Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: "Outo höyryveturi"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 587


« : Kesäkuu 29, 2011, 00:37:47 »

Valoisana kesä-yönä seikkailin nettimaailman syövereissä ja jotenkin eksyin Englantiin, http://www.ffestiniograilway.co.uk/locos/locomotives.htm . Kiinnostustani herättivät nuo kaksikoneistoiset/-kattilaiset "Douple Fairlie"-veturit. Olikohan niissä kahdet "hallintalaitteet" ajosuunnan mukaan? Lämmittäjällä riitti kiireitä heitellä hiiliä vuorotellen molempiin pesiin ja hoidella kattiloiden vesien riittävyyksiä. "Wikin" mukaan vetovoimainen ja kulku-ominaisuuksiltaan "taipuisa" rakenne? Varmaan joku löytää parempaakin tietoa veturisarjan rakenteesta...
tallennettu
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 188


« Vastaus #1 : Kesäkuu 29, 2011, 18:33:46 »

Juutuutissa löytyy useitakin videoita hakusanalla Double Fairlie. Mielenkiintoinen äänimaailma näissä koneissa ainakin on. Ffestiniog Railwayn koneista osa on muuten öljypolttoisia, epäilemättä juuri kohtuullisemman lämmittäjän työmäärän vuoksi.
tallennettu
Juha-Pekka Viitanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #2 : Kesäkuu 29, 2011, 23:12:48 »

Molemmille päille om omat hallintalaitteet ja koneita ajetaan yleensä yhtä aikaa. Käsittääkseni kattila on sinänsä kaksiosainen, että molemmille päille on omat tulipesät, mutta vesitila on yhteinen.  pyörästö on tavallaan kaksi teliä. Käynti on erittäin hienoa ja oli elämys matkustaa hetki  hytissä
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 587


« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2011, 00:27:18 »

Varmaan mielenkiintoinen kokemus. Lisää kysymyksiä heräili - yksi kuljettaja hoiteli molemmat hallintalaitteet (?), yksi lämmittäjä molemmat "tulipesät" (?), vai sattuiko kohdallesi öljylämmitteinen yksilö? Ei kovin tilavalta tuo hytti näytä - ahdasta monelle ammattilaiselle. Yksillä vedensyöttölaitteilla hoidellaan molemmat kattilat? Älä Juha-Pekka panttaa tietoja näin mielenkiintoisesta kohdallesi sattuneesta, sinulle arkisesta, tapahtumasta!
tallennettu
Juha-Pekka Viitanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #4 : Kesäkuu 30, 2011, 17:03:02 »

Veturissa on kuljettajan puolella kaksi valtaventtiiliä jota voi käyttää yhdellä kädellä. Paaki on perinteinen kankipaaki johon on yhdistettuy molempien pään koneet, joten koneet käy aina samaan suuntaan. kuljettajaventtiili sijaitsee sellaisessa paikassa että voi käyttää kumpaankin suuntaan ajaessa. Jarrut on vakumijarrut höyryejektorilla. Öljyllä lämpesi silloin vaan veturit Linda ja Blance
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 587


« Vastaus #5 : Kesäkuu 30, 2011, 23:36:41 »

Kiitokset Juha-Pekalle selventävistä vastauksista.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: "Outo höyryveturi"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2013 Resiina