Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Hyvinkään lentokenttä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Risto Itkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« : Huhtikuu 07, 2009, 06:16:30 »

Olen tutkinut takavuosina 1940-luvun aikatauluja Yliopiston kirjastossa. Mieleeni jäi erikoisuus - juna Helsingistä Hyvinkään lentokentälle! Tarkkaa vuotta en enää muista, koska siitä on aikaa  kolmekymmentä vuotta. Tiedän kuitenkin Hyvinkään olleen Suomen päälentokenttä vuosina 1944-1948, jolloin Malmin lentokenttä oli valvontakomission käytössä. Olen tutkinut karttoja ja olen havainnut rautatien kulkeneen aivan kentän viereen Hyvinkään konepaja-alueelta. Tosin konepaja on perustettu vasta sodan jälkeen. Asia on vaivannut minua pitkän aikaa, joten olisiko kellään muulla tietoa Hyvinkään lentoaseman junaliikenteestä?
tallennettu
Risto Itkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 29


« Vastaus #1 : Huhtikuu 07, 2009, 14:19:17 »

Lisäyksenä keskustelunavaukseeni voin varmuudella sanoa rautatien yltäneen Hyvinkään lentokenttäalueelle jo ennen konepajan rakentamista. Sain tiedon nettiartikkelista, jossa kerrottiin ko. kentän historiasta. Kuvatekstinä oli se, että lentokentälle asti oli rautatieyhteys!
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #2 : Huhtikuu 08, 2009, 15:04:03 »

Kyselin asiasta ilmailufoorumilla ja tälläisen vastauksen sain :

"Konepaja aloitteli kyllä noihin aikoihin, ekat toiminnot kuulemma 1945 tienoilla. Kyseinen raide "lentokentälle" on kuulemma uudempi ja tullut joskus 60-luvulla. Hyvinkään kentän toimiessa "pääkenttänä" matkustajat tulivat junilla Hyvinkään asemalle, josta Aeron bussilla lentokentälle."
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #3 : Huhtikuu 09, 2009, 14:16:26 »

Hieman  lisäinfoa aiheesta :
Hiljattain ilmestynyt kirja Radan varrella - Suomen rautatieliikennepaikat s. 64 toteaa:

"Hyvinkään konepajan rakentaminen tuli akuutiksi talvisodan alueluovutusten myötä ja Helsingin aseman vieressä sijainnutta konepajan aluetta tarvittiin muihin tarkoituksiin.

Rakennustyöt aloitettiin 1941, pistoraide ratapihan (Hyvinkään aseman) pohjoispäästä valmistui 1943 ja veturikonepaja aloitti toimintansa 1949. Konepajan raiteella oli henkilöliikennettä vuosina 1953-89."

Mistään lentokentän liikenteestä ei ole kuitenkaan ollut kysymys, vaan luultavasti vain konepajan henkilöstön tarpeita varten.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Hyvinkään lentokenttä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina