Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Kreikan talouskurimus ja junaliikenne  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« : Joulukuu 27, 2010, 07:28:56 »

Englanninkielisessä uutisryhmässä misc.transport.rail.europe on keskustelua Kreikan julkisen talouden leikkauksien vaikutuksista junaliikenteeseen. Kotimaanliikennettä laitetaan uuteen uskoon roimalla liikenteen leikkauksella ja ulkomaan liikenne lopetetaan vuoden alusta toistaiseksi kokonaan. Kreikkaan ei sitten interreilata.

Tiedot perustuvat Kreikan valtion rautateiden sivuston uutiseen http://www.trainose.gr/en/component/content/article/126-draseis-sthn-poreia-eksygeianshs-ths-trainose  josta ei näytä olevan kuin kreikankielinen versio.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Joulukuu 27, 2010, 10:11:47 »

Mahtaakohan Kreikan byrokratia taipua siihen, että Makedonian MZ, Bulgarian BDZ ja Turkin TCDD voisivat ajaa Thessalonikiin omalla kalustollaan?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #2 : Joulukuu 27, 2010, 12:45:42 »

Samaan ajatukseen oli uutisryhmässäkin päädytty:

quote:
Well, said neighbours can always continue the service by themselves
in "open access" mode, if they whish so... I personally hope they will !

unquote

Tuon kulmakunnan byrokratia on kuuluisa monimutkaisuudestaan ja vitkaudestaan. Laitan toivoni EU:n liikennekomissaari Siim Kallaksen varaan. En ole perillä kaverin aikaansaannoksista liikenteen alalla lukuunottamatta sitä, että Finnair on varpaillaan Kallaksen vaatimuksesta siirtyä kahdenkeskisistä ilmailusopimuksista Venäjän kanssa (huom: Finnairin Aasianliikenne!) EU:n ja Venäjän väliseen sopimukseen. Loistosuoritus häneltä kuitenkin oli Viron tehokas siirtyminen ruplasta D-markkaan/euroon sidottuun krooniin vieläpä niin, että sidonnaisuutta ei kertaakaan tarvinnut rukata kroonin aikana.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #3 : Joulukuu 27, 2010, 18:43:05 »

Kaikenkaikkiaan muutokset ovat varsin laajoja ja ne määritelty laissa, lyhyesti ja ytimekkäästi, "Restructuring, consolidation and development of the OSE group and TRAINOSE and other provisions for the rail sector", joka on luettavissa (ilmeisesti luonnos, mutta laki on ymmärtääkseni jo hyväksytty) tuolta: http://www.opengov.gr/yme/?p=450

Liikenteen supistukset, hintojen korotukset ja henkilökunnan vähennykset oli mainittu tuossa TRAINOSE:n lehdistötiedotteessakin. Yksi merkittävä asia on se, että rataverkko jaetaan käytössä oleviin, tilapäisesti suljettuihin, pysyvästi suljettuihin ja rakenteilla oleviin rataosuuksiin; rataosuuden tilapäinen (tai pysyvä) sulkeminen voi tietysti hieman haitata yllä mainittua ulkomaisten operaattorien liikennöintiä Virnistää. Nykyisessä Verkkoselostuksessa tälläistä jakoa ei ollut, vaan kaikki oli periaatteessa käytettävissä olevaa ratakapasiteettia, vaikka todellisuus joissain kohdin olikin hiukan toinen...

Peloponnesoksen kapearaideverkko sulkeutuu noiden säästötoimien seurauksena lähes kokonaan: jäljelle jää vain Patraksen lähiliikenne, Katakolo-Pyrgos-Olympia (jonka merkitys on siinä, että se yhdistää risteilyalusten pysähdyspaikkana toimivan Katakolon sataman antiikin Olympiaan) ja 750 mm Diakofto-Kalavrita 'turistirautatie'.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2010, 19:12:15 kirjoittanut Tauno Hermola » tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #4 : Tammikuu 29, 2011, 23:12:52 »

TRAINOSE on julkaissut lehdistötiedotteen 30.1.2011 voimaan tulevista muutoksista:

    * Peloponnesoksen kapearaideverkon liikenne loppuu lukuunottamatta linjoja Patras-Rio-Ag. Andreas (Patraksen lähiliikenne), Katakolo-Pyrgos-Olympia ja Diakofto-Kalavrita. Käytännössä tämä merkitsee Patras-Pyrgos-Kalamata vuorojen ja Kalamatan lähiliikenteen loppumista; muiden rataosien liikenne on loppunut tai keskeytetty jo aikaisemmin.
    * Liikenne Kreikan Makedoniassa linjalla Edessa-Florina loppuu kokonaan (liikenne Kozaniin on loppunut jo aikaisemmin).
    * Paikallisliikennettä Paleofarsalos-Kalambaka ja Larissa-Paleofarsalos-Kalambaka linjoilla vähennetään.
    * Vuoroja Thessalonikista itään supistetaan.
    * Jos oikein tulkitsin, kansainvälisestä liikenteestä näyttäisi loppuvan Idomenin kautta Makedoniaan, Serbiaan, Kroatiaan ja Sloveniaan kulkevat vuorot, sensijaan Bulgariaan ja Turkkiin liikenne jatkuu.

Rataosat, joilla kaikki liikenne loppuu, olisivat siis ainakin tässä vaiheessa pääosa Peloponnesoksen kapearaideverkosta ja Edessa-Florina/Kozani.

Keskustelua ja kuvia Peloponnesoksen verkosta saksankielisellä foorumilla: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?30,5215375,page=all
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2431


« Vastaus #5 : Tammikuu 29, 2011, 23:39:21 »

Linkitetyn viestiketjun ensimmäiset kuvat kertovatkin kaiken tarpeellisen ns. säästötoimien järkevyydestä. Ensimmäinen viesti kertoo, kuka maksoi viulut (en käännä, jotten tule taas sensuroiduksi). Säästöillä tällä kertaa ajateltu palvelun tarvitsijoita (yllätys yllätys, heh). Hyötyä oli joillekin muille (en sano enempää, jotten tule taas sensuroiduksi), jotka ehkä toimivat muissa maissa (en sano missä, jotten tule taas sensuroiduksi). Mutta sinnehän suomalaisetkin lähettivät rahaa (ei syytä sensuroida, kun sano minne ja keiden hyväksi).
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #6 : Tammikuu 30, 2011, 11:00:26 »

Joo, tulkitsen minäkin lehdistötiedotetta siten, että kv. liikenne Sofiaan ja Istanbuliin jatkuu ennallaan. Mutta missä lehdistötiedote puhuu Idomenin kautta Belgradiin kulkevan junan lakkaamisesta? Ainoa viittaus kansainvälisiin juniin, jonka huomasin, koskee Thessalonikin - Aleksandroupolin rataa, jota ainakin osalla matkaa käyttävät sekä Bulgarian että Turkin junat, mutta ei Idomenin kautta kulkeva liikenne. Voi tietysti olla että jotain minulla on jäänyt huomaamatta tai käännöskoneet sekoilevat, en osaa kreikkaa.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #7 : Tammikuu 30, 2011, 16:06:44 »

Joo, tulkitsen minäkin lehdistötiedotetta siten, että kv. liikenne Sofiaan ja Istanbuliin jatkuu ennallaan. Mutta missä lehdistötiedote puhuu Idomenin kautta Belgradiin kulkevan junan lakkaamisesta? Ainoa viittaus kansainvälisiin juniin, jonka huomasin, koskee Thessalonikin - Aleksandroupolin rataa, jota ainakin osalla matkaa käyttävät sekä Bulgarian että Turkin junat, mutta ei Idomenin kautta kulkeva liikenne.

Totta, olet ilmeisesti aivan oikeassa. Koska Belgradiin kulkevat junat 334, 335, 410 ja 411 eivät käytä Thessaloniki - Aleksandroupoli rataa, ei niitä ole siksi tuossa tarvinnut mainita.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #8 : Helmikuu 02, 2011, 22:44:47 »

Lisäksi eräs Drehscheiben keskustelualueen jäsen oli kysynyt Serbian rautateiltä tuon liikennöinnistä. SIeltä oli vastattu, että juna liikennöi perille asti.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #9 : Helmikuu 03, 2011, 18:06:37 »

Lisäksi eräs Drehscheiben keskustelualueen jäsen oli kysynyt Serbian rautateiltä tuon liikennöinnistä. SIeltä oli vastattu, että juna liikennöi perille asti.
Junat todennäköisemmin kulkevat kuin eivät, mutta itse asiassa tilanne ei taaskaan ole aivan näin yksinkertainen. Drehscheibe Onlinen foorumissa keskustelua Kreikan kv. yhteyksistä on käyty useassakin ketjussa, mutta tiedot ovat muistikuvieni mukaan joko viime viikonlopulta tai sitä vanhempia. Tämän viikon aikana kaikki kansainväliset henkilöjunayhteydet ovat kuitenkin kadonneet Kreikan rautateiden aikatauluhausta. Vaikka todennäköisesti syyt ovat muualla kuin liikenteen loppumisessa (voisiko kyse olla esim. kotimaisten matkojen kieltämisestä mainituissa junissa?), en menisi enää aivan varmaksi vannomaan että junat todella yhä kulkevat. Jos eivät kulje, lakkautus on kuitenkin tapahtunut tämän kuun puolella.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #10 : Helmikuu 06, 2011, 00:16:28 »

Täydennän höpinöitäni vielä sen verran, että Turkin rautatiet ovat ilmeisesti ilmoittaneet Turkin ja Kreikan välisen henkilöliikenteen lakkaavan 13.2.2011, eli viikon kuluttua. Aika näyttää, miten käy Sofian ja Belgradin junille.

Joka tapauksessa, jos myös yhteys Bulgariaan ja Makedoniaan katkeaa, Kreikasta tulee Albanian ja Vatikaanin ohella ainoa valtio, jonne Euroopan normaaliraiteinen rataverkko ulottuu, mutta rajan ylittävää henkilöjunaliikennettä ei kuitenkaan ole. Se on masentava kehityskulku, jonka todella toivoo jäävän poikkeukseksi säännöstä.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #11 : Helmikuu 06, 2011, 15:50:00 »

Tuollainen ilmoitus TCDD:n kansainvälisten junien aikataulusivulla http://www.tcdd.gov.tr/tcdding/avrupa_ing.htm tosiaan on:

(02/13/2011 (INCLUSIVE) FROM THE DATE OF DOSTLUK/FILIA EXPRESS TRAINS WILL BE CANCELED UNTIL FURTHER NOTICE)

Yritin katsella kreikkalaisten 'vorgista' http://www.amnizia.com/forum/index.php mutta en löytänyt mitään tätä koskevaa. Myöskään Trainose:n sivulla ei ollut mitään tiedotetta, ei mikään ihme sinänsä, harvoin siellä mitään etukäteen ilmoitetaan. Ja tosiaan, nuo Trainose:n on-line aikataulut ovat olleet aina melko viitteellisiä, normaalioloissakin, niihin ei kovin paljon voi luottaa.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #12 : Helmikuu 06, 2011, 18:20:15 »

Ja tosiaan, nuo Trainose:n on-line aikataulut ovat olleet aina melko viitteellisiä, normaalioloissakin, niihin ei kovin paljon voi luottaa.
Ulkomaisten junien katoaminen sieltä tämän viikon alussa on ensimmäinen kerta, kun olen huomannut junien katoavan sieltä ennen yhteyden lakkautusta tosielämässä. Yleensähän järjestys on ollut päinvastainen, toisinaan palvelu on näyttänyt pitkälle tulevaisuuteen jopa viikkoja aiemmin lakkautettuja vuoroja.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #13 : Helmikuu 11, 2011, 20:43:26 »

Huomenna 13.2.2011 päättyy matkustajaliikenne myös Kreikasta Makedoniaan ja Bulgariaan.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #14 : Helmikuu 15, 2011, 21:02:51 »

TRAINOSE on perjantaina julkaissut asiasta lehdistötiedotteen, mutta sitä ei löytynyt ainakaan vielä netistä. Joku on ilmeisesti skannannut tiedotteen ja laittanut sen .doc-muodossa Amnizian foorumiin. Koska tuonne pääsevät vain rekisteröidyt käyttäjät, väänsin sen vielä pdf-muotoon ja laitoin tuohon liitteeksi.

* trop_dromol_nea_tim_pol_proast_202.pdf (143.11 kilotavua - ladattu 224 kertaa.)
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #15 : Maaliskuu 02, 2011, 21:43:11 »

Hiukan aihetta sivuten: Tällä hetkellä Turkista Eurooppaan liikennöivät tavarajunat kulkevat Kreikan kautta Pythiosta Bulgarian Svilengradiin, koska Turkin puolella rata on suljettu ratatöiden vuoksi. "Bosphorus Express" ei kuitenkaan käytä tätä tilapäisreittiä, vaan matkustajat joutuvat kulkemaan linja-autoilla Kapikule-Svilengrad välin - keskellä yötä makuuvaunujunan matkustajille tietysti hieman ikävää.

OSE taas on saanut lisääntyneestä liikenteestä aiheen korvata neljä Alexandroupolista itään kulkevaa junaa linja-autoilla http://www.trainose.gr/el/deltia/140-diakopi-alexandroupoli-dikaia (en ole pysynyt enää kärryillä sen suhteen, jäikö sinne jäljelle yhtään matkustajajunaa).
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #16 : Maaliskuu 23, 2011, 20:49:36 »

Yksi episodi Kreikan junaliikenteen supistuksissa:



On the way to the slaughterhouse (2) by g7ahn, on Flickr
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #17 : Maaliskuu 26, 2011, 14:16:50 »

Nuo neljä junaa Alexandroupolin ja Dikaian välillä ovat/olivat rataosan ainoat henkilöliikenteen junat.

Metrin raideleveyden tulevaisuus Kreikassa näyttää nyt kyllä todella synkältä, kun katsoo miten paljon kalustoa on siirretty kohtaloaan odottamaan Ateenan seudulle. Jos ja kun normaaliraiteinen rata joskus ulottuu Patrakseen asti, se tietänee sikäläiselle metrin raideleveyden rataosalle loppua, joten tulevaisuutta on siitä päätellen varmasti korkeintaan Olympian radalla.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #18 : Maaliskuu 26, 2011, 15:27:42 »

Kiatosta (jonne normaaliraideleveyden rata nyt päättyy) Patrakseen menevä kapearaiderata on suljettu jo aikoja sitten ja junavuorot korvattu linja-autoilla. Patraksen ympäristössä (Rioon saakka) on paikallisliikennettä. Patras-Pyrgos on kai pakko olla käytössä kalustonsiirtoja varten.

Itse näkisin niin, että kun normaalileveyden rata tulee Patrakseen, voisi ehkä olla jotain toivoa jatkoyhteydestä Pyrgokseen. Itse asiassa siihen piti joidenkin suunnitelmien mukaan tulla nyt 6 junaparia (viime vaiheessa siinä kulki vain kaksi Patras-Kalamata junaparia), mutta se ei toteutunut. 
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #19 : Maaliskuu 27, 2011, 15:08:38 »

Tarkoitin Patraksen radalla nimenomaan Rion paikallisliikennettä. Rata Kiaton ja Rion välillä ei missään tapauksessa ole enää ajokelpoinen, ja lienee paikoin purettukin.

Jossain vaiheessahan väitettiin, että tämän vuoden kokemusten jälkeen tultaisiin harkitsemaan henkilöliikenteen palautusta Patraksen ja Pyrgoksen välille vuoden 2012 alusta lukien. En tiedä, ovatko nämä kaavailut yhä voimassa. Kuusi junaparia kuullostaa joka tapauksessa paljolta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Kreikan talouskurimus ja junaliikenne  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina