Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Epäonniset kuvausreissut ja kuvaamattomat kohteet  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #25 : Elokuu 08, 2011, 08:12:04 »

Rankimmat epäonnistumiset liittyvät kuvauskaluston temppuiluun tai omaan huolimattomuuteen filmin käsittelyssä.
http://vaunut.org/kuva/9237  Pyörittää silmiään

Juurikin näin  Hymyilee Mutta tulipa silloinkin sentään jotain kuvattua: http://vaunut.org/kuva/6675
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #26 : Elokuu 10, 2011, 19:27:27 »

Kävin tänään Lahdessa kuvaamassa. Ensin menin kuvaamaan radan ylittävälle Helsingintielle. Siinä kuvasin T 2876:n, IC 114:n ja H 235:n. Sitten siirryin ratapihan tuntumaan ja kuvasin T 2876:n veturia (Dv12 2759), joka siirtyi makasiinilla olevan Dv12 2749:n puskimeen. Tämän jälkeen kävelin asemalle, kävin asemarakennuksessa katsomassa lähtevien junien näyttöä ja lähdin kohti raideparia 3/4. Sitten, juuri kun olin lähes laiturilla, päivän pääkohteeni T 3001 porhalsi läpi aseman. Kyllä muuten harmitti, kamerakin oli siististi laukussa. Nolostunut
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #27 : Elokuu 23, 2011, 12:45:30 »

Erilaisten reissuissa käytettyjen ajoneuvojen juuttuminen haasteellisilla reiteillä on tietysti oma lukunsa. Hymyilee En ole esim. linja-auton kyydissä tainnut niin paljon pelätä koskaan kuin ajettaessa kerran Pönttövuoren tunnelin ylittävää työmaatietä länsipäästä itäpäähän. Kuljettajakin totesi jälkeenpäin, että ei uskaltanut pysähtyä, koska olisimme jääneet sinne loppupäiväksi.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #28 : Elokuu 24, 2011, 13:28:42 »

Niin ja taannoinhan Lahden Pienoisrautatiepäivillä pidettiin epäonnistuneiden rautatievalokuvien näyttely, joka epäonnistui sikäli, että osa yleisöstä katseli kuvia pitäen niitä normaaleina.

Näyttelyn päätteeksi kuvat myytiin hintaan 0,05-1,00 markkaa, loppuvaiheessa yleisölle jopa maksettiin kuvien lunastamisesta.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #29 : Elokuu 24, 2011, 20:29:06 »

Tapahtuipa kerran 2000-luvun alussa Oranienburgissa, Berliinin liepeillä:
Odottelen asemalla S-Bahn -junaa matkustaakseni takaisin Berliiniin. Parin raiteen ja yhden laiturin takana aseman ohittaa BR155-vetoinen tavarajuna. Veturi luonnollisesti edelleenkin DDR-aikaisessa värityksessään. Kamera repussa -> kuvaa ei kerkeä ottamaan. Uutta tilaisuutta kuvata tuon värinen 155-sarjalainen ei tullut eikä tule - kiitos liikennöitsijän innon maalata kalustonsa yhdenmukaisiin uusiin väreihin. Surullinen
tallennettu
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 339


« Vastaus #30 : Marraskuu 11, 2011, 18:46:11 »

Itsellä ei ole ikäni ainana muita veturisarjoja hylätty kuin Dv15 ja 16 mutta en edes silloin -06 käynyt Helsingissä kuin -08... Epäonnistuneet kuvaamiset taas ovat arkipäivää, oli se sitten deeveripari siirrossa, valakkotrio korvaamassa T5251... Ikävin taisi olla kun meni viime viikon perjantaina 12:15 Messukylän seisakkeen ohi Sr2 + 2 hakevaunua... ja sitten seuraavana perjantaina kyseisen junan Sr2 oli korvattu normi Sr1.
tallennettu

"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #31 : Marraskuu 23, 2011, 19:25:53 »

Perimätiedon mukaan on joitakin junakuvia takavuosina jäänyt ottamatta myös siksi, että on annettu vatsan toiminnalle liian luottavaisesti siimaa oletuksella, että toimitus kyllä ehtii valmiiksi ennen junan saapumista.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #32 : Toukokuu 02, 2013, 15:13:16 »

Joo joskus olin kaverin kanssa kuvaamassa junia. Kuvasimme yhden matkustaja junan ja ootime vähän aikaa. No junaa ei tullut joten kamat kasaan ja pois. Juuri kun pääsimme alikulusta radan ali, niin kuinka ollakaan tavarajuna kolisteli paikalle. No ei onneksi hirveästi ketuttanut koska sitä tavarajunaa ei ollut tarkoitukskaan kuvata.
tallennettu

Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #33 : Toukokuu 18, 2013, 09:41:27 »

Miten joku voisikaan välttää epäonnistumiset. Viimeksi viimeviikonloppuna Kouvolassa Vainikkalasta Haminaan menevä juna jyristeli ohi heti kun olin tullu kuvauspaikalle, ennen kuin ehdin saadas kamat esiin. Olin etuajassa tunnin. Sköldvikin radalla on pari kertaa käynyt niin puolen tunnin aikaresevistä huolimatta. Joskus olen tehnyt viime hetken siirtymisiä, esimerkiksi valaistustilanteen muutosken takia, todeten, että juna meni juuri sen minuutin aikana, kun siirryin.

Se on sitten oma epäonnistumisen lajinsa, että jos kuvaa junan huolehtimatta, ettei välissä ole ruohonkorttakaan (mikä on nykyiakaisilla radoilla usein aika vaikeaa, kun sähkötolppia ja muita laitteita on kuin siilin selässä piikkejä), se ainoa este peittää veturin numeron.

Dr16:sia olen kuvannut kaksi ja Dr14:sia kolme yksilöä. Niitä ei kuvausmestoillani juuri näe.  Dv12:kin on lapsipuolen asemassa noin 30 yksilöllä, lähinnä niitä, jotka vetävä Loviisan junia ja niitä, jotka ovat Raumalla vaihtotöissä. Sähkövetureilla on ilmeisesti valtakunnallinen kierto, kun niitä tuntuu näkevän tasaisemmin. Sr2:sista puuttuu enää yhdeksän, mutta muutama kuva on sitä tasoa, että sen ainoa deletoinnin estävä arvo on olla minun ainoa kuva veturista numero X.

Sekin hieman harmittaa, että olisi voinut kuvata ahkerammin Dv15 ja 16 -vetureita, mutta en silloin vielä harrastanut vakavasti junien kuvaamista.
tallennettu
Teemu Tuomisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 232


« Vastaus #34 : Toukokuu 18, 2013, 20:46:05 »

Onhan siitä jo aikaa, mutta 17.2 oli Dr16-siirto tavarajunassa Tampereelta Ouluun ja minä kun kuvasin sen seinäjoella ja eiköhän pisko mennyt linssiin ja kuvasta ei saanut sen jälkeen mitään selvää. Huomatkaa, että silloin satoi räntää Hymyilee leveästi.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #35 : Toukokuu 18, 2013, 23:09:10 »

Rankimmat epäonnistumiset liittyvät kuvauskaluston temppuiluun tai omaan huolimattomuuteen filmin käsittelyssä.
Oma rankin suoritukseni tällä saralla ajoittuu syyskuuhun 1991 ja MRY:n syysretkijunan seuraamiseen. 24 kuvan filmistä saatiin pelastetuksi kaksi ruutua (!). Olin juuri ladannut uuden filmin kameraan, kun hajamielisenä avasin takakannen uudelleen, kun en muistanut vaihtaneeni filmiä. Tulos: useita valottunueita ruutuja. Kamera oli sentään niin älykäs jopa pokkariksi, että se osasi kannen taas sulkeuduttua kelata filmiä eteenpäin riittävän määrän. Yksi kerta ei vielä riittänyt - piti avata takakansi vielä toisenkin kerran täsmälleen saman ajatteluketjun tuloksena.

Tänä päivänä ei digikameralla voi hölmöillä vastaavasti, mutta tilalle on tullut muistikortin unohtaminen kiinni tietokoneeseen. On kohtalaisen turhauttavaa jossakin vähän kauempana kotoa todeta, että tällä reissulla ei nyt sitten näemmä otetakaan kuvia. Nolostunut
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1226


« Vastaus #36 : Kesäkuu 14, 2013, 12:30:14 »

Minä voin kertoa tarinan omasta epäonnisesta kuvausreissusta, joka sattui tänään: olen jo pitkään halunnut bongata edon ja katsoin et mikäs helvettiä sr2 3215 tampereella,eli edo myös. ei kun matkaan ja asemalla oli pelkkä veturi, edosta ei tietoa...
tallennettu

Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #37 : Heinäkuu 21, 2016, 13:12:17 »

Venäjällä käydessä tuuri estää monesti kuvaamasta. T4510:n ja T4501:n välissä on noin pari tuntia mikä riittää reilusti, paitsi jos on jonoa. Eilenkin oli 3,5 tunnin edestä, ja oli minuutista kiinni ettei myöhään listalle ilmaantunut T55523 ehtinyt karata. Tai karkasi se mutta sain kiinni (http://vaunut.org/kuva/112541).
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #38 : Heinäkuu 22, 2016, 09:53:43 »

Tänä päivänä ei digikameralla voi hölmöillä vastaavasti, mutta tilalle on tullut muistikortin unohtaminen kiinni tietokoneeseen. On kohtalaisen turhauttavaa jossakin vähän kauempana kotoa todeta, että tällä reissulla ei nyt sitten näemmä otetakaan kuvia. Nolostunut

No, ei välttämättä vastaavalla tavalla, mutta kuitenkin - tai eihän tuo ole kirkossa kuulutettu, mitä käy kameran muistikortille, kun kesken kuvan ottamisen paristot valahtavat kamerasta pihalle Iskee silmää Kirpparilta joskus parillakympillä löydetty patterikäyttöinen digikamera on muuten todella kätsy, vaikka häviää monen sadan järkkäreille. Näköjään kameran paristotilan kannen muoviklipsu on ollut se kuluva osa, eikä kansi meinaa aina pysyä kiinni. No, onneksi on keksitty velcro-tarra...
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #39 : Heinäkuu 23, 2016, 06:50:42 »

Useamman kerran vuodessa käy nykyään myös niin, että ei muista varmistaa etukäteen, että videokameran akuissa on virtaa lähdettäessä kuvausretkelle. Tulos: vähemmän tyhjällä akulla saadaan taltioitua ehkä yksi juna. Nolostunut
tallennettu
Eemeli Mäenpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 323


« Vastaus #40 : Heinäkuu 23, 2016, 08:08:53 »

Uudenkaupungin juna T 3503 oli kerran (lähes aina) etuajassa kulussa. Ei kuultu ja nähty lainkaan ja sitten selvisi että se olikin jo Turkuun asti ehtinyt.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 470


« Vastaus #41 : Heinäkuu 23, 2016, 10:28:14 »

Useasti olen tullut  hitusen myöhässä ja on jotain jäänyt kuvaamattakin.
Esimerkiksi raakapuun lastaus Mikkelissä, täyssiniset päiväpikajunat ja Dm10.
tallennettu

Nyt on kyllä pakko käydä Radanvarressa -  https://radanvarsi.wordpress.com/
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #42 : Heinäkuu 25, 2016, 21:08:44 »

Epäonnistunut kuvausreissu? Toimii kuin painajainen:  Juuri kun..., ja ei onnistu!  Mutta totinen harrastaja palaa viluissaan, nälkäisenä ja luontoa tarkkailleena. Olihan toki yritystä: Päivänä muutamana katselin tallipäivystäjien numeroita, 4- tai jopa 5 –numeroisia!
Vaikea on ottaa huumorilla kun palattuasi pitkältä reissulta fotomyyjä sanoo:  ”Sori, meni vähän pieleen, kas tässä uusi filmi”.
Oma moka jää myös kaivelemaan. Kun kerran tiesi paremmin, niin miksei…  Kun jotain sattuu kohdalle, voisi ottaa syvyysterävyysalueen huomioon, ja tarkentaa vähän  ”ohi”. Jengi pääsi tauolle, ja johan löytyi Pikku-Jumbosta kierroksia!
Käytin mielelläni telejatketta optiikan puutteessa. Linssin eteen kiinnitettävä jatke kasvatti polttoväliä 1,5 kertaa. Samalla muuttaen valotusarvoa.  Niinpä laskin fiksusti aukon liikaa! Mutta nykytekniikalla saa aloittelijakin yrityksen ja erehdyksen kautta tunteja uhraamalla jotakin aikaan. Pankakoskelle mennään, eikä helteessä juuri halkosavua näy, - tunnelma on jo kunnossa.

Liitteenä 3 kuvaa


* kehitysvika-kl.jpg (240.68 kilotavua, 923x900 - tarkasteltu 638 kertaa.)

* tark-vika.jpg (338.29 kilotavua, 1200x863 - tarkasteltu 682 kertaa.)

* Veturi-Villen-kesä.jpg (389.28 kilotavua, 992x900 - tarkasteltu 655 kertaa.)
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 417


« Vastaus #43 : Heinäkuu 25, 2016, 23:56:35 »

Uskomattoman hieno Tk3-panorointi tuo keskimmäinen kuva.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #44 : Heinäkuu 28, 2016, 19:52:08 »

Päätin tänään mennä Tampereen asemalle kuvaaman Fenniarailin ensimmäistä kaupallista junaa. Ehdin siinä yli 30 minuuttia odotella kun sen piti väistyä Pendoja Parkanon radalla. Lopulta juna tuli, mutta tietysti se meni perimmäiselle raiteelle 8, jossa sen edessä oli vaikka mitä muuta junaa. Menin sitten Ratapihankadulle aidan yli kurkottelemaan ja sain muutaman kuvankin, vaikka tarkoitus oli ottaa videota. Sitten klo. 20.20 lähdin syynä se että veturinkuljettaja oli aikaisemmin lähtenyt kahville ja päättelin siitä ettei ole aikomusta heti lähteä. Myöhemmin kuitenkin katsoin kulkutiedoista että kyseinen juna lähti 20.22. Eli videota olisi saanut jos olisin vielä 2 minuuttia odottanut.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #45 : Heinäkuu 28, 2016, 21:02:42 »

Päätin tänään mennä Tampereen asemalle kuvaaman Fenniarailin ensimmäistä kaupallista junaa. Ehdin siinä yli 30 minuuttia odotella kun sen piti väistyä Pendoja Parkanon radalla. Lopulta juna tuli, mutta tietysti se meni perimmäiselle raiteelle 8, jossa sen edessä oli vaikka mitä muuta junaa. Menin sitten Ratapihankadulle aidan yli kurkottelemaan ja sain muutaman kuvankin, vaikka tarkoitus oli ottaa videota. Sitten klo. 20.20 lähdin syynä se että veturinkuljettaja oli aikaisemmin lähtenyt kahville ja päättelin siitä ettei ole aikomusta heti lähteä. Myöhemmin kuitenkin katsoin kulkutiedoista että kyseinen juna lähti 20.22. Eli videota olisi saanut jos olisin vielä 2 minuuttia odottanut.

Nähtävästi samainen urkupilli pääsi yllättämään ulkoilun lomassa kello 2035 paikallista Sääksjärven ja Houkan välisen suoran aikaa. Kuuluu sarjaan ensimmäinen havainto kyseisestä pulkasta ja eteenpäin tuo näytti menevän  Hymyilee leveästi
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #46 : Heinäkuu 29, 2016, 20:43:17 »

Jälleen rajan takana käyntiin meni niin paljon aikaa että 50% junista jäi kuvaamatta eli neljästä kaksi. Mystisesti näin edellisenä yönä unta että en meinannut ehtiä kuvaamaan tukkipinolle junaa, sillä Dv:n keula jo näkyi ja olin vasta kävelemässä paikalle. Se osittain toteutui tässä kun kävin vilkaisemassa miksi pääraide on suljettu, kuvat tästä junasta onnistuivat vaikka kaksi edellistä siis menivät menojaan: http://vaunut.org/kuva/112773. Juosta piti kuten siinä unessakin, tosin vain 50m ja kiirettä ei olisi ollut...
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 463


« Vastaus #47 : Heinäkuu 30, 2016, 00:00:24 »

Viime vastauksestani jäivät pois kuvaamattomat kohteet. Ohessa pari, joihin törmäsin tällä välillä. Usein otin ”suunnittelukuvan”, joka jäi kansioon.
Päävartion vahdinvaihtoparaatissa olivat nuo säärystimet mielestäni huvittavia. Silti ajatukseni oli saada juna taustalle. Monesti kävin, ja varmaankin on jonkinlainen kansio epäilyttävästä tyypistä. Eihän juna kulkenut siihen aikaan. Tai sitten meni poissa ollessani. Vaan kun tosi tarkasti katsoo, näkee parin umpivaunun kattoa keskellä kuvaa.(1969?)
Toinen on vain maisema , kaiketi 70-luvulta. Siihen olisi kiva saada juna. Todennäköisyys on armottoman pieni. Paikka on kaukana, junat harvassa ja säänkin olisi paras sattua. Junakuvana tämän voisi vielä ottaa, varmaan jollakulla onkin tällainen. Kauppatorilla ei ole enää kiskoja. Ei ole paraatiakaan. Mutta. Ehkäpä jossain onkin kuva.


* vahdivaihto-1969.jpg (560.28 kilotavua, 1650x1100 - tarkasteltu 623 kertaa.)

* keitelepohja-m.jpg (420.88 kilotavua, 1248x1200 - tarkasteltu 642 kertaa.)
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 701


« Vastaus #48 : Helmikuu 07, 2017, 10:49:17 »

Menin Kuopioon kuvaamaan Fenniarailia, mutta se oli poikkeuksellisesti 109 minuuttia etuajassa ja varaamani puolentoista tunnin marginaali meni, bussi oli myöhässä jo lähtiessään.
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #49 : Helmikuu 07, 2017, 13:28:50 »

Jos olisin lauantai-iltapäivällä ollut viisi sekuntia aikaisemmin Riihimäen asemalaiturilla, olisin saanut kuvattua Dm12:n, joka ei ole täällä paikkakunnalla koskaan osunut kamerani eteen. Meni kelpo kyytiä kohti pohjoista, huollosta pois kai.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Epäonniset kuvausreissut ja kuvaamattomat kohteet  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina