Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Rautatie vs. junarata & rautatieasema vs. juna-asema  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #25 : Helmikuu 19, 2012, 12:32:05 »

Mutta kun tavarajunakaan ei ole enää tavarajuna (godståg), vaan se on RAHTIJUNA (freight train)! RAHTIJUNA!!!
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #26 : Helmikuu 19, 2012, 13:09:19 »

Mutta kun tavarajunakaan ei ole enää tavarajuna (godståg), vaan se on RAHTIJUNA (freight train)! RAHTIJUNA!!!

Veturinkuljettaja on siis rahtari. Iskee silmää  Hmm, mutta termi veturinkuljettaja on harvinaisen epätäsmällinen. Jää epäselväksi onko veturin perässä vaunuja, joten oikea termi olisi kai junankuljettaja. Vrt. kuorma-autonkuljettaja vs. yhdistelmäajoneuvon kuljettaja.

Vakavasti ottaen on aivan sama, puhutaanko junaradasta vai rautatiestä kunhan asia tulee ymmärretyksi. Esimerkiksi näin tuiskupäivänä puhutaan auroista ja aura-autoista, vaikka oikea termi olisi tienpitoajoneuvo ja mopoautoa ei ole olemassa, vaan se on kevyt nelipyörä.  Virnistää
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2452


« Vastaus #27 : Helmikuu 19, 2012, 14:26:09 »

Hmm, mutta termi veturinkuljettaja on harvinaisen epätäsmällinen. Jää epäselväksi onko veturin perässä vaunuja, joten oikea termi olisi kai junankuljettaja. Vrt. kuorma-autonkuljettaja vs. yhdistelmäajoneuvon kuljettaja.

Toisaalta, veturinkuljettajuudelle ei ole merkitystä, onko perässä vaunuja vai ei. Suurempi epätarkkuus syntyy siitä, että kaikissa kalustotyypeissä ei ole veturia lainkaan.
tallennettu

Kiskoarkea - Arkea ja tekniikkaa kiskoilla
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1018


« Vastaus #28 : Helmikuu 19, 2012, 21:40:42 »

Veturinkuljettaja on kuitenkin virallinen ammattinimike, jolla tarkoitetaan tietyn ammatillisen pätevyyden saavuttanutta ja ylläpitävää henkilöä, ja jolla mielellään on myös työsopimus ko. tehtäviin.

Joidenkin pienvetureiden kohdalla on käytetty termiä veturinkäyttäjä; esim. Tampereen Naistenlahden voimalaitoksen Ähky ja Puhku -vetureiden kuljettajat olivat tällaisia. Jollain Rautaruukin rautateillä (ja luultavasti siis muillakin vastaavilla) on palveluksessaan veturinkuljettajia (paremmin tietävät oikaiskaa. Kiitos.), mutta he eivät ole veturinkuljettajia sanan täsmällisessä merkityksessä, eivätkä esim. kuulu Veturimiesten Liittoon.

Junankuljettaja viittaa esim. metrojunaan ja jälleen vaatimustaso pätevyyksien osalta on huomattavasti alempi kuin veturinkuljettajalla. Sen sijaan voidaan aivan hyvin käyttää termiä "junan 274 kuljettaja". Hiukka sama asia tulee lentokapteenilla (joka on ammattipätevyyden kautta saatu, suhteellisen harvinainen  arvonimi) ja tietyn koneen kapteeni, jonka ei tarvitse olla lentokapteeni.



tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 508


« Vastaus #29 : Helmikuu 19, 2012, 23:46:20 »

Jollain Rautaruukin rautateillä (ja luultavasti siis muillakin vastaavilla) on palveluksessaan veturinkuljettajia (paremmin tietävät oikaiskaa. Kiitos.), mutta he eivät ole veturinkuljettajia sanan täsmällisessä merkityksessä, eivätkä esim. kuulu Veturimiesten Liittoon.

Eiväthän VR:n veturinkuljettajat kuulu "Veturimiesten Liittoon" mitenkään automaattisesti kun töihin rautavaltiolle tulevat. Kyseinen yhdistyshän on tämän liikennelaitoksen väen sisäinen ammattiyhdistys, johon sitten kuskit vapaaehtoisesti liittyvät.

Kun on kyse toisten rautateiden veturinkuljettajista, kuten tuo RR, kuskit ovat kuskeja, mutta liittyvät varmaankin paremmin heidän asioitaan hoitaviin ay:iin...
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1018


« Vastaus #30 : Helmikuu 20, 2012, 07:36:09 »

No joo, olin hieman epätarkka. Halusin käyttää järjestäytymistapaa esimerkkinä siitä, että on olemassa virallisia veturinkuljettajia ja sitten muita rautatiealan ajavia henkilöitä.

Olet Jorma oikeassa siinä, että kuljettajat eivät kuulu Veturimiesten Liittoon mitenkään automaattisesti. Mutta järjestäytymisaste on perinteisesti ollut hyvin lähellä sataa prosenttia.

En muista sanamuotoa, mutta muistaakseni mainitun ammattijärjestön säännöissä sanotaan, että jäseneksi voivat liittyä vain mainitut viralliset veturinkuljettajat. Niinpä yksityisratojen ja pikkufirmojen kuljettajat, samoin kuin järjestelyvetureita ajavat ratapihakonduktöörit/vaihtotyönjohtajat eivät kuulu mainittuun Liittoon.

Jos näemme radoillamme kilpailijoita, jotka operoivat linja-ajoa vetureilla, on näiden kuljettajien oltava pätevyydeltään veturinkuljettajia ja he voivat (todennäköisesti, kun en sitä sanamuotoa muista) liittyä Veturimiesten Liittoon.

tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Rautatie vs. junarata & rautatieasema vs. juna-asema  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2013 Resiina