Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: 177 ongelmaa VR:n verkkokaupassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 493


« : Marraskuu 05, 2011, 21:06:04 »

"Vakavimmat ongelmat

Aapo Puskala listasi ja kommentoi VR:n uusien nettisivujen pahimmat ongelmia.

1. Ostoprosessi.

- Jos ei oteta maksua huomioon, lippujen ostamisessa on 12 eri vaihetta. Vertailun vuoksi, Ruotsin VR:llä, eli Statens Järnvägarilla on viisi eri vaihetta, Puskala sanoo.

2. Sivujen hitaus

- Nopeus on tärkein yksittäinen sivujen miellyttävyyttä lisäävä tekijä, Puskala tietää.

3. "Edellinen sivu"-painike pyyhkii lomakkeen tiedot.

Prosessi, jossa käyttäjä tekee haun ja painaa "jatka"-painiketta, mutta haluaakin palata edelliselle sivulle, ei toimi. Edellinen sivu tyhjenee, ja kaikki haut pitää syöttää uudelleen.

- Paluu tuhoaa edellisen tiedon, Puskala tiivistää.

4. Kerralla näytetään vähän junia

Aikatauluhaussa näytetään kerralla vain kaksi tai kolme junaa. Jos haluaa vertailla aikatauluja, täytyy muistaa edelliset junat ulkoa.

- Se on kuormittavaa, kun kaikki olisivat mahtuneet samalle sivulle.

5. Hyvää matkaa-toivotus

Lippujen oston loppuvaiheessa VR toivottaa hyvää matkaa, vaikka asiakas ei ole edes saanut lippuja.

- VR:n näkökulmasta homma loppuu kun maksu on saatu, vaikkei matkustaja ole saanut lippujakaan."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011110514700153_uu.shtml

177 ongelmaa VR:n verkkokaupassa
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011110514700292_uu.shtml
tallennettu

Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #1 : Marraskuu 05, 2011, 21:21:25 »

Lippu-uudistuskeskustelusta:
http://userpoint.fi/reports/vr_verkkokauppa_kaytettavyysarvio.php

"Käytettävyysarviossa löydettiin yli 150 käytettävyysongelmaa. Yleensä tämänkokoisissa verkkopalveluissa ongelmia on alle kolmasosa tästä ja etenkin kriittisiä ongelmia on vähemmän. Teknisesti keskeneräinen järjestelmä on usein keskeneräinen käyttöliittymänkin osalta. Niin oli myös nyt."
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #2 : Marraskuu 06, 2011, 18:53:40 »

karua palautetta tosiaankin ja Vr ei suostunut kommentoimaan asiaa. Eikö nöyryyttä löydy asian
 suhteen vieläkään?
Vieläkin ihmettelen sitä että maailma on täynnä toimivia järjestelmiä ja niistä voi suoraan apinoida itselleen toimivan. Näin itse ainakin tekisin jos tarvis luoda webbikauppa.
Aloittaa voi vaikka käyttöliittymän perusteista jotka näkyvät asiakkaalle. Testailin SJ:n kauppaa,
suorempaa ja helpommin saat ostettua lipun junaan haluamallesi yhteysvälille kuin tämä Vr:n "erityisoloihin" tehdyn. SJ:n systeemi on lähellä monien lentoyhtiöiden käyttämää. Sama logiikka etc.
Se mitä ei ole julkisuudessa näkynyt, kuinka Vr on aikoinaan kilpailuttanut lippujärjestelmän uudistuksen, sen vrt iso että on pitäny tehdä kilpailutus Eu-tasolla..

tallennettu
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #3 : Marraskuu 07, 2011, 08:22:30 »

Ongelmahan uudessa verkkokaupassa oli se, ettei sitä oltu suunniteltu kokonaan uudelleen, vaan se ainoastaan apinoi jo ennen olemassa ollutta. Valitin käytettävyydestä jo aiemmin VR:n facebook-seinällä, silloin vastaus oli suurin piirtein "tottumuskysymys se vain on". Nyt on sitten ihan oikeaa dataa tukemassa mielipidettäni.

Huomioon täytyy myös ottaa se, että nyt julkaistu käytettävyysarvio koskee vain verkkokauppaa; lippuautomaateissa ja lipunmyyjien järjestelmässä on myös omat käytettävyysongelmansa (esimerkkinä mm. Interrail-lippua ostettaessa järjestelmä kysyy kotipaikkaa, lippuun pitäisi saada asuinmaa).
tallennettu
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #4 : Marraskuu 07, 2011, 14:14:18 »

En tiedä mistä lainaus oli otettu, mutta sen mukaan raportin tekijän, Aapo Puskalan mukaan VR:ltä ei olisi kukaan ladannut ko. käytettävyysarviota: "Valtioneuvosto: 10 latausta, eduskunta 20 latausta, logica (tiedon kilpailija) yli 100 latausta, vr.fi: ei yhtään, accenture: ei yhtään. tai sitten noi kaks jälkimmäistä latailee eri domainista".
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: 177 ongelmaa VR:n verkkokaupassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina