Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Maailmanennätysveturi Venäjällä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« : Syyskuu 08, 2011, 23:36:14 »

Kaasuturbiinikoeveturi veti 170 tavaravaunua, 16000 t.
http://en.rian.ru/video/20110908/166542990.html
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 837


« Vastaus #1 : Syyskuu 09, 2011, 20:25:19 »

En tiedä, minkä lajin maailmanennätyksestä tässä lienee kyse, mutta tässä ei ole kyse maailmanennätyksestä veturin tehossa, painossa eikä vedettävän junan painossa.

Sinänsä on kiintoisaa, että veturi käyttää polttoaineena maakaasua. Kaasuturbiiniveturit ovat kuitenkin aina kompastuneet masentavaan osatehon polttoaineenkulutukseen, ja on selvää, että 8300 kW tehoista veturia joudutaan välillä ajamaan muutakin kuin kahva pohjassa.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 527


« Vastaus #2 : Syyskuu 09, 2011, 22:12:23 »

Olisikohan toisessa (osa)veturissa sitten kaasusäiliöt ja kenties joku apudiesel juurikin noihin hitaisiin ajoihin?
tallennettu
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #3 : Syyskuu 10, 2011, 15:09:44 »

Maailman voimakkain kaasuturbiinisähköinen veturi.
http://www.guinnessworldrecords.com/records-7000/most-powerful-gas-turbine-electric-locomotive/

Kun Bombardierin JetTrain näyttää kuopatulta, hyvä että jossain vielä kehitetään GTEL-tekniikkaa.
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 112


« Vastaus #4 : Syyskuu 10, 2011, 15:18:33 »

Trains-lehden tietojen mukaan Kanadassa Quebec North Shore & Labrador -rautatiellä ajetaan 240-vaunuisia 32000-tonnisia malmijunia. Lehti arvelee, että nämä ovat todennäköisesti painavimmat junat Pohjois-Amerikassa. Miten lie muualla?
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 527


« Vastaus #5 : Syyskuu 10, 2011, 17:33:01 »

Taitaa maailman raskain (ja pisin) tavarajuna löytyä Australiasta, rahtina muistaakseni rautamalmia ja tuota rataa ollaan automatisoimassa eli siirrytään kauko-ohjattuihin/itse-ohjaaviin vetureihin. Rataa käytetään vain tuohon malmin kuljetukseen. Junissa on nippu vetureita keulalla ja nippu puolessavälissä.
http://www.youtube.com/watch?v=9LsuNWjRaAo
Junan paino vaatimattomat 100 000 tonnia ja siinä on 8 veturia sijoitettuna pitkin junaa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2081


« Vastaus #6 : Syyskuu 11, 2011, 00:18:40 »

Tuo Australian video on ymmärtääkseni kertaluontoisesta ennätysyrityksestä, jolla päästiin Guinnessin ennätyskirjaan. Kanadan junat sen sijaan vaikuttavat olevan ns. arkipäivää.
tallennettu

Kiskoarkea - Arkea ja tekniikkaa kiskoilla
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 807


« Vastaus #7 : Syyskuu 11, 2011, 10:48:09 »

Ihminenhän istuu vaikka kusiaispesässä julkisuutta saadakseen. Ei tuo Australian juna mitään realismia ole. Voihan tuolla tekniikalla tehdä vaikka kuinka pitkän ja painavan junan jos se muuten rataverkolle sopii.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 837


« Vastaus #8 : Syyskuu 11, 2011, 12:50:13 »

En kyllä usko, että aussit olisivat ajaneet tuon koeajon pelkästään julkisuudentavoittelumielessä ja Guinnessin kirjan merkintää varten. Jos ausseissa ajetaan nyt 30000 tonnin junia, ja tavoite olisi nostaa se, sanotaanko kymmenen vuoden aikana 60000 tonniin, niin voisi olla aiheellista ajaa 100000 tonnin juna, ja katsoa, minkälaisia ongelmia tulee vastaan junapainoa oleellisesti nostettaessa.

Näin toimivat myös rautateiden nopeusennätysajot. Ranskassa ajetaan nyt 300 km/h ja tekniikka on kaiketi olemassa 360 km/h:iin. Jos tavoitteena seuraavan sukupolven nopeille junille on 450 km/h matkanopeus, on syytä ajaa koeajo 600 km/h, jotta tiedetään, miten tekniikan eri osa-alueet selviävät tästä haasteesta. Ranskalaiset ajoivat tämän koeajon, ja sen sanottiin maksaneen aivan tolkuttomasti eikä sillä päästy kuin "vain" 575 km/h nopeuteen, mutta se tuotti valtavasti kullanarvoista tietoa. Ja vaikka nopeusennätyksestä otettiin irti kaikki julkisuus mitä saatiin, ei koeajoa tehty siis julkisuutta varten vaan tiedon keräämiseksi.

tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 807


« Vastaus #9 : Syyskuu 11, 2011, 14:05:30 »

Pienemmälläkin nopeudella ihmishenki on hupaa kun "mennään vähän kiskoilta". Myös junan painon kasvattaminen vaatii radalta tiettyjä ominaisuuksia: "Jos sinä tuon jaksat, jaksat myös tämän jne..."
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 490


« Vastaus #10 : Syyskuu 11, 2011, 22:09:06 »

Myös junan painon kasvattaminen vaatii radalta tiettyjä ominaisuuksia: "Jos sinä tuon jaksat, jaksat myös tämän jne..."
Äkkiseltään tulisi mieleen, että radalta ei vaadittaisi mitään erikoista lisäominaisuutta, oli juna sitten 50.000 t tai 100.000 t. Akselipainohan on sama, eli ainoa ero on, että juna on pidempi. Kestää siis vain jonkin aikaa kauemmin, kun se radalla ohi jyskyttää.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 807


« Vastaus #11 : Syyskuu 12, 2011, 11:31:49 »

Ajattelin sitä, että jos saman paikan ylittää painava vaunu "tunnista toiseen", olettaisi mm. lämpötilan nousulla voivan olla vaikutusta. Lisäksi ylipitkä juna rajoittaa muuta liikennettä. Sitä ei niin vain ajeta sivuraiteelle päästämään nopeampia ohi ja kohtaustilanteet vaativat enemmän suunnittelua.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2011, 14:34:39 kirjoittanut Markku Naskali » tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 656


« Vastaus #12 : Syyskuu 12, 2011, 17:39:17 »

Ajattelin sitä, että jos saman paikan ylittää painava vaunu "tunnista toiseen", olettaisi mm. lämpötilan nousulla voivan olla vaikutusta. Lisäksi ylipitkä juna rajoittaa muuta liikennettä. Sitä ei niin vain ajeta sivuraiteelle päästämään nopeampia ohi ja kohtaustilanteet vaativat enemmän suunnittelua.

Ei se helppoa ole. Tässä Amerikan testi versio http://rail-videos.net/video/view.php?id=7782. Speksejä, 295 vaunua (tosin oikeasti ei taida olla noin monta koska nämä "kaivovaunut" muodostuvat useammasta yksiköstä joilla on yhteisiä telejä), 9 veturia.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 807


« Vastaus #13 : Syyskuu 12, 2011, 18:02:20 »

Olihan siinä videossa "pieni junanpätkä". Mitenköhän noita peräpään vetureita operoidaan. Luulisi jo bitinkin väsyvän matkalla, vaikka olisi jokin yhdyskaapeli.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 656


« Vastaus #14 : Syyskuu 12, 2011, 18:18:18 »

Olihan siinä videossa "pieni junanpätkä". Mitenköhän noita peräpään vetureita operoidaan. Luulisi jo bitinkin väsyvän matkalla, vaikka olisi jokin yhdyskaapeli.

Radiolla.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 807


« Vastaus #15 : Syyskuu 12, 2011, 18:39:07 »

Mikähän mahtaa olla nopeusero ilmoja pitkin lankaan verrattuna. Radioaallon etenemisnopeus lienee ilmassa vähäsen valon nopeutta hitaampi, mutta miten kauan "ohmi kähmii" kaapelissa? Kaapelin laadullakin on tietysti eroja. Sähköpaimenen lanka on vähän eri juttu kuin valokuitu.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 656


« Vastaus #16 : Syyskuu 12, 2011, 22:10:28 »

Mikähän mahtaa olla nopeusero ilmoja pitkin lankaan verrattuna. Radioaallon etenemisnopeus lienee ilmassa vähäsen valon nopeutta hitaampi, mutta miten kauan "ohmi kähmii" kaapelissa? Kaapelin laadullakin on tietysti eroja. Sähköpaimenen lanka on vähän eri juttu kuin valokuitu.

Langassa 0,5 - 0,8 kertaa valonnopeus. Eli nykyisillä junien mitoilla junan päähän saadaan signaali riittävän nopeasti niin langalla kuin radiollakin...
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 112


« Vastaus #17 : Syyskuu 14, 2011, 21:55:12 »

Todays Railways Europe -lehden syyskuun numerossa on 8 sivun juttu "Do we need heavier and longer freights in Europe?", jossa kerrotaan mm., että Etelä-Afrikassa Sishen-Saldanha -rautatiellä ajetaan 342-vaunuisia yli 40000-tonnisia malmijunia. Tämän kapean (1067mm) sähkörautatien (50 kV AC) pituus on 861 km ja vuotuinen kuljetusmäärä yli 67 miljoonaa tonnia (4-5 junaa/päivä?). Wikipediassa kerrotaan, että näissä junissa on 10 veturia ja että niitä on ajettu joulukuusta 2007 alkaen.

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Sishen%E2%80%93Saldanha_railway_line
tallennettu
Turo Takanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #18 : Syyskuu 14, 2011, 22:19:36 »

Olihan siinä videossa "pieni junanpätkä". Mitenköhän noita peräpään vetureita operoidaan. Luulisi jo bitinkin väsyvän matkalla, vaikka olisi jokin yhdyskaapeli.
Radiolla.
Kaapelissakin signaali kulkee melko pitkän matkan ja hyvällä vauhdilla, kun valitsee kaapeliksi valokaapelin. Sitä en kyllä tiedä, käytetäänkö valokaapeleita junissa mihinkään, paitsi toki sähkökäyttöjen ohjaussignaaleja kuljetettaneen valokaapeleissa ainakin kotimaisessa kalustossa?
tallennettu
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 112


« Vastaus #19 : Syyskuu 15, 2011, 19:51:53 »

Etelä-Afrikassa Sishen-Saldanha -rautatiellä ajetaan 342-vaunuisia yli 40000-tonnisia malmijunia. Tämän kapean (1067mm) sähkörautatien (50 kV AC) pituus on 861 km

Vaikuttaisi siltä, että maailman raskaimmat säännölliset tavarajunat ajettaisiin kapearaiteisella rautatiellä - olkoonkin että eteläisessä Afrikassa 1067mm on "normaali" raideleveys. Jotenkin oli käsitys, että kapearaiteiset olisivat vähäpätöisempiä kuin leveämpiraiteiset.

Sishen-Saldanha -junan ohikulkuvideo YouTubessa:
http://www.youtube.com/watch?v=nB0UyVZQhYo
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 837


« Vastaus #20 : Syyskuu 16, 2011, 10:36:35 »

En tiedä, Turo, mitä tarkoitit viittauksellasi nimenomaan kotimaiseen kalustoon, mutta noista valokaapeleista: Sr2:n ohjausjärjestelmä on hajautettu seitsemään tietokoneeseen, jotka on yhdistetty valokaapeleilla.

tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 807


« Vastaus #21 : Syyskuu 16, 2011, 11:22:08 »

Täysin asiaa tuntemattoman arvio on se, että noiden lisävetureiden välillä radio-ohjaus on käytännössä ainoa mahdollisuus. Kaapeli, vaikka olisi kuinka nopea tahansa, käsittäisi jumalattoman määrän liitoksia vikamahdollisuuksineen.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 837


« Vastaus #22 : Syyskuu 16, 2011, 12:31:44 »

Vetureiden radio-ohjaus on arkipäivää jo Suomessakin.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2081


« Vastaus #23 : Syyskuu 16, 2011, 13:14:39 »

Toisaalta, matkustajajunissa ohjausvaunut taitavat ainakin pääsääntöisesti ohjata moottorivaunua/veturia kaapeleitse.
tallennettu

Kiskoarkea - Arkea ja tekniikkaa kiskoilla
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 807


« Vastaus #24 : Syyskuu 16, 2011, 13:42:41 »

Matkustajajunissa on suhteellisen vähän vaunuja joten kaapeli on ihan hyvä, radioaalloiilakin voi olla häiriöitä, mutta tuollaisessa satoja vaunuja käsittävässä pötkössä kaapelin luotettavuus heikkenee. Suomessa kai radio-ohjausta käytetään järjestelyveturin tyyppisissä vetureissa eikä saman junan vetureiden kesken. Vai miten on?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Maailmanennätysveturi Venäjällä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2013 Resiina