Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatie Sodankylään?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« : Marraskuu 02, 2011, 13:17:42 »

Tällainen uutinen löytyi:
http://www.hs.fi/kotimaa/Maailmanluokan+malmil%C3%B6yt%C3%B6+Sodankyl%C3%A4ss%C3%A4/a1305548545852

Eli lyhyesti:
Sodankylässä on mitattu laajalta alueelta hyvin korkeita kupari- ja nikkelipitoisuuksia.
Geologian tutkimuskeskuksen mukaan ne ovat moninkertaisia Talvivaaran ja Kevitsan kaivosten pitoisuuksiin nähden.

Uutisessa ei mainita rautateitä mitenkään, mutta eiköhän tuonne rata jouduta vetämään.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #1 : Marraskuu 02, 2011, 17:40:09 »

Ei kannata, toteaa VR-Transpoint ja tarjoaa omia kumipyöräjuniaan malmin ajoon.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #2 : Marraskuu 03, 2011, 10:58:25 »

Mutta mitä enemmän on kannattavaksi kehitettävissä olevaa liikennettä rautateillä, jota VR ei suostu liikennöimään, sitä suuremmaksi kasvavat yksityisten operaattoreiden mahdollisuudet selvitä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Marraskuu 03, 2011, 11:42:17 »

On kuitenkin muistettava nämä kansalliset erikoisolosuhteet!
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #4 : Marraskuu 03, 2011, 14:10:15 »

Tässä olisi oiva kohde Elijärven malmikujetuksia hoitavalle SH-Constructingille. Pitäisiköhän Talvivaaran ratakin purkaa ennen kuin siellä sattuu ikäviä tasoristeysonnettomuuksia. VR Group hinnoittelee kuitenkin itsensä ulos sieltä(kin) muutaman vuoden kuluessa...
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #5 : Marraskuu 03, 2011, 14:49:18 »

On jokseenkin käsittämätöntä, että tällaiseenkin kotimaisen rautatiealan positiiviseen uutiseen pitää neljän eri kirjoittajan voimin purkaa pahaa oloaan pois.

Ymmärrän kyllä, että iso osa sivuston käyttäjien yhteenkuuluvuuden tunteesta syntyy negatiivisuudesta VR:ää kohtaan. Pitäähän sitä jokin yhteinen suuntaus olla, kun muutoin kiinnostusten kohteet levittäytyvät palasina laajalle ympäri harrastuskenttää. Osa tykkää kuvailla, osa tykkää kapeista raiteista, osaa kiinnostaa historia. Tarvitsemme siis jonkin helpon aiheen, jonka tiimoilta on sitten kiva henkisesti taputella toisiamme harteille, että kylläpäs nyt olemme tästä asiasta hauskasti samaa mieltä, heh heh. Ja helpointahan on ampua sellaista, joka ei kykene puolustautumaan. Se vain on "kivaa" harrastaa tälleen yhdessä, kollektiivista pahaa oloa yhteiseen kohteeseen purkaen.

Mutta, rohkenen silti pyytää, ettei oksennettaisi aivan joka ketjua tukkoon, sivustolla kun on jo ennestään lukemattomia sopivia ketjuja, joihin voi negatiiviset purkauksensa suoltaa.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #6 : Marraskuu 03, 2011, 15:02:46 »

On jokseenkin käsittämätöntä, että tällaiseenkin kotimaisen rautatiealan positiiviseen uutiseen pitää neljän eri kirjoittajan voimin purkaa pahaa oloaan pois.

Elähän nyt.. Ei tässä rautateitä vastaan olla. Näkisin enemmän kuin mielelläni Sodankylän malmibaanalla kilpailevan operaattorien junia. Ehkä aika olisi siinä vaiheessa jo kypsä sellaiselle.

Se nyt vaan on mielestäni faktaa, että VR-Transpoint on näivettänyt rautateillä kulkevaa rahtia ja uhkaa tehdä sitä tulevaisuudessakin.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #7 : Marraskuu 03, 2011, 15:10:47 »

Se nyt vaan on mielestäni faktaa, että VR-Transpoint on näivettänyt rautateillä kulkevaa rahtia ja uhkaa tehdä sitä tulevaisuudessakin.

Näivettämisen liikkeellepanijasta on muitakin tulkintoja.

En tiedä tuleeko sivuston käyttäjille suurena yllätyksenä se fakta, että rautatiekuljetusten suhteellinen osuus rahtikuljetuksista on laskenut myös muualla maailmassa vastaavansuuntaisesti. Voidaan yhtä perustellusti väittää, että kaikki maailman rautatieyhtiöt ovat näivettäneet rautateillä kulkevaa rahtia tahoillaan. Salaliittoteorian paikka?

Tai sitten vain: "maailma muuttuu, v.org-käyttäjäsein." Hymyilee
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #8 : Marraskuu 03, 2011, 15:31:52 »

En tiedä tuleeko sivuston käyttäjille suurena yllätyksenä se fakta, että rautatiekuljetusten suhteellinen osuus rahtikuljetuksista on laskenut myös muualla maailmassa vastaavansuuntaisesti.

Euroopassa kyllä, mutta Pohjois-Amerikassa kehitys on kulkenut voimakkaasti päinvastaiseen suuntaan jo vuosien ajan.

Suomessa rautatiemarkkinoiden toimimattomuus aiheuttaa kuljetusten suhteettoman suurta siirtymää maanteille. VR voisi aivan hyvin keskittyä kannattavimpaan liiketoimintaansa ja jättää pienemmät asiakkaat kilpailijoiden palveltavaksi - jos kilpailijoita vain olisi. Nyt VR:n hylkäämät asiakkaat voivat vain valita eri kumipyöräyhtiöiden väliltä ja he tuskin enää palaavat rautatieasiakkaiksi, vaikka markkinat joskus alkaisivatkin toimimaan.

Tietenkin tällainen kehitys harmittaa rautateiden tulevaisuuteen uskovia.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #9 : Marraskuu 03, 2011, 16:20:42 »

On jokseenkin käsittämätöntä, että tällaiseenkin kotimaisen rautatiealan positiiviseen uutiseen...


Väärin. Kyseisessä oli aloittajan puhdas spekulaatio. Se on yleisesti ottaen looginen ja johtava toimenpide rakentaa rautatie suurin tavaravirtoihin, mutta ei koske Suomea!!!

-Vr ei halua.
-Ministeriötä ei innosta
-Suora junayhteys Helsingistä ei ole kannattava
-Olisi liian järkevä toteuttaa
-Poromiehet valittaa.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #10 : Marraskuu 03, 2011, 16:58:54 »

Vr Transpointin toiminnasta on todella vaikeaa löytää mitään positiivista. Ymmärrän että jostain 200 kilometrin päästä Perähikiältä ei kannata hakea yhtä vaunua kerran kuussa, mutta oikeasti jos ryssitään esim. Elijärven kuljetukset kumipyörille jossain on oltava mätää ja pahasti. Vr transpoint on päättänyt ettei heitä kiinnosta kuin kokojunat piste.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #11 : Marraskuu 03, 2011, 17:45:31 »

Jos omalta osalta lopettaisi Vr:stä russuttamisen tähän ja keskittyisi varsinaiseen aiheeseen. Lienee selvää että ennen pitkää Sodankylään rata rakennetaan. Rakenteilla olevasta Kevitsasta on parhaimmillaan mahdollista lähteä 0,28 milj. tn. kupari/nikkelirikasteita maailmalle (jos laajennus toteutuu), niin tämä tekisi jo 15-vaunuista malmijunaa joka arkipäivä etelään. Pelkän Kevitsan volyymit ei nyt riitä radan rakentamiseen, mutta jos ja kun se saa rinnalleen tämän mammuttikaivoksen, jonka tuotanto voi hyvinkin olla useita kertoja Kevitsaa suurempi, on radan rakentaminen varmaankin hyvin lähelle.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #12 : Marraskuu 03, 2011, 17:53:06 »

Suomen rataverkkoinfra senkaltainen että monessa kohtaa sellainen että paikkakuntien välinen fyysinen etäisyys on rataja pitkin merkittävästi pidempi. lisäksi suurinosa rataverkosta vielä yksiraiteista. Kuorma-auto tarvitsee lastata vain kerran ja purkaa vain kerran koko kuljetusketjussa. Junakuljetus tarvitsee monesti lisäksi vielä kuorma-autokuljetukset molemmisssa päissä, harvalla asiakkaalla on raiteita pihaan saakka enää käytössä. Rekka-auto kulkee sen 80km/h ilman että tulee junakohtaamisista tulevia pysähdyksiä.
Kaikki tämä tekee sen että junakuljetukset eivät ole kilpailukykyisiä kuin erittäin suurilla kuljetusmäärillä ja harvoilla asiakkailla.
Ei tässä sen kummenpaa salaliittoa ole, Euro on hyvä konsultti eli raha ratkaisee.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #13 : Marraskuu 03, 2011, 18:12:04 »

harvalla asiakkaalla on raiteita pihaan saakka enää käytössä.

Niin, eihän tässä parin viime vuoden aikana olekaan lakannut kuljetukset n. 10ltä asiakkaalta joissa kaikissa on rata jos ei ihan pihaan niin ainakin nurkalle.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #14 : Marraskuu 03, 2011, 19:41:49 »

harvalla asiakkaalla on raiteita pihaan saakka enää käytössä.
Niin, eihän tässä parin viime vuoden aikana olekaan lakannut kuljetukset n. 10ltä asiakkaalta joissa kaikissa on rata jos ei ihan pihaan niin ainakin nurkalle.
Todellakin: sivuraiteita on purettu ja rahtiliikenteen asiakkaita karsittu viime vuosien aikana ennätysmäärä! Mitkä on tulokset? Missä on kohtuus? Missä viipyy puolueeton julkaisu tai tutkimus, joka kertoo tällä karsinnalla saavutetut tulokset? Mihin tämä kaikki niin kutsuttu rahan säästäminen johtaa?

Jenkkilää on vaikea verrata Suomeen. Tämä on niin kummaa näpertelyä yrittää rakentaa maailman parasta rautatietä tällaiseen pieneen maahan. Sillä välin toisaalla meidän (?) euroja kuljetetaan kohti Kreikkaa (tai Somaliaa). Ehkä täällä yritetään hieman liikaa ratainfran suhteen käytettävissä oleviin varoihin nähden. Jenkkilässä asioita toisaalta tehdään paljon halvemmalla.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #15 : Marraskuu 03, 2011, 20:03:55 »

Jos omalta osalta lopettaisi Vr:stä russuttamisen tähän ja keskittyisi varsinaiseen aiheeseen. Lienee selvää että ennen pitkää Sodankylään rata rakennetaan. Rakenteilla olevasta Kevitsasta on parhaimmillaan mahdollista lähteä 0,28 milj. tn. kupari/nikkelirikasteita maailmalle (jos laajennus toteutuu), niin tämä tekisi jo 15-vaunuista malmijunaa joka arkipäivä etelään. Pelkän Kevitsan volyymit ei nyt riitä radan rakentamiseen, mutta jos ja kun se saa rinnalleen tämän mammuttikaivoksen, jonka tuotanto voi hyvinkin olla useita kertoja Kevitsaa suurempi, on radan rakentaminen varmaankin hyvin lähelle.

Oisko tarjolla jokin kartta noista Sodankylän kaivosprojekteista, niin saisi etelänmieskin hieman selvyyttä ratalinjoihin suhteessa Kemijärven rataan ja muutoinkin?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #16 : Marraskuu 03, 2011, 20:09:53 »

meidän (?) euroja kuljetetaan kohti Kreikkaa (tai Somaliaa).

Jos muuten kiinnostaa, miten monta euroa sinun rahojasi tämän vuoden aikana on kuljetettu Somaliaan, katso täältä: http://verokuitti.fi/ . Saatat yllättyä, yhden kannalta negatiivisesti, toisen kannalta positiivisesti Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #17 : Marraskuu 03, 2011, 20:53:36 »

Jos omalta osalta lopettaisi Vr:stä russuttamisen tähän ja keskittyisi varsinaiseen aiheeseen. Lienee selvää että ennen pitkää Sodankylään rata rakennetaan. Rakenteilla olevasta Kevitsasta on parhaimmillaan mahdollista lähteä 0,28 milj. tn. kupari/nikkelirikasteita maailmalle (jos laajennus toteutuu), niin tämä tekisi jo 15-vaunuista malmijunaa joka arkipäivä etelään. Pelkän Kevitsan volyymit ei nyt riitä radan rakentamiseen, mutta jos ja kun se saa rinnalleen tämän mammuttikaivoksen, jonka tuotanto voi hyvinkin olla useita kertoja Kevitsaa suurempi, on radan rakentaminen varmaankin hyvin lähelle.

Oisko tarjolla jokin kartta noista Sodankylän kaivosprojekteista, niin saisi etelänmieskin hieman selvyyttä ratalinjoihin suhteessa Kemijärven rataan ja muutoinkin?

En nyt löytänyt karttaa kyseisistä alueista mutta kummatkin kaivokset tulevat sijaitsemaan Sodankylästä pohjoiseen. Käsittääkseni Kevitsaa lähin kylä on Petkula ja Anglo americanin aluetta Kersilö ja kummatkin ovat Eniron karttapalvelun mukaan 20-40 km pohjoiseen Sodankylästä.

Vielä tuosta Anglo Americanin kaivoksesta. En ole mikään kaivosasiantuntija mutta mitä asiaan olen perehtynyt niin jos tuo AA:n kaivos toteutuu mittakaava on todennäköisesti todella iso. Jos vertaa Kevitsaa ja tuota Sakatin aluetta(Anglo American) kuparin sekä nikkelin pitoisuudet malmissa on jälkimmäisessä jopa 10-kertaiset verrattuna Kevitsaan. AA alueen malmivarat eivät vielä täysin tiedossa, mutta valtaushan on todella iso. Malmion rajoja ei ole vielä edes löydetty.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #18 : Marraskuu 03, 2011, 21:06:09 »

Oisko tarjolla jokin kartta noista Sodankylän kaivosprojekteista, niin saisi etelänmieskin hieman selvyyttä ratalinjoihin suhteessa Kemijärven rataan ja muutoinkin?

En nyt löytänyt karttaa kyseisistä alueista mutta kummatkin kaivokset tulevat sijaitsemaan Sodankylästä pohjoiseen. Käsittääkseni Kevitsaa lähin kylä on Petkula ja Anglo americanin aluetta Kersilö ja kummatkin ovat Eniron karttapalvelun mukaan 20-40 km pohjoiseen Sodankylästä.

Näin pikaisesti silmämääräisesti Eniron kartalta mittailtuna Kersilön ja Petkulan alueelta on aikalailla sama matka niin Kolariin kuin Kemijärvellekin, siis nykyisen rataverkon ulottuville.

Sopivalla suunnittelulla rataverkollemme saattaisi tulla sellaisetkin asemat kuin Ylläs ja Levi ilman ylimääräisiä kustannuksia.
tallennettu
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 566


« Vastaus #19 : Marraskuu 03, 2011, 21:36:31 »

Minneköhän tuon ISON kaivoksen (väli)tuotteet kuljetetaan, onko siitä ollut jotain mainintaa? Johonkin satamaan, eli esim. Kokkolaan? Riittääkö ratakapasiteetti, sitähän tulee kyllä lisää kun tuo iso rojekti siellä valmistuu...joskus. Vaihtoehtona voisi kai olla myös Kemi kuten oli jo sen Ruotsin puolella sijaitsevan rautakaivoksen suhteen.

Mitenkäs jos rakennetaan normaaliraide (1435mm) suoraan Ruotsiin ja edelleen Narviikkiin?
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #20 : Marraskuu 03, 2011, 22:21:26 »

Se voisi periaatteessa olla...

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/karttalinkki/karttalinkki.html?e=490964&n=7492501&scale=200000&tool=merkitse&width=600&height=600&lang=fi

"Kyseessä on ns. Sakatin esiintymä Viiankiaavan alla vain noin 17 km Sodankylästä pohjoiskoilliseen heti Kitisen itäpuolella... "

Kitinen on joki.

http://www.kaleva.fi/uutiset/maailmanluokan-malmiloyto-sodankylassa-nayta-kommentit/917210
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #21 : Marraskuu 03, 2011, 23:09:28 »

Kun pikaisesti katselin vähän korkeuskäyriä, niin radalle luonnollisin suunta olisi Kemijärvelle päin. Matkalle osuu Pyhä- ja Luostotunturit.

Kolarin suuntaan näyttäisi olevan merkittävästi pidempi matka, sekä hankalammat korkeuserot.
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #22 : Marraskuu 04, 2011, 01:06:30 »

Mitenkäs jos rakennetaan normaaliraide (1435mm) suoraan Ruotsiin ja edelleen Narviikkiin?

Osui ja upposi: Jos otetaan tarkasteluun mikä tahansa muu kuin Suomen kartta, huomataan että ainoa suunta Sodankylästä on todellakin Jäämeren rannalle.
tallennettu

Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #23 : Marraskuu 04, 2011, 01:34:18 »

Mitenkäs jos rakennetaan normaaliraide (1435mm) suoraan Ruotsiin ja edelleen Narviikkiin?

Osui ja upposi: Jos otetaan tarkasteluun mikä tahansa muu kuin Suomen kartta, huomataan että ainoa suunta Sodankylästä on todellakin Jäämeren rannalle.


Olisiko tuollaisen radan edes mikään tarve olla ratahallintokeskuksen (tai mikä se nyt nykyään onkaan nimeltään?) alaisuudessa?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #24 : Marraskuu 04, 2011, 08:39:43 »

Mitenkäs jos rakennetaan normaaliraide (1435mm) suoraan Ruotsiin ja edelleen Narviikkiin?

Osui ja upposi: Jos otetaan tarkasteluun mikä tahansa muu kuin Suomen kartta, huomataan että ainoa suunta Sodankylästä on todellakin Jäämeren rannalle.


Olisiko tuollaisen radan edes mikään tarve olla ratahallintokeskuksen (tai mikä se nyt nykyään onkaan nimeltään?) alaisuudessa?

Jaa-a. Heititpä pahan kysymyksen.

Tokihan yksityisratoja ja -teitäkin on olemassa, mutta ei tokikaan puoli valtakuntaa ylittävinä. Totuus on, että väylät on rakennettu aina valtion rahoilla tai ainakin elinkaarirahoituksen mallilla, jossa valtio ajanoloon lunastaa väylän itselleen.

En tiedä, olisiko ylittämätön rasti saada luvat, maa-alueiden lunastukset ym. hoidettua ilman valtiovaltaa. Toisaalta, miksi mikään firma rakentaisi rataa kokonaan itse, jos valtiolta olisi ssaatavissa miljardi euroa?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatie Sodankylään?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina