Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Epäonniset kuvausreissut ja kuvaamattomat kohteet  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« : Helmikuu 28, 2011, 15:13:00 »

Onko joskus käynyt niin, että juna jota tulit kuvaamaan, meni juuri ennen kuin ehdit kuvata sen. Tai onko jokin veturisarja tai ratapiha jäänyt kokonaan kuvaamatta, vaikka olisit ehtinyt kuvaamaan sen monta kertaa ennen sen hylkäystä?
Minä en tähän ihan heti keksi mitään tapausta.
tallennettu

Käy myös täällä!
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #1 : Helmikuu 28, 2011, 15:20:00 »

Onko joskus käynyt niin, että juna jota tulit kuvaamaan, meni juuri ennen kuin ehdit kuvata sen...
Tähän voisi sanoa että kysy vain kuinka monta kertaa Hymyilee  ei ole mitenkään harvinaista että näet junan 5m päästä mutta kun olet juuri saapunut, niin kamerat eivät ole vielä kuvausvalmiina. Tulee nimittäin usein lähedettyä viimetippaan tai sittten vaikka kaupan jonossa vierähtää muutama minuutti liikaa Hymyilee
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Helmikuu 28, 2011, 17:02:34 »

Onko joskus käynyt niin, että juna jota tulit kuvaamaan, meni juuri ennen kuin ehdit kuvata sen.

Monestikin, mutta varmaan lähes yhtä monesti olen lähtenyt ennen aikojaan radan varresta pois uskoen, että odottamani (tavara)juna on peruttu - vain kuullakseni hetken päästä näköetäisyyden ulottumattomista veturien murinaa. Näin erityisesti talvisaikaan, jolloin odottavan aika lumen ja pakkasen ympäröimänä on usein pitkä, ja kameran paristojen toimintavalmius usein lyhyt.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2011, 20:12:28 »

jokin veturisarja jäänyt kokonaan kuvaamatta

Kyllä: Dr12...
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #4 : Helmikuu 28, 2011, 23:17:07 »

Onko joskus käynyt niin, että juna jota tulit kuvaamaan, meni juuri ennen kuin ehdit kuvata sen.

Monestikin, mutta varmaan lähes yhtä monesti olen lähtenyt ennen aikojaan radan varresta pois uskoen, että odottamani (tavara)juna on peruttu - vain kuullakseni hetken päästä näköetäisyyden ulottumattomista veturien murinaa. Näin erityisesti talvisaikaan, jolloin odottavan aika lumen ja pakkasen ympäröimänä on usein pitkä, ja kameran paristojen toimintavalmius usein lyhyt.
Tähän paristo-ongelmaan on ratkaisu mikäli kamerasi syö sormiparistoja. Hanki siihen kameraan Sanyon valmistamat Eneloop kennot. Eneloop akut toimivat loistavasti kylmässä ja mikä parasta erittäin pieni itsestään purkaantuvuus. Ensimmäisen sukupolven eneloop oli speksattu että kun lataat täyteen niin ilman käyttöä 12kk päästä vielä 85% varaus niissä ja kesto 1000 latauskertaa. Uusi Eneloop  on parannettu entisestään ja speksien mukaan 1500 latauskertaa ja täyteen ladatun akussa 36kk päästä 75% varaus jos et käytä akkua.
Normaali NIMH kenno on 3kk:ssa tyhjä latauksesta vaikka et käyttäisi sitä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #5 : Maaliskuu 01, 2011, 03:26:41 »

Dr13-sarja on jäänyt aktiiviaikana kuvaamatta. Myöhemmin tietty museovetureita on tullut kuvattua.

Onhan näitä sattumuksia muitakin...

Matkustinpa kerran Salosta Turkuun. Ilmeisesti rikkoutunut pendoliino oli korvattu jostain ihmeen syystä yöpikajunan rungolla. Siis autovaunut, makuuvaunut ja kaikki muu. Juuri ja juuri mahtui laituriin Salossa.  Järkyttynyt
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2011, 19:21:32 »

Mäntyharjulla tapahtunutta: olin juuri lähdössä pois laiturilta ja huomasin, että ratapihan pohjoispäässä oli värit. Lähdin siinä kuitenkin kävelemään poispäin, ja samassa alkoi kuulua mutkan takaa Suden ulvontaa ja sieltä tuli T 2221, jossa oli viherdeeveri (ilmeisesti 2619) hinauksessa. Ja onhan Lahdessa iltapäivän pönttö T 2095 mennyt sivu suun muutamaan otteeseen.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #7 : Maaliskuu 01, 2011, 19:48:00 »

No mitä järkeä lähteä pois jos on värit?  Järkyttynyt Mä jäisin ainakin odottamaan.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #8 : Maaliskuu 01, 2011, 21:18:50 »

No mitä järkeä lähteä pois jos on värit?  Järkyttynyt Mä jäisin ainakin odottamaan.
No eihän siinä ollutkaan mitään järkeä, ajattelin vain, että ei sieltä junaa kuitenkaan tule, koska grafiikoiden mukaan seuraava juna olisi ollut VET 11445, joka olisi ohittanut aseman n. 45 minuutin päästä. Enkä arvannut yhtään, että T 2221 olisi ollut pari tuntia myöhässä. Sellaista se rahtiliikenne on, aikataulu voi heittää -/+ 2 tuntia. Epävarma
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #9 : Maaliskuu 01, 2011, 21:27:30 »

Eikös Savon radalla ole nykyään aika dynaamiset värit, harvoin ne varttia pitempään palaa.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #10 : Maaliskuu 01, 2011, 21:49:28 »

No mitä järkeä lähteä pois jos on värit?  Järkyttynyt Mä jäisin ainakin odottamaan.
No eihän siinä ollutkaan mitään järkeä, ajattelin vain, että ei sieltä junaa kuitenkaan tule, koska grafiikoiden mukaan seuraava juna olisi ollut VET 11445, joka olisi ohittanut aseman n. 45 minuutin päästä. Enkä arvannut yhtään, että T 2221 olisi ollut pari tuntia myöhässä. Sellaista se rahtiliikenne on, aikataulu voi heittää -/+ 2 tuntia. Epävarma
No tavarajunien grafiikoihin ei kannata luottaa, muista se! On joku tavara tainnut olla 18 tuntiakin myöhässä. Iskee silmää
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 114


« Vastaus #11 : Maaliskuu 04, 2011, 20:23:44 »

Kinni. Voikoskella (Mäntyharju/Kouvola) kävin kuluneena kesänä ja tarkoitus oli heittää palatessa autolla lenkki Kinnin kautta, mutta aikataulut alkoi painaa päälle...  Epävarma Sieltähän ei kuvaa täällä vielä ole?..
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #12 : Maaliskuu 04, 2011, 21:02:25 »

http://vaunut.org/kuva/50660 http://vaunut.org/kuva/47164 ja vanhalta linjalta: http://vaunut.org/kuvat/?m=1&liikp1=599
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #13 : Maaliskuu 05, 2011, 17:31:58 »

Tänään sattui omalle kohdalle. Odottelimme puolitoista tuntia hiivatillisessa tuulessa, ja lopulta lähdimme pakoon. Viiden minuutin päästä T 3505 tuleekin sitten. Mikä yllätys  Järkyttynyt
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 114


« Vastaus #14 : Maaliskuu 05, 2011, 23:07:01 »

Ai, olipa sittenkin... No eipä tarvii käydä seuraavaalla kerralla Iskee silmää
tallennettu
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« Vastaus #15 : Maaliskuu 11, 2011, 22:01:17 »

Kerran meni eräs Vet ohi, mutta kuvasin sen sitten seuraavana päivänä lähes samalla kokoonpanolla.
tallennettu

Käy myös täällä!
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #16 : Maaliskuu 12, 2011, 00:37:31 »

Mun murhe:
Minulla oli kerran takavuosina anomuksen perusteella saatu rautatiehallituksen pääjohtajan allekirjoittama veturissamatkustuslupapaperi rataosalle Pännäinen-Pietarsaari Vv13-vetoiseen junaan, joka kuskasi Helsinki-Pietarsaari -reitin CEm-puumakuuvaunun aamuisin Pännäisistä Pietarsaareen. Kun tulin harrastusreissussa Ylivieskan suunnalta aamujunalla hyvissä ajoin Pännäisiin, olikin tuo Vv13+CEm jo poistunut aikataulustaan etusissa Pennäsin asema-alueelta Petersaareen. Kyllä harmitti! No ei kun Bruno Ekmanin junaa korvaavalla Boxer-bussilla sitten perään, mutta en ehtinyt saada siellä enää Vv13:sta kuvaa, kun se oli jo ajettu puutalliinsa piiloon. CEm ei kiinnostanut silloin pätkääkään.

Mitä kuvauksia/elämyksiä on sitten myöhempinä vuosina mennyt ohi, en suhtaudu niihin enää lainkaan masentuneena. Jos jotain jää näkemättä, so what.
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 493


« Vastaus #17 : Elokuu 04, 2011, 16:33:25 »

Eilen 3.8.2011 lähdin Kytömaalle bongaamaan. Kun olin päässyt kuvauspaikalle ja olin ottamassa ensimmäistä kuvaa huomasin vain, että "Miks tää kamera ei ota kuvaa Surullinen". Sitten katsoin onko akku paikallaan, no eipä ollut ja päästin muutaman kirosanan. Niinpä päätin, että lähtisin hakemaan sen kotoani Pukinmäestä. Haettuani akun kotoa ja tullessani Malmin asemalle huomasin, että etelästä päin oli tulossa joku työkone. Päästyäni I-junaan (Sm5 0x), Ttk2 859 ohitti junan. Myöhemmin melkein keravalla H-junassa (3xSm4) huomasin sen kulkevan aivan H:n vieressä. Viimein kuitenkin pääsin takaisin Kytömaalle bongaamaan, lisäksi kuvasin Tsl:n Kytömaalla Hymyilee leveästi.
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #18 : Elokuu 05, 2011, 06:02:20 »

Joo eli pari päivää sitten olin Bålabyn tasoristeyksessä, Mustiolla kuvaamassa T3534 (kirkniemestä hankoon) odotin ja oli muistissa sellainen juttu että juna on nykyisin yli puolituntia aikataulusta edessä, aikaisin on 13.15 Ingvalsbyn paikkeilla, kiskot alkoivat iniä ja suuntasin kameran riihimäen suuntaan onnekseni hokasin että valoja näkyy Karjaan suuntaan ja ohi meni 2 Dv12 + teräsrulla vaunuja ja aika lyhyt juna sitten .... Odotin kunnes vähän ennen kahta ja luulin ettei paperipendeli ei enää tuu ja menin sitten sadan metrin päähän sijaitsevan Bålabyn maalaiskauppan ja just kun olin ollut sisällä vähän aikaa kuului murinaa ja surinaa kun  ryntäsin ovelle ja 3534 menee ohi normaali aikataulussaan ( 14.02 ja karjaan asemalla vähän yli 14) mutta ehdin sen mukaan Sannäsin ppl:e ja juuri kun pysähdyin puomien eteen niin laitos alkaa soimaan ja sain junan kuvattua auton ikkunasta  Hymyilee leveästi
VIDEOKUVIA: http://www.youtube.com/watch?v=tVTgu-5iwwY
http://www.youtube.com/watch?v=uGgCPAunE60&feature=related
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #19 : Elokuu 05, 2011, 08:10:44 »

Onko joskus käynyt niin, että juna jota tulit kuvaamaan, meni juuri ennen kuin ehdit kuvata sen.

Kaikenlaisia yllätyksiä matkan varrelle riittää, mutta tähän täytyy kertoa vähän toisenlainen tapaus viime viikolta. Suunnittelin kuvauskäyntiä Jämsään seuraavaksi aamuksi ja laitoin herätyksen klo 7, jotta ehtisin kuvata Jämsänkoskelle aikataulun mukaan klo 8:20 saapuvan tavarajunan. Kuinka ollakaan, heräsinkin jo kuudelta ja lähdin majapaikastani Mäntästä ajamaan n. 50 minuuttia etusessa Jämsänkoskelle. Perillä sitten ehdin juuri "asemiin", kun juna kolisteli paikalle - niin ikään 50 minuuttia etusessa. Joskus näinkin päin.

Rankimmat epäonnistumiset liittyvät kuvauskaluston temppuiluun tai omaan huolimattomuuteen filmin käsittelyssä.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #20 : Elokuu 05, 2011, 09:42:40 »

Joo eli pari päivää sitten olin Bålabyn tasoristeyksessä, Mustiolla kuvaamassa T3534 (kirkniemestä hankoon) odotin ja oli muistissa sellainen juttu että juna on nykyisin yli puolituntia aikataulusta edessä, aikaisin on 13.15 Ingvalsbyn paikkeilla, kiskot alkoivat iniä ja suuntasin kameran riihimäen suuntaan onnekseni hokasin että valoja näkyy Karjaan suuntaan ja ohi meni 2 Dv12 + teräsrulla vaunuja ja aika lyhyt juna

Eikö nuo ole Obrk-romuvaunuja? Ne on varmaan viety Meltolaan kuormattavaksi. Toinen mahdollinen määränpää on Lappohja, mutta sitten on ollutkin kyse jo jostakin erikoisemmasta junasta. Mielenkiintoinen havainto joka tapauksessa!
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #21 : Elokuu 05, 2011, 09:48:04 »

Muiden kertomuksia lukiessani muistui mieleeni kaikkein tuskallisin tapaukseni.

Olin jo pitkään "fanittanut" Osg-suurkuormavaunua, mutta en ollut nähnyt sitä koskaan "elävänä", varsinkaan lastattuna.  Eräänä maanantaiaamuna se kuitenkin oli Tikkurilan ja Hiekkaharjun välillä purkamassa lastiaan muuntajankuormausraiteella, ja sen vuoksi käyttämäni H-juna kulki etelään kakkosraiteen kautta.  Ykkösraide oli rekattu tuolle kuormausraiteelle ja ilmeisesti purkutyö oli mennyt pitkäksi kun se oli siellä vielä työmatkaruuhka-aikaan.

Minulla OLI kamera mukana, siinä OLI filmiä ja patterikin TOIMI.  MUTTA olin menossa lentokentälle aloittamaan kahden viikon työmatkaa ja mukanani oli sen mukainen painava matkalaukku.  Varsinkin kun junani vielä saapui Tikkurilaan myöhässä juuri tuosta samaisesta syystä, arvioin, ettei minulla ole aikaa kävellä tuota matkaa painavan laukun kanssa, ottaa kuvia ja ehtiä lentokentälle ajoissa.  Kuvat jäivät ottamatta - ja on harmittanut moneen kertaan.

Ei, kyse ei ollut tästä kerrasta: http://juhav.1g.fi/kuvat/Junia/17.7.2006%20Osg%20Tkl/
vaan paljon aikaisemmasta, joskus silloin kun kuormausraide rakennettiin, 1980-luvun loppupuolella.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #22 : Elokuu 05, 2011, 10:30:28 »

Eikö nuo ole Obrk-romuvaunuja? Ne on varmaan viety Meltolaan kuormattavaksi
Enpä tiedä sitä Meltolasta kun mä en oo ikinä nähnyt vaunuja Meltolassa ja minusta ne näyttivät tyhjiltä veikkaanpa että ne ovat lappojhasta kun pari viikkoa sitten on tullu ennen kello 10 karjaan asemalle tuntematon rahtari, aika lyhyt, se ei edes ole olemassa aikatauluissa...
Video:   http://www.youtube.com/watch?v=AI5pp_03B-0
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 908


« Vastaus #23 : Elokuu 05, 2011, 11:07:38 »

veikkaanpa että ne ovat lappojhasta kun pari viikkoa sitten on tullu ennen kello 10 karjaan asemalle tuntematon rahtari, aika lyhyt, se ei edes ole olemassa aikatauluissa...

Tuo on aika varmasti reippaasti etuajassa ollut 3641.

tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #24 : Elokuu 06, 2011, 18:12:39 »

Rankimmat epäonnistumiset liittyvät kuvauskaluston temppuiluun tai omaan huolimattomuuteen filmin käsittelyssä.
http://vaunut.org/kuva/9237  Pyörittää silmiään
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Epäonniset kuvausreissut ja kuvaamattomat kohteet  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina