Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Trafin poikkeuslupa JKV-määräykseen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Matti Mäntyvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« : Kesäkuu 10, 2011, 16:02:26 »

Liikenteen turvallisuusvirasto on myöntänyt PoRhalle luvan poiketa museoliikennemääräyksen kohdasta 3.2 välillä Oulu - Kemi - Oulu siten, että PoRhan museojuna voi liikennöidä junana ilman JKV-laitetta 30.6.2011.

Kyseessä on 23-henkisen berliiniläisryhmän matkustaminen Oulusta Haaparantaan. Ryhmä koostuu liikennesuunnittelijoista ja rautatieinsinööreistä, jotka ovat tutustumassa Puolassa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa Berliinistä Suomeen ja Ruotsiin suunniteltujen "yhdyskäytävien" nykytilaan. MAtkan järjestäjä oli nähnyt SWR:n televisio-ohjelman, jossa PoRhan lätät olivat merkittävässa roolissa ja halusivat tämän perusteella matkata myös museolättähatulla.

Liikenteen turvallisuusviraston päätös on osoitus keskustelukulttuurin myönteisestä kehityksestä ja näin myös selkeästi todetaan museoliikenteen olevan osa Suomen rautatieliikennettä.

tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #1 : Kesäkuu 10, 2011, 16:52:04 »

Tai sitten joku herra isoherra on ärähtänyt Trafille, että nyt saa loppua naurettavat skandaalit Torniojoen sillalla. Ne kun vaan pilaavat maineen.

Odotan suurella mielenkiinnolla miten käy ensi vuoden syksynä kun luulajalaiset ovat seuraavan kerran tulossa höyryveturillaan Haaparantaan yrittäen tehdä ranskalaisen visiitin Tornioon. Lupa-anomus on kuulemma jo tehty.
tallennettu
Matti Mäntyvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #2 : Kesäkuu 10, 2011, 17:10:09 »

Tai sitten joku herra isoherra on ärähtänyt Trafille, että nyt saa loppua naurettavat skandaalit Torniojoen sillalla. Ne kun vaan pilaavat maineen.

Odotan suurella mielenkiinnolla miten käy ensi vuoden syksynä kun luulajalaiset ovat seuraavan kerran tulossa höyryveturillaan Haaparantaan yrittäen tehdä ranskalaisen visiitin Tornioon. Lupa-anomus on kuulemma jo tehty.


Haaparantaan ajohan oli jo ennestään ratkaistu, kun Tornio-Raja-liikennepaikka yhdistettiin Tornioon.

Enpä usko kenenkään ärähtäneen. Viraston keskustelukulttuuri on henkilövaihdosten jälkeen muuttunut myönteiseen suuntaan ja esimerkiksi ensi vuonna umpeutuvia museoliikenteen liikennöintilupia vastaavien uusien turvallisuustodistusten hakemisen valmistelu on jo aloitettu yhteistyössä Liikenteen turvallisuusviraston kanssa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Kesäkuu 10, 2011, 19:50:36 »

Haaparantaan ajohan oli jo ennestään ratkaistu, kun Tornio-Raja-liikennepaikka yhdistettiin Tornioon.

Liikennepaikan Tornio-Raja sijainti oli jo aiemminkin paperien mukaan jetsulleen siinä kohdassa, jossa rata ylittää Suomen ja Ruotsin välisen rajan. Liikennepaikkaa osoittava kyltti tosin oli jostain syystä väärässä paikassa, sillan päädyssä.
Tällöin lupa ajaa ensimmäiselle rajan takaiselle liikennepaikalle olisi todellisuudessa mahdollistanut ajon Tornioon asti ja asia on ollut selvä jo aiemminkin. Lupa kuitenkin evättiin, koska sen epääjällä oli virheellinen käsitys liikennepaikan täsmällisestä sijainnista. Liikennepaikan sijaintihan on toki se, jollaiseksi sen kaikki prujut ilmoittavat eikä se, johon jokin kyltti on virheellisesti asennettu.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Matti Mäntyvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #4 : Kesäkuu 10, 2011, 20:19:23 »

Haaparantaan ajohan oli jo ennestään ratkaistu, kun Tornio-Raja-liikennepaikka yhdistettiin Tornioon.

Liikennepaikan Tornio-Raja sijainti oli jo aiemminkin paperien mukaan jetsulleen siinä kohdassa, jossa rata ylittää Suomen ja Ruotsin välisen rajan. Liikennepaikkaa osoittava kyltti tosin oli jostain syystä väärässä paikassa, sillan päädyssä.
Tällöin lupa ajaa ensimmäiselle rajan takaiselle liikennepaikalle olisi todellisuudessa mahdollistanut ajon Tornioon asti ja asia on ollut selvä jo aiemminkin. Lupa kuitenkin evättiin, koska sen epääjällä oli virheellinen käsitys liikennepaikan täsmällisestä sijainnista. Liikennepaikan sijaintihan on toki se, jollaiseksi sen kaikki prujut ilmoittavat eikä se, johon jokin kyltti on virheellisesti asennettu.


Tarkasti ottaenhan Torniossa kyse ei ollut liikennepaikan sijainnista, vaan siitä, että kyseessä oli kaksi eri liikennepaikkaa. Haaparannan ja Tornion välillä voi liikkua vain vaihtotyönä ja matkustajien kuljettaminen liikennepaikalta toiselle on vaihtotyössä kielletty. Nythän liikkuminen Suomessa Haaparantaan mennessä tapahtuu vain yhden ja saman liikennepaikan sisällä.

Liikenteen turvallisuusvirasto on jo myöntänyt pari poikkeuslupaa ko. määräyksen kohtaan ja ilmeisesti määräystä tullaan tarkistamaan niin, että matkustajien kuljettaminen ei ole kielletty niille liikennepaikoille, joille voidaan mennä vain vaihtotyönä (esim. Otanmäki yms. kaivos- ja satamapaikat).
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2011, 01:50:59 »

Moni epäili mua museojunaliikenteen totaalikieltäjäksi viime syksynä koskien sitä 1021:n ja VR:n etuoikeutta samojen lakien ja asetusten suhteen. Toitotin päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen sitä, että en tavoittele mitään muuta kuin sitä, että säännöt ovat samat kaikille, ja että r.y.:illä on pienemmät/mahdottomat resurssit hankkia JKV-kalustoa vehkeisiin.

Moni piti mua munapäänä silloin ja saa toki pitää tänä päivänäkin. Mutta mitä TraFi teki? Salli yhtäkkiä tämän liikenteen.

Laittakaa mulle yksityisviestinä tilinumeronne te jepet, jotka viime syksynä manasitte mun tekosia TraFiin ja jotka sanoitte, että tarkoitukseni on estää museoliikennöinti - maksan toki siimani.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 293


« Vastaus #6 : Kesäkuu 11, 2011, 09:00:52 »

Milloinkahan sallitaan tavalliselle rahvaalle järjestetyt matkat? Ko. luvan myöntäminen osoittaa, että todellisuudessa kyse ei ole turvallisuudesta, vaan jostain muusta. Järkyttynyt
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Kesäkuu 11, 2011, 09:08:40 »

Moni epäili mua museojunaliikenteen totaalikieltäjäksi viime syksynä koskien sitä 1021:n ja VR:n etuoikeutta samojen lakien ja asetusten suhteen. Toitotin päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen sitä, että en tavoittele mitään muuta kuin sitä, että säännöt ovat samat kaikille, ja että r.y.:illä on pienemmät/mahdottomat resurssit hankkia JKV-kalustoa vehkeisiin.

Moni piti mua munapäänä silloin ja saa toki pitää tänä päivänäkin. Mutta mitä TraFi teki? Salli yhtäkkiä tämän liikenteen.

Laittakaa mulle yksityisviestinä tilinumeronne te jepet, jotka viime syksynä manasitte mun tekosia TraFiin ja jotka sanoitte, että tarkoitukseni on estää museoliikennöinti - maksan toki siimani.

Ottamatta kantaa viimesyksyisten tapahtumien yksityiskohtiin, on sinänsä ilahduttavaa nähdä että kansalaistoiminnalla on mahdollista vaikuttaa viranomaispäätöksiin, jopa silloin kun kysymys on  k a n s a l l i s i s t a   e r i t y i s o l o s u h t e i s t a.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #8 : Kesäkuu 11, 2011, 09:34:23 »

Enpä usko kenenkään ärähtäneen. Viraston keskustelukulttuuri on henkilövaihdosten jälkeen muuttunut myönteiseen suuntaan ja esimerkiksi ensi vuonna umpeutuvia museoliikenteen liikennöintilupia vastaavien uusien turvallisuustodistusten hakemisen valmistelu on jo aloitettu yhteistyössä Liikenteen turvallisuusviraston kanssa.

Tämä on erinomainen suuntaus, joka oli täysin odotettavissa. Haluaisin kuitenkin kyseenalaistaa juuri Matin mainitseman ja esille nostaman syyn museoliikennöinnin ongelmiin. Onko todella mahdollista 2010-luvulla, että elämme "kekkoslovakiassa" jossa henkilövaihdoksilla on mahdollista vaikuttaa tällaisiin asioihin? Onko turvallisuusasioilla todellakin tekemistä henkilöiden kanssa? Jos on, niin miten tällaiseen ei ole puututtu jo aiemmin kovalla kädellä? Onko tällaista toimintaa edelleen jossain jäljellä?

Tulee vain mieleen Lahden MM-kisat 2001, jolloin dieselveturitkin tankattiin Lahden sijasta muualla käryvaaran vuoksi... "Amatöörien puuhastelua".
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Kesäkuu 11, 2011, 10:41:30 »

Onko todella mahdollista 2010-luvulla, että elämme "kekkoslovakiassa" jossa henkilövaihdoksilla on mahdollista vaikuttaa tällaisiin asioihin? Onko turvallisuusasioilla todellakin tekemistä henkilöiden kanssa?

Lari, nimenomaisesti tästä on ollut kyse. Tää on täysin käsittämätön juttu, mutta asia on 100%:sta faktaa. Onneksi nykyään tuolla suunnalla puhaltavat uudet tuulet. Katsotaan, mitä tuleman pitää, mutta veikkaisin että ihan hyviä juttuja on kaikille osapuolille luvassa. Alleviivaan nyt, että ainoastaan veikkaan, sillä en tosiaankaan ole mikään profeetta.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #10 : Kesäkuu 11, 2011, 19:28:52 »

Olen täysin samaa mieltä Larin ja Mikon kanssa ja lupaan rajoittaa omaa sarkasminviljelyäni, jotta voimme rauhassa nähdä miten kehitys kehittyy. Hyvään suuntaan kun ollaan nyt menossa.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #11 : Kesäkuu 11, 2011, 22:00:47 »

trafi ottanu jonkin askeleen eteenpäin, tajuttu että jos rikotaan eu-lakeja niin valtakunnan oikeus kutsuu
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #12 : Kesäkuu 12, 2011, 06:10:58 »

trafi ottanu jonkin askeleen eteenpäin, tajuttu että jos rikotaan eu-lakeja niin valtakunnan oikeus kutsuu

valtakunnan oikeus?
tallennettu
Matti Mäntyvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #13 : Kesäkuu 12, 2011, 18:34:50 »

Esittämäni näkemykset viraston keskustelukulttuurin muuttumisesta perustuvat omiin henkilökohtaisiin kokemuksiini ja usean vuoden aikana käymiini neuvotteluihin ja keskusteluihin viraston väen kanssa.

Kyllä poikkeuslupakin Kemiin on tutkittu turvallisuuden kannalta ja sisältää tiettyjä ehtoja, joilla turvallisuus varmistetaan.

Sama myönteinen suunta on ollut Liikenneviraston toiminnassa. Esimerkkinä aikataulujen laadinta ja ratakapasiteetin hakeminen, jotka tehdään nyt sähköisesti LIIKE-järjestelmässä omilla koneilla. Liikennevirasto on kehittänyt järjestelmän siten, että museoliikennöitsijöiden ja muiden pienempien toimijoiden ei ole tarvinnut hankkia kymmenien tuhansien eurojen ohjelmistoja, vaan me pääsemme suoraan salattujen yhteyksien kautta tekemään hommat itse. Asianmukainen koulutus on myös järjestetty ja yhteistyö toimii hyvin.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #14 : Kesäkuu 12, 2011, 21:26:44 »

Hienoa että asiat ovat muuttuneet myönteisempään suuntaan henkilövaihdoksien jälkeen ja yhteistyö toimii viraston suuntaan positiivisessa hengessä. Toivottavasti joskus tulee vielä mahdollisuus tavalliselle porukalle myös käydä museojunalla Oulusta Torniossa ja miksei Haaparannassa poikkeusluvalla, kun kuitenkin loppujen lopuksi liikenne Oulu-Kemi välillä on melko vähäistä ja nopeudetkin suhkoht alhaisia (max 140km/h).
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Kesäkuu 12, 2011, 22:02:02 »

Eräs kommentti poistettiin tästä ketjusta, mutta yksi vorgin käyttäjä oli maininnut, että olin tehnyt viime syksynä "paljon muutakin" kuin vain sen, kun ritisoin niitä 1021-ajoja ilman JKV:ta - tämä käyttäjä kirjoitti kommentin negatiivisessa valossa.

Meillä miesporukassa on yleensä ollut tapana kertoa rehellisesti se, oliko viikonloppuna tavattu naikkonen jees vai ei? Miksei? Miksi joo? Yleensä nämä asiat ovat olleet ainakin meillä tapana argumentoida ja avata tavalla tai toisella kavereille.

No, enivei. Vihljailu siitä, että haluaisin jollain tapaa hankaloittaa VR:n tai museoliikenneoperaattoreiden osalta trafiikkia, on täyttä bullshitiä. Olenko joskus yrittänyt hankaloittaa museoliikennettä? Olenko halunnut hankaloittaa VR:n liikennöintiä? Miksi niin tekisin? Mikä olisi tavoitteeni? Mitä sillä saavuttaisin?

Jos jollekin on jäänyt epäselväksi päämääräni, kerron sen nyt vielä tuhannennen kerran julkisesti: optimitilanne olisi se, että pelisäännöt olisivat kaikille samat, eikä niitä tehtäisi VR-lähtöisesti miltään pohjalta. VR-lähtöisyydellä viittaan tietty JKV-vehkeisiin, joita on vain ja ainoastaan VR:llä ja joita ei niiden antiikkisuuden vuoksi voi enää ostaa Myyrmannin Citymarketista.

That's all.

En ole tämän mulkumpi, enkä liioin tämän mukavampi jeppe. Saan sen sijaan aivan hitosti ihottumaa siitä, jos mun kirjoituksia, sanoja tai ajatuksia tietoisesti vääristellään.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 795


« Vastaus #16 : Kesäkuu 13, 2011, 23:44:29 »

Hienoa että asiat ovat muuttuneet myönteisempään suuntaan henkilövaihdoksien jälkeen ja yhteistyö toimii viraston suuntaan positiivisessa hengessä.
Luullakseni otaksuttu yksittäinen henkilövaihdos tarkoittanee pelkistetysti sitä, että kyseinen maan sekaisin saanut rautatieasiantuntija on nyt jossain muussa asiantuntijatehtävässä ja jossain muussa alan organisaatiossa, koskapa ei eläkeikä liene vielä kohdannut. Voidaan siis yksinkertaistetusti olettaa, että vastaavanlaista toimintaa tullaan harjoittamaan jossain toisessa rautatieorganisaatiossa? Vaan missä?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #17 : Kesäkuu 14, 2011, 01:34:16 »

Luullakseni otaksuttu yksittäinen henkilövaihdos tarkoittanee pelkistetysti sitä, että kyseinen maan sekaisin saanut rautatieasiantuntija on nyt jossain muussa asiantuntijatehtävässä ja jossain muussa alan organisaatiossa, koskapa ei eläkeikä liene vielä kohdannut. Voidaan siis yksinkertaistetusti olettaa, että vastaavanlaista toimintaa tullaan harjoittamaan jossain toisessa rautatieorganisaatiossa? Vaan missä?

Ilmankos junat kulkee myöhässä, radat routii ennätystahtiin, piuhat menee ristiin ja turvalaitekopit palaa... Tieliikenne on sujunut kuitenkin hyvin, eikö sitäkin nyt hoideta asianmukaisesti.

Lisää vihjeitä?
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 907


« Vastaus #18 : Kesäkuu 17, 2011, 18:50:37 »

Seuraavan vaiheen pitäisi olla, että järkevään toimintaan ei tarvitse anoa poikkeuslupaa, vaan järkevä toiminta olisi normaalia ja laillista.

Siinä on se pieni ero kansallisten erityisolosuhteiden ja normaaliolosuhteiden välillä.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Trafin poikkeuslupa JKV-määräykseen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina