ohiajavan junan takapään tunnistamista videokuvasta; still-kuva olisi lähetetty jonnekin valvomoon, jossa sitten voitaisiin pällistellä kuvaa ja pähkäillä, onko siinä loppuopastimet vai ei Iskee silmää. Tuossa vaiheessa pelattiin vielä videonauhojen kanssa. Löytyihän se junan takapää kuvista, mutta ei hankkeesta muuten tainnut sen kummempaa koskaan tulla.
tallennettu
Joonas Leinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #39 : Helmikuu 22, 2011, 21:30:51 »

Onko kukaan tietoinen mihin nämä onnettomuudessa olleet veturi ja vaurioituneet vaunut on siirretty? näin Nelosen kuvaajan videopätkää iltasanomien nettisivuilla, jossa 2xdv12 otti todennäisesti törmänneen junan ehjät vaunut siirtoon.

http://www.iltasanomat.fi/videot/Tavarajunat%20t%C3%B6rm%C3%A4siv%C3%A4t%20-%20kuljettaja%20kuoli/vid-1288370752193.html



Suden perässä ei näyttänyt olevan suojavaunua ollenkaan? Tyhjiä vaunuja siis?
tallennettu
Jouni Ijäs
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #40 : Helmikuu 22, 2011, 23:16:48 »

Onko kukaan tietoinen mihin nämä onnettomuudessa olleet veturi ja vaurioituneet vaunut on siirretty? näin Nelosen kuvaajan videopätkää iltasanomien nettisivuilla, jossa 2xdv12 otti todennäisesti törmänneen junan ehjät vaunut siirtoon.

http://www.iltasanomat.fi/videot/Tavarajunat%20t%C3%B6rm%C3%A4siv%C3%A4t%20-%20kuljettaja%20kuoli/vid-1288370752193.html

Eipä ainakaan Tampereen Perkiön varikolla näytä olevan.


//Korjattu lainaus
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2011, 00:16:23 kirjoittanut Teemu Peltonen » tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #41 : Helmikuu 23, 2011, 17:23:25 »

AL: Siuron turmajunan kuljettaja ehti hätäjarruttaa muutamia sekunteja – Menehtyi heti

Nokian Siurossa sattuneessa junaturmassa menehtynyt junankuljettaja ehti hätäjarruttaa muutamia sekunteja. Vauhtia turmajunalla oli maksimissaan 46 kilometriä tunnissa.

Mäntyluotoon matkalla ollutta tavarajunaa avustamaan tullut toinen juna törmäsi avustettavan junan viimeiseen vaunuun Nokialla Siuron ja Suoniemen välillä maanantaina. Avustamaan tulleen junan veturinkuljettaja menehtyi onnettomuudessa.

Toistaiseksi onnettomuustutkintakeskus on selvittänyt törmänneen junan kulunrekisteröintilaitteen tietojen avulla, että veturinkuljettaja oli aloittanut hätäjarrutuksen joitakin sekunteja ennen törmäystä 46 km/h nopeudesta.

Törmäyshetkellä junan nopeus oli 41–46 km/h. Tarkan törmäysnopeuden selvittäminen on vielä kesken.

Alueella oli 50 km/h nopeusrajoitus. Junien kulunvalvontalaite estää sallitun nopeuden ylittämisen.

Veturinkuljettaja ei ehtinyt poistua ohjaamosta ennen törmäystä. Hän sai surmansa törmäyshetkellä.

Onnettomuustukintakeskus ei ole vielä saanut käyttöönsä onnettomuuteen liittyviä radioliikenteen tallenteita.

Tutkinnan jatkotoimissa keskitytään erityisesti junien kulunrekisteröintilaitteiden tietojen tarkempaan analysointiin sekä selvittämään tapahtumia radioliikenteen tallenteiden ja henkilöiden kuulemisten avulla.

Onnettomuustutkintakeskus nimittää kyseisen onnettomuuden tutkintalautakunnan lähipäivinä.


http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Pirkanmaa/1194667790042/artikkeli/siuron+turmajunan+kuljettaja+ehti+hatajarruttaa+muutamia+sekunteja+menehtyi+heti.html
tallennettu
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #42 : Helmikuu 23, 2011, 18:53:30 »

Veturit pitäisi varustaa samantapaisilla  puskimilla kuin esim rikkipytty ettei vaunu pääsisi nousemaan ohjaamoon. Keskiohjaamo on turvallinen niin kauan kun veturi on pyörillään.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #43 : Helmikuu 23, 2011, 21:16:04 »

Tietääkö joku jotain 3101:n tämän hetkistä kohtaloa?
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #44 : Helmikuu 24, 2011, 17:50:21 »

"- Ohjeiden sisäistäminen ja täsmällinen noudattaminen auttaa ehkäisemään ongelmia ennalta, Mäkelä sanoo."
Kun täällä sanotaan höpöhöpö vr:n kritiikille turvallisuusasioissa, ovatko aiheettomia trafin kommentitkin?


 
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2922


« Vastaus #45 : Helmikuu 24, 2011, 18:10:48 »

Mistä lainaus on, ts. mihin se liittyy?

EDIT: Oli näköjään toisessa ketjussa linkatusta YLE:n uutisesta, joka ei liittynyt tämän ketjun tapaukseen. (Tapauksen tutkintahan on kesken, joten TraFi tuskin edes osaltaan viittasi Nokian törmäykseen.)

Herääkin kysymys, että mitä helvettiä Tonin edellinen kommentti yritti tämän ketjun kontekstissa sanoa?
tallennettu
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #46 : Helmikuu 24, 2011, 18:23:07 »

Kiskoilla liikuttaessa ei mennä vanhoilla vihreillä, ei ajeta ylinopeutta eikä ohitella keltaisilla viivoilla. Mitä pykäliä nokialla rikottiin?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2922


« Vastaus #47 : Helmikuu 24, 2011, 19:00:41 »

Kysy Hartosen Tonilta.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #48 : Helmikuu 25, 2011, 21:38:56 »

Mistä lainaus on, ts. mihin se liittyy?

EDIT: Oli näköjään toisessa ketjussa linkatusta YLE:n uutisesta, joka ei liittynyt tämän ketjun tapaukseen. (Tapauksen tutkintahan on kesken, joten TraFi tuskin edes osaltaan viittasi Nokian törmäykseen.)

Herääkin kysymys, että mitä helvettiä Tonin edellinen kommentti yritti tämän ketjun kontekstissa sanoa?
"Trafi: Rautateiden turvallisuutta on kehitettävä
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin näkemyksen mukaan viimeaikaisten tapahtumien valossa on syytä kiinnittää entistä enemmän huomiota rautateiden turvallisuuteen. Rautatieliikenteen sujuvuus on yhteiskunnan kannalta tärkeää, mutta keskeisintä on liikenteen turvallisuus. Turvallisuutta voidaan usein parantaa myös ilman kalliita investointeja.
 Viimeisen vuoden aikana rautatieliikenteessä on ollut onnettomuuksia ja vaaratilanteita, jotka antavat aihetta tarkastella, miten turvallisuuskulttuurin jalkauttamista voidaan tehostaa"    Ylen uutisointi oli hämärtänyt alkuperäistä sanomaa joka oli yllämainittu.  Trafin kommentti päivätty 24.2 jotenka kohta "Viimeisen vuoden aikana"  osuus ajankohtaan 24.2.00-24.02.01. 
Kerropa Topi millä perusteilla trafin esiintulo ei koskisi myös viimeisen viikon tapahtumia?
No soitto Trafiin ja homma selviää maanantaina, mitä he ovat tarkoittaneet asialla;-)
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2337


« Vastaus #49 : Helmikuu 26, 2011, 10:11:05 »

Mistä lainaus on, ts. mihin se liittyy?

EDIT: Oli näköjään toisessa ketjussa linkatusta YLE:n uutisesta, joka ei liittynyt tämän ketjun tapaukseen. (Tapauksen tutkintahan on kesken, joten TraFi tuskin edes osaltaan viittasi Nokian törmäykseen.)

Herääkin kysymys, että mitä helvettiä Tonin edellinen kommentti yritti tämän ketjun kontekstissa sanoa?

Jospa siellä Trafin päässä on edes hieman järkeä jäljellä. Jos Trafi yhtään välittää turvallisuusasioista, ei ole mitään syytä jättää yhtä kuolemaa tuottanutta törmäilyä käsittelemättä. Uskon, että juuri tämä tapaus on aiheuttanut koko turvallisuusasian esillenostamisen, vaikka varmasti vastaavia keskusteluja käydään joka tapauksessa silloin tällöin. Kenties asia on nostettu julkisuuteen kaikessa yksinkertaisuudessaan vain siksi, jotta tässä maassa olisi edes joku taho, joka välittää veturimiehen kuolemasta.

Ehkä hieman yllättävää kyllä, että se taho on juuri Trafi. Yrittävät varmaankin myös ylläpitää rautateiden mainetta turvallisena kulkutapana, kun VR:n viestintä ei sitä aukkoa jäänyt paikkailemaan. (Siis VR:n puoleltahan on vain todettu "Jaa nyt sattui tällainen, oho. Eipä se mitään.").
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Tavarajunat törmäsivät Nokialla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina