Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR saa kilpailijan tavaraliikenteeseen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Haitto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 27


« : Toukokuu 24, 2011, 09:26:48 »

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194680187516/artikkeli/vr+saa+kilpailijan+tavaraliikenteeseen.html

Aamulehti kirjoitti aiheesta seuraavaa:

"VR on saamassa ainakin yhden kilpailijan kotimaan tavaraliikenteeseen. Kisaan on lähdössä pieksämäkeläinen Proxion Train, joka saa todennäköisesti jo tällä viikolla liikennöintiin tarvittavan turvallisuustodistuksen. Sen myöntää Liikenteen turvallisuusvirasto.

Raiteille lähtö vaatii yhtiöltä vielä mittavat kalustohankinnat. Toimitusjohtaja Kimmo Rahkamon mukaan vaunut ja veturit tilataan vasta kun asiakkaiden kanssa on neuvoteltu kuljetuksista. Hinnaksi on haarukoitu 10–50 miljoonaa euroa sen mukaan, kuinka paljon kuljetuksia yhtiö saa hoitaakseen.

Rahkamon mukaan kaluston hankinta vie pari vuotta, niin että ensimmäisiä Proxionin tavarajunia voi näkyä liikenteessä kahden vuoden kuluttua.

Tähän asti VR on ollut ainoa tavara- ja matkustajaliikennöitsija Suomen rautateillä. VR:n asemaa on kritisoitu viime vuosina voimakkaasti etenkin aikatauluongelmien vuoksi. "

tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #1 : Toukokuu 24, 2011, 13:36:46 »

Hmm, uutisessa on jotain tuttua - ihan kuin olisin kuullut sen aikaisemminkin tässä viime vuosikymmeninä...
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #2 : Toukokuu 26, 2011, 11:18:54 »

Tiedote. Julkaistu:  26.05.2011 klo 09:48 - Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi


Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt rautatieliikenteen harjoittamiseen vaadittavan turvallisuustodistuksen Proxion Train Oy:lle.


Suomi avasi rautateiden kansallisen tavaraliikenteen kilpailulle vuoden 2007 alussa, mutta vasta nyt ensimmäinen VR-Yhtymä Oy:n kilpailija on aloittamassa liikennöintiä. Turvallisuustodistus on voimassa viisi vuotta ja sen edellytyksiin kohdistuu jatkuvasti viranomaisen valvontaa. Trafissa on tällä hetkellä vireillä vielä toinen turvallisuustodistushakemus, joka mahdollisesti ratkeaa kesän aikana.


Turvallisuustodistuksen peruselementti on turvallisuusjohtamisjärjestelmä

Turvallisuustodistus on osoitus siitä, että rautatieliikenteen harjoittaja on ottanut käyttöön vaatimustenmukaisen turvallisuusjohtamisjärjestelmän ja että se pystyy toimimalla turvallisuusjohtamisjärjestelmänsä mukaisesti täyttämään sille asetetut vaatimukset riskien hallitsemiseksi ja kuljetuspalvelujen tarjoamiseksi rautatieverkolla turvallisesti. Pelkkä turvallisuusjohtamisjärjestelmän käyttöönottaminen ei riitä, vaan sitä tulee jatkuvasti myös ylläpitää ja kehittää.

Turvallisuustodistus koostuu kahdesta eri osasta: A-osasta ja B-osasta. A-osa koskee rautatieliikenteen harjoittajan turvallisuusjohtamisjärjestelmää, joka hyväksytään todistuksen A-osa myönnettäessä. Turvallisuustodistuksen A-osa on voimassa koko EU:n alueella. Todistuksen B-osa, joka liittyy liikennöitävää rataverkkoa koskevien sääntöjen ja määräysten hallintaan sekä niiden noudattamiseen, on puolestaan jäsenvaltiokohtainen. Rautatieliikenteen harjoittaja voi hakea turvallisuustodistusta joko koko rataverkolle tai vain sille osalle, jolla se aikoo liikennöidä.

Turvallisuutta koskevat vaatimukset tulevat pääosin EU-lainsäädännöstä.


Proxion Train Oy:n liikennöinnin aloittaminen

Ennen kuin Proxion Train Oy voi aloittaa tavarakuljetukset rautateillä, se tarvitsee toimiluvan liikenne- ja viestintäministeriöltä. Lisäksi sen on tehtävä Liikenneviraston kanssa rataverkon käyttösopimus ja haettava siltä ratakapasiteetti.


Lisätietoja

yksikönpäällikkö Heidi Niemimuukko, puh. 020 618 6828, heidi.niemimuukko(at)trafi.fi

osastonjohtaja Yrjö Mäkelä, puh. 020 618 6825, yrjo.makela(at)trafi.fi

Lisätietoa turvallisuustodistuksesta ja sen myöntämisesta

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, vastaa sen sääntely- ja valvontatehtävistä sekä edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä. www.trafi.fi
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2910


« Vastaus #3 : Toukokuu 26, 2011, 12:11:25 »

Ennen kuin Proxion Train Oy voi aloittaa tavarakuljetukset rautateillä, se tarvitsee toimiluvan liikenne- ja viestintäministeriöltä. Lisäksi sen on tehtävä Liikenneviraston kanssa rataverkon käyttösopimus ja haettava siltä ratakapasiteetti.

Lisäksi tarvitaan luonnollisesti myös kalusto, henkilökunta ja asiakkaat.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #4 : Toukokuu 26, 2011, 12:23:45 »

Turvallisuustodistus on voimassa viisi vuotta ja sen edellytyksiin kohdistuu jatkuvasti viranomaisen valvontaa.

Ilmeisesti säädöksiä on viilailtu. Vielä vuosi sitten Proxion joutui vetämään hakemuksensa pois, koska Trafi  olisi edellyttänyt ratakapasiteetin hakua ja toiminnan aloittamista puolen vuoden kuluessa turvallisuustodistuksen myöntämisestä.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #5 : Toukokuu 26, 2011, 14:19:06 »

Turvallisuustodistus on voimassa viisi vuotta ja sen edellytyksiin kohdistuu jatkuvasti viranomaisen valvontaa.

Ilmeisesti säädöksiä on viilailtu. Vielä vuosi sitten Proxion joutui vetämään hakemuksensa pois, koska Trafi  olisi edellyttänyt ratakapasiteetin hakua ja toiminnan aloittamista puolen vuoden kuluessa turvallisuustodistuksen myöntämisestä.

Viranomaiselle ei ole hyväksi vaatia mahdottomuuksia... ja onpa siellä niitä henkilöitäkin vaihtunut.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #6 : Toukokuu 26, 2011, 18:29:35 »

Jep, hieno fiilis valtasi mielen kun luki uutisen. Kun vrt lentoliikenne joka on hyvin kilpailtu ja silti turvallista kun
on samat tiukat vaatimukset kaikille. Rautatieliikenteen viranomaiset ovat tähän mennessä tehokkaasti suojelleet vr:n monopolia ja tilannehan jatkuu edelleen henkilöliikenteen osalta. Kerman kuorintaan aina viitataan mutta sehän voidaan estää toimiluvalla jossa määritellään liikenteen laajuus etc. En ole nähnyt tälläisiä asioita käsiteltävän, joten pelkkää teatteria viranomaisten toiminta tässä asiassa. Sorry vaan!
Mä vaan luulen sitten kun joskus kilpailu vapautetaan niin asia sössitään kuin postilain kanssa. Itellalla on velvollisuus jakaa posti kaikkialla Suomessa, mutta ei muilla.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR saa kilpailijan tavaraliikenteeseen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina