Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Kim Jong-ilin juna  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Timo Lähteenmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« : Elokuu 24, 2011, 12:52:28 »

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Medvedev+ja+Kim+Jong+Il+k%C3%A4viv%C3%A4t+kaasuputkikeskusteluja/1135268790858

Panssaroiduksihan tuo juna tiedetään mutta mitä mahtaa olla tuossa kohtaa josta on vaunun katto avattu?
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 388


« Vastaus #1 : Elokuu 24, 2011, 13:12:37 »

Sieltähän sojottaa selvästi IT-tykin piippu.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 24, 2011, 13:50:12 »

Joku lähitorjunta-asejärjestelmä pohjoiskorealaisten vainoharhaisuuden tuntien  Näyttää kieltä
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2397


« Vastaus #3 : Elokuu 24, 2011, 14:43:21 »

Tosin ei sieltä mitään tykin putkia* sojota kuvankaan perusteella. Joku kupolimainen rakennelma näkyy avonaisesta katosta. Villisti spekuloiden voisi miettiä, että se nousisi katon aukosta tarvittaessa ylemmäksi.

*Tykeissä on putket, kivääreissä piiput. Raja menee muistaakseni 20 mm paikkeilla. Terv. entinen tykkimies.
tallennettu

Kiskoarkea - Arkea ja tekniikkaa kiskoilla
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1286


« Vastaus #4 : Elokuu 24, 2011, 15:36:00 »

Kim Jong-il on selvästi junaharrastaja. Hänellä on kuusi junarunkoa, joissa on yhteensä noin 90 vaunua. Tämänkertaisella matkalla on käytössä 17 vaunua. 10 vuotta sitten hän matkusti Venäjälle vähän leveämmin 21-vaunuisella junalla. Huonot ajat varmaan saivat päätöksen vaatimattomammasta matkasta tällä kertaa. Yksityiskohdat vaunujen sisustuksesta eivät ole kovin julkista tietoa ja meidän on tyytyminen ylimalkaisiin havaintoihin. Siellä on makuukammareita, salonkeja, satelliittipuhelimia, satelliittitelevisioita, luultavasti musiikkihuone ja elokuvahuone ja aivan varmasti ruokasali, keittiö, viinikellari ja autotalli. Autotallivaunu on mukana tälläkin kertaa, koska hän on tehnyt pysähdyspaikoissa kiertoajeluita omalla Mercedes Benz limousinellaan. Varmaan sekin on panssaroitu. Kotimaassaan hänellä on 20 omaa asemaa, mutta näin ulkomaanmatkoilla juna pysähtyy samoille asemille kuin kuolevaistenkin junat.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 854


« Vastaus #5 : Elokuu 24, 2011, 15:54:07 »

Eljas taitaa olla yhteydessä isoihin vakoiluorganisaatioihin kun on noinkin hyvät tiedot pimeimmästä aasiasta. Mitä tiedät Myanmarista? Ymmärsit kai vitsin. On noilla pikkupojilla komeat lelut, ja kansa kuolee nälkään. Ihan uskomatonta että noita on. Maailman tiedonvälitys keskittyy yleensä vain yhteen tai muutamaan kohteeseen, ja luullaan että muualla on hyvin. Nämä Libyat, Sudanit, Egyptit, Jemenit jne. ovat vähän herätelleet. Nuo Koreat ja Burmat ovat kyllä olleet paljon esillä, mutta maailmassa on  paljon muitakin ihan uskomattomia asioita.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1286


« Vastaus #6 : Elokuu 24, 2011, 16:08:35 »

Myanmar oli vielä muutama vuosi sitten höyryveturiharrastajien "Mekka", koska höyry poistui vakioliikenteestä lopullisesti vasta 2008. Sieltä on paljon raportteja. Kukaan ei löydä niin paljoa salaisuuksia kuin ratapihoja nuohoava rautatieharrastaja Hymyilee   http://www.internationalsteam.co.uk/trains/burma100.htm
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 854


« Vastaus #7 : Elokuu 24, 2011, 16:19:10 »

Tuollaiset vakoilutiedot on minullakin. Siis höyryä, vaikka lähteeni ovatkin vajavaisemmat. Eräs lapsuuden, tai varhaisnuoruuden lempikirjoista oli Kalle Looping, jossa ruotsalaslentäjä toimi Burmassa, joka sen kuvauksen mukaan oli ns. vapaa maa, ja Kiina jotain kammottavaa. Kiinakin vielä varsin "kiinalainen juttu", mutta asiat ovat vaihtuneet lähes päälaelleen.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #8 : Elokuu 24, 2011, 19:46:39 »


*Tykeissä on putket, kivääreissä piiput. Raja menee muistaakseni 20 mm paikkeilla. Terv. entinen tykkimies.

Raja kulkee jossain siinä, koska 12,7 mm it-konekivääri on kivääri, mutta Hornetin 20 mm:n konetykki on siis tykki.

tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 854


« Vastaus #9 : Elokuu 24, 2011, 20:00:23 »

Kyllä niillä kummallakin henki lähtee kun osuu. Nimitys on varsin sivuseikka.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 702


« Vastaus #10 : Elokuu 25, 2011, 05:15:58 »

Nimitys on varsin sivuseikka.

Kuten juna- ja rautatieasemalla?

Ja takaisin asiaan. Vai olisiko se Kimin juna ollut kuitenkin se sininen paikun näköinen juna siinä kuvassa?
tallennettu
Joni Lahti
Junasuorittaja
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 221


« Vastaus #11 : Elokuu 28, 2011, 12:32:56 »

Vaihtaako Kim junaansa telit siirtyessään Venäjän puolelle vai onko Kimillä erillinen juna Venäjän vierailuja varten? Pohjois-Koreassa on noin 10 km 1520 mm (tai 1524 mm) rataa. Olisiko se Kimin Venäjän junan koeajelurata?

Kyllä se niin on, että tykissä on aina putki, ei koskaan piippu. Jos erehtyi näissä käsitteissä, tuli palkinnoksi jotakin ylimääräistä. Tykkijulli määritteli kerran tykin sanoin ressu, rööri ja rattaat.
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 388


« Vastaus #12 : Syyskuu 01, 2011, 14:47:26 »

http://koreajoongangdaily.joinsmsn.com/news/article/html/992/2940992.html?cloc=joongangdaily|home|newslist1
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #13 : Syyskuu 04, 2011, 10:43:58 »


*Tykeissä on putket, kivääreissä piiput. Raja menee muistaakseni 20 mm paikkeilla. Terv. entinen tykkimies.

Raja kulkee jossain siinä, koska 12,7 mm it-konekivääri on kivääri, mutta Hornetin 20 mm:n konetykki on siis tykki.



Taitaa olla niin, että alle 20 mm on kivääri, yli 20 mm tykki ja tasan 20 mm tulkinnanvarainen. Tässä on 20 mm:n kivääri: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lahti_L-39


tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 854


« Vastaus #14 : Syyskuu 04, 2011, 15:13:47 »

Onko tykillä ja kiväärillä jotain muuta selvää erottelevaa määritystä kuin putken/piipun väljyys? Kysyy entinen ratsumies.
tallennettu
Jaakko Aumala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #15 : Syyskuu 04, 2011, 16:13:16 »

Voisiko luukusta nousta esille satelliittilautasia tai jotain vastaavaa? Jossain mainittiin muistaakseni, että junassa on jonkinlainen satelliittiyhteys.
tallennettu
Joni Lahti
Junasuorittaja
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 221


« Vastaus #16 : Syyskuu 04, 2011, 17:49:46 »

Vaikea semanttinen ongelma. Entisenä tykkimiehenä yritän hahmottaa jotain järkevää määrittelyä

Tykki on aika väljä nimi isokaliiberisille aseille. Voidaan yleisesti sanoa, että tykki alkaa siitä, kun aseen väljyys on vähintään 20 mm. Otetaanpa esimerkeiksi muutama It-ase. Suomalainen 20 mm ItK/40 VKT on tykki samoin kuin tanskalainen 20 mm ItK Madsen on tykki, mutta 20 mm Itkiv/39-44 (VKT) – sama ase kuin norsupyssy L-39, eri jalusta- on kivääri. Mikä ero näissä on? Mielestäni se, että 20 mm aseet, jotka on asennettu lavetille tai asennettu kiinteästi johonkin alustaan – kuten lentokoneen rakenteisiin – ovat tykkejä ja 20 mm aseet, joita kannetaan miesvoimin kuten kivääriä ja niillä ammutaan jalustalta, ovat  kivääreitä.

Norsupyssy L-39  20 mm on tykin ItK/40 VKT:n perusta. Lavetille on vain laitettu kaksi putkea ja ase on muutettu sarjatuliaseeksi. Panssaritorjuntakivääristä tuli näin kaksiputkinen tykki.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #17 : Syyskuu 04, 2011, 21:14:59 »

Tässä on puolestaan 15 mm:n tykki: http://en.wikipedia.org/wiki/MG_151_cannon
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2397


« Vastaus #18 : Syyskuu 04, 2011, 22:59:12 »

Suomenkielisen Wikipedian mukaan - tosin valitettavan lähdeviitteettä - tuo on konekivääri. Tuo 20 mm:n määrittelyraja ei välttämättä ole voimassa ympäri maailman. http://fi.wikipedia.org/wiki/MG_151
tallennettu

Kiskoarkea - Arkea ja tekniikkaa kiskoilla
Tero Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #19 : Syyskuu 05, 2011, 10:50:11 »

Itse aiheeseen en osaa sanoa muuta kuin että jostain syystä tykkijulleille koko on hirmuisen tärkeä.
entinen ratsumies.
Lohdullista kuulla, että ratsumieheydestä voi parantua. Yst. terv. nimim. Kerran rakuuna, aina rakuuna.
tallennettu
Joni Lahti
Junasuorittaja
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 221


« Vastaus #20 : Syyskuu 05, 2011, 10:58:08 »

Tero, on tämä tykkijulleille äärimmäisen tärkeä asia selvittää!  Saksaksi 15 mm MG 151 oli Maschinengewehr eli konekivääri, ei Maschinenkanon. Se oli varhaisen Messerschmitt Bf 109 F-2:n pääase, joka sitten korvattiin 20 mm versiolla saksaksi Maschinenkanon eli konetykki. Suomessakin Mersun 20 mm pääasetta kutsuttiin tykiksi. Ase oli asennettu nerokkaasti niin, että se ampui potkurinavan läpi. Muut raskaat aseet sijoitettiin siipien alle gondoleihin, joita Suomessa ei juuri käytetty. Rungossa oli kaksi 13 mm MG 131 konekivääriä.

Siis saksalaisen logiikan mukaan lentokonease, jonka väljyys oli 15 mm oli konekivääri, mutta kun se korvattiin vastaavalla 20 mm:llä, sitä kutsuttiin tykiksi. Mutta nyt mentiin Kimin junasta jo aika kauas, sorry.

Mutta alkuperäiseen kysymykseeni. Miten juna kulkee Venäjällä, jossa raideleveys on 1520? Tietääkö kukaan?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1286


« Vastaus #21 : Syyskuu 05, 2011, 11:20:13 »

.... Miten juna kulkee Venäjällä, jossa raideleveys on 1520? Tietääkö kukaan?

Ihan kiskoilla kulkee molemmat puolet. Vaunuissa on Venäjän raideleveydelle sovitetut telit. Ei se telien vaihto kauan kestä.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1978


« Vastaus #22 : Syyskuu 05, 2011, 13:29:27 »

Telienvaihto on Venäjän rautateillä arkipäivää ja sitä toteutetaan matkustajaliikenteessä päivittäin esim. reiteillä Moskova-Varsova ja useasti viikossa reitillä Moskova-Peking.
Moskovasta EU:hun ajavien junien telit tosin vaihdetaan Valko-Venäjällä, mutta venäläisestä junasta siinä on silti kyse.
Esim. Valko-Venäjän Brestistä Puolan Terespoliin pääsisi huomenna 02:40, 05:32, 08:02, 13:55, 14:45, 18:32 ja 20:15. Noiden kaikkien junien telit vaihdetaan Brestissä ja toiseen suuntaan kulkee samanlainen määrä junia.
Lisäksi telinvaihtoa tehdään myös Ukrainan ja Puolan rajalla Jahodynissä, Ukrainan ja Romanian sekä Romanian ja Moldovan välisillä rajoilla.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Markku Naskali
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 854


« Vastaus #23 : Syyskuu 07, 2011, 13:03:33 »

Kun nyt oikein asiasta sivuun mennään, kerron Terolle, että maininta entinen tarkoittaa sitä, että minua ei huolita enää edes nostoväkeen.
Armeijassahan on aina ollut sekä varusmiesten että kantaväen kesken  nälvintää toisista aselajeista (Rakuunoillakin oli niin aneemisen väriset laatat...). Ratsumieshän minä olen. Hevosen nimi taisi olla peräti Tunturi. (Armeijan harmaiden ratsujen joukossa oli ihan kaupallisestikin tunnettuja merkkejä).
tallennettu
Tero Heikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #24 : Syyskuu 07, 2011, 20:26:02 »

Kun nyt oikein asiasta sivuun mennään, kerron Terolle, että maininta entinen tarkoittaa sitä, että minua ei huolita enää edes nostoväkeen.
Armeijassahan on aina ollut sekä varusmiesten että kantaväen kesken  nälvintää toisista aselajeista (Rakuunoillakin oli niin aneemisen väriset laatat...). Ratsumieshän minä olen. Hevosen nimi taisi olla peräti Tunturi. (Armeijan harmaiden ratsujen joukossa oli ihan kaupallisestikin tunnettuja merkkejä).
Hm, no ehkä sitten voit käyttää sanaa entinen, jos välttämättä haluat. Mutta mieluummin kuitenkin lainausmerkeissä.
Tottakai jokaiselle oma aselaji on se paras, eikä siinä mitään pahaa ole. Ratsuväki nyt vaan sattuu olemaan objektiivisesti paras aselaji koskaan missään ikinä. Hymyilee Se onko rakuunat vai ratsumiehet parempia, on sitten jo pilkunviilausta jolla ei ole merkitystä muille kuin rakuunoille ja ratsumiehille.
Teräsputkihevoset oli meilläkin. Siitä hyvät että niitä oli melkein mahdoton saada vauhkoontumaan.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Kim Jong-ilin juna  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2013 Resiina