Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatie Sodankylään?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #25 : Marraskuu 04, 2011, 11:14:03 »

Minneköhän tuon ISON kaivoksen (väli)tuotteet kuljetetaan, onko siitä ollut jotain mainintaa? Johonkin satamaan, eli esim. Kokkolaan? Riittääkö ratakapasiteetti, sitähän tulee kyllä lisää kun tuo iso rojekti siellä valmistuu...joskus. Vaihtoehtona voisi kai olla myös Kemi kuten oli jo sen Ruotsin puolella sijaitsevan rautakaivoksen suhteen.

Mitenkäs jos rakennetaan normaaliraide (1435mm) suoraan Ruotsiin ja edelleen Narviikkiin?

Eiköhän se minne tuotteet mene selviä sitten joskus vuosien päästä jos/kun kaivos avataan. Saattaa olla tämä vuosikymmen loppumaisillaan ennen kun tuo kaivos on toiminnassa. Saattaisi olla vahva vaihtoehto rikasteiden ostajaksi Boliden Harjavallassa/Ruotsissa. Tällöin tuo Narvik ei kuulosta varteenotettavalta vaihtoehdolta.

Tokihan nämä kuljetukset asettaisi ratakapasiteetille haasteita. Varsinkin jos Kolarinkin rautakuljetukset Kemiin tahi johonkin muuhun satamaan käynnistyvät.

tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1691


« Vastaus #26 : Marraskuu 04, 2011, 11:30:38 »

Pahaa pelkään, etteivät suomalaiset satamat ole vahvoilla tuossa(kaan) projektissa. Narvik (tai Kuolanniemimaa) ja valtamerialukset puhuvat puolestaan.

Jos nyt kuitenkin elätellään toiveita Suomessa tapahtuvasta jalostuksesta ja kuljetuksista, niin onko esitetty mitään arvioita kuinka suurista laitoksista siinä puhuttaisiin? Olisiko koko luokka joitakin satoja työntekijöitä vaiko oikeastikin jotain jättiläismäistä tyyliin Raahen tai Tornion tehtaat?
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #27 : Marraskuu 14, 2011, 13:39:46 »

Jos tämä rata rakennettaisiin Sodankylään niin se varmaankin kulkisi Kemijärveltä Pelkosenniemen kautta Sodankylään. Siinähän saataisiin Yöjuna Kemijärveltä jatkettua pidemmälle. Varmaankin Saariselän suunnalla oltaisiin iloisia siitä. Varmaankin VR sanoo, että ei se liikenne kannata.
Rata varmaankin sähköistettäisiin varmaankin heti uutena
Myöskin rata sokliin tulisi lähemmäksi todellisuutta kun rata olisi jo Pelkosenniemelle valmis, mutta tästä radasta ollaan jo vissiin luovuttu vallan.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #28 : Marraskuu 14, 2011, 21:27:08 »

Jos tämä rata rakennettaisiin Sodankylään niin se varmaankin kulkisi Kemijärveltä Pelkosenniemen kautta Sodankylään. Siinähän saataisiin Yöjuna Kemijärveltä jatkettua pidemmälle. Varmaankin Saariselän suunnalla oltaisiin iloisia siitä. Varmaankin VR sanoo, että ei se liikenne kannata.
Rata varmaankin sähköistettäisiin varmaankin heti uutena
Myöskin rata sokliin tulisi lähemmäksi todellisuutta kun rata olisi jo Pelkosenniemelle valmis, mutta tästä radasta ollaan jo vissiin luovuttu vallan.

Jos rata erkanisi vasta Kemijärven kohdalta, sille tulisi viitisenkymmentä kilometriä enemmän pituutta kuin sen erkaantuessa pian Rovaniemen jälkeen.
Eihän tuo viitisenkymmentä kilometriä ole kuin reilu puoli tuntia matka-ajallisesti, mutta kuulostaa hassulta reittivalinnalta joka tapauksessa. Ja Soklin suuntaan rata ei kovin kauas etenisi kuitenkaan.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #29 : Marraskuu 16, 2011, 15:33:31 »

Onhan se lyhkäisempi n. 50-60km jos se rata erkanee jo Rovaniemeltä kuin, että menisi Kemijärven kautta. Rovaniemi Sodankylä väli olisi n. 120-130km uutta rataa. Kemijärveltä Sodankylään n. 110-120km uutta rataa, josta n. 50km olisi yhteistä rataa "tulevalle" soklin radalle, jos se vaihtoehto kulkisi Pelkosenniemen kautta. Yhteismatka Rovaniemi-Kemijärvi Sodankylä n. 180-190km.

Kyllä Kemijärven radan kapasiteettia tarvii saada nostettua, kun se nyt sähköistetäänkin, Turhaan Lappiin joka kylään omaa rataa rakennetaan kun ei henkilöliikenne ole sanelemassa ehtoja. Näyttää se olevan vaiketa tänne eteläänkin saada suoria ratoja (Lahti-Heinola-Mikkeli, Heinola-Jyvääskylä, Helsinki-Lentokenttä-Porvoo-Kotka Luumäki ja Helsinki-Lentokenttä-Lohja-Salo).

Tavaraliikenne junat jo muutenkin kiertävät esim. alkuun oikoradalla ei oikein kulkenut tavaraliikennettä vaan kuljettiin päärataapitkin.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Rautatie Sodankylään?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina