Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: 1007n romutus alkaa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« : Tammikuu 17, 2012, 14:36:11 »

Karjaalla on tänään aloitettu Pekan nro 1007 romutus, menkäähän joku kuvaamaan. 
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 861


« Vastaus #1 : Tammikuu 17, 2012, 14:56:44 »

Toiset tekivät pitkään töitä tehdäkseen hienon koneen. Hitsipilli- ja rälläkkäporukka tekee siitä äkkiä kierrätysmetallia. Onneksi edes sitä, eikä vie metsäautotien varteen.
Kuinka monta Pekkaa on ajokuntoisena tai yleensä kokonaisena?
Tietääkseni jossain määrin ajokuntoisia on  kai kaksi.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 789


« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2012, 14:59:48 »

Siinä menee sitten Hr1 1009 alkuperäinen tenderi.... Kertaallen se jo pelastettiin vaihtamalla se 1007 perään Haapamäellä. Nyt olisi Jokisen Karilla viimeinen tilaisuus ehkä pelastaa osia!
tallennettu
Tuomas Myllylä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 131


« Vastaus #3 : Tammikuu 17, 2012, 17:01:57 »

Minkäs tahon omistama tuo 1007 on?
tallennettu
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #4 : Tammikuu 18, 2012, 13:12:18 »

Siinä menee sitten Hr1 1009 alkuperäinen tenderi.... Kertaallen se jo pelastettiin vaihtamalla se 1007 perään Haapamäellä. Nyt olisi Jokisen Karilla viimeinen tilaisuus ehkä pelastaa osia!
Kuulemma romutuksen hoitava firma on joutunutrt allekirjoittamaan sopimuksen jonka mukaan mitään veturin osia ei saa luovuttaa eteenpäin, vaan kaikki osat on tehtävä toimintakyvyttömiksi...
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 196


« Vastaus #5 : Tammikuu 18, 2012, 14:30:42 »

Siinä menee sitten Hr1 1009 alkuperäinen tenderi.... Kertaallen se jo pelastettiin vaihtamalla se 1007 perään Haapamäellä. Nyt olisi Jokisen Karilla viimeinen tilaisuus ehkä pelastaa osia!
Kuulemma romutuksen hoitava firma on joutunutrt allekirjoittamaan sopimuksen jonka mukaan mitään veturin osia ei saa luovuttaa eteenpäin, vaan kaikki osat on tehtävä toimintakyvyttömiksi...

Voi herran tähden, aivan kuin olisi jostain ydinaseista kyse  Järkyttynyt Vihainen
- ja kyse on suomalaisen teollisuushistorian tuotoksesta  Huh
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 490


« Vastaus #6 : Tammikuu 18, 2012, 16:07:15 »

Harmi sinänsä, mutta ehkä tällä halutaan varmistaa, että tenderi tms. ei siirry ruostumaan johonkin muualle rataverkon varteen.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 861


« Vastaus #7 : Tammikuu 18, 2012, 17:14:34 »

Jarkko Korhosen kommentti on ihan asiallinen. Noita kaikenlaisia romujahan, esim. lättiä ja liitevaunuja happanee ties missä, mutta pienempien osien luovutuskieltoa en ymmärrä sitten ollenkaan. Nehän olisivat tärkeitä varaosina vielä hengissä olevien veturien elinajan jatkossa, ja kyllä jollain merkkikilvellä tms.  voisi olla ihan museaalista merkitystä erillisinäkin, sanoo eräs Suomen Rautatiehistoriallisen Seuran jäsen.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #8 : Tammikuu 18, 2012, 19:41:42 »

uskomatonta että tälläistä edes museovirasto sietää, nyt joku aktiivi asiasta vois laittaa viestiä museoviraston suuntaan.  Museovirasto on kovin tarkka vanhoista taloista niin miksei myös junista?!
Vr:llä kyllä todellinen ylivalta jos tätä tuhoamista pysäytetä välittömästi. Keneltä olis oikeesti pois jos veturi pelastettaisiin??Olemmeko oikeasti länsimainen valtio vai jotain muuta..?!
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 915


« Vastaus #9 : Tammikuu 18, 2012, 19:49:20 »

Eipä taida Museovirastolla olla paljon kiinnostusta tätä asiaa kohtaan, jos kuitenkin kaksi yksilöä samasta sarjasta on ajokuntoisia, kolmas melkein ajokuntoinen, 1004 jotain ajokuntoisen ja muistomerkin väliltä ja päälle vielä muistomerkit. Miksi niinkin pienestä kuin 22 veturin sarjasta pitäisi säästää mahdollisimman paljon yksilöitä? Ja eikö tuota 1007:ää ole ollut aikaa kunnostaa, jos kiinnostusta olisi ollut? Mitä kumman lisäarvoa sillä saavutettaisiin, että vielä useampi veturi seisoisi kunnostettuna vähällä käytöllä jossain tallissa?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 930


« Vastaus #10 : Tammikuu 18, 2012, 19:54:48 »

Ei auta marista!

Itse se on kaikki asian eteen tehtävä, jos jotain haluaa säilymään. Museovirastollakin on rajatusti resursseja ja toimivaltaa tehdä mitään. Onko 1007 edes VR:n ensinkään? Ettei mene taas VR sitä VR tätä jauhannaksi.
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 490


« Vastaus #11 : Tammikuu 18, 2012, 20:05:59 »

Jos tähän kuvaan liittyvää kommenttia on uskominen, ei ole VR:n.

http://vaunut.org/kuva/8551?t=1007

Sääli toki, että romutetaan ja olis kiva jos nippelit ja nappelit saisi talteen, mutta jos ei, niin ei. Aikaa pelastamiselle olisi ollut reilu puoli vuosikymmentä ainakin, mikäli vorgin kuva-arkistosta vähän tilannetta haistelee.

Museovirasto on hieno lafka, mutta vähän rahaa ja aika vähän valtaa kuitenkin. Ja pääasiassa valta kohdistuu suojeltuihin rakennuksiin. Joita käytännössä voi kuitenkin niitäkin käsitellä miten vain hyvin pienin sanktioin. Ikävä kyllä.
tallennettu
Janne Ridanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #12 : Tammikuu 18, 2012, 22:31:24 »

Tässä aiheeseen liittyvä uutislinkki: http://www.lansi-uusimaa.fi/artikkeli/89441-ukko-pekan-matka-paattyi-karjaalle

Museovirasto ei käsittääkseni voi vaikuttaa yksittäisen veturin säilymiseen juuri mitenkään. Kyseisen viraston toimiala rajoittuu käytännössä rakennettua kulttuuriympäristöä ja muinaismuistoalueita koskeviin asiohin sekä Suomen museotoimen kehittämiseen.
tallennettu

Nosturi on nostotoiminnan keskus.
Arttu Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #13 : Tammikuu 19, 2012, 20:04:49 »

Harmillinen juttu, jokaisen höyryn romutus on. Sinänsä kohtalon oikku, että meillä Suomessa on näinkin paljon höyryvetureita jäljellä. Kiitos kriisivarastoille, kiitos laajamittaiselle muistomerkki- ym museoveturien jemmaamiselle 1980- ja 90-luvuilla. Pelkäänpä että näemme vielä romutuksia, joitakin koneita on niin vandalismille aroilla paikoilla köyhtyvien kuntien näkyvillä paikoilla. Jonain päivänä jonkun mitta vain täytyy, ja prosessi "maisemanrumentajan" eliminoimiseksi käynnistyy.
Jos olisi resursseja, muurauttaisin purkutiilistä ainakin kolme pilttuuta Toijalan tallin jatkoksi. Kyllä sinne täytettä löytyisi...
tallennettu
Stanislav Voronin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #14 : Tammikuu 20, 2012, 21:47:05 »

What's happening is horrible. The jubilee year of the national railway has begun.
With this course of action one day you will discover that nothing left, or "the only one surviving in the world" Surullinen
What is the situation for this weekend? Is engine gone already?
tallennettu
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #15 : Helmikuu 01, 2012, 00:02:54 »

kyllä tää kaikki taitaa johtua systeemistä kade in Finland,aivan sama on tilanne esim.rakennusten purku työmailla,mitään ei saisi toisille antaa ilmaiseksi jos menet vaikka kysymään ehjää ikkuna tai väliovea niin vastaus on että on sopimus sinne ja tänne.
Sitten kummiskin kylän pojat kivittää nekin lasit rikki ja samalla muutakin!
Tietysti purkajienkin täytyy pitää urakka järjestyksessä ja sopimuksista kiinni ja jos saavat materiaalista tuloja niin ok,mutta liika pihtaaminen on kyllä jo sairasta!
Ja kaikki kun maksaa niin romusta halutaan niopeasti eroon että tulis ees joku lati taskunpohjalle muullahan ei ole väliä.
Itse olen kanssa törmänny näihin romukartelleihin useasti ja toiseksi on oikein lakejakin säädetty kuka saa sitä ja kuka taas tätä tehdä ja kerätä,outoa minusta että taas tavallinen köyhä ei sais mitään ottaa mistään ilmaseksi,johan se nähtiin pullojen palautuksen kohdalla kun ärähtivät liiasta TULOSTA kun pulloja palautta,voe äiti!!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: 1007n romutus alkaa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2013 Resiina