Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Veturi Kuluntalahdessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Itävuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« : Marraskuu 04, 2011, 12:15:12 »

Olisiko...? Tunnistaisiko joku linkin http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/Lusto+-+Suomen+Mets%C3%A4museo/V95003%3a285?freetextSearch=Kuluntalahti+AND+veturit+AND+junat&itemIndex=1 veturin?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 903


« Vastaus #1 : Marraskuu 04, 2011, 12:53:23 »


Tuli tuosta mieleen Valmetin Move 4. 35 hv moottorilla, 4 tonnia painoa, nopeus 6 - 14 km/h ja vetokykyä 80 tonnin junaan.
tallennettu
Arttu Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #2 : Marraskuu 04, 2011, 15:43:49 »

Saksalainen? Radanrakennusosastolla /TVH:lla oli muistaakseni Orenstein&Koppeleita ja Diemoja. Olisiko juuri ennen sotia hankittu Diema? Move nelosissa oli litteämpi/pyöreänurkkaisempi konepelti ja suhteessa kapeampi hytti.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1286


« Vastaus #3 : Marraskuu 08, 2011, 18:04:28 »

Vähäsen myöhässä taas kerran (reissussa, ei ollut tietoa läppärissä). Mikäli kuvauspaikka on Kuluntalahti, niin kuvassa on Diema DS24 1003/1939. Diemat 1001 ja 1002 olivat muualla, elleivät aivat lyhytaikaisesti Kuluntalahdella, mitä pidän aika pienenä riskinä. Diema 1003:n VR:n rakennustöiden historiassa on sopiva rako tässä kohdin, joten passaisi todella hyvin.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1286


« Vastaus #4 : Marraskuu 09, 2011, 13:49:42 »

Vähäsen myöhässä taas kerran (reissussa, ei ollut tietoa läppärissä). Mikäli kuvauspaikka on Kuluntalahti, niin kuvassa on Diema DS24 1003/1939. Diemat 1001 ja 1002 olivat muualla, elleivät aivat lyhytaikaisesti Kuluntalahdella, mitä pidän aika pienenä riskinä. Diema 1003:n VR:n rakennustöiden historiassa on sopiva rako tässä kohdin, joten passaisi todella hyvin.
Täydennetäänpä hieman. Kuluntalahden-Jormuan radan rakentaminen alkoi syksyllä 1949 ja rata valmistui 1952. Ensimmäisen leveäraiteisen veturin laatassa oli päiväys 1.3.1951. Näillä perusteilla kuva voisi olla vuodelta 1950. Silloin VR rrs 12 (Diema DS24 1001/1939) oli Suolahti-Haapajärvi ratarakennuksella. VR rrs 13 (Diema DS24 1002/1939) oli Orivesi-Jämsänkoski ratarakennuksella ja oli ollut siellä jo vuodesta 1946 lähtien. VR rrs 13 (Diema DS24 1003/1939) on ollut "kadoksissa" Uuksun radan valmistuttua, kunnes se 1.1.1951 listalla on ilmestynyt Turun konepajalle. Seuraavana vuonna se on Vilppulan keskusvarastolla. Nämä ovat ainoat muistamani 750mm Diemat Suomessa vuoden 1950 tienoilla.

Diema DS24 vaikuttaa kuvissa erilaisilta  http://home.arcor.de/diemaloks/ds24.htm 

Diema DS22 vaikuttaa samanlaiselta  http://home.arcor.de/diemaloks/ds22.htm

VR:n radanrakennusosaston Diemat olivat kuitenkin muistaakseni tätä kantikkaampaa mallia, vaikka olivat tyyppiä DS24.
tallennettu
Heikki Itävuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #5 : Marraskuu 11, 2011, 19:59:41 »

Kiitos veturiselvityksestä. Mikäli kuva on Kuluntalahdesta, sen täytyy olla Nuasjärven puoleisesta päästä, koska muualla ei ole tuollaisia leikkausia. Mahdollisuuksia siellä on kaksi: Joko http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Kuluntaj%C3%A4rvelle+p%C3%A4in&srs=EPSG%3A3067&y=7128416&x=542879&lang=fi lähes siitä, mistä alkuperäinen yhdysrata erosi siirtoradasta, tai sitten http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Nuasj%C3%A4rvelle+p%C3%A4in&srs=EPSG%3A3067&y=7128092&x=542855&lang=fi kuvattuna ehkä VR:n radalta. Kaivurin varjosta voisi tietysti päätellä jotain, jos tietäisi kellonajan.

Itse radasta sen verran, että vaunujen kuormausta ei voitu tehdä Honkataipaleen tapaan vedessä Nuasjärven pohjan pehmeyden takia (Kajaani Oy:n kuulumisia 4.7.1951). Ja vielä radan veturista.  Move5:n tai vastaavan hankinta ei ollut ensimmäinen ajatus, vaan sähköveturin hankinta (kirje Kajaanin kaupunginarkiston kotiseutuarkistossa, Oulujoen uittoyhdistyksen kansio).
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Veturi Kuluntalahdessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2013 Resiina