Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tietoa junien sähkökäytöistä?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Turo Takanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« : Marraskuu 23, 2011, 20:20:21 »

Jotenkin kävi niin, että istuessani koulussa Electrical drives -kurssin luennolla, keskustelu käväisi vetureiden ratamoottoreissa. Tämän seurauksena tilanne ajautui siihen, että luennoiva professori sattui huomaamaan allekirjoittaneella olevan joitain tiedonjyväsiä rautateillämme liikkuvasta kalustosta ja ehdotti, että pitäisin seminaarin aiheesta. No, eihän siinä muuta kuin syöksyen eteenpäin, mutta... nyt tarvittaisiin niiden tiedonjyväsien sijasta ihan oikeaa tietoa.

Mistähän siis löytyisi tietoa vetureiden, moottorivaunujen ja sähkömoottorijunien sähkökäytöistä ja koko oikeastaan koko sähköjärjestelmistä pääpiirin osalta? Aihetta rajattiin sen verran, että käsittelen ensisijaisesti vain kotimaista kalustoa, erityisesti VR:n kalustoa. En kyllä tietenkään malta olla mainitsematta kiinnostavia kapearaiteisia sähkövetureitakaan...

Eli ensisijaisesti tietoa haussa ainakin seuraavista: hurut, iso vaalee, Ds1-3+Ps1, Sv1, Sr1-2, Sm1-6. Tärkeimpinä asioina aluksi ovat:
- pääpiirin rakenne kokonaisuudessaan virrottimelta/generaattorilta ratamoottoreille (kytkentäkaavioden löytäminen olisi mahtavaa)
- moottorien ja generaattoreiden tyyppi (pelkkä DC-/AC-luokittelu nyt on toki tiedossa, mutta tarkemmin: onko DC:n tapauksessa esim. kompoundimoottori ja AC:n tapauksessa esim. SCIM; minkälainen jäähdytys?)
- taajuusmuuttajien/DC-käyttöjen rakenne (esim. AC:eissa onko normaali konkkavälipiiri, minkätyyppiset päätekivet, onko koko muuttaja jotain tiettyä tunnettua mallisarjaa, kuinka välipiirin suodatus on toteutettu 1-vaiheisuuden aiheuttaessa ongelmansa)
- sähköjarrun toteutus (regeneroiva vai pelkät kiukaat katolla jne)
- esiintyneet/tunnetut ongelmat

Nämä nyt ainakin tulivat mieleen. Kaikkea tietoa en oleta tietenkään täältä keneltäkään löytyvän, mutta kaikista löytyvistä tiedosta olen kiitollinen ja erityisesti tiedosta siitä, mistä niitä puuttuvia tietoja voisi etsiä. Paikallisen kaupunginkirjaston tarjonta on tullut jo otsikoiden perusteella tutkittua ja pitäisi lähipäivinä käydä hakemassa läjä kirjoja lainaan, jos niistä jostain edes jotain löytyisi. Töiden kautta on kyllä tiedossa pari henkilöä, joilla toisesta on käsittääkseni paljonkin kokemusta Sr2:n sähköistä ja jonkin verran Dr16:sta, ja toisella jonkin verran N-veturista. Nähtäväksi jää, kuinka heiltä tietoa saa lypsettyä.

Jos jotain järkevää saan aikaiseksi, niin toki julkaisen sen muidenkin harrastajien käytettäväksi. Onneksi tässä on ainakin loppuvuosi ja vähän seuraavaakin aikaa tehdä.

(edit: korjattu kirjoitusvirhe)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 24, 2011, 01:11:52 kirjoittanut Turo Takanen » tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 905


« Vastaus #1 : Marraskuu 23, 2011, 21:19:58 »

Kysyt varsin laajaa asiakokonaisuutta. Olen kerännyt näistä asioista tietoa melkein koko aikuisikäni ja silti aukkoja riittää, etenkin tuossa tehoelektroniikan detaljien osalta. Olen kirjoittanut asiasta oppimateriaalikirjaanikin, joka sisältää toki paljon muutakin veturitekniikkaa ja historiaa. Jos luulet siitä olevan apua, voin sellaisen cd:llä lähettää. Laita vaikka yksityisviestiä.

Mutta vielä varsinaiseen kysymykseesi: maassa ei luullakseni kovin montaa kaveria ole, jolla olisi vastaukset kaikkiin esittämiisi kysymyksiin. Ja painetussa muodossa tuota tietoa ei ole missään yhdessä eikä kahdessa paikassa. Tieto on toki kerättävissä lukemalla muutama kymmenen sähköveturitekniikkaa ja dieselvetureita käsitteleviä opuksia, mutta kun niitäkään ei saa oikein mistään. Puhun kokemuksesta, olen kerännyt kirjoja siinä missä tätä tietoa muutenkin.

Aihepiiri on mitä kiintoisin. Lykkyä tykö tiedonhankintaan.

tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 863


« Vastaus #2 : Marraskuu 23, 2011, 22:06:49 »

Valmet S-juna 2 (Sm2) ohjekirjasta sähkökäytön kaavioita.


* PB230091.JPG (196.48 kilotavua, 1203x900 - tarkasteltu 277 kertaa.)

* PB230092.JPG (179.16 kilotavua, 1203x900 - tarkasteltu 227 kertaa.)

* PB230094.JPG (227.08 kilotavua, 1203x900 - tarkasteltu 198 kertaa.)

* PB230097.JPG (222.47 kilotavua, 1203x900 - tarkasteltu 191 kertaa.)
tallennettu
Turo Takanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #3 : Marraskuu 24, 2011, 01:22:41 »

Kiitos molemmille vastanneille. Vastaukset ovat jopa parempia kuin mitä osasin odottaa. Kimmoon tulen olemaan piakkoin yhteydessä yksityisviestin muodossa.

Juhanin lähettämistä kaavioista tuli sekin mieleen, että voisin toki yrittää ABB:n sisältä metsästää vanhemman kaluston kaavioita. Ne kun eivät varmankaan enää mitään liikesalaisuuksia ole - esim. Sr1:n kytkikset. Tosin sekin vaatii jo onnea, jos on käynyt niin hyvin, että noin vanhat piirustukset on edelleen säilytetty toimittajallakin.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 863


« Vastaus #4 : Marraskuu 24, 2011, 02:11:42 »

Kiitos molemmille vastanneille. Vastaukset ovat jopa parempia kuin mitä osasin odottaa. Kimmoon tulen olemaan piakkoin yhteydessä yksityisviestin muodossa.

Juhanin lähettämistä kaavioista tuli sekin mieleen, että voisin toki yrittää ABB:n sisältä metsästää vanhemman kaluston kaavioita. Ne kun eivät varmankaan enää mitään liikesalaisuuksia ole - esim. Sr1:n kytkikset. Tosin sekin vaatii jo onnea, jos on käynyt niin hyvin, että noin vanhat piirustukset on edelleen säilytetty toimittajallakin.

Sr1-veturin vanha kuljettajan ohjekirja sisältää pääkäytön ja säädön kaaviot selostuksineen. Niitä saattaa edelleen olla myynnissä Suomen Rautatiemuseon kirjakaupassa muutaman euron hintaan. Sr1-vetureihin on tehty muutoksia viime vuosina. ABB:llä voisi olla jotain tarkempaakin informaatiota.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 905


« Vastaus #5 : Marraskuu 24, 2011, 12:00:48 »

Sr1:n muutokset ovat kuitenkin ajomoottorikäyttöihin ja pääpiireihin nähden olemattomia. On lisätty ajomoottorien lämpötilan valvontaa ja maavuotojen ilmaisua sekä muutettu sähköjarrun nopeusohjesysteemiä jne. , mutta nuo vanhat kytkikset pätenevät edelleen liki sellaisenaan.

tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 497


« Vastaus #6 : Marraskuu 24, 2011, 21:20:51 »

Sr1-veturin vanha kuljettajan ohjekirja sisältää pääkäytön ja säädön kaaviot selostuksineen. Niitä saattaa edelleen olla myynnissä Suomen Rautatiemuseon kirjakaupassa muutaman euron hintaan.
Jos ei ole heti SRM:n tervetulohallin kirjahyllystä saatavissa, niin kaiketi tod.näk. ostomahdollisuus piilee tässä vorg-uutisessa: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,4081.0.html
tallennettu
Turo Takanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #7 : Marraskuu 25, 2011, 15:44:08 »

Jos ei ole heti SRM:n tervetulohallin kirjahyllystä saatavissa, niin kaiketi tod.näk. ostomahdollisuus piilee tässä vorg-uutisessa: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,4081.0.html
Harmi, että tuo tapahtuma on noin myöhäisenä ajakohtana tähän projektiin nähden. Muuten täytynee kyllä pyrkiä poikkeamaan. Tämän vuoden puolella pitäisi kuitenkin pyrkiä materiaali saamaan kasaan suurimmaksi osaksi, että ehdin työn tehdä järkevässä aikataulussa.

Hieman yllättäen ilmeni, että helpoiten saatan päästä käsiksi N-veturin dokumentteihin, tosin sekään ei ole vielä varmaa. Sain selville, että eräällä työkaverillani voisi olla asiasta jotain tietoa ja kysäisin häneltä kahvipöydässä, niin kävi manaamaan, että aina se sama veturi tulee häntä vastaan - oli ollut oikeudessa todistamassa siihen liittyenkin, mutta se onkin jo toinen tarina... Virnistää  Valitettavasti oli pyrkinyt omasta hyllystään hävittämään kaikki siihen liittyvät dokumentit, mutta onneksi tiesi, mistä niitä voisi nykyisin löytyä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2248


« Vastaus #8 : Marraskuu 25, 2011, 23:27:41 »

Kun tuo projekti on virallisluonteinen koulutyö, niin veikkaanpa, että saattaisi irrota vierailulupa vaikkapa Hyvinkään konepajalle. Siellä käsittääkseni on melkoisen hyvä tietotaito suomalaisesta nykysähkökalustosta.
tallennettu

Kiskoarkea - Arkea ja tekniikkaa kiskoilla
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tietoa junien sähkökäytöistä?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2013 Resiina