Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Kyösti Kallion -radan aamujuna  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« : Heinäkuu 24, 2011, 13:30:16 »

Olen tässä kesän aikana alkanut ihmettelemään Iisalmi-Ylivieska -välin taajamajunien aikataulurakennetta. Rataosalla on vuodesta 1969 alkaen kulkenut vain kaksi henkilöliikenteen junaparia päivässä ja tänä vuonna H491 Iisalmesta Ylivieskaan on aikaistunut huomattavan aikaiseksi, lähtö Iisalmesta jo klo 4.51. Voisiko joku valottaa asiaa, miksi näin? Sen ymmärrän, että aikaistakin tarjontaa on, jos vuoroja on päivän mittaan tarjolla yllin kyllin, mutta kun päivän vain 2 lähdöstä yksi on näin aikainen. Riittääkö matkustajia, kun lähtö on Runnista, Kiuruvedeltä, Pyhäsalmelta ja Haapajärveltä aamuviiden ja -kuuden välillä ja paikkakunnat ovat vieläpä aika pieniä? Onko kovin moni vaihtamassa Ylivieskassa Oulun tai Helsingin junaan noin aikaisin? Luulisi, että keskemmällä päivää olisi enemmän immeisiä liikkeellä, vaikka aamun yhteys toki kaupunkien saavutettavuuden kannalta hyvä onkin. 
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #1 : Heinäkuu 24, 2011, 16:49:19 »

Ainakin tällä aikataululla saadaan toimiva yhteys ilman pitkää odotusta Iisalmessa Kainuusta Pohjanmaalle, lähtö Kajaanista Pendolinolla 04.00 Virnistää ja jatko Ylivieskasta Pendolinolla etelään. Ehkä juuri tätä yhteyttä on odotettu ja pyydetty!  Pyörittää silmiään

Ei niin kaukana ole ne ajat, jolloin aamuvuoroa Iisalmesta ja iltapäivävuoroa Ylivieskasta käytettiin keskiasteen koulumatkoihin. Tälläista muistan tapahtuneen hyvinkin mm. 2005 ja 2009. Nythän se sitten ei enää onnistu.
Olipa aikoinaan Nivalan ammattikoulun ja Nivalan teollisuuskylän läheisyydessä oma seisakekin, Näljäneva ( lakkautettu tosin jo 05.1993 ).

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2011, 19:40:27 kirjoittanut Jarkko Voutilainen » tallennettu
Ismo Brockmann
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2011, 21:26:04 »

Ainakin tällä aikataululla saadaan toimiva yhteys ilman pitkää odotusta Iisalmessa Kainuusta Pohjanmaalle, lähtö Kajaanista Pendolinolla 04.00 Virnistää ja jatko Ylivieskasta Pendolinolla etelään. Ehkä juuri tätä yhteyttä on odotettu ja pyydetty!  Pyörittää silmiään

Kukahan tuota yhteyttä on odottanut ja pyytänyt? Toki näin Kokkolaan pääsee aamukahdeksaksi, mutta tosiasia on, että kovin on harvalukuinen se joukko, joka matkustaa Kajaanista tai Iisalmesta aamukahdeksaksi Kokkolaan, lähtöajat kun ovat tolkuttoman aikaiset. Ja nytten kesäkautena se aamupendolino Kajaanista etelään kulkee  vain kahdesti viikossa (Kuopioon asti) , joten se niistä yhteyksistä Kainuusta Pohjanmaalle. Ja ei ole erityisen houkutteleva ajatus herätä aamukolmelta päästäkseen neljältä lähtevään junaan. No jos on pakko, yhteys on kyllä sinänsä kulkuyhteyksien kannalta vallan mainio, mutta hauskaa matkustamista se ei kyllä pidemmän päälle ole varmaan kenellekään. Mielestäni paljon mielekkäämpi ratkaisu olisi se, että Kajaanista 6.20 lähtevältä IC:ltä olisi Iisalmessa jatkoyhteys sillä kiskobussilla Pohjanmaan suuntaan niin, että aamujuna saapuisi Ylivieskaan yhdeksän paikkeilla ja välittömien jatkoyhteysjunien puuttuessa kiskobussi jatkaisi Kokkolaan ja palaisi Kokkolasta Ylivieskaan niin, että juna jatkaisi Ylivieskasta Iisalmeen klo 14.28 tai jotain. Kalusto saataisiin tehokkaampaan käyttöön, kun nykyisin kiskobussi seisoo kahdeksisen tuntia Ylivieskassa. Iisalmesta Kokkolaan klo 7.45 lähtevälle ns. junabussille ei näin olisi enää kovin suurta tarvetta (kuten ei sen paluuvuorollekaan), joka löytyy matkahuollon aikatauluhausta. Miksei näitä muutoksia tehdä, mitä luulette? Tuskin nyt siitäkään on kysymys, ettei kenellekään ole tullut mieleen. Ostoliikenteen toteutuksessakin saisi mielestäni olla enemmän luovaa ajattelua ja innovatiivisuutta. Nytten VR ajaa Kyösti Kallion radan aamujunaa osittain aamuyön puolella ja varmaan aika tyhjänä, kun liikennöintikorvaukset kuitenkin valtiolta tulevat ja vuoron kannattava liikennöinti näin on taattu.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2011, 22:10:40 »

Vai tarvitaanko rataa tuottavampaan toimintaan ko ajankohtana? Radalla kulkee uskomaton määrä tavarajunia nykyisin. Vielä parikymmentä vuotta sitten kiskoja oltiin rullaamassa ja adresseja kerättiin. Miten sähköistyksen jälkeen, nähdäänkö sm-kalustoa jälleen Iisalmessa?
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Kyösti Kallion -radan aamujuna  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina