Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Valtio ostaa VR:ltä junavuoroja yli 170 miljoonalla  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« : Marraskuu 10, 2011, 10:17:20 »

Linkki kyseiseen uutiseen:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011111014730043_uu.shtml

Tarkoittaako tämä sitä, että R-junat muuttuvat tappiollisiksi, kun ne jatkavat Riihimäeltä matkaansa kohti Lahtea?
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #1 : Marraskuu 10, 2011, 10:49:59 »

Tarkoittaako tämä sitä, että R-junat muuttuvat tappiollisiksi, kun ne jatkavat Riihimäeltä matkaansa kohti Lahtea?

Ei, vaan LVM:n tiedotteen mukaan saattaisi ymmärtää, että ne ovat tappiollisia jo Keravan pohjoispuolella.

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/1276579
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #2 : Marraskuu 10, 2011, 14:20:15 »

Rautateiden ostoliikenteestä nelivuotiset sopimukset

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR-Yhtymä Oy ovat allekirjoittaneet sopimukset henkilöjunaliikenteen järjestämisestä kauko- ja lähiliikenteessä. Sopimukset ovat voimassa neljä vuotta eli 1.1.2012-31.12.2015.

Kaukoliikenteessä sopimuksella taataan nykyisen tasoinen liikennetarjonta rataverkolla. Sopimus parantaa esteettömän liikkumisen edellytyksiä mm. Kuopiosta Kajaanin kautta Ouluun ja takaisin kulkevilla yhteyksillä. Menneellä sopimuskaudella esillä olleet liikenteen supistamisehdotukset esimerkiksi Seinäjoen ja Jyväskylän välillä, Kotkan ja Kouvolan välillä sekä Riihimäen ja Lahden välillä on näillä sopimuksilla voitu torjua.

- Voimme olla todella tyytyväisiä kaukoliikenteen tilanteeseen. Liikenne jatkuu seuraavat neljä vuotta nykyisessä laajuudessa, ja ensi vuonna on tulossa lisätarjontaakin, toteaa liikenneministeri Merja Kyllönen.

- Nelivuotinen sopimus on parannus entiseen ja se antaa mahdollisuuden suunnitella liikennettä pitkäjänteisemmin. Tämä on asiakkaillemme hyvä uutinen, sanoo VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro.

Lähiliikenteen palvelutaso väleillä Kirkkonummi-Karjaa, Kerava-Riihimäki ja Helsinki-Mäntsälä-Lahti säilyy ennallaan. Pitkäkestoisella sopimuksella taataan liikennetarjonnan säilyminen koko sopimuskauden.

Liikenne- ja viestintäministeriö käyttää sopimusaikana kaukoliikenteen ostoihin 135,6 miljoonaa euroa ja lähiliikenteen ostoihin 37,6 miljoonaa euroa. Sopimuksiin sisältyy junaliikenteen täsmällisyyttä koskeva bonus- ja sanktiomekanismi.

Sopimukset tulevat voimaan, jos eduskunta myöntää ensi vuoden talousarviossa niihin tarvittavan valtuuden ja määrärahan.

Lähi- ja kaukoliikenteen ostosopimusten yhteydessä lisättiin myös VR-Yhtymä Oy:lle henkilöliikenteen yksinoikeuden vastineeksi asetettua julkisen palvelun velvoitetta.

Lähde: http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/1276579

* * *

Kommentti:
"Sopimus parantaa esteettömän liikkumisen edellytyksiä mm. Kuopiosta Kajaanin kautta Ouluun ja takaisin kulkevilla yhteyksillä."

Tarkoittaisiko tämä InterCity-vuorojen jatkamista Helsinki-Kajaani reitin sijasta kulkemaan Helsingistä Kajaanin kautta Ouluun tai pikajunien korvaamista InterCity-junilla ko. yhteysvälillä?
tallennettu
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 339


« Vastaus #3 : Marraskuu 10, 2011, 14:29:59 »

No se Kouvolasta Kajaanin kutta Ouluun menvät junat... ne huolestuttaa. Siis jos valtoi ostaa VR.ltä kyseisen välin junat, vaikuttaako se kalustoon?
tallennettu

"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #4 : Marraskuu 10, 2011, 14:50:25 »

No se Kouvolasta Kajaanin kutta Ouluun menvät junat... ne huolestuttaa. Siis jos valtoi ostaa VR.ltä kyseisen välin junat, vaikuttaako se kalustoon?

Kyllähän nuo siniset junat poistumaan päin ovat rataverkolta, joten todennäköisesti InterCity-kalustoa sinne on tulossa enemmin tai myöhemmin... Kun "esteettömyydestä" puhutaan, niin vähintään Edfs-vaunua kai sillä tarkoitetaan.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2431


« Vastaus #5 : Marraskuu 10, 2011, 19:54:20 »

"Sopimuksiin sisältyy junaliikenteen täsmällisyyttä koskeva bonus- ja sanktiomekanismi." 

Ymmärrän kyllä sanktiomekanismin, mutta mitä tarkoittaa "täsmällisyyttä koskeva bonusmekanismi". Eikö se kuulu työhön ja firman monopolioikeuteen, että liikenne hoidetaan täsmällisesti?

Pitääkö junien tulla perille etuajassa? Vai joko Suomessakin maksetaan bonuksia siitä, että työ hoidetaan sovitulla tavalla. Tai firman kohdalla, että huolehditaan junien aikataulunmukaisen kulun edellytyksistä.

Jos liikennesuoritteita lisätään yli sovitun ja silti junat kulkevat täsmällisesti, niin ehkä se olisi peruste.
tallennettu
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #6 : Marraskuu 10, 2011, 20:41:47 »

Ompa erikoista, valtio antaa rahaa VR-yhtymälle, joka on valtion yhtiö ja joka tulouttaa osan voitostaan takaisin valtiolle. Rahankierrätystäkö?  Pyörittää silmiään

Hyvää tässä sopimuksessa on, että tämä allekirjoitettiin nyt, eikä vasta joulukuun lopussa. Koska silloin, tammikuun työvuorolistat ovat jo tehty. Tammi- ja ilmeisesti osa helmikuunkin junavuoroista olisi pitänyt korvata linja-autoilla, tai jättää kokonaan ajamatta. Koska työvuoroja, veturi- ja vaunukiertoja ei voida muuttaa ja siksi ostopalvelujuniakaan ei voitaisi ajaa.  Hymyilee leveästi
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2431


« Vastaus #7 : Joulukuu 19, 2011, 21:45:55 »

Mitenkä muuten mahtaa olla. Ovatko ostettujen junien matkustajalaskennat julkista tietoa, samalla tapaa kuin virasto-VR:n aikaan kaikkien junien matkustalaskennat? Ne eivät ainakaan selvästi voi kuulua VR:n liikesalaisuuden piiriin, koska valtio on ne vuorot ostanut. Onko kukaan kysynyt nyky-VR:ltä tai liikenneministeriöstä? Jos on, niin kumpi on oikea paikka mistä ne saa?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2130


« Vastaus #8 : Joulukuu 20, 2011, 08:12:57 »

Julkisuudesta on kova vääntö liittyen Kainuun yöjunien lakkautuksiin. Raideliikennematkustajat ry:n asiakirjapyyntö Liikenneministeriöstä on ollut jo kerran Hallinto-oikeuden käsiteltävänä, josta palautettu ministeriöön. Ja jälleen kerran oikeusasteissa. Saa nähdä milloin pääsevät hakemaan valituslupaa KHO:lta...
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #9 : Joulukuu 20, 2011, 20:07:55 »

En tiedä saako noita ihan vuoroittain, mutta Ratahallintokeskus julkaiseen vuosittain "Suomen rautatietilaston", josta näkee rataosuuksittain edellisen vuoden matkustajamäärät. Jos osuus on kokonaan ostoliikennettä, siitä voi sitten tehdä vuorokohtaisia johtopäätelmiä. Esimerkiksi viime vuonna muistaakseni  Iisalmi - Ylivieska noin 30.000 per vuosi ja Karjaa - Hanko luokkaa 120.000 per vuosi.

tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 572


« Vastaus #10 : Joulukuu 20, 2011, 20:34:39 »

valituslupaa KHO:lta...

Ainakaan ennen KHO:een ei ole vaadittu valituslupaa - toisin kuin KKO:een.
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Valtio ostaa VR:ltä junavuoroja yli 170 miljoonalla  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina