Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Edo-Ohjausvaunut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 7 | Siirry alas Tulostusversio
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« : Marraskuu 19, 2011, 14:28:56 »

Onko kyseisestä ohjausvaunusta tullut teknisiä tietoja julkisuuteen? Leveyttä ja korkeutta voisin pitää melko samana kuin normi vaunuissa, jos katolle ei ole rakennettu mitään korotuksia. Pituuskaan ei varmasti hirveästi muutu. Nopeus?

Vaunut tulevat varmaan Helsinki-Tampere, Helsinki-Turku ja Turku Tampere välille. Olettaisin näillä reiteillä saavan suurimman hyödyn, että ei tarvitse vaihtaa veturia. Lähtöjä on kuitenkin kymmeniä päivässä.

Veikkaukseni vaunu kokoonpanoon olisi seuraava Edo+Edfs+Edb+Edo lisäksi ruuhka vuoroille Ed vielä väliin. Onko kyseisillä reiteillä paljon viiden vaunun junia liikkeessä?

Olisikohan Tampere-Pori ja Seinäjoki-Vaasa välille seuraava kokoonpano järkevä Edo+Edfs+Edo? Ruuhka vuoroille Ed lisäksi.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2011, 21:22:57 kirjoittanut Marko Manninen » tallennettu
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 73


« Vastaus #1 : Marraskuu 19, 2011, 15:22:18 »

Lainaus
Veikkaukseni vaunu kokoonpanoon olisi seuraava Edo+Edfs+Edb+Edo

Miksi ohjausvaunu rungon molemmissa päissä?
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #2 : Marraskuu 19, 2011, 15:33:07 »

Lainaus
Veikkaukseni vaunu kokoonpanoon olisi seuraava Edo+Edfs+Edb+Edo

Miksi ohjausvaunu rungon molemmissa päissä?
Eikö se koko ohjausvaunun idea ollut se että kun semmoinen on junan molemmissa päissä, niin säästytään veturin vaihdolta päästä toiseen pääteasemalla. Jos olisi vain ohjausvaunu toisessa päässä, niin sehän pitäisi käydä kääntämässä kääntöpöydällä että se saataisiin toiseen päähän kiinni Hymyilee
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Marraskuu 19, 2011, 15:41:36 »

Ei ohjausvaunu mikään veturi ole. Siitä hallitaan veturin toimintoja silloin kun veturi on junan peräpäässä.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2011, 15:51:39 »

Ei ohjausvaunu mikään veturi ole. Siitä hallitaan veturin toimintoja silloin kun veturi on junan peräpäässä.
Ok Itselleni oli muodostunut hieman väärä käsitys siitä ohjausvaunusta kun luulin että siinä olisi ihan veturin tekniikka sisällä ja pienehkö matkustamo, nyt ymmärsin sen oikein.
Näyttää ihan tyylikkäälle http://www.transtech.fi/image.php?blob_id=614
ja ohjaamon näkymä http://www.transtech.fi/image.php?blob_id=616
Ihan mukavasti näyttäisi olevan tilaa ohjaamossa.
tallennettu
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #5 : Marraskuu 19, 2011, 18:31:49 »

Itsekkin olen ymmärtänyt, että se on jonkinlainen veturi. Niin onhan näitä ohjausvaunuja esim. Sveitsissä vastaavan lainen yhdistelmä Lok 2000 veturi+IC2000 vaunut+2000-Bt ohjausvaunu jossa on Lok 2000 keula: http://de.wikipedia.org/wiki/IC2000 ja Itävallassa Railjet Jossa on Siemensin valmistamat tekeleet: http://de.wikipedia.org/wiki/Railjet

Olishan se Suomessakin hieno jos Sr3:en tulisi Edo:ta muistuttava keula. Sehän olisi melko hienon tyylikäs juna kokonaisuus Suomeen.

Elikä Runko Voisi olla tämänlainen Edo+Ed+Edfs+Edb+Sr2(Sr3). Kun juna ajaa esim. Helsingistä Tampereelle, Edo on keulalla Sr2(Sr3) työntää junaa ja takaisin päin se vetää.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #6 : Marraskuu 19, 2011, 21:07:22 »

Sveitsissä vastaavan lainen yhdistelmä Lok 2000 veturi+IC2000 vaunut+2000-Bt ohjausvaunu jossa on Lok 2000 keula: http://de.wikipedia.org/wiki/IC2000 ja Itävallassa Railjet Jossa on Siemensin valmistamat tekeleet: http://de.wikipedia.org/wiki/Railjet

Nuo keulat on tehty näyttämään samalta kuin toisessa päässä oleva veturi, jotta junan molemmat päät olisivat samanlaisia. Se on kai jonkinlaista asiakaspalvelua olevinaan, en tiedä.
En usko, että ohjaamo RailJetissä on tai IC2000:ssa on SLM:n tai Siemensin tekemiä, vaan niiden muoto on lisensoitu kyseisiltä firmoilta. Itse ohjaamoista halutaan tehdä turvallisuussyistä vastaavat kuin saman firman vetureissa on, koska silloin inhimillisten virheiden riski pienenee. Ehkä tämänkin takia on hyvä, että myös esim. ikkunapalkit sun muut ovat samoilla kohdin, ajettiin junaa sitten kummasta päästä tahansa. Muuten saattaa käydä niin kuin päivänä eräänä kävi Boeingin koneelle: Perämiehen oli tarkoitus avata ohjaamon oven lukitus, että kapteeni pääsisi vessamatkaltaan takaisin. Hän osui kuitenkin väärään namiskaan ja päätyi kääntämään lentokoneen ilmassa ylösalaisin, maha kohti tähtiä. Matkustajat tykkäsivät kyttyrää, mutta onneksi lopulta kukaan ei kuollut.

Ohjausvaunut ovat siis kaiken kaikkiaan aivan vastaavia laitoksia kuin Sm1- ja Sm2-sarjojen Eio(c)-vaunut: Aivan tavallisia vaunuja, joissa vaan on toisessa päässä ohjaamo ja sillä hyvä. Ohjaamosta välitetään ohjauskäskyt veturille sähköisesti UIC-kaapelia pitkin ja veturissa oleva tietokone tottelee.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #7 : Marraskuu 19, 2011, 21:31:28 »

Rupesin Tutkimaan enemänkin ohjausvaunu juttuja niin nuo ensimmäiset ajatukseni tuntuu nyt aika kornilta.  Hymyilee Ja keväällisessä keskustelussa oli paljon tietoa asiasta, joka käsitteli Edo ja Edr ostoa
tallennettu
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #8 : Marraskuu 20, 2011, 09:26:57 »

Edr
Edr, Erd, Rdx vai Rxd? Iskee silmää
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 456


« Vastaus #9 : Marraskuu 20, 2011, 10:55:03 »

Edr.
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #10 : Marraskuu 20, 2011, 13:00:45 »

Voisi olettaa, että näillä pyrittäisiin ajamaan pääsääntöisesti niin, että ohjausvaunu on junan Helsingin päässä. Jos tulee tarvetta vaihtaa veturia tai lisätä vaunuja, muilla pääteasemilla veturi ei jää sumppuun.
tallennettu
Teemu Tuomisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 232


« Vastaus #11 : Maaliskuu 11, 2012, 12:12:40 »

Anteeksi kun muutan aihetta mutta ei ole ollut puhetta 2krs ravintolavaunuista että koska sellaisia tulee ja onko niitä sitten niissä ohjausvaunuissa?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #12 : Maaliskuu 11, 2012, 13:02:54 »

Anteeksi kun muutan aihetta mutta ei ole ollut puhetta 2krs ravintolavaunuista että koska sellaisia tulee ja onko niitä sitten niissä ohjausvaunuissa?

Täällä mainittiin seuraavaa: "Ensimmäiset ohjausvaunut on tarkoitus ottaa käyttöön kesällä 2013. Ravintolavaunut tulevat liikenteeseen vuoden 2013 lopulla. Kaikki uudet vaunut ovat liikenteessä syksyyn 2014 mennessä."

Tiedotteen oheessa on linkki kuviin, joista näet, miltä vaunut tulevat käytännössä näyttämään. Ravintolavaunut eivät tule ohjausvaunuihin, joissa ne olisivat väistämättä aivan junan päädyissä, vaan ne ovat tavallisia junan "välivaunuja". Tämä on järkevää ravintolavaunujen sijoittelun lisäksi myös siksi, että uusille matkustajavaunuille on tarvetta, jos sinisistä luopumista halutaan jatkaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Roland Sivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #13 : Heinäkuu 02, 2012, 23:19:23 »

Odottakaas nyt, onko Sr2 jo valmiiksi varustettu kääntöajoa varten vai tuleeko muokkaus vetureihin vaunujen lisäksi?
tallennettu

Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #14 : Heinäkuu 03, 2012, 04:24:24 »

Odottakaas nyt, onko Sr2 jo valmiiksi varustettu kääntöajoa varten vai tuleeko muokkaus vetureihin vaunujen lisäksi?

Toinen Sr2 voi jo nyt ohjata jälkimmäistä yksittäisen UIC-plugillisen kaapelin kautta. En tietysti varma voi olla, mutta kaipa veturia voi ohjata samanlaista signaalia lähettävästi ohjausvaunustakin, etenkin jos ei veturille kerro, että signaalin lähettäjä ei olekaan oikea veturi. Hymyilee
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #15 : Heinäkuu 04, 2012, 11:02:56 »

Uskon Topin olevan oikeassa. Sr2:lle on ihan sama, tuleeko komento johtoveturista UIC-välikaapelin kautta vai koko junan läpi UIC-kaapelointia pitkin ohjausvaunusta. Ja juuri tätä ominaisuutta käytetään Sr2:n Sveitsin-versioissa ohjausvaunukäytössä.

Ja ohjausvaunu on todennäköisesti aina Helsingin päässä. En niinkään usko vaunujen lisäystarpeeseen, mutta jopa Sr2:sissa esiintyy aina joskus vikoja, ja näin toimien veturi on helppo ja nopea vaihtaa, kun runko seisoo Hki laiturissa.

Mitä reitteihin tulee, uskon Hki-Vs olevan listan kärkipäässä Hki-Tku ja Hki-Tpe kanssa. Samoin Hki-Jy -reitillä ohjausvaunusta on paljonkin hyötyä. Edelleen Tku-Jy -välillä, jos samoihin aikoihin alkaisi IC-kalusto riittää niihinkin juniin.


tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #16 : Heinäkuu 04, 2012, 12:55:26 »

Ja ohjausvaunu on todennäköisesti aina Helsingin päässä.

Erään junan katkeamis- ja seinääntörmäämisvahingon seurauksena saattavat ohjausvaunut sijaita aina junan pohjoispäässäkin.

Lainaus
Mitä reitteihin tulee, uskon Hki-Vs olevan listan kärkipäässä Hki-Tku ja Hki-Tpe kanssa. Samoin Hki-Jy -reitillä ohjausvaunusta on paljonkin hyötyä. Edelleen Tku-Jy -välillä, jos samoihin aikoihin alkaisi IC-kalusto riittää niihinkin juniin.

Savon rata hyötyisi myös ohjausvaunuista, kun ympäriajo Kouvolassa jäisi pois.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #17 : Heinäkuu 04, 2012, 20:16:07 »

Samoin Hki-Jy -reitillä ohjausvaunusta on paljonkin hyötyä. Edelleen Tku-Jy -välillä, jos samoihin aikoihin alkaisi IC-kalusto riittää niihinkin juniin.

Lainaus viime lauantain Keskisuomalaisesta: "Vuoden 2013 aikana osa Jyväskylästäkin liikennöivistä kaksikerroksisista Intercity 2 -junista saa lisävaunukseen ohjausvaunun, eli junista tulee 'työntöjunia'".
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #18 : Heinäkuu 04, 2012, 21:38:03 »

Osa? Eihän Jyväskylään ajeta kuin kahdella IC2-junaparilla. Onpa ihme, jos ei molempiin saada ohjausvaunuja. Huh
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #19 : Heinäkuu 04, 2012, 22:48:25 »


Erään junan katkeamis- ja seinääntörmäämisvahingon seurauksena saattavat ohjausvaunut sijaita aina junan pohjoispäässäkin.


En kyllä ymmärrä perustelua.



tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #20 : Heinäkuu 05, 2012, 06:20:18 »


Erään junan katkeamis- ja seinääntörmäämisvahingon seurauksena saattavat ohjausvaunut sijaita aina junan pohjoispäässäkin.


En kyllä ymmärrä perustelua.
Ehkä ilmat pysyvät paremmin letkussa jos siellä on veturi päässä? Muuten en tätä ymmärrä. Mutta tuo Kimmon veturinvaihto tilanne on hyvinkin perusteltu syy yrittää pitää veturi pohjoispäässä.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #21 : Heinäkuu 05, 2012, 07:53:09 »


Erään junan katkeamis- ja seinääntörmäämisvahingon seurauksena saattavat ohjausvaunut sijaita aina junan pohjoispäässäkin.


En kyllä ymmärrä perustelua.


Veturi aina eteläpäässä varmistaisi sen, etteivät vaunut pääsisi missään tilanteessa karkaamaan.

Matkustajien kannalta olisi tietenkin parempi, että Helsinkiin tultaisiin ohjausvaunu edellä. Lyhentäisi hieman kävelymatkaa asemalle, jota on jo nykyisten turvapuskimien ansiosta ihan riittävästi.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2129


« Vastaus #22 : Heinäkuu 05, 2012, 08:32:39 »

Ja ohjausvaunu on todennäköisesti aina Helsingin päässä.

Erään junan katkeamis- ja seinääntörmäämisvahingon seurauksena saattavat ohjausvaunut sijaita aina junan pohjoispäässäkin.


En minäkään ymmärrä mitä Juha trkoittaa, vai eikö minä tajua vieläkään itsetoimisen paineilmajarrun toimintaa.
Mikäli Juha tarkoittaa onnettommuustutkintakeskuksen tutkimaa tapausta: B1/2010R Henkilövaunujen törmääminen raidepuskimeen ja edelleen toimistorakennuksen seinään Helsingin asemalla 4.1.2010 ( http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Raideliikenne/Raideliikenne2010/1274105712020 ), niin ohjausvaunujen olo eteläpäässä olisi saattanut jopa estää kyseisen onnettomuuden synnyn, etenkin jos ohjausvaunut varustetaan suoratoimijarrulla ja niin suurella pääsäiliöllä, että se riittää vähintään kahteen täysvoimaiseen jarrutukseen.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #23 : Heinäkuu 06, 2012, 03:58:04 »


Veturi aina eteläpäässä varmistaisi sen, etteivät vaunut pääsisi missään tilanteessa karkaamaan.


Ahaa. Mitenkäköhän siinä on uskallettu jokseenkin tasan 150 vuotta vetää junia koko matka Helsingistä Pasilaan?

Luulisi tuossa olevan aikamoinen katkeamisen ja vaunujen karkaamisen riski  Järkyttynyt

(Rakentavasti, K.L.   Näyttää kieltä)
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #24 : Heinäkuu 06, 2012, 07:57:55 »


Veturi aina eteläpäässä varmistaisi sen, etteivät vaunut pääsisi missään tilanteessa karkaamaan.


Ahaa. Mitenkäköhän siinä on uskallettu jokseenkin tasan 150 vuotta vetää junia koko matka Helsingistä Pasilaan?

Luulisi tuossa olevan aikamoinen katkeamisen ja vaunujen karkaamisen riski  Järkyttynyt

(Rakentavasti, K.L.   Näyttää kieltä)


Kaikin mokomin Kimmo  Hymyilee

Omasta mielestänikin ohjausvaunut tulisi sijoittaa junan eteläpäähän, mutta tällaista suunnitelmaa on korviini kantautunut erinäisistä tahoista. Ja eikös jo heti "hotellionnettomuuden" jälkeen tullut määräys käyttää varmistusveturia rungon eteläpäässä, jos vaunuston kokoonpanoja muutetaan Helsingin ratapihalla.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Sivuja: [1] 2 3 ... 7 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Edo-Ohjausvaunut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina