Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Edo-Ohjausvaunut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #75 : Maaliskuu 03, 2013, 17:20:42 »

Nämä ohjausvaunut aiheuttanee pakosta muutoksen pitkäaikaiseen ekstraluokan vaunun sijoituspolitiikkaan. Helsingistä lähtevissä ja sinne tulevissa IC2 junissa pienin vaununumero ja siten ekstraluokka on nykyisin ilmeisesti poikkeuksetta Helsingin aseman päässä. Ohjausvaunut kuljettavat kaiketi vain ekoluokan istuimia ?

Voinee ohjausvaunu sijoittaa myös pohjoispäähän?

Jos ohjausvaunu on pohjoispäässä, Helsingin asemalla on helpompi vaihtaa viallinen veturi uuteen tai järjestellä vaunuja uusiksi. Tuskin on toisaalta ongelma, jos ykkösluokka onkin jatkossa kakkosvaunussa silloin, kun junassa on ohjausvaunu. Toisaalta, miksi ihmeessä ei vaan muutettaisi Edb-sarjaa Ed:iksi ja tehtäisi Edo:ista Edbo-sarja?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #76 : Maaliskuu 03, 2013, 17:49:19 »

Nämä ohjausvaunut aiheuttanee pakosta muutoksen pitkäaikaiseen ekstraluokan vaunun sijoituspolitiikkaan. Helsingistä lähtevissä ja sinne tulevissa IC2 junissa pienin vaununumero ja siten ekstraluokka on nykyisin ilmeisesti poikkeuksetta Helsingin aseman päässä. Ohjausvaunut kuljettavat kaiketi vain ekoluokan istuimia ?

Voinee ohjausvaunu sijoittaa myös pohjoispäähän?

Jos ohjausvaunu on pohjoispäässä, Helsingin asemalla on helpompi vaihtaa viallinen veturi uuteen tai järjestellä vaunuja uusiksi. Tuskin on toisaalta ongelma, jos ykkösluokka onkin jatkossa kakkosvaunussa silloin, kun junassa on ohjausvaunu. Toisaalta, miksi ihmeessä ei vaan muutettaisi Edb-sarjaa Ed:iksi ja tehtäisi Edo:ista Edbo-sarja?
Ohjausvaunuista puuttuu potentiaalinen lemmikkiosasto.   Ohjaamopäädyssä ei ole matkustajaosastoa lainkaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #77 : Maaliskuu 03, 2013, 18:04:30 »

Nämä ohjausvaunut aiheuttanee pakosta muutoksen pitkäaikaiseen ekstraluokan vaunun sijoituspolitiikkaan. Helsingistä lähtevissä ja sinne tulevissa IC2 junissa pienin vaununumero ja siten ekstraluokka on nykyisin ilmeisesti poikkeuksetta Helsingin aseman päässä. Ohjausvaunut kuljettavat kaiketi vain ekoluokan istuimia ?

Voinee ohjausvaunu sijoittaa myös pohjoispäähän?

Voinee, mutta eikös sitä puhuttu että eteläpäähän pistetään noi ohjausvaunut.

Matin kysymykseen, oon nähnyt Edo:n sisätilat ja ihan ekoluokalta näytti kyllä. Voisikohan IC2-junissa ollakkin EKSTRA-luokka pohjoispäässä? Tai toisena vaununa?

Oho, täällä olikin toisella sivulla lisää kommentteja.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #78 : Maaliskuu 03, 2013, 18:15:02 »

Ohjausvaunut:

http://www.transtech.fi/index.php?382
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #79 : Maaliskuu 03, 2013, 18:32:28 »

1. luokka tuskin voi olla pohjoispäässä, koska silloin kävelymatkasta Helsingin asemalta tulisi mahdollisimman pitkä. Muut asemat pääasiallisesti eivät ole pussiasemia, joten niissä laiturille ilmestytään lähempää sen puoliväliä kuin päädystä. Ykkösluokan sijaitseminen lähellä asemarakennusta lisää sen suosiota ainakin jonkin verran.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #80 : Maaliskuu 03, 2013, 19:06:22 »

Keskeytän nyt kiivaan keskustelun kysymyksellä: Missä Edo-vaunu käy koeajolla? Tämä olisi kiva tietää ennen kuin se (taas) unhtuu.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #81 : Maaliskuu 03, 2013, 19:59:58 »

Keskeytän nyt kiivaan keskustelun kysymyksellä: Missä Edo-vaunu käy koeajolla? Tämä olisi kiva tietää ennen kuin se (taas) unhtuu.

Varmaan ympäri rataverkkoa missä sitä tullaan käyttämään? Kesäkuussahan koeajot alkaa ja silloin on varmaan pari kolme noita Edoja tullut.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #82 : Maaliskuu 03, 2013, 22:42:32 »

Varmaan ympäri rataverkkoa missä sitä tullaan käyttämään? Kesäkuussahan koeajot alkaa ja silloin on varmaan pari kolme noita Edoja tullut.

Tässä täytyy erottaa toisistaan varsinaiset koeajot, sekä "kaupalliset koeajot". Aluksi varmasti suoritetaan varsinaisia koeajoja ilman matkustajia, ja vasta myöhemmin hommaa testataan ihan normaaleissa junissa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #83 : Maaliskuu 05, 2013, 17:14:40 »

Varmaan ympäri rataverkkoa missä sitä tullaan käyttämään? Kesäkuussahan koeajot alkaa ja silloin on varmaan pari kolme noita Edoja tullut.

Tässä täytyy erottaa toisistaan varsinaiset koeajot, sekä "kaupalliset koeajot". Aluksi varmasti suoritetaan varsinaisia koeajoja ilman matkustajia, ja vasta myöhemmin hommaa testataan ihan normaaleissa junissa.

Hyvä huomatus Topi! Eli tarkennetaan nyt siis että minä tarkoitin ei-kaupallisia koeajoja eli Topin sanomia varsinaisia koeajoja. Kaupalliset alkavat ehkä vasta syksyllä, tai ehkä talvella, ehkä ensi vuoden puolella. Harva tietää.. Hymyilee
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #84 : Maaliskuu 05, 2013, 19:41:56 »

Keskeytän nyt kiivaan keskustelun kysymyksellä: Missä Edo-vaunu käy koeajolla? Tämä olisi kiva tietää ennen kuin se (taas) unhtuu.
Varmaan siellä missä IC2-junia liikkuu, eli ainakin Helsingin, Jyväskylän, Tampereen ja Turun seuduilla, varmaan jossain muuallakin.
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 494


« Vastaus #85 : Maaliskuu 05, 2013, 19:53:35 »

Mahdollisesti myös oikoradalla ja Kouvolan suunnilla Huh
tallennettu

Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 956


« Vastaus #86 : Maaliskuu 05, 2013, 20:02:43 »

Voisiko käydä jopa Seinäjoella asti  Huh
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #87 : Maaliskuu 05, 2013, 20:52:32 »

Mitäs kaikkia vuoroja muuttuu tulevaisuudessa "ohjusvaunullisiksi", pelkästään nykyisiä IC2 vuorojako korvataan?
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #88 : Maaliskuu 06, 2013, 16:32:52 »

Voisiko käydä jopa Seinäjoella asti  Huh
Ehkäpä,koska meneehän Seinäjoelle ja Vaasaankin IC2-junia, kuten myös Porin suuntaan.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #89 : Maaliskuu 06, 2013, 19:07:26 »

Käytetäänkös Kotkan rataa vielä koeajoihin, vai ovatko ne siirtyneet oikoradalle?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #90 : Maaliskuu 06, 2013, 20:44:52 »

Ehkäpä,koska meneehän Seinäjoelle ja Vaasaankin IC2-junia, kuten myös Porin suuntaan.

Koejoista en tiedä, mutta ymmärtääkseni ainakin ekat Edo:t tulevat juniin, jotka kääntyvät samantien Helsingissä ja Tampereella takaisin päin, niillähän kääntöaika on vain n. 15min. Eikö Porin ja Vaasan IC2:ssa ole kääntöajat pidemmät, jolloin sama veturi ehtii vaikka päätä vaihtaa?

Turun IC2:ssahan on myös kääntöajat pitkät, tunnin, joten Edo:ista ei sillein hyötyä ole, ellei aikataulusta saa aikaa nipistettyä pois.
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #91 : Maaliskuu 06, 2013, 21:03:30 »

Ehkäpä,koska meneehän Seinäjoelle ja Vaasaankin IC2-junia, kuten myös Porin suuntaan.

Koejoista en tiedä, mutta ymmärtääkseni ainakin ekat Edo:t tulevat juniin, jotka kääntyvät samantien Helsingissä ja Tampereella takaisin päin, niillähän kääntöaika on vain n. 15min. Eikö Porin ja Vaasan IC2:ssa ole kääntöajat pidemmät, jolloin sama veturi ehtii vaikka päätä vaihtaa?

Turun IC2:ssahan on myös kääntöajat pitkät, tunnin, joten Edo:ista ei sillein hyötyä ole, ellei aikataulusta saa aikaa nipistettyä pois.
Kouvolan IC2-rungolla on kääntöaikaa noin 12 tuntia, joten siellä suunnalla ei varmastikaan ole ensimmäisenä Edo-vaunuista hyötyä. Hymyilee
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #92 : Maaliskuu 06, 2013, 21:07:54 »

Ehkäpä,koska meneehän Seinäjoelle ja Vaasaankin IC2-junia, kuten myös Porin suuntaan.

Koejoista en tiedä, mutta ymmärtääkseni ainakin ekat Edo:t tulevat juniin, jotka kääntyvät samantien Helsingissä ja Tampereella takaisin päin, niillähän kääntöaika on vain n. 15min. Eikö Porin ja Vaasan IC2:ssa ole kääntöajat pidemmät, jolloin sama veturi ehtii vaikka päätä vaihtaa?

Turun IC2:ssahan on myös kääntöajat pitkät, tunnin, joten Edo:ista ei sillein hyötyä ole, ellei aikataulusta saa aikaa nipistettyä pois.
Kouvolan IC2-rungolla on kääntöaikaa noin 12 tuntia, joten siellä suunnalla ei varmastikaan ole ensimmäisenä Edo-vaunuista hyötyä. Hymyilee

Vaan onnistuisiko kääntöajan lyhentäminen järkevästi noin kymmeneen minuuttiin, kun Edot otetaan käyttöön?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #93 : Maaliskuu 06, 2013, 21:12:57 »

Kouvolan IC2-rungolla on kääntöaikaa noin 12 tuntia, joten siellä suunnalla ei varmastikaan ole ensimmäisenä Edo-vaunuista hyötyä. Hymyilee

Vaan onnistuisiko kääntöajan lyhentäminen järkevästi noin kymmeneen minuuttiin, kun Edot otetaan käyttöön?

Öö... Mitäs järkeä siinä on, kun kääntöaikahan on 12tuntia koska runko seisoo yön Kouvolassa? Ei Kouvolaan ole käyttöä IC2 -rungolle lyhyellä kääntöajalla koska siellä on jo tunnin välein liikenne Helsingistä, joista melkein kaikki on Joensuun tai Kuopion suunnan junia.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2913


« Vastaus #94 : Maaliskuu 06, 2013, 21:52:29 »

Öö... Mitäs järkeä siinä on, kun kääntöaikahan on 12tuntia koska runko seisoo yön Kouvolassa? Ei Kouvolaan ole käyttöä IC2 -rungolle lyhyellä kääntöajalla koska siellä on jo tunnin välein liikenne Helsingistä, joista melkein kaikki on Joensuun tai Kuopion suunnan junia.

Sitä nyt ei kukaan tiedä, millaiset junavuorot on käytössä sitten kun ohjausvaunuja alkaa olemaan riittävästi liikenteessä. Menisi vähän koko vaunujen pointti hukkaan, jos ensin niitä hommataan kääntymisaikojen tehostamista varten, ja sitten kääntymisajat pidettäisiin ennallaan. Hymyilee
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #95 : Maaliskuu 06, 2013, 22:14:08 »

Öö... Mitäs järkeä siinä on, kun kääntöaikahan on 12tuntia koska runko seisoo yön Kouvolassa? Ei Kouvolaan ole käyttöä IC2 -rungolle lyhyellä kääntöajalla koska siellä on jo tunnin välein liikenne Helsingistä, joista melkein kaikki on Joensuun tai Kuopion suunnan junia.

Sitä nyt ei kukaan tiedä, millaiset junavuorot on käytössä sitten kun ohjausvaunuja alkaa olemaan riittävästi liikenteessä. Menisi vähän koko vaunujen pointti hukkaan, jos ensin niitä hommataan kääntymisaikojen tehostamista varten, ja sitten kääntymisajat pidettäisiin ennallaan. Hymyilee

Niin, se on tietysti totta Hymyilee Mutta uskon kuitenkin että siinä n. 10-15minuutissa kuitenkin pysyy (myöhästymisvara?), ja tuskin vielä vuoteen - pariin tulee radikaalisti muiden junien aikataulut muuttumaan, eli Kouvolan IC2:t. Ehkä sitten kun tulee Edr:t (joita ei ollut vielä tammikuussa aloitettu).
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #96 : Maaliskuu 06, 2013, 23:19:24 »

Väittäisin, että Edo:lla varustettu juna kääntyy nopeammin kuin Edo:ton, vaikka myöhästymisvara otettaisiin huomioon, koska se veturin liittäminen junan päähän vie joka tapauksessa pidemmän ajan kuin pelkkä kuljettajan siirtäminen toiseen päähän junaa. Etenkin, kun se kuljettajakin voi olla jo odottamassa oikeassa päässä laituria, jos halutaan optimoida.
Eli lyhyesti:
Myöhästymisvara + Veturin irrotus + Veturin kiinnitys + JKV-säätö vie väistämättä aina enemmän aikaa kuin Myöhästymisvara + JKV-säätö.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #97 : Maaliskuu 07, 2013, 07:07:10 »

Voisiko joku ammattilainen selittää lyhyesti mitä JKV:n säätö käytännössä tarkoittaa? Asiaa tuntematon voisi kuvitella, kun ns. tietokoneetkin on keksitty, että asia hoituisi. "nappia painamalla."
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #98 : Maaliskuu 07, 2013, 09:21:29 »

Mitäs kaikkia vuoroja muuttuu tulevaisuudessa "ohjusvaunullisiksi", pelkästään nykyisiä IC2 vuorojako korvataan?

Suurin tarve ohjausvaunuille on Hki-Tpe -välin IC2-heilureissa, mutta myöhemmin niitä luulisi tulevan myös esim. Tampereelta Jyväskylän suuntaan (ja päinvastoin) kääntyviin IC-juniin, samoin kuin Savon radalle.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #99 : Maaliskuu 07, 2013, 10:21:37 »

Ohjausvaunujen merkitys on tärkeintä nimenomaan Helsingissä, mutta muuallakin saattaa olla hyötyä.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Edo-Ohjausvaunut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina