Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: VR Koulutus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 | Siirry alas Tulostusversio
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #50 : Marraskuu 29, 2011, 18:40:45 »

Hakijoita oli vajaa 500, vakansseja ymmärtääkseni n. 25. Hakuprosessina oli tuon nettilomakkeen täyttö, sitten kutsu haastatteluun, jossa jatkoon päässeet passitettiin terveydenhoitajan tarkastukseen, lääkäritarkastukseen ja psykologisiin testeihin ja kappas, tulin valituksi. Konduktöörin ammatti on ollut mulla jonkinlaisena pikkupojan haaveena aina, kuskin hommiin lienen liian myyrä (aika vahvat lasit, hain pari kertaa kyllä mutta ei tullut edes haastattelukutsua). Sitäpaitsi melko sosiaalisena persoonana tykkään tehdä ihmisten kanssa työtä. Että tästä nyt sitten aloitellaan uraa rautatieläisenä. Open homma jää taakse.
tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #51 : Marraskuu 29, 2011, 19:01:21 »

Minusta veturinkuljettajan työ on mielenkiintoisempaa, eikä pomo ole joka välissä hengittämässä
niskaan.. (ei kyllä konnarillakaan). Lisäksi se on itsenäistä.
tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #52 : Marraskuu 29, 2011, 19:42:22 »

Kuinkas moni teistä on ollut TET:issä veturinkuljettajan kanssa? Miten pääsitte? Mitä teitte siellä ollessa?
Saako VR enään ottaa työharjoitteluun?
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #53 : Marraskuu 29, 2011, 19:56:14 »

Olin v. 1994 keväällä TET:issä kaukoliikennekonduktöörin kanssa (lukiossa 1 päivän tet). Teimme matkan Kouvola-Kotka-Kouvola, jossa pääsin Sm-junan ohjaamoon. Sitten oli ruokatauko Kouvolassa. Iltapäivällä oli matka pikajunassa Kouvola-Helsinki ja paluu IC-junassa Helsinki-Kouvola. Istuimme parin konduktöörin kanssa ykkösluokan 6-hlön hytissä Cx-vaunussa, penkit olivat mallia kääntyvät. Päivän lopuksi sain kasan VR:n pr-krääsää mukaan. Elämäni hienoimpia päiviä.
tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #54 : Marraskuu 29, 2011, 19:58:17 »

Olin v. 1994 keväällä TET:issä kaukoliikennekonduktöörin kanssa (lukiossa 1 päivän tet). Teimme matkan Kouvola-Kotka-Kouvola, jossa pääsin Sm-junan ohjaamoon. Sitten oli ruokatauko Kouvolassa. Iltapäivällä oli matka pikajunassa Kouvola-Helsinki ja paluu IC-junassa Helsinki-Kouvola. Istuimme parin konduktöörin kanssa ykkösluokan 6-hlön hytissä Cx-vaunussa, penkit olivat mallia kääntyvät. Päivän lopuksi sain kasan VR:n pr-krääsää mukaan. Elämäni hienoimpia päiviä.

Menit vain ja kysyit pääsekös TET:iin?
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #55 : Marraskuu 29, 2011, 20:15:29 »

Juu. Muistaakseni marssin Kouvolan asemalle lipunmyyntiin vai oliko silloin matkatavaratiskikin miehitetty ja kysäisin ja siitä mut delegoitiin eteenpäin. Ehkä kuukausi ennen TET-ajankohtaa kysäisin. Kysäise ihmeessä! Maailma on tosin muuttunut vuodesta 1994 ja en tiedä estääkö joku turvallisuuspykälä joko koulun tahi VR:n puolesta asian.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #56 : Marraskuu 29, 2011, 20:27:02 »

Voisin kertoa oman tarinani tähän:

Itse pyrin lukioaikoina menemään aina sieltä, missä aita on matalin ja skippaamaan mahdolliset pakolliset tunnit ja välttämään mahdollisuuksien mukaan opiskelua. Meillä oli TET-päivä Martsarin lukiossa joskus 17.3.1995 ja olin hommannut itseni Tampereen torniin päiväksi. 1.3.1995 oli tullut uusi röökilaki voimaan ja sen huomasi jo silloin Tampereella.

Enivei, sain tuota TET-reissua varten VR Pääkonttorista (kyllä, jo tuolloin mentiin tällä nimellä, vaikka yhtiöittäminen tuli voimaan vasta 1.7.1995) erikoisvaparin välille Martinlaakso-Tampere-Martinlaakso. Kyseinen reissu oli varsin nasta ja homman purku meidän äikäntunnilla oli ns. kuuminta hottia, kun muuan joht. Nyman oli käynyt oikein maakunnassa TET-päivänä, eikä esim. käynyt tutustumassa paikalliseen Mäkkäriin ja läskinpaistoon siellä.

Kun sitten tultiin syyskuuhun 1998, pyrin ja pääsin VR:lle duuniin ja olin siellä aspassa duunissa. Jobi oli sinänsä ihan jees, mutta yhtiö toimi vielä 90-luvulla satapinnaisen virastomaisesti. Vituttaa ja hävettää vieläkin se, kun kukaan ei ottanut koskaan minkäänlaista vastuuta mistään. Ei muuten mitään, mutta kun normaalissa osakeyhtiössä asiakas maksaa viulut ja luo tuloslaskelmaan katteen, ei siis niin, että valtion budjetista säädellään fyrkkaa enemmän tai vähemmän liiketoiminnan pyörittämiseen.
tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #57 : Marraskuu 29, 2011, 20:44:42 »

Liekkö mahdollista enään, sillä junaan pääsyn esteenä
saattaisi olla esimerkiksi turvallisuuskysymykset..
Noh, täytyy kysäistä Hymyilee
tallennettu
Tuomas Hyökyranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #58 : Marraskuu 29, 2011, 20:59:19 »

TET:iin liittyen, hain itse viimevuonna (8lk), ja uudestaan tänä vuonna (9lk) Vr:lle Ilmalan varikolle. Kummallakaan kerralla varikolle ei otettu tettiläisiä turvallisuuteen perustuen. Töölön raitiovaunuhuollossa vietin sitten mukavan ja työntäyteisen viikon viimevuonna Iskee silmää
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #59 : Marraskuu 29, 2011, 21:16:42 »

En usko, että ns. veturin päälle otetaan TET:läisiä. Lupa matkustaa veturissa on kiven alla ja tuskin ihan joka kiven.

Muualle voi aina kysyä.

tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #60 : Marraskuu 29, 2011, 21:30:23 »

Konduktöörin "hommiin" saattaisi ehkä päästä..
Näin muuten tässä syksyllä, kun konnari tuli lippuja tarkistamaan niin sen seurassa oli joku poika (kenties tettiläinen?) mukana. Se seurasi sitä ja katseli kun hän leimasi ja myi lippuja..
tallennettu
Otto Karikoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #61 : Marraskuu 29, 2011, 23:06:54 »

TET:iin liittyen, hain itse viimevuonna (8lk), ja uudestaan tänä vuonna (9lk) Vr:lle Ilmalan varikolle. Kummallakaan kerralla varikolle ei otettu tettiläisiä turvallisuuteen perustuen.

Itse olin 9. luokalla Ilmalassa marraskuussa 2008 2 viikkoa. Hymyilee
tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #62 : Marraskuu 30, 2011, 14:16:42 »

TET:iin liittyen, hain itse viimevuonna (8lk), ja uudestaan tänä vuonna (9lk) Vr:lle Ilmalan varikolle. Kummallakaan kerralla varikolle ei otettu tettiläisiä turvallisuuteen perustuen.

Itse olin 9. luokalla Ilmalassa marraskuussa 2008 2 viikkoa. Hymyilee
Otto, mitä teit siellä?
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #63 : Marraskuu 30, 2011, 15:25:31 »

Olin 14-vuotiaana (syksy 2004) peruskoulun yhdeksännen luokan TET-harjoittelussa Ilmalan varikolla kaksi viikkoa.
Ensimmäisen viikon olin sähköveturihuollossa asentajien mukana, toisen viikon olin mokkien eli Sr-huoltokuljettajien touhuja seuraamassa (vetureiden hiekoitusta, lasien pesuja, huoltoonohjausta jne). Ei ainakaan silloin ollut mitään ongelmia turvallisuuspuolen kanssa, ekana päivänä sain pikakoulutuksen sähkön vaaroista varikkoalueella.

20-vuotiaana hain ja pääsin veturinkuljettajakoulutukseen, ja hyvin olen viihtynyt (reilut 7kk ajellut nyt). Taustalla logistiikan perustutkinto (yhdistelmäajoneuvonkuljettaja), BE CE-ajokortti, vuoden asepalvelus rekkakuskina, reilu vuosi pikaruokaravintolassa sekä reilu vuosi paketti- ja kuorma-autokuskina. Valmistuessani olin maan nuorin kuski, mutta tilanne on jo ehtinyt muuttua. Vanhimmat kurssikaverit olivat neljänkymmenen paikkeilla.

Petri ja kumppanit kertoivat jo varsin kattavasti hakuprosessista ja koulutuksesta, eikä niihin ole hirveästi lisättävää.
Psykotesteihin asti jos pääset niin voin kaivella arkistosta omia muistoja kyseisestä päivästä, oli ihan mielenkiintoista Hymyilee
tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #64 : Marraskuu 30, 2011, 15:34:24 »

Olin 14-vuotiaana (syksy 2004) peruskoulun yhdeksännen luokan TET-harjoittelussa Ilmalan varikolla kaksi viikkoa.
Ensimmäisen viikon olin sähköveturihuollossa asentajien mukana, toisen viikon olin mokkien eli Sr-huoltokuljettajien touhuja seuraamassa (vetureiden hiekoitusta, lasien pesuja, huoltoonohjausta jne). Ei ainakaan silloin ollut mitään ongelmia turvallisuuspuolen kanssa, ekana päivänä sain pikakoulutuksen sähkön vaaroista varikkoalueella.

20-vuotiaana hain ja pääsin veturinkuljettajakoulutukseen, ja hyvin olen viihtynyt (reilut 7kk ajellut nyt). Taustalla logistiikan perustutkinto (yhdistelmäajoneuvonkuljettaja), BE CE-ajokortti, vuoden asepalvelus rekkakuskina, reilu vuosi pikaruokaravintolassa sekä reilu vuosi paketti- ja kuorma-autokuskina. Valmistuessani olin maan nuorin kuski, mutta tilanne on jo ehtinyt muuttua. Vanhimmat kurssikaverit olivat neljänkymmenen paikkeilla.

Petri ja kumppanit kertoivat jo varsin kattavasti hakuprosessista ja koulutuksesta, eikä niihin ole hirveästi lisättävää.
Psykotesteihin asti jos pääset niin voin kaivella arkistosta omia muistoja kyseisestä päivästä, oli ihan mielenkiintoista Hymyilee

Voisitko antaa vinkkejä hakemuksen ja haastattelun suhteen jos sinne satun pääsemään? Eli mitä kannattaa kertoa.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #65 : Marraskuu 30, 2011, 15:41:38 »

Öhm, mitähän nyt sanoisi.
Vinkkejä joita itse kuulin aikanaan: hakemuksessa kannattaa kehua itseään sopivasti, mutta kuitenkin hyvän maun rajoissa (niin kuin työhakemuksissa yleensäkin). Kannattaa painottaa omaa sopivuuttaan erittäin epäsäännölliseen vuorotyöhön (jos ei ole sopiva niin ei kannata hakeakaan), ja sitä ettei yötyötkään haittaa.
Suomi24:n keskusteluja kerran vilkaisseena huomasin että siellä monet ovat sitä mieltä ettei hakemuksen muulla sisällöllä ole väliä kunhan jossain kentässä mainitsee isän/enon/tjs olevan kuskina, mutta se ei varmastikaan pidä paikkaansa; oman kurssin luokkakavereista (24 hlö/luokka, 72 per kurssi) ehkä yhdellä tai kahdella oli sukua VR:llä.

Haastatteluissa kannattaa tuoda ilmi omat etukäteistiedot työnkuvasta (eivät varmasti katso hyvällä jos vasta siinä vaiheessa hakijalle valkenee että jonkun täytyy ajaa junia yöllä ja jopa joulunakin), ja tuoda muutenkin ilmi motivaationsa/kiinnostuksensa ammattia kohtaan.
Rautatieharrastusta katsotaan huhujen mukaan pahasti, mutta itse en ainakaan erityisemmin piilotellut asiaa, vaan vastasin rehellisesti kun kysyivät mitä kautta olen alasta kiinnostunut.

En myöskään usko että siitä on haittaa jos mainitsee varasuunnitelmista siinä vaiheessa kun puheeksi tulee tulevaisuudensuunnitelmasi. Hyvä vastaus sisältää jotain muutakin kuin sen että aiot toimia veturinkuljettajana eläkeikään asti.
tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #66 : Marraskuu 30, 2011, 15:53:26 »

Sattumalta enoni on ollut veturinkuljettaja, niin kuin jo olen sanonut aikaisemmin. Jäi siis eläkkeelle 55v
muutama vuosi taaksepäin.
Veturinkuljettajanhan täytyy tiedostaa riskit ja toimia ohjeiden mukaan. (onnettomuustilanteet tms.)
Annettuja sääntöjä ja määräyksiä tulee luonnollisesti noudattaa ja tehtä työnsä vastuuntuntoisesti.
Työaikana keskitytään vain siihen työhön eikä mihinkään muuhun!
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #67 : Marraskuu 30, 2011, 17:55:43 »

En käyttäisi Suoli24:ää hakuteoksena minkään asian suhteen. Näyttäisi, että siellä saavat purkaa omaa turhautumistaan jos jonkinlaiset asiantuntijat "älkää ostako volkkareita ne on ihan romuja kaikki" ja tuskin se asiantuntemus vek-asioista sen korkeammalla on.

Käsittääkseni siellä ei ole kovin paljoa kuitenkaan puhuttu ammatista itsessään, ja hyvä niin. Niitä keskusteluja varten ovat Veturimiesliiton omat foorumit. Linja-autonkuljettajat näkyvät retostelevan omia ammattiasioitaan Suoli24:ssä ja mielestäni se ei ole hyvä asia.

Sukulaisuusuhteilla ei ole minkäänlaista vaikutusta kursseille pääsyyn. Koulutuksen on läpäissyt joukko kuljettajien lapsia mutta varmasti suurella enemmistöllä ei ole ketään ollut todistettavasti VR:ää lähelläkään viimeiseen viiteen sukupolveen  Iskee silmää

tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #68 : Marraskuu 30, 2011, 19:06:21 »

Vaikuttavatko arvosanat veturinkuljettajaksi pääsyyn? Ei sillä, että minulla olisi huonosti mennyt
kunhan ajattelin. Tarkoitan siis ammattikoulun ja peruskoulun arvosanoja.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #69 : Marraskuu 30, 2011, 19:22:58 »

Peruskoulutodistusta en edes vienyt näytille, ammattikoulussa ka 3.71, eli ei ihan surkea muttei tosiaan mikään kehuttava Näyttää kieltä
tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #70 : Marraskuu 30, 2011, 19:34:52 »

/ Offtopic: pistin Nikolakselle yksitysviestiä /
tallennettu
Otto Karikoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #71 : Joulukuu 01, 2011, 00:47:49 »

Itse olin 9. luokalla Ilmalassa marraskuussa 2008 2 viikkoa. Hymyilee
Otto, mitä teit siellä?

Sr-puolella ihan perushommia: hiekoitusta, pesua ja muita pieniä huoltotoimenpiteitä. Hymyilee
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #72 : Joulukuu 01, 2011, 14:05:47 »

...kuskin hommiin lienen liian myyrä (aika vahvat lasit...

Käsittääkseni kuskeille ja konduktööreille on voimassa samat tev1-vaatimukset. Löytynevät googlella helposti jos joku haluaa tarkemmin tutkia.
tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #73 : Joulukuu 01, 2011, 19:48:28 »

Mistä lähtien tuo palkan maksu sitten alkaa? Silloin kun on kaksinajo pätevyys?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #74 : Joulukuu 01, 2011, 20:11:28 »

Kun oppilasaika päättyy ja on hyväksytysti suorittanut koko koulutuksen eli ns. päässyt läpi, tehdään työsopimus. Kaksinajovaiheen ajalta saa palkkaa, joka on jonkun verran alempi kuin nuoremman vekin palkka. Tämä puolestaan alkaa pyöriä automaattisesti kaksinajovaiheen päättyessä.



tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: VR Koulutus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina