Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: 4.5.2011 Tilausjuna Hki-Kv-Kuo-Kv-Hki  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« : Toukokuu 03, 2011, 16:04:20 »

"Yli tuhat henkeä Etelä-Suomen ammatillisista oppilaitoksista matkustaa keskiviikkona 4.5. Kuopioon seuraamaan ammattitaidon SM-kilpailuja eli Taitaja-kisoja. 13 vaunun kisajuna lähtee aamuvarhaisella Helsingistä ja kulkee Lahden kautta Kuopioon..."

Lähde ja lisätietoja:
http://www.salpaus.fi/salpaus/ajankohtaista/?i=900
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #1 : Toukokuu 04, 2011, 13:10:12 »

Oli se komeaa katsottavaa, kun Helsingin asemalla oli raiteella 8 kunnon juna! 2Sr1 (3107+3024) + 14 sinistä vaunua (12 Ein, Rbkt, EFit). Juna lähti kello 06:25, ajoi pysähtymättä Lahteen, josta vain Kouvolassa veturit toiseen päähän vaihtaen Kuopioon. Perille saavuttiin kello 11:16, kolme minuuttia hitaassa... Kuopion asemalla olikin suuren maailman meininkiä, kun raiteella 1 oli tämä jättiläinen (perä ei mahtunut laituriin). Raiteella 2 eteläpäässä InterCity 68 Helsinkiin, pohjoispäässä pikajuna 706 Oulusta ja raiteella 3 Pendolino S81.

Paluumatkalle juna näyttäisi lähtevän kello 16:35 Kuopion aseman infomonitorista nähdyn tiedon perusteella samalla kokoonpanolla...
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #2 : Toukokuu 04, 2011, 13:20:23 »

P 657
Kouvola
?-8:35

kkp Kv-Kuo
Sr1 3024+ Sr1 3107+ 23549+ 23255+ 23222+ 23209+ 23205+ 23196+ 23246+ 23173+ 26904+ 23199+ 23257+ 23254+ 23270+ 23268
tallennettu
Jouko Järvinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 114


« Vastaus #3 : Toukokuu 04, 2011, 23:23:16 »

Minä jo ihmettelinkin ettei se pysähtynyt Mikkelissä ollenkaan, vaan painoi vauhdilla vain ohi.  Huh Luulin jo että siinä menee siniset vaunut viimeistä matkaansa, kun havaintopaikastani käsin (noin 150-200 m.) ei ikkunoissa matkustajia näkynyt.
Oli muuten oikeasti pitkä juna, kun pohjoisesta tuli ja ääni oli kuin tavarajunasta, mutta jokseenkin "kevyempi", niin sain syyn mennä ikkunan ääreen. Ottikohan kukkaan siitä kuvia, pitänee seurailla..
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #4 : Toukokuu 05, 2011, 14:05:07 »

Kuopion asemalla olikin suuren maailman meininkiä, kun raiteella 1 oli tämä jättiläinen (perä ei mahtunut laituriin).
Kuopiossa on ollut toki tarjolla suuren maailman meininkiä muulloinkin:
http://www.vaunut.org/kuva/67496
Tosin tuoreimman tapauksen saavutusta parantaa se, että nyt koko letka oli kotimaasta peräisin.  Iskee silmää
tallennettu
Ilari Inkiläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 34


« Vastaus #5 : Kesäkuu 01, 2011, 13:41:56 »

Oli pakko rekisteröityä tännekin kun näin tämän keskustelun ja olin itse junassa, 4. vaunussa kyydissä Koulutuskeskus Salpauksen opiskelijana Hymyilee leveästi

Pari kysmystä tuli mieleen: Miksi veturit piti vaihtaa Kouvolassa toiseen suuntaan jolloin lähdimme toisinpäin matkaan? Taidettiin ajaa Kouvolasta vähän matkaa samaa raidetta takaisin ennenkuin käännyttiin Kuopioon, vai?
Paluumatkalla taisi olla aika paljon liikenenttä kun pysähdyttiin aika monta kertaa...
Mukavaa sielä kyllä oli.   Virnistää

Harrastan itse valokuvausta ja olen bongannut lentokoneita ennen ja vieläkin mutta nyt satunnaisesti myös junia, joista olenkin alkanut kiinnostumaan...

Pari junakuvaa ja kuvia Taitaja 2011 kisoista täällä: http://www.salpaus.kuvat.fi/kuvat/Taitaja+2011+Kuopio/
(kuvia tulee joskus Salpauksen nettisivuille)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2011, 18:49:43 kirjoittanut Ilari Lehtinen » tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #6 : Kesäkuu 01, 2011, 18:53:45 »

Vastasitkin jo tuohon suunanvaihtokysymykseen, eli veturit siirrettiin junan toiseen päähän kun kulkusuunta vaihtui. Lähitulevaisuudessa saadaan käyttöön ohjaamolla varustettuja vaunuja junan peräpäähän jolloin veturin 'ympäriajoa' ei enään tarvita. Tosin noiden ohjausvaunujen käyttö rajoittunee Helsinki - Turku/Tampere/Seinäjoki/Pori/Jyväskylä/Kouvola juniin (IC2-junien yhteysvälit)

Ihan samaa raidetta ette matkanneet, vaan Kouvolasta länteen lähtee neljä rinnakkaista raidetta, kaksi eteläisintä ovat Lahti - Kouvola, sitten väliin jää Kuusankoskelle vievä teollisuusraide ja sitten savoon suuntaava raide, kaksi jälkimmäistä kulkevat vierekkäin pätkän matkaa.

Koska savonrata on yksiraiteista koko matkaltaan, joudutaan kohtaustilanteissa odottelemaan vastaantulevaa liikennettä ja joissain tilanteissa myös takaa tulevaa nopeampaa liikennettä. Larilla lienee tarkemmat tiedot tuo erikoisjunan kulusta, joten jätän niistä kommentoinnin hänelle...jos muistaa ja kerkiää  Virnistää
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #7 : Kesäkuu 01, 2011, 23:14:53 »

Vastasitkin jo tuohon suunanvaihtokysymykseen, eli veturit siirrettiin junan toiseen päähän kun kulkusuunta vaihtui.

Tästä tilausjunasta en tiedä, voi olla, että samat veturit vaihtoivat päätä.

Normaalisti kuitenkin tuossa vaihtuu veturit (ja kuski) kokonaan. Tällöin kääntyminen on hieman ripeämpää, kun ei tarvitse odottaa veturi(e)n siirtymistä, vaan heti junan pysähdyttyä ajetaan uusi vetokalusto toiseen päähän.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #8 : Kesäkuu 01, 2011, 23:27:51 »

Vastasitkin jo tuohon suunanvaihtokysymykseen, eli veturit siirrettiin junan toiseen päähän kun kulkusuunta vaihtui.

Tästä tilausjunasta en tiedä, voi olla, että samat veturit vaihtoivat päätä.

Normaalisti kuitenkin tuossa vaihtuu veturit (ja kuski) kokonaan. Tällöin kääntyminen on hieman ripeämpää, kun ei tarvitse odottaa veturi(e)n siirtymistä, vaan heti junan pysähdyttyä ajetaan uusi vetokalusto toiseen päähän.

Samat veturit olivat käytössämme koko päivän. Junaan oli alunperin merkitty ainoastaan 1Sr1, jonka vetokyky 14 vaunuisessa junassa olisi ollut melkoisen tiukilla aikataulussa pysymiseksi. Kun huomioitiin kyydissä oleva huomattava matkustajamäärä (ennakkotieto 1000) ja perillä oloon varattu rajallinen aika, niin kävin henkilökohtaisesti keskustelemassa vetureiden käytönsuunnittelijoiden kanssa asiasta ja kuinka ollakaan saimme junaan 2Sr1-nipun. Liikuimme aikataulun mukaisesti lukuunottamatta Kouvolan teknistä pysähdystä, joka kesti hieman pidempään ympäriajon vuoksi. Toisaalta siinäkin toimintaa nopeutettiin, kun konduktööri toimi tähystäjänä ja näin kuljettajan ei tarvinnut vaihtaa ajo-ohjaamoa kulkusuunnan vaihtuessa.

Paluumatkalla pysähdyttiin vastaantulevan liikenteen vuoksi enemmän kuin mennessä. Yhtälö ei ole yllättävä, jos tarkistellaan liikenteen määrää menomatkan aamupäivän ja paluumatkan iltapäivän sekä alkuillan välillä. Kun liikennettä on enemmän, niin on väisteltävääkin...

Tervetuloa vaan Ilari mukaan joukkoon hurjaan. Olitko toinen heistä, joiden kanssa alan asioista matkalla juttelimmekin?
tallennettu
Ilari Inkiläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 34


« Vastaus #9 : Kesäkuu 02, 2011, 07:52:15 »

Tervetuloa vaan Ilari mukaan joukkoon hurjaan. Olitko toinen heistä, joiden kanssa alan asioista matkalla juttelimmekin?

En ollut, mutta samassa vaunussa taidettiin olla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: 4.5.2011 Tilausjuna Hki-Kv-Kuo-Kv-Hki  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina