Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Simpeleen M-realin Move51-h:n työt on tehty :'(  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Halttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« : Maaliskuu 04, 2011, 22:03:29 »

Simpeleen M-realin vanha työjuhta ja nykyinen varaveturi Move51-h ei enää ole tehtaalla käytössä ollenkaan. Veturin toinen moottori ei enää pysy käynnissä, jonka takia veturi jäi palveluksesta kokonaan. Veturille mietitään joko museointia tai sitten romutusta. Korvaavaksi veturiksi on ajateltu Puhokselta Otso3 veturia, mutta se ihan vain riippuu hinnasta. Viimeiseksi ajoksi jäi 19.10.2010 jolloin tehtaan varsinainen veturi Otso4 DD saatiin korjattua samana iltana. silloinkin Move51-h:n moottorissa oli samoja ongelmia ja sille oli ostettu oma aggregaatti käynnistämistä varten. Kerran eräältä kuljettajalta kyselin veturin tilannetta jolloin sain tietää veturin kohtalon. Viimeisestä ajosta on video minulla Youtubessa. Linkki: http://www.youtube.com/watch?v=jRA4kiBEHD8
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Maaliskuu 04, 2011, 23:31:23 »

Viimeisestä ajosta on video minulla Youtubessa. Linkki: http://www.youtube.com/watch?v=jRA4kiBEHD8

En tiedä mikä tosta sun hienosta klipistä puuttuu, mutta joku se on. Taiteellisen näkökulman takaa katsottuna tossa ei ollut mitään järkeä, eikä sitten toisaalta leikkauksenkaan osalta.

Toki ymmärrän, että meitä harrastajia on ikäluokasta 8...sata, mutta niin still- kuin videokuvissakin pitäisi olla joku "the juttu" ennen niiden julkaisua. Voi toki olla, että marisen turhaan, mutta joskus näinkin.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #2 : Maaliskuu 05, 2011, 13:34:40 »

Onhan tuossa ainakin nyt sellainen "the juttu", että siinä on kuvattu yksi viimeisistä metreistä, joita veturilla on aktiivipalveluksessa ajettu.

Videon äksöni sijoittuu aikojen 1:06 ja 1:15 välille.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2011, 20:09:53 »

Minua häiritsi tuo tasoristeyksen kalkatus.

Kun on noinkin merkittävän eli 1950-luvun alkupuolelta peräisin olevan vaihtoveturisarjan häviäminen ja sen omanlaisen äänimaailman taltioiminen, niin olisi voinut ohiajon kuvata ja äänittää jossain hiljaisessa ympäristössä. Noita tasoristeysten kalkatuksia on taltioitu jo nyt aivan tarpeeksi seuraavaa sataa vuotta varten, mutta entä itse veturin ääntä puhtaana ja pois tuollaisista häiriöistä.

Moven ääni ei toisaalta tuntunut "oikealta", mitä siitä kalkatuksen alta kuulin, onko siihen vaihdettu jokin toinen moottori vuosikymmenten saatossa?
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #4 : Maaliskuu 06, 2011, 13:43:49 »

Missä Murinamyllyjä on vielä käytössä?
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 308


« Vastaus #5 : Maaliskuu 12, 2011, 18:14:38 »

Hieno taltiointi, josta kiitokset! Toivottavasti veturin kohtalo on jokin muu kuin romutus.

Niin missä niitä Move51-vetureita vielä on käytössä?

Myllyojalla, Kuusakoski Oy:n romuttamolla, sekä transtechilla Otanmäellä.
Minun tietääkseni vielä käytössä, onko muita?
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #6 : Heinäkuu 18, 2011, 14:20:35 »

Minua häiritsi tuo tasoristeyksen kalkatus.

Kun on noinkin merkittävän eli 1950-luvun alkupuolelta peräisin olevan vaihtoveturisarjan häviäminen ja sen omanlaisen äänimaailman taltioiminen, niin olisi voinut ohiajon kuvata ja äänittää jossain hiljaisessa ympäristössä.
Toki tuollaisen vaihtoveturin äänitys olisi oma projektinsa.

Lainaus
Noita tasoristeysten kalkatuksia on taltioitu jo nyt aivan tarpeeksi seuraavaa sataa vuotta varten

Vastalause. Ei pidä paikkansa. Rautatieharrastajissa on oma pieni (vähemmistö) ryhmä, joka tykkää (eteenkin vanhemmista) turvalaitteista ja eteenkin (vanhemmista) varoituslaitoksista. Itse kuulun siihen ryhmään.

Ehkä varoituslaitosten kalkatukset kuulostavat jostakusta harrastajasta pitemmän päälle häiritsevältä ja tylsältä, mutta kyllä näkisin silti että niitä on syytä tallentaa, samoin videota niistä. Tasoristeysnäkymät ovat omasta mielestäni mielenkiintoisia, ja samoin tekniikka kehittyy niissä eteenpäin. Ne ovat dokumentteja ajastaan siinä missä kalustokin ja muu infrapuoli.
tallennettu
Joonas Leinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 23


« Vastaus #7 : Tammikuu 31, 2012, 22:15:47 »

Päivitetäänpäs tätä uutista.
Simpeleen Otso4 DD, on kuskattu lavetilla korjattavaksi, ja tilalle tuotu Rauma-Repolan entinen Otso3.
Samalla Move51 on nostettu raiteilta sivuun odottamaan sulatusta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Simpeleen M-realin Move51-h:n työt on tehty :'(  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina