Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Edft-Vaunut  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« : Joulukuu 14, 2011, 14:34:05 »

Olen useasti miettinyt minkä takia Edb-vaunuja ruvettiin muuttamaan vaunusta 28021 alkaen. Onko 20 ensimmäistä vaunua varattu jotakin muuta tarkoitusta varten? Vaunut ei merkittävästi ole vanhempia kuin muutetut Edb-vaunut.

Oma ehdotukseni on, että niistä tehtäisiin korvaavia vaunuja EFit-, EFiti-, EFits- ja Fots-vaunuille. Kyseisiä vaunuja on tällä hetkellä käytössä 46 kpl. Tulisihan siinä 26 vaunun tiputus matkatavaravaunuille ja sehän on VR linjaus ollut, että niitä vähennetään

Kaksikerroksinen 2. luokan matkatavaravaunu konduktöörin tiloilla (Edft). Yläkerta pysyisi ennallaan ja päätyihin tulisi vain muutos konduktööritiloja varten ja niihin Edm-vaunujen ohjaus. Alakerta muutettaisiin matkatavaratilaksi ja kummallekkin puolelle rakennettaisiin pariovet. Läpikulku tapahtuisi yläkerran kautta. Vaunusta tulisi silloin 63 paikkainen. Investointi ei varmaankaan tulisi kovinkaan kalliiksi.

Pääasillinen käyttö Yöjunissa, Rovaniemen-, Oulun- ja Kajaanin IC1 junissa.
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 245


« Vastaus #1 : Joulukuu 14, 2011, 17:11:12 »

Minä olisin ehkä kuitenkin sillä kannalla, että jos ja kun matkatavaravaunuille löytyy oikeasti tarvetta, kannattaa nykyiset vaunut rohkeasti vielä pitää jonkin aikaa käytössä. Esimerkiksi Fots-sarja on vuodelta 1985, ne ovat siis vain muutaman vuoden ensimmäisiä yksikerros-Intercityjä vanhempia.

Mutta sitten kun aikanaan nykyisten matkatavaravaunujen elinikää ei enää voi jatkaa, voisi tällainenkin muutos varmasti olla ihan järkevä vaihtoehto.
tallennettu
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 197


« Vastaus #2 : Joulukuu 14, 2011, 17:19:16 »

Olen useasti miettinyt minkä takia Edb-vaunuja ruvettiin muuttamaan vaunusta 28021 alkaen. Onko 20 ensimmäistä vaunua varattu jotakin muuta tarkoitusta varten? Vaunut ei merkittävästi ole vanhempia kuin muutetut Edb-vaunut.

Ensimmäiseen Edb-muutoserään valittiin kymmenen sen hetken (v. 2000) uusinta Ed-vaunua. Myöhemmin muutoksia on jatkettu aina siitä mihin viimeksi jäätiin, joten alkupäähän jäi tuollainen 20 vaunun erä.

Mistähän lähteestä artikkelin http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/17 muutosvuodet vaunujen 28401–28410 osalta mahtavat olla aivan alkujaan lähtöisin? Tiedot poikkeavat vaunujen eteisiin kiinnitettyjen muutoslaattojen tiedoista.
tallennettu
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #3 : Joulukuu 14, 2011, 17:37:10 »

Polkupyörien kuljetukseen kaksikerrosvaunut sopisivat myös aivan loistavasti.
tallennettu
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 339


« Vastaus #4 : Joulukuu 14, 2011, 21:52:57 »

Jännä että nykyään IC-junissa konduktöörinvaunut ovat "epäselviä." Hytti löytyy Rx tai Edfs. Olisi kivempaa saada selvä vaunu jossa on kunnon matkatavaraosasto ja konduktöörin hytti, ei koppi.
tallennettu

"Luonnonrauhan nauttiminen ei vähennä luonnonrauhaa, ei saastuta, ei riko."
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #5 : Joulukuu 16, 2011, 23:43:27 »

Mistähän lähteestä artikkelin http://www.resiinalehti.fi/artikkeli/17 muutosvuodet vaunujen 28401–28410 osalta mahtavat olla aivan alkujaan lähtöisin? Tiedot poikkeavat vaunujen eteisiin kiinnitettyjen muutoslaattojen tiedoista.
Eikös tuo taulukko ollut alkuperäisellä vaunut.org-sivustolla suppeampana?

Nuo mainitut tiedot eivät tosiaankaan ole oikein siinä taulukossa. Ensimmäisenä tuosta Edb-sarjasta näkyi liikenteessä käsittääkseni viimeinen yksilö eli 28410. Vaunut 28404-28409 ilmestyivät liikenteeseen loppukesästä 2000 ja vaunut 28401-28403 vasta vuoden 2001 puolella.

Viimeisimmässä Edb-muutossarjassa eli vaunusta 28432 eteenpäin puolestaan vaikuttaa siltä, että kaikkiin vaunuihin on tehty samanlainen laatta riippumatta todellisesta muutosajankohdasta. Eli laatassa on muutosajankohta 9-2011 ja vaunun numero. Näin on myös vaunussa 28435, vaikka se oli varmasti liikenteessä vaununa Ed 28055 vielä ainakin 18.11.2011. Samoin vaunut 28056 ja 28059 ovat liikkuneet varmasti vielä marraskuussa ja 28052 ja 28054 lokakuussa.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2462


« Vastaus #6 : Joulukuu 17, 2011, 01:07:30 »

Jos Edb ym vaunujen laattojen ja käyttöönottoaikojen välillä on eroa, niin jonkun tai mieluummin jonkun porukan kannattaisi pitää niistä kirjaa. Jotenkin tyyliin: tilauspäivä - valmistuslaatta - maalimerkintä - taara - käyttöönotto - 1. havainto - muutoksen tilaus - viimeinen havainto vanhana - muutoslaatta - maalimerkintä - muutettuna liikenteeseen - 1. havainto - muutettu vihreäksi  - ensimmäinen havainto - (viimeisin havainto). Kaaviota voi täydentää sitä mukaa kuin tietoja saa ja ei kannata pihtailla sarakkeiden määrässä, vaikka kaikkia tietoja ei koskaan löytyisikään. Ei näitä kukaan enää pysty selvittämään kymmenen vuoden päästä.

Aikoinaan meitä oli 5-6 henkilöä, jotka pitivät yhteistä kirjanpitoa. Nyt vorgin aikana luulisi olevan mahdollista saada isompikin porukka kasaan ja aina voi julkisesti kysellä puutteita laatoista tai maalimerkinnöistä. Jos porukka on jo kasassa, niin aika ajoin "mainos" minne tietoja saa lähettää, niin asia pysyisi paremmin vireillä satunnaisenkin avustajan mielessä.

Voiko sitä Resiinan artikkelia 17 täydentää jonnekin. Ei sattunut täydennysosoitetta silmiini kun kurkin mitä siellä on. Voisin lähettää hylkäysvuosia ja muutoksia virkatarvevaunuiksi jos joku niitä haluaisi sinne kirjata.
tallennettu
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #7 : Joulukuu 17, 2011, 19:11:55 »

Voiko sitä Resiinan artikkelia 17 täydentää jonnekin. Ei sattunut täydennysosoitetta silmiini kun kurkin mitä siellä on. Voisin lähettää hylkäysvuosia ja muutoksia virkatarvevaunuiksi jos joku niitä haluaisi sinne kirjata.

Tietoja otetaan oikein mielellään vastaan! Tietoja voi lisäillä esimerkiksi ketjuun http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,4200.0.html.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Edft-Vaunut  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina