Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Jäämeren rata  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 138


« : Joulukuu 15, 2011, 14:59:44 »

Tuoreen selvityksen mukaan ratayhteys Rovaniemeltä Kirkkoniemeen voisi valmistua vuoteen 2030. Usean Lapin ja Pohjois-Norjan kunnan teettämässä selvityksessä arvioidaan, että ratayhteyden voisi toteuttaa kahdessa vaiheessa.
Noin 300 miljoonaa euroa maksava rautatie Rovaniemeltä Sodankylään voisi valmistua jo vuonna 2020. Rata rakennettaisiin pääasiassa kaivos- ja puukuljetuksia varten. Radan rakentaminen on kannattavaa, jos kuljetusmäärät ovat 1,0-1,5 miljoonaa tonnia vuodessa.
Sodankylän ratayhteyden kannattavuus riippuu Anglo Americanin Viiankiaavan kaivoksen kuljetuksista, sillä Kevitsan kaivoksen ja metsäteollisuuden kuljetukset eivät riitä kattamaan radan kannattavuutta.
Sodankylästä Kirkkoniemeen rakennettavan radan kustannusarvio on 1,3 - 1,8 miljardia euroa. Tämän mahdollisesti vuoteen 2030 valmistuvan rataosuuden kannattavuus edellyttää noin 3,0 miljoonan tonnin vuotuisia kuljetusmääriä.
Jäämeren radan odotetaan saavan osansa Pohjoisen merireitin ja Itämeren maiden sekä Pohjois-Aasian tavarankuljetuksista.
Yksistään Pohjoisella merireitillä kulkee 40 miljoonaa tonnia öljyä ja maakaasua vuodessa.
Pohjois-Lapin kuntien, Rovaniemen kaupungin, Etelä-Varangin kunnan, Finnmarkin maakunnan ja Kirkkoniemen elinkeinoyhtiön toteuttaman selvitystyön väliraportti julkaistiin keskiviikkona.
Selvitys valmistuu helmikuun lopussa ja sitä rahoittavat toteuttajien lisäksi EU:n Interreg-ohjelma ja Lapin liitto.

YLE
tallennettu

Käy myös täällä!
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #1 : Joulukuu 15, 2011, 16:53:30 »

Tämä on kaiketi eri selvitys mitä meidän liikenneministeri oli ajamassa takaa, josta oli täälläkin juttu?
Eikös se koskenut Kolarin ja Yykenperän (Skibotn) ratahanketta?

Ylen sivujen keskustelussa oli kirjoitettu, että ei kannata rakentaa Kirkkoniemeen koska se ei ole kasvu aluetta. No eikö rata ja kasvava satama tuo merkittästi kasvua. Teollisuus, satama ja matkailu mahtaisi elpyä kummasti sillä alueella. Ei aina tarvitse rakentaa sinne missä vain on kasvua. Se on niin kehä kolmosen sisäpuolen ajattelua, että pistää vihaksi. Jos kaivos Sodankylään saadaan pystyyn niin se tuo tuhansia työpaikkoja pohjoiseen. Siinä varmaan moni pohjoisen mies joka on tullut etelään niin lähtee takaisin ja varmaan moni muukin olisi muuttamassa.

Suomessahan Yöjuna voisi kulkea Ivaloon saakka.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Jäämeren rata  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina