Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: km- kurvi- ja kaltevuusmerkit  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 120


« : Syyskuu 23, 2011, 21:51:24 »

Vuonna 1914 tehtiin Savonlinna - Pieksämäki rataa. Rata piti mitoittaa 20 sotilasjunaparille vuorokaudessa ja vetovoimaksi piti arvioida venäläisiä O-sarjan vetureita. Vesitornit piti mitoittaa siten, että joka toinen vesitorni ei ollut käytössä mutta junille riitti vettä niistä joka toisesta. Määräyksiin kuului varustaa rataosa kilometri tolpin,
kaarteen ja / tai kaltevuuden merkeillä. Koska SVR:n signaaliohjesäännössä en ole nähnyt noita kaarre- tai
kaltevuusmerkkejä millaiset olivat sitten Venäjällä käytössä ? Ilmeisesti samat kuin nykyisinkin? Kaltevuutta tuskin merkitty suomalaisella kaltevuusmerkillä, enempi tulee mieleen englantilaismallinen "lätkä" raiteen vierellä.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 120


« Vastaus #1 : Lokakuu 06, 2011, 15:07:16 »

Minua valistettiin tiedolla, että Suomen rataverkolla ovat kaarteet  merkitty tolpin esim kaarteen alkukohtaan.
Niitä ei tavallisesti huomaa kun tolpan korkeus on noin 200 mm kiskon pinnan yläpuolella. Kaltevuusmerkinnästä sain myös selvityksen. Kuitenkin ymmärsin tuon Savonlinna - Pieksämäki välin merkintä määräyksen sellaiseksi, että merkit on tarkoitettu kuljettajaa varten. Tässä tapauksessa vielä erikseen ajateltu kuljettajaa, joka ajaisi linjaa ensimmäistä kertaa, tällöin tämänlaiset merkinnät olisivat hyödyllisiä. Meillä aikataulukirjan A-ossassa oli aikoinaan rataosaselostukset ja kaarteet, nousut ja opastimet esiopastiminiin selvitettyinä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2387


« Vastaus #2 : Lokakuu 06, 2011, 21:28:03 »

Nykyiset merkintätavat, eli juurikin nuo harmaat pikkutolpat löytyvät mm. "Ramo 17":stä (löytyy myös Ramo 2:sta, mutta 17:ssä ne on värikuvina Hymyilee):

http://www.finlex.fi/data/normit/25497-RAMO_17_Radan_merkit_2006-04.pdf

Kohta 17.20, sivulta 68 eteenpäin.
tallennettu

Kiskoarkea - Arkea ja tekniikkaa kiskoilla
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: km- kurvi- ja kaltevuusmerkit  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2013 Resiina