Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Edo-Ohjausvaunut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #125 : Maaliskuu 21, 2013, 15:26:47 »

Voi tietenkin vaatia kuljettajilta vähän uutta asennetta, vai mitä Topi ja muut?

Vaatii ainakin koulutuksen, kylmiltään ei puikkoihin pääse/joudu. Olettaisin, että tulevassa koulutuksessa perehdytetään työntöveturiajon (työntyriajon?) erikoisuuksiin. Äkkiseltään voisi kuvitella, että tilanne, jossa sähköjarrutus tapahtuu perästä mutta ilmajarrutus keulalähtöisesti viiveineen vaatii jonkinlaista uutta ajattelua kytkinten väljyyden aiheuttamien ilmiöiden hallintaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #126 : Maaliskuu 21, 2013, 16:25:15 »

Hyvä ja hauska idea tuo työntyri. Eihän se todellakaan ole veturi, joka junaa peräpäästä lykkää!
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #127 : Maaliskuu 21, 2013, 18:50:30 »

Voi tietenkin vaatia kuljettajilta vähän uutta asennetta, vai mitä Topi ja muut?

Vaatii ainakin koulutuksen, kylmiltään ei puikkoihin pääse/joudu. Olettaisin, että tulevassa koulutuksessa perehdytetään työntöveturiajon (työntyriajon?) erikoisuuksiin. Äkkiseltään voisi kuvitella, että tilanne, jossa sähköjarrutus tapahtuu perästä mutta ilmajarrutus keulalähtöisesti viiveineen vaatii jonkinlaista uutta ajattelua kytkinten väljyyden aiheuttamien ilmiöiden hallintaan.
Ei kai se ilmajarrutus miksikään muutu kunhan on EP-jarrut toiminnassa?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #128 : Maaliskuu 21, 2013, 21:27:07 »

Ei kai se ilmajarrutus miksikään muutu kunhan on EP-jarrut toiminnassa?

Ei se toki silloin muutu. Mutta voi noita joutua ajamaan ihan perinteisenkin jarruohjauksen varassa, jos EP vikaantuu.
tallennettu
Samppa Maunuksela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #129 : Heinäkuu 12, 2013, 11:29:46 »

Okeroisissa havainto 12.7. n. klo 12.15. Edo veti junaa kohti Hakosiltaa. Tai siis työnsikö Sr2 sitä? Tai siis eikun... Joka tapauksessa hieraisin silmiäni ennenkuin tajusin.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #130 : Heinäkuu 12, 2013, 11:44:19 »

Okeroisissa havainto 12.7. n. klo 12.15. Edo veti junaa kohti Hakosiltaa. Tai siis työnsikö Sr2 sitä? Tai siis eikun... Joka tapauksessa hieraisin silmiäni ennenkuin tajusin.
Sr2 työnsi, Edossa ei ole ajomoottoria Iskee silmää
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Samppa Maunuksela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #131 : Heinäkuu 12, 2013, 14:25:08 »

Sr2 työnsi, Edossa ei ole ajomoottoria Iskee silmää

Juu tämän tiesinkin. Olikohan ihan koeajolla vai joko ne vakikäytössä ovat? Mut niillähän ei ollut kai ajatuksena ajaa  vetovaunu edellä linjaa mutta kokeillähä se pitää.

//Korjattu lainaus
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2013, 14:39:46 kirjoittanut Teemu Peltonen » tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2585


« Vastaus #132 : Heinäkuu 12, 2013, 16:02:06 »

Olivat koeajolla. Ja juuri sen takiahan Edot tilattiin ettei veturin tarvitsisi vaihtaa päätä. Eli tullaan ajamaan linjalla myös ohjausvaunu edellä, mikäli vetovaunulla sitä tarkoitat.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Samppa Maunuksela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #133 : Heinäkuu 12, 2013, 23:08:39 »

Juurikin tätä. Kun tosta asiasta nyt liikkuu kahta tietoa, mut en ymmärrä miksi sillä ei voisi linjalla ajaa "peppu edellä". Järjellä ajatellen junassa on ohjaamo molemmissa päissä silloin kun sillä aiotaan ajaa molemmin päin. Tästä nyt vaan liikkuu ihme teorioita miksi näin ei olisi  Epävarma
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #134 : Heinäkuu 13, 2013, 17:07:41 »

Juurikin tätä. Kun tosta asiasta nyt liikkuu kahta tietoa, mut en ymmärrä miksi sillä ei voisi linjalla ajaa "peppu edellä". Järjellä ajatellen junassa on ohjaamo molemmissa päissä silloin kun sillä aiotaan ajaa molemmin päin. Tästä nyt vaan liikkuu ihme teorioita miksi näin ei olisi  Epävarma

No, ihan aluksi varmasti ei ole ajettu linjalla kuin veturi edellä ihan siksi, ettei vaunun hyväksymisprosessi vielä ollut niin pitkällä, että olisi uskallettu.
Ensin haluttiin testata, että vaunu yipäänsä kulkee raiteilla ja että data siirtyy kiltisti ohjausvaunusta veturiin.
Sitten kun asiat alkoivat olla tämän suhteen kunnossa, pystyttiin aloittamaan vaunulla sellaiset koeajot, joissa se on junan keulilla.

On täysin luonnollista, että koeajo- ja hyväksymisprosessi kulkee tällaisia latuja.

Siis: Edo-vaunu edellä ei aiottu ajaa linjalla ennen kuin on selvitetty, onko kyseinen toiminta turvallista vai ei. Mitään erityisiä epäilyksiä turvallisuuden suhteen tietenkään ei ollut, mutta rautateiden turvallisuuskulttuuriin kuuluu olettaa kaikki vaaralliseksi kunnes toisin todistetaan.
Nyt Edo-vaunuja on muilla tavoin testattu riittävästi, että ne tiedetään turvallisiksi myös kokemuksen perusteella eikä vain siksi, että osataan järjellä päätellä niiden olevan turvallisia. Näin ollen ollaan päästy siihen koeajojen ja hyväksymisprosessin vaiheeseen, jossa junia voidaan ajaa Edo-vaunu edellä.
Ja itse asiassa parin päivän päästä päästään jopa tilanteeseen, jossa hyväksymisprosessi on täysin suoritettu ja voidaan alkaa ajaa matkustajienkin kanssa Edo edellä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« Vastaus #135 : Heinäkuu 30, 2013, 09:15:36 »

Kanta-asiakasjärjestelmän, Veturi, jäsenille tulleessa sähköpostissa oli lisätietoa Edo-ohjausvaunuista. Tämä on toki ollut täällä jo tiedossa jonkin aikaa...

"Alkuvaiheessa uutta vaunua pääsee kokeilemaan Helsingin ja Turun välillä maanantaista perjantaihin IC2-junissa, jotka lähtevät Helsingistä klo 7.00 ja 13.02 sekä Turusta klo 10.00 ja 16.00. Käy kokeilemassa uusien vaunun istuimia, joihin lipunmyynti käynnistyy 12.8. alkaen.

Vaunuja valmistuu syksyn aikana lisää ja sen myötä liikennöintialue laajenee asteittain niin, että tammikuun 2014 lopussa suunnitelmien mukaan kaikissa IC2-junissa on ohjausvaunu."

Seuraava oli viestissä linkitettynä kaikille avoimelle sivulle. Alleviivattu kohta saattaa herättää mielenkiintoa.

VR:n uudet ohjausvaunut koeliikenteeseen


VR:n uudet kaksikerroksiset ohjausvaunut aloittavat koeajot huhtikuun lopulla. Varsinaiseen junaliikenteeseen ja matkustuskäyttöön vaunut saadaan ensi kesästä alkaen. Kaluston uusimisen tarkoituksena on parantaa asiakkaiden matkustusmukavuutta.

- Uudella junakalustolla palvelemme asiakkaitamme entistä paremmin. Ohjausvaunujen avulla voimme myös tehostaa liikennettä ruuhkaisilla ratapihoilla ja parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä, matkustajaliikennedivisioonan johtaja Antti Tiitola toteaa.

VR tekee lisätilauksen ohjaus- ja ravintolavaunuista

VR tilasi 12 ohjausvaunua ja 15 kaksikerroksista ravintolavaunua Transtech Oy:ltä keväällä 2011. Tilauksen arvo oli yli 90 miljoonaa euroa. Lisäksi kauppaan sisältyi optio 13 ohjausvaunusta ja 11 ravintolavaunusta, jotka VR on nyt päättänyt toteuttaa. Lisäoptioiden arvo on noin 55 miljoonaa euroa.

Ensimmäiset ravintolavaunut tulevat liikenteeseen vuoden 2014 alussa, ja kaikki uudet ravintola- ja ohjausvaunut ovat liikenteessä syksyyn 2014 mennessä. Lisäoptioihin sisältyvät ravintola- ja ohjausvaunut valmistuvat arviolta vuoden 2015 syksyyn mennessä.

Sekä ohjaus- että ravintolavaunujen kotimaisuusaste on noin 80 prosenttia. Vuonna 2011 tehtyjen vaunutilausten ja nyt tehtyjen optiotilausten työllistävä vaikutus Suomessa on arviolta 1630 henkilötyövuotta.

Ohjausvaunussa yhdistyvät veturi ja matkustajavaunu

Ohjausvaunu on kaksikerroksinen ja Suomessa aivan uudenlainen vaunutyyppi. Siinä yhdistyvät veturin ja matkustajavaunun ominaisuudet: toisessa päässä on ohjaamo, ja vaunun matkustamossa on noin 100 istumapaikkaa. Vaunun ulkoasu on VR:n vihreän ilmeen mukainen.

Ohjausvaunu muodostaa yhdessä kaksikerroksisten IC2-vaunujen kanssa monipuolisia palveluita tarjoavan junan. Junassa on mm. kaksi matkustusluokkaa, Eko ja Ekstra, MiniBistro-kärrymyynti, invapalvelut sekä erilliset palvelut perheille ja lemmikkieläinten kanssa matkustaville.

Ohjausvaunullisessa IC2-junassa on asiakaspalautteen pohjalta uusittuja työskentelyhyttejä sekä erilliset allergiahytit. IC2-junien palveluihin kuuluvat myös matkatavaroiden kuljetus ja säilytys. Uuden ohjausvaunun myötä esimerkiksi pyöräpaikkojen määrä lisääntyy kahdella, joten niitä on IC2-junissa jatkossa viisi. Ohjausvaunussa on myös uudentyyppinen led-valaistus sekä ilmastointijärjestelmä.

Ohjausvaunut parantavat täsmällisyyttä ja nopeuttavat junamatkaa

Ohjausvaunun avulla junaa voidaan ohjata molemmista päistä ilman veturinvaihtoa, mikä helpottaa junaliikennettä erityisesti Helsingin ja Tampereen ruuhkaisilla ratapihoilla. Ohjausvaunun käyttöönotto parantaa junaliikenteen täsmällisyyttä kaikkialla Suomessa.

Ohjausvaunuja käytetään ensivaiheessa nykyisissä IC2-junissa, jotka liikennöivät pääsääntöisesti Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja Kouvolaan sekä Poriin, Jyväskylään, Seinäjoelle ja Vaasaan.

Myöhemmässä vaiheessa on mahdollista laajentaa ohjausvaunuilla varustettujen junien reittiverkostoa ja samalla lyhentää tiettyjen reittien, kuten esimerkiksi Helsinki–Kuopio, matka-aikoja.

Huhtikuussa käynnistyvien koeajojen aikana ohjausvaunu liikkuu eri rataosilla. Koeajoissa testataan mm. vaunun kulkuominaisuuksia, turvallisuutta ja matkustusmukavuutta.

Ohjausvaunuja on käytetty Keski-Euroopan junaliikenteessä jo vuosikymmeniä. Suomessa uudentyyppisten vaunujen hankinta on ollut myös tuotekehitysprosessi, johon ovat osallistuneet sekä asiakkaat että VR:n henkilöstö. VR on edellyttänyt, että vaununvalmistajalla on kokemusta ja näyttöä suomalaisissa olosuhteissa käytettävän junakaluston valmistamisesta.
tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #136 : Heinäkuu 30, 2013, 12:44:43 »

... Alleviivattu kohta saattaa herättää mielenkiintoa.

Myöhemmässä vaiheessa on mahdollista laajentaa ohjausvaunuilla varustettujen junien reittiverkostoa ja samalla lyhentää tiettyjen reittien, kuten esimerkiksi Helsinki–Kuopio, matka-aikoja.

Mielenkiintoista kyllä, tosin saatamme joutua odottamaan Sr3 -kaluston rantautumiseen? Lienee myös Edo:ja tarvitaan lisää? Odotellessa voin ristiä kädet ja toivoa määrärahoja myös tasoristeysten poistoon Savon radalla. Mitkä näistä kolmesta toteutuu ensin, veikkaan kahta ensimmäistä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #137 : Heinäkuu 30, 2013, 13:41:30 »

Eikös tämäkin ole hyvin pitkälti uutta tietoa:

"Vaunuja valmistuu syksyn aikana lisää ja sen myötä liikennöintialue laajenee asteittain niin, että tammikuun 2014 lopussa suunnitelmien mukaan kaikissa IC2-junissa on ohjausvaunu."
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #138 : Heinäkuu 30, 2013, 13:43:31 »

Ohjausvaunu on ihan kiva ja hyödyllinen vehje, mutta sen hyöty vähenee sitä mukaa, mitä pidemmälle ajetaan ja mitä harvemmat ovat vuorovälit.
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #139 : Heinäkuu 30, 2013, 22:31:55 »

Ohjausvaunu on ihan kiva ja hyödyllinen vehje, mutta sen hyöty vähenee sitä mukaa, mitä pidemmälle ajetaan ja mitä harvemmat ovat vuorovälit.
Helsinki-Kuopio ja Helsinki-Jyväskylä -väleillä ohjausvaunusta saadaan myös etua keskimatkasta, kun juna muuttaa kulkusuuntaansa (Kouvola/Tampere).
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #140 : Heinäkuu 31, 2013, 05:48:50 »

Noissa tapauksissa hyöty onkin melkoinen kun matkaa voi jatkaa nopeasti.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 311


« Vastaus #141 : Heinäkuu 31, 2013, 06:29:13 »

Nyt keskiviikkona 31.7. Edo 28602 on päässyt kaupalliseen junaan. Tuttuun tapaan Turun Edo-junana lähti Helsingistä IC2 943 seitsemältä aamulla. Veturina tällä(kin) kertaa Sr2 3215.
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #142 : Heinäkuu 31, 2013, 06:43:44 »

Nyt keskiviikkona 31.7. Edo 28602 on päässyt kaupalliseen junaan. Tuttuun tapaan Turun Edo-junana lähti Helsingistä IC2 943 seitsemältä aamulla. Veturina tällä(kin) kertaa Sr2 3215.
Onko Edo Helsingin vai Turun päässä junaa?
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #143 : Heinäkuu 31, 2013, 07:26:11 »

Nyt keskiviikkona 31.7. Edo 28602 on päässyt kaupalliseen junaan. Tuttuun tapaan Turun Edo-junana lähti Helsingistä IC2 943 seitsemältä aamulla. Veturina tällä(kin) kertaa Sr2 3215.
Onko Edo Helsingin vai Turun päässä junaa?

Veikkaisin että on Helsingin päässä.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 311


« Vastaus #144 : Heinäkuu 31, 2013, 09:23:27 »

Nyt keskiviikkona 31.7. Edo 28602 on päässyt kaupalliseen junaan. Tuttuun tapaan Turun Edo-junana lähti Helsingistä IC2 943 seitsemältä aamulla. Veturina tällä(kin) kertaa Sr2 3215.
Onko Edo Helsingin vai Turun päässä junaa?

Veikkaisin että on Helsingin päässä.
Ihan oikein veikkasit. Hätäisesti puhelimella otettu kuva tässä: http://jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/tilapaiset/puhelinkuvat/Edo_28602.JPG
tallennettu
Jari Vuorisalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #145 : Marraskuu 26, 2013, 10:18:15 »

Tuli matkustettua Kupittaalta Saloon ensimmäisen kerran sellaisessa junassa, missä Edo-vaunu oli ensimmäisenä ja istumapaikkakin oli siinä vaunussa.
Minusta kuitenkin tuntui että ko. vaunu ei kulkenut ensimmäisenä aivan niin nätisti kuin normaali kaksikerroksinen vaunu vedettäessä, vaan vaunussa tuntui enemmän epämiellyttävää haeskelua pitkin kiskoa puolelta toiselle.
Voisiko tällainen olla mahdollista, sillä kun vaunussa ei ole vetoa, niin työnnettäessä kuvittelisi tällaisen olevan mahdollista?

-J-
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #146 : Marraskuu 26, 2013, 10:29:19 »

Samaan ilmiöön olen törmännyt itsekkin ja mm. Avecran henkilökunta on valitellut työskentelyn olevan hankalampaa Edoissa kuin muissa kaksikerroksisissavaunuissa. Ilmeisesti ilmanvastus kovassa vauhdissa on "kevyelle" Edolle kovempi ja varsinkin yläkerran matkustamo heiluu kuin pendolino parhaina aikoina. Tänään olisi tarkoitus tutustua lisää ilmiöön IC2 88 Edossa.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Teemu Lokka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #147 : Joulukuu 09, 2013, 11:36:55 »

Tässä istuskelen EDO 9:n "johtamassa" IC954:ssä. Aika hyvin tämä EDO huojuu. Juttelin pikaisesti kärry myyjän kanssa ja kertoili samoja asioita mitä Marko tuossa edellä toi esille.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #148 : Joulukuu 10, 2013, 06:28:09 »

Helsinki 9.12.2013

Nyt näkyy olevan liikkeellä jo kymmenen runkoa, joissa on Edo ja vain yksi osui silmien eteen ilman Edoa junissa 176/177.
tallennettu
Jean Peltonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1


« Vastaus #149 : Maaliskuu 03, 2014, 21:40:09 »

Perjantaina 28.2 olin aamupäivällä katsomassa espoon asemalla turusta tullut intercity2 missä oli edo-ohjausvaunu,sr2 takana väljä puskureitten välissä kun vaunussta irroittivat jarrut niin sr2 jysähti vaunun vasten.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Edo-Ohjausvaunut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina