Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: 54 Myöhässä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« : Helmikuu 07, 2012, 15:04:53 »

Veturi rikon takia junassa 54 2 Sr2 3211 ja vihreä 3233 3211 hinauksessa helsinkiin.


« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2012, 18:01:09 kirjoittanut Jyrki Talvi » tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1418


« Vastaus #1 : Helmikuu 07, 2012, 16:05:12 »

kyseinen juna oli Ic50 joka rikkoontui pikkuisen Oulun pohjoispuolelle, minun osalta kuvaus epäonnistui kun kamera tilttasi kovassa pakkasessa  Vihainen
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #2 : Helmikuu 07, 2012, 16:38:07 »

Kiitos ja kumarrus taisipa 54 tulla perässä
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #3 : Helmikuu 07, 2012, 17:42:13 »

Eipä mennyt ic 50 yhtään paremmin sittenpähän bragasi kokkolaan lopullisesti jatko ic 54 etelään. Onpahan kenraali talvi perin armoton.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Topi Pikkarainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 313


« Vastaus #4 : Helmikuu 07, 2012, 18:46:36 »

Tampereelta Tampereen vararunkona P1050 Helsinkiin. Kiitos Misalle tiedosta! Hymyilee
tallennettu

Sianruoat vaunuihin!
Misa Lammio
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 66


« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2012, 20:46:42 »

Tarkennus: Seinäjoki - Helsinki mentiin vararungolla.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1338


« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2012, 22:13:50 »

Eipä mennyt ic 50 yhtään paremmin sittenpähän bragasi kokkolaan lopullisesti jatko ic 54 etelään. Onpahan kenraali talvi perin armoton.

InterCity50 ei rikkoutunut Kokkolaan, vaan junan matkustajat siirrettiin perässä kulkeneeseen junaan InterCity 54 täysin suunnitellusti. Myöhästymiset InterCity 50 aiheutuivat seuraavista syistä:
* vaihdevika Rovaniemellä
* turvalaitevika Rovaniemen ja Kemin välillä
* veturivika (Kemin) Haukiputaan ja Tuiran (Oulun) välillä
* vaihdevika Sievissä (Ylivieska-Kokkola)

Operaatiokeskuksessa seurattiin IC50 kulkemista alusta alkaen. Ensimmäisenä ratkaisuna kello 10:30 päätettiin Tampereen vararunko lähettää Seinäjoelle korvaamaan IC50 välillä Seinäjoki-Helsinki numerolla P1050. Runko lähti Tampereelta kello 11:20 ja saapui Seinäjoelle kello 12:50. Seinäjoelta se aloitti matkan Helsinkiin IC50 aikataulun mukaisesti. Tampereelta juna jatkoi vaihtoyhteyden ottamisen vuoksi hieman myöhässä, mutta saapui Helsinkiin lähes aikataulunsa mukaisesti.

Seuraavana ratkaistiin IC50 Oulussa odottaneiden matkustajien matkustusvälineeksi Pendolino S52, jolla heidän ja kaikkien Oulu-Lapua välillä IC50-junaa odottaneiden matkustajien myöhästyminen minimoitiin. S52 pysähtyi siis ylimääräiset pysähdykset: Vihanti, Oulainen, Kannus, Pännäinen, Kauhava, Lapua ja Parkano. Asiakkaat saapuivat Helsinkiin noin 45 minuuttia IC50 aikataulusta jäljessä - S52 matkustajat ajallaan.

IC50 pääsi matkaan Oulusta etelään oikeastaan IC54 aikataulussa, kun IC54 oli noin 40 minuuttia myöhässä. "Viimeiset naulat" IC50 kohtalolle olivat Sievissä vaihdeongelmat, jolloin IC54 lähes saavutti junan. Aiemmin oli jo junahenkilökuntaa jouduttu siirtämään juniin S52 ja P1050, että Helsingistä pohjoiseen lähtevät junat eivät myöhästyisi. Kahden peräkkäin samaan suuntaan ajavan kaukojunan kulkeminen ei vain ollut järkevää, koska junahenkilökuntaa ei ollut molempiin juniin asiakaspalvelullisesti vaadittavaa määrää. Niinpä Kokkolassa IC50 otettiin raiteelle 2 odottamaan IC54 saapumista raiteelle 3. Asiakkaat odottivat lämpimässä junassa noin 10 minuuttia ennenkuin IC54 saapui ja otti heidät kyytiin. Tampereelta IC54 jatkoi parikymmentä minuuttia myöhässä, joten matka loppui kesken ennen aikataulun kiinniottamista.

Tällaiselta tilanne näytti tänään minun silmin.
tallennettu

Lari Nylund - Lentävä rautatieläinen
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1418


« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2012, 23:00:28 »

Hieno ja kattava selvitys Larilta mitä kaikkea tapahtui, harvoin noin paljon vastoinkäymisiä sattuu yhdelle junalle. Kaiken kaikkiaan tässä toimittiin kyllä viisaasti ja reagoitiin ongelmiin nopeasti minimoimalla haitat ja vararungon lähettäminen oli hyvä päätös. Toivottavasti vaunut eivät kylmentyneet hirveästi veturivian seurauksena odotellessa apua.

Oulun pohjoispuolella oli kyllä raaka keli tuolloin, kun vähän toista tuntia odottelin lähes -30°C pakkasessa junaa kun oletin että nopeammin avustava veturi hakee junan. Lopulta kun juna tuli, niin kamera hyytyi kun yritin kuvata ja lähellä oli ettei kuvaajakin hyytynyt tuonne pakkaseen. Kaiken kaikkiaan turha reissu, mutta tulipahan tehtyä...
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 587


« Vastaus #8 : Helmikuu 08, 2012, 01:00:34 »

P274 näyttäisi jymähtäneen Rovaniemelle teknisen vian seuraamuksena (lähtö 21:08 ja vielä odottelee lähtöä 23;45). Tyhmä käytännön kysymys: Ovatko vaunut "ulkovarauksessa" vai lämmittääkö niitä Kemijärveltä tullut agregaattivaunu - -30-asteen pakkasessa tuollainen peltikoppi jäähtynee nopeasti, eikä kovin pian taida nostaa lämpöjään miellyttäväksi saadessaan vihdoin lämmitys-sähköä veturista? Ei VR ole vielä tainnut ohjeistaa matkustajiaan varustautumaan lämpimillä vaatteilla matkansa ajaksi? TEORIASSAHAN tuollainen odottelu kylmenevässä vaunussa on täysin mahdoton - miten lie henk.kuntaa tai KUHAA on ohjeistettu tuollaisissa mahdottomissa tapauksissa?
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #9 : Helmikuu 08, 2012, 04:06:07 »

Kiitos lari kommentista mitä tulee 274 veturi rikkoutui valitteetavasti.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 546


« Vastaus #10 : Helmikuu 08, 2012, 04:07:12 »

Sähkölämmityksen hienouksia, ei edes mietitä jotain varalaitetta, edes, niin, että jonkinverran lämpö pysyisi sisällä. No, jollei vaunustoa saada ulkovaraukseen, niin ei auta kuin siirtää matkustavaiset asemalla lämmittelemään kunnes saadaan uusi veturi paikalle. Kai tosin hätätapauksessa voitaisiin vetää deeverillä aggrekaattivaunun kera...kai? Pyörittää silmiään
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1338


« Vastaus #11 : Helmikuu 08, 2012, 07:11:45 »

Ei VR ole vielä tainnut ohjeistaa matkustajiaan varustautumaan lämpimillä vaatteilla matkansa ajaksi? TEORIASSAHAN tuollainen odottelu kylmenevässä vaunussa on täysin mahdoton - miten lie henk.kuntaa tai KUHAA on ohjeistettu tuollaisissa mahdottomissa tapauksissa?

En ole minäkään nähnyt matkustajien ohjeistamista, mutta toisaalta - harva nousee junaan shortseissa ja t-paidassa, mikäli ulkona on -30'C. Junahenkilökunta toimii erittäin tärkeänä osana poikkeustilanteissa toimimista. Jorman mainitsema KUHA viittaa Kuljetustenhallintaan, joka aiemmin oli valtakunnan junaohjaus ja nykyisin Operaatiokeskus.

Toiminnasta tässä P274 tilanteessa en ole varma, koska olin yön kotona. Mahdollisuuksia olisi Rovaniemellä 1500V-ulkoliitäntään, De-Aggregaattivaunun käyttämiselle (riittääkö teho pitkään junaan?), hajonneen veturin kautta 1500V-syöttämiseen (jos kyseinen toiminto ei ole matkaan lähtimisen estänyt tekijä) jne...

Mielelläni kertoisin tilanteesta lisää, mutta täytyy tästä lähteä sitä selvittämään Operaatiokeskukseen. Edessä on jälleen 12h työvuoro rautateiden ihmeellisen maailman parissa... Lähtötilanteen näyttäisi olevan, että P274 on Keski-Pohjanmaalla, kun sen pitäisi olla Tampereella. Mukavaa päivää kaikille!

tallennettu

Lari Nylund - Lentävä rautatieläinen
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 587


« Vastaus #12 : Helmikuu 08, 2012, 11:04:24 »

Ei oikein onnistu P274:n matkanteko. Seisoskeli Seinäjoella parisen tuntia ja matka jatkui 9;55, lähes viisi tuntia myöhässä.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #13 : Helmikuu 08, 2012, 16:26:25 »

Tänään jälleen myöhässä tosin matkustajat siirreetään S 56 ja lisäjuna 1054. toivottavasti 274 on päässyt helsinkiin. Olipahan viime yö juna matkailua pahimmillaan 6 tuntia myöhässä kun veturit rikkouttui ensin rovaniemellä ja sitten seinäjoella. Kummalla sähkäri sarjalla 274 ajetaan idän ihme Sr1  vai möhkö Sr2.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1418


« Vastaus #14 : Helmikuu 08, 2012, 17:01:12 »

Yleensä p274 on nykyään Sr2 ja veturi otetaan Ic47 junasta siihen Rovaniemellä. Eilen siinä taisi olla vielä Ic49 marsu myös (numeroita en erottanut pimeässä) ja olisko sitten seinäjoella otettu marsut pois keulalta ja pistetty kaalihäkit tilalle, kun Seinäjoelle oli merkitty veturivika myös
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #15 : Helmikuu 08, 2012, 17:54:58 »

Onko ajettu valjakolla? eli parilla kiitos
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 546


« Vastaus #16 : Helmikuu 08, 2012, 20:53:55 »

Onko ajettu valjakolla? eli parilla kiitos

Ainakin Tampereelle P274 oli näemmä saapunut kahden kaalihäkin avustuksella:
http://vaunut.org/kuva/73867?a=1
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1338


« Vastaus #17 : Helmikuu 08, 2012, 20:54:33 »

No niin, jälleen yksi työpäivä takana ja edessä vapaapäivä.

Pikajuna 274 saapui Helsinkiin vihdoin kello 13:33 raiteelle 5, jossa se joutui hetken odottelemaan päivystäjää muilta työtehtäviltä noutamaan autonkuljetusvaunuja autojuna-asemalle. Autojuna-asema oli auki, joten odotteleminen onneksi sujui lämpimässä tilassa. Junasta oli siirretty kiireellisiä matkustajia mm. Seinäjoelta nopeimpiin päiväjuniin, joilla asiakkaat pääsivät perille muutamien tuntien myöhästymisillä. Perille asti matkustaneitakin junassa kuitenkin riitti ja heille ravintolavaunussa tarjoiltiin välipalaa. Yön ongelmien vuoksi kaksikerrosvaunuissa ei wc:t olleet käytössä, koska vesijärjestelmälle jouduttiin suorittamaan pakkastyhjennys jäätymisvaaran vuoksi. Onneksi junassa on sinisiä päivävaunuja.  Pikajunan 274 näytös päättyi vihdoin kello 14:28, kun juna saapui Ilmalan ratapihalle. Vetureita taidettiin vaihtaa kolme tai neljä kertaa matkan aikana ennenkuin perille päästiin...

InterCity 54 oli tosiaan veturina puolitehoinen Sr2, jonka vuoksi tänäänkin päädyttiin vararungon ja -yhteyden käyttämisiin. IC54 matkustajat siirrettiin Oulussa Pendolino S56-junaan, joka kirjoitushetkellä on ohittamassa Turengin asemaa 6 minuuttia aikataulusta jäljessä. Melko hyvä suoritus, kun otetaan huomioon junan pysähtyneen seuraavat ylimääräiset pysähdykset: Vihanti, Oulainen, Kannus, Pännäinen, Kauhava, Lapua ja Parkano. Tarvittaessa juna on ohjattu pysähtymään matkustajien jättämistä varten Toijalassa, Hämeenlinnassa ja Riihimäessä. IC54 matkustajat Seinäjoelta Helsinkiin kuljetti pikajuna 1054 Tampereen vararungolla. Juna on hetken kuluttua Tikkurilassa 12 minuuttia aikataulusta jäljessä. Runko palaa Tampereelle InterCity 185-vuorossa, koska IC54 runko tuodaan tyhjänä Oulusta Tampereelle junaksi InterCity 162. Mikäli IC54 olisi ajetttu myöhässä Tampereelta Helsinkiin, niin runko olisi pitänyt palauttaa tyhjänä Helsingistä Tampereelle tai reilusti myöhässä junana IC185.

Asioita on tänäänkin ratkaistu paikallisella ja valtakunnallisella tasolla, nyt on jälkipyykin vuoro - ennen seuraavaa työvuoroa.

Vaikka mediassa välillä melkoisesti rakentavaa palautetta kirjoitellaankin, niin tänäänkin on erinomaisia suorituksia tapahtunut pitkin rataverkkoa asiakkaiden hyväksi poikkeustilanteissa. Junahenkilökunta on joustanut ja lähtenyt kantamaan kortensa kekoon, vaikka tiedossa on varmasti ollut ettei helpolla tule pääsemään...Täällä sentään junat liikkuvat - vaikka läntisestä naapurimaasta on kuulunut toisenlaisiakin toimintamalleista puheita...
tallennettu

Lari Nylund - Lentävä rautatieläinen
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1418


« Vastaus #18 : Helmikuu 08, 2012, 21:35:46 »

InterCity 54 oli tosiaan veturina puolitehoinen Sr2, jonka vuoksi tänäänkin päädyttiin vararungon ja -yhteyden käyttämisiin. IC54 matkustajat siirrettiin Oulussa Pendolino S56-junaan...
Minun havaintojen mukaan Ic54 Ouluun veti Sr1 3004 (tarkistin numeron kuvasta) ja aika rauhallisella vauhdilla se ajeli Hymyilee
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1338


« Vastaus #19 : Helmikuu 08, 2012, 21:42:05 »

Pendolino S56 (Sm3 7x12) on saapunut Helsinkiin kello 20:35 eli 5 minuuttia aikataulustaan jäljessä. Not bad?!  Virnistää
tallennettu

Lari Nylund - Lentävä rautatieläinen
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #20 : Helmikuu 08, 2012, 23:29:32 »

Jälleen todella mielenkiintoinen päivä pulkassa toivottavasti.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #21 : Helmikuu 08, 2012, 23:32:55 »

Jälleen todella mielenkiintoinen päivä pulkassa toivottavasti.
Tilanne rauhoittuu joskus kevätkin koittaa.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: 54 Myöhässä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2013 Resiina