Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: "Jokerijuna" kulussa 14.1.2012 Helsinki-Turku-Helsinki  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 446


« : Marraskuu 23, 2011, 23:54:01 »

Ensi kertaa sitten vuoden 2007 lähtevät Helsingin Jokereiden kannattajat tilausjunalla Turkuun ja takaisin. Juna kulkee 14.1.2012 otteluun TPS-Jokerit.
Lisätietoja:
http://www.jokerifanit.net/n/?m=forum&a=viewtopic&t=5632&id=0#msg
http://www.facebook.com/event.php?eid=222252064514597
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2011, 11:13:23 kirjoittanut Riku Outinen » tallennettu

Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 446


« Vastaus #1 : Marraskuu 29, 2011, 09:53:40 »

Ja junien aikataulut:

Lähtö Helsingin päärautatieasemalta (raide 9) klo 12.13
Saapuu Turun HK Areenalle klo 15.20

Lähtee takaisin HK Areenalta klo 20.10
Saapuu Kirkkonummelle klo 22.38
Pasilaan klo 23.10
Helsinkiin klo 23.17
tallennettu

Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1321


« Vastaus #2 : Marraskuu 29, 2011, 13:32:14 »

Jokerijuna on kuulunut rantaradalla jo yli kaksikymmentä vuotta... Omakohtaisia kokemuksiakin noista matkoista on useita ja eiköhän siellä tälläkin kertaa olla mukana. Vaikka epäilyksiä on aina saanut kohdata, niin junassa ei ole ollut järjestyshäiriöitä vaan reissaaminen on noudattanut samaa kaavaa - hauskaa pidetään ja paikat siisteinä.

Tässä muistoja vuodelta 1993: http://vaunut.org/kuva/28337.
tallennettu

Lari Nylund - Lentävä rautatieläinen
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2087


« Vastaus #3 : Marraskuu 29, 2011, 13:51:15 »

Eikö muita konduktöörejä kiinnosta noiden tilausjunien konduktöröinti, vai miten sinä niihin aina päädyt konduktöröimään?
tallennettu

Kiskoarkea - Arkea ja tekniikkaa kiskoilla
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1321


« Vastaus #4 : Marraskuu 29, 2011, 14:12:09 »

Eikö muita konduktöörejä kiinnosta noiden tilausjunien konduktöröinti, vai miten sinä niihin aina päädyt konduktöröimään?

En nyt sanoisi aina, mutta melko usein niihin on tullut päädyttyä. Esimerkiksi tässä tapauksessa tilaaja on tietojeni mukaan tiedustellut lähdenkö matkalle konduktööriksi. Tilausjunat ovat oma maailmansa, joka ei tunnu loppupeleissä kiinnostavan kovin montaa kollegaa. Kommentteja on toki kuulunut aiemminkin, että "miten sinä päädyt näihin?", mutta kun tiedustelen olisitko ollut itse kiinnostunut niin vastaus on "no en hitossa".

Tilausjunissa on aina asioita, jotka on parempi varmistella etukäteen noin päivää ennen matkaa jos haluaa kaiken olevan kunnossa. Matkojen jälkeen kuuluu ohjeistuksen mukaan myös kirjoittaa palaute siitä, että miten matka on sujunut. Lisäksi matkat vievät usein paikkakunnille, jotka eivät välttämättä ole tuttuja kaikille eli paikallistuntemuksesta on hyötyä esimerkiksi vaihtotyötehtävissä. Itselleni Jokerifanit ja Jokereiden organisaation henkilöt ovat tuttuja näiden matkojen lisäksi myös 1990-luvulta, jolloin itse seurasin erittäin aktiivisesti seuran pelejä niin kotoisessa SM-liigassa kuin Euroopan liigassakin. Toisin sanoen, tunnemme toisemme ja mm. tästä syystä matkat ovat sujuneet hyvässä yhteistyössä jo vuosia.

Periaatteessahan konduktöörin pitäisi vain mennä lähtövarikolle eli useimmiten Ilmalan ratapihalle ja aloittaa vaihtotyö. Voin kertoa kymmenien tilausjunien kokemuksella, että se ei vain toimi... Asiat (kuljettajat, vaunusto ja sen kunto, mahdollinen muu henkilökunta, tilaajan erikoistoiveet, ratapihakaaviot määränpäähän, liikenteenohjauksien yhteystiedot ja heidän tiedot junan kulussa olemisesta, käytettävät raiteet jne jne jne) on parempi varmistaa vuorokautta aiemmin, jolloin reagointi aikaa on vielä ennen matkalle lähtöaikaa. Pahimpana esimerkkinä voin kertoa lähdön virolaisten pyöräilijöiden kanssa Kolariin kahdella eri tilausjunalla muistaakseni 2007. Vähän ennen junan aikataulun mukaista lähtöaikaa Ilmalan ratapihalta havaittiin, että junaan ei ole kuljettajaa... Onneksi kaikki meni hyvin parilla puhelinsoitolla ja pienen lähtöviiveen jälkeen aikataulukin saatiin kiinni, eikä matka vaarantunut pieneen tietokatkokseen jota sillä kertaa en ollut etukäteen varmistanut.

Tilausmatkoilla myös sattuu ja tapahtuu yleensä aina asioita, joissa tarvitaan paljon kokemusta palasten loksahtamiseen kohdalleen. Tässä eräitä esimerkkejä:

Ravintolavaunusta loppui kirkkaan puoleiset pullotetut tuotteet jo alkumatkasta ja asiakkailla oli toki kova jano. Mistä apua, kun lähin tuotevarasto on lähtövarikolla. Graafinen aikataulu esille ja siitä etsittiin ensimmäinen sopiva vastaan tuleva juna, joka sillä kertaa sattui saapumaan Lahden asemalle viitisen minuuttia oman junan aseman ohitusajan. Tiedustelu ensin vastaantulevasta junasta, että olisiko heillä ensiapua - oli. Soitto liikenteenohjauskeskukselle, että onnistuisiko pieni pysähdys ilman muun liikenteen häiritsemistä - onnistui. Niinpä juna pysähtyi Lahdessa, pieni tuotepaketti noudettiin vastaantulleen junan ravintolasta ja matka jatkui tyytyväiset asiakkaat kyydissä.

Tuolla aiemmin mainitulla pyöräilijöiden matkalla parinkymmenen hengen ryhmä erehtyi odottamaan väärää junaa Helsingissä ja heidän makuupaikkansa menivät aiemmin lähtevässä junassa. Junan ei ollut mahdollista jäädä odottamaan toista junaa liikennetilanteesta johtuen (Tampere-Kemi välin ruuhkainen yöliikenne), joten Tampereen asemalle jätettiin junasta petivaatteet ja tyynyt heille, että asiakkaat pystyivät nukkumaan mukavammin yönsä. Nämä nyt vain muutamina esimerkkeinä tilanteista, joita on vastaan tullut vuosien varrella... Ei ne mitään avaruustiedettä vaadi, että ne ratkaisee, mutta kokemuksesta on hyötyä.

Vastauksena kysymykseen lyhyesti: Olen ollut kiinnostunut lähtemään näille matkoille ja henkilöstönkäyttö on käyttänyt minua työsopimukseni mukaisesti eli lähden työnantajan minulle määräämiin työtehtäviin.
tallennettu

Lari Nylund - Lentävä rautatieläinen
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2087


« Vastaus #5 : Marraskuu 29, 2011, 14:15:21 »

Kiitoksia kattavasta vastauksesta. On toisaalta kyllä harmi, että konduktööri joutuu vahtimaan, että kaikki onnistuu. Eikä siis ne, joille vastuu tilausajon järjestämisestä kuuluisi.
tallennettu

Kiskoarkea - Arkea ja tekniikkaa kiskoilla
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1321


« Vastaus #6 : Marraskuu 29, 2011, 14:27:36 »

Kiitoksia kattavasta vastauksesta. On toisaalta kyllä harmi, että konduktööri joutuu vahtimaan, että kaikki onnistuu. Eikä siis ne, joille vastuu tilausajon järjestämisestä kuuluisi.

Toisaalta johtava konduktööri vastaa junastaan eli siinä mielessä tilanteet ovat olleet minulle ihan ok. Tulee tuossa hieman ylimääräistä tehtyä, mutta mielummin niin kuin sieltä mistä aita on matalin... Puheluiden soittaminen menee kuitenkin firman piikkiin ja onnistuneesta tilausmatkasta hyötyvät niin asiakkaat kuin sen tekijätkin.
tallennettu

Lari Nylund - Lentävä rautatieläinen
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 527


« Vastaus #7 : Marraskuu 29, 2011, 17:27:49 »

Vieläkö toi HK-areenan 'oma raide' on käyttökunnossa? Jostain kuvasta kattelin, että aika hapertuneessa kunnossa?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #8 : Marraskuu 29, 2011, 17:56:28 »

Onhan tuo kunnossa.
tallennettu

Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #9 : Marraskuu 29, 2011, 18:06:48 »

Tuossahan tuo näkyy, ihan käytettävä vaikka puskaa pukkaakin: http://vaunut.org/kuva/71587
Lisää kuvia löytyy ainakin vuodelta 2006: http://vaunut.org/kuvat/?paik=Turkuhalli
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 386


« Vastaus #10 : Marraskuu 30, 2011, 23:52:20 »

Vaikka epäilyksiä on aina saanut kohdata, niin junassa ei ole ollut järjestyshäiriöitä vaan reissaaminen on noudattanut samaa kaavaa - hauskaa pidetään ja paikat siisteinä.
Mukavaa, jos junassa on ollut näin. Jäähallien järjestysmiehet eri puolilla maata eivät kenties ole aivan yhtä vakuuttuneita asiasta.
tallennettu

Mä tässä Radio Novasta huomenta, pistän teille tän viestin vaikkei mitään sanottavaa olekaan, ottakaa tahvot kantaa moi.
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 525


« Vastaus #11 : Joulukuu 06, 2011, 22:29:21 »

Vaikka epäilyksiä on aina saanut kohdata, niin junassa ei ole ollut järjestyshäiriöitä vaan reissaaminen on noudattanut samaa kaavaa - hauskaa pidetään ja paikat siisteinä.
Mukavaa, jos junassa on ollut näin. Jäähallien järjestysmiehet eri puolilla maata eivät kenties ole aivan yhtä vakuuttuneita asiasta.

Ei ne pelaajat junalla kulje.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 386


« Vastaus #12 : Joulukuu 08, 2011, 10:35:50 »

mitä pelaajat tähän liittyy
?
tallennettu

Mä tässä Radio Novasta huomenta, pistän teille tän viestin vaikkei mitään sanottavaa olekaan, ottakaa tahvot kantaa moi.
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1321


« Vastaus #13 : Joulukuu 08, 2011, 11:00:50 »

Ei ne pelaajat junalla kulje.

Tässä Simon tietolähde on pettänyt. Jokerijunassa on matkustanut pelin jälkeen takaisin Helsinkiin myös pelaajia...
tallennettu

Lari Nylund - Lentävä rautatieläinen
Samu Makkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« Vastaus #14 : Tammikuu 06, 2012, 17:49:19 »

Jokereiden Facebook ryhmä tiedottaa että juna on myyty loppuun viimeistä paikkaa myöten. 700 fania matkaa siis turkuun Jokeri-junalla! Mahtaa olla tunnelmaa junassa! Virnistää
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1321


« Vastaus #15 : Tammikuu 06, 2012, 18:38:08 »

Jokereiden Facebook ryhmä tiedottaa että juna on myyty loppuun viimeistä paikkaa myöten. 700 fania matkaa siis turkuun Jokeri-junalla! Mahtaa olla tunnelmaa junassa! Virnistää

Tunnelmaan on mahdollista päästä katsomalla vaikka seuraava video http://www.youtube.com/watch?v=Ahc5YbUNDmgVirnistää
tallennettu

Lari Nylund - Lentävä rautatieläinen
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1411


« Vastaus #16 : Tammikuu 06, 2012, 19:24:46 »

Vieläkö toi HK-areenan 'oma raide' on käyttökunnossa? Jostain kuvasta kattelin, että aika hapertuneessa kunnossa?
Tosiaan, raidehan on Pernon telakan raide (raidenro 381). Telakalle on ollut liikennettäkin viime syksyn lopulla. Rbnqss-y- sekä Occ-y -vaunuilla.
tallennettu

Tuomo Pietilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 13


« Vastaus #17 : Tammikuu 08, 2012, 14:39:59 »

Kun olet Lari ymmärtääkseni aktiivinen kaveri molempien tämän junan järjestelyihin liittyvien osapuolten toiminnassa, niin voisitko meidän rautatieharrastajien iloksi lobata dieselvedon puolesta koko kulkuvälille. Sen myötä roikan värikin olisi miltei jokaisen harrastajan lempiväri eli tietysti sininen.

Siinä olisi järkeä, sillä näin hommaan ei tarvitsisi sitoa lainkaan kortilla olevia sähkövetureita ja selvittäisiin mahdollisesti vähemmillä henkilöstötarpeilla.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1321


« Vastaus #18 : Tammikuu 08, 2012, 19:41:27 »

Kun olet Lari ymmärtääkseni aktiivinen kaveri molempien tämän junan järjestelyihin liittyvien osapuolten toiminnassa, niin voisitko meidän rautatieharrastajien iloksi lobata dieselvedon puolesta koko kulkuvälille. Sen myötä roikan värikin olisi miltei jokaisen harrastajan lempiväri eli tietysti sininen.

Siinä olisi järkeä, sillä näin hommaan ei tarvitsisi sitoa lainkaan kortilla olevia sähkövetureita ja selvittäisiin mahdollisesti vähemmillä henkilöstötarpeilla.

Dieselveto Helsingistä ja Turkuun olisi omakin haave, mutta valitettavasti aikataulu ei taida sitä sallia... Toisaalta eräs yksityiskohta on siirtyminen Turun asemalta Artukaisiin, joka ei ole sallittua peräyttämällä matkustajat kyydissä kaikissa vaunuissa. Se on varmaa, että Turun asemalta juna vedetään Dv12-veturilla hallille ja työnnetään asemalle takaisin. Tulkaa ihmeessä kuvaamaan!
tallennettu

Lari Nylund - Lentävä rautatieläinen
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 182


« Vastaus #19 : Tammikuu 14, 2012, 18:01:44 »

Se on varmaa, että Turun asemalta juna vedetään Dv12-veturilla hallille ja työnnetään asemalle takaisin. Tulkaa ihmeessä kuvaamaan!

No minähän tulin pokkareineni, siihen Muhkurin pellonlaitaan. Dv12 2704 näkyi olevan veturina. Sähköttömälle osuudelle eksynyttä Sr1:stä ei kuitenkaan tällä kertaa keikkunut perässä tähystysvaununa - mitäpä sellaista makuuttamaan Artukaisten perällä. Artukaisiin juna kuuluikin saapuvan torvet soiden. Yrittiköhän joku ängetä itseään junan alle?


* Jokerijuna.JPG (116.9 kilotavua, 1024x613 - tarkasteltu 243 kertaa.)
tallennettu

Meitä on joka kelille - muuten junat jäisi ajamatta.
Miro Hagelberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 21


« Vastaus #20 : Tammikuu 15, 2012, 00:09:47 »

Se on varmaa, että Turun asemalta juna vedetään Dv12-veturilla hallille ja työnnetään asemalle takaisin. Tulkaa ihmeessä kuvaamaan!

No minähän tulin pokkareineni, siihen Muhkurin pellonlaitaan. Dv12 2704 näkyi olevan veturina. Sähköttömälle osuudelle eksynyttä Sr1:stä ei kuitenkaan tällä kertaa keikkunut perässä tähystysvaununa - mitäpä sellaista makuuttamaan Artukaisten perällä. Artukaisiin juna kuuluikin saapuvan torvet soiden. Yrittiköhän joku ängetä itseään junan alle?

Itse en nähnyt ainakaan ketään henkilöä/henkilöitäitä radan läheisyydessä. Kuulin kyllä myöhemmin että sillan läheisyydessä olisi ollut ihmisiä. Tiedä sitten.
tallennettu

Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1321


« Vastaus #21 : Tammikuu 15, 2012, 01:55:40 »

Artukaisiin juna kuuluikin saapuvan torvet soiden. Yrittiköhän joku ängetä itseään junan alle?

Kyllä se oli ihan vuodesta 1990 alkanut perinne, että pelipaikoille saavutaan huomiota mahdollisimman paljon herättäen. Toisin sanoen ei ollut ketään radalla. Mainio matka ja jälleen Jokerijuna toi mukanaan täyden pistepotin pääkaupunkiin.
tallennettu

Lari Nylund - Lentävä rautatieläinen
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Tapahtumat  |  Aihe: "Jokerijuna" kulussa 14.1.2012 Helsinki-Turku-Helsinki  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2013 Resiina