Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ihminen jäi junan alle Vantaan Tikkurilassa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Samu Makkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9


« : Helmikuu 12, 2012, 18:48:40 »

Että tällästä tänään.

Ihminen jäi junan alle Vantaalla.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #1 : Helmikuu 12, 2012, 19:18:34 »

Tuntuu aika pahalta että ihminen ajautuu tälläiseen loppuratkaisuun eikä loppua näy joku onneton on jäänyt 470 alle täällä oulaisissa on myös jäänyt 2 nuorta junan alle. Mihin tämä yhteiskunta on menossa onko järkeä. veturinkuljettajakin on ihminen. Lainatakseni erään veturinkuljettajan lausetta 1970 luvulta älkää helvetissä tulko tänne jättättämään itseänne junan alle.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Helmikuu 12, 2012, 19:36:46 »

Karseaa veturinkuljettajalle. Mitään ei voi tehdä. Lopputulos on useammin varma kuin noissa rekkaan törmäilemisissä. Rekkakuski voi vaistomaisesti yrittää väistää ja tulos voi olla tosi karmea ihan sivullisten osalta. Lisäksi noiden turvatyynyjen yms. ansiosta itsetuhoaja saattaa jäädä henkiin, tosin todennäköisesti vaikeasti vammautuneena.
tallennettu
Juhani Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 14


« Vastaus #3 : Helmikuu 12, 2012, 23:19:57 »

 Ja aina se rekkakuski ei jää kertomaan oliko edes mahdollisuutta yrittää väistää.
 Ja aina hänen työvuoronsa ei pääty siihen, pahimmillaan istut penkalla ja poliisi
aloittaa esitutkinnan sinusta nimikkeellä törkeä liikenteen vaarantaminen, jos
toimistasi löytyy edeltäviltä tunneilta pienintäkään huomauttamista jostain
joka on erinäisiin digitaalisiin laitteisiin rekisteröitynyt.
  Ja aina et selviä syyttömänä osapuolena tapahtumasarjasta joka lähti täysin
toisen itsetuhoisesta käyttäytymisestä.
  Mutta aina lehdistö muistaa mainita sinut "tappajana". Ennenkuin kaikki on
selvinnyt edes tutkijalautakunnalle, sinut on jo tuomittu.

 Surkeita kohtaloita usein taustalla.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #4 : Helmikuu 13, 2012, 01:22:17 »

Keskiarvossa pysyttiin... pari henkilöä tuli teilattua junalla - muistissa ovat edelleen.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #5 : Helmikuu 14, 2012, 19:58:50 »

Ja aina se rekkakuski ei jää kertomaan oliko edes mahdollisuutta yrittää väistää.
Hieman aiheeseen liittyen; kerran luin lehdestä, kuinka tukkirekan kuljettaja oli sankarillisesti uhrannut itsensä ja samalla kuorman ajamalla rekan penkkaan. Esimerkillistä.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #6 : Helmikuu 14, 2012, 23:03:30 »

Hieman aiheeseen liittyen; kerran luin lehdestä, kuinka tukkirekan kuljettaja oli sankarillisesti uhrannut itsensä ja samalla kuorman ajamalla rekan penkkaan. Esimerkillistä.

No juu. Toisaalta itsemurhakandidaatit usein yrittävät uudestaan, jos eivät ensimmäisellä kerralla onnistu. Vaikka joskus varmasti epäonnistunut yritys herättääkin jotain uusia ajatuksia, eikä toista yritystä tule.

Sankari varmasti siinä hetkessä, mutta ehkä lopulta kuolleita olikin kaksi. Tarina ei ehkä tätä kertonut.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #7 : Helmikuu 15, 2012, 00:05:10 »

Viime kesänä jouduin soittamaan hätäkeskukseen kun oli henkilö raiteilla. Jututin sitä ja kysyin muutaman kysymyksen ja vastausten perusteella oli selvä tapaus. Miinuutti tolkulla sai kuunnella tiedotetta "Hätänumero on ruuhkautunut, odottakaa sulkematta puhelinta"  ja kokoajan pelkäsin että aika loppuu kesken. Lopulta hätäkeskuksesta vastattiin ja pyysin ilmoittamaan välittömästi liikenteenohjauskeskukseen ja pyysin varottamaan lähestyvää tavarajunaa henkilöstä kiskojen välissä ja kerroin vielä ratakilometrit että tietävät tarkan paikan. (kaikkia yksityiskohtia en uskalla kertoa, oli aika outo tapaus) Myöhemmin poliisit soittivat ja kysyivät mitä se minulle oli puhunut, ja heillä oli henkilö kiinni. Olivat saaneet T5078 pysäytettyä ennen sitä paikkaa.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #8 : Helmikuu 15, 2012, 17:57:48 »

Oliko 2.2.2012 jimillä nähdyssä poliisit jaksossa jossa oli oulun partion mukana?. kun katsoin paikkaa se oli oulunlahdessa viimekesänä.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #9 : Helmikuu 16, 2012, 01:10:58 »

Eri tapaus (vuoden sisällä ollut useita tällä seudulla ja myöskin useita läheltä piti). Vihjataan sen verran että sillä henkilöllä oli joku tavara/esine mukana siellä kiskojen välissä, mutta en arvaa paljastaa sen tarkemmin että mikä Hymyilee
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #10 : Helmikuu 16, 2012, 16:42:41 »

Asia ok.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #11 : Helmikuu 18, 2012, 15:05:42 »

toisaalta raiteilla oleva ihminen on tehnyt päätöksensä, ei mitään syyllistämisiä veturinkuljettajia kohtaan.
Täys hööki päällä ja matka jatkuu. ilmoitus poliisiin ja he tutkivat, miksi seisottaa junaa turhaan onnettomuuspaikalla kun se on tilanteen kannalta aivan typerää.
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #12 : Helmikuu 18, 2012, 15:20:05 »

toisaalta raiteilla oleva ihminen on tehnyt päätöksensä, ei mitään syyllistämisiä veturinkuljettajia kohtaan.
Täys hööki päällä ja matka jatkuu. ilmoitus poliisiin ja he tutkivat, miksi seisottaa junaa turhaan onnettomuuspaikalla kun se on tilanteen kannalta aivan typerää.
Yleensä onnettomuudessa mukana olleelle kuljettajalle järjestetään varakuski viemään juna perille, joten siinä kestää jonkin verran.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Helmikuu 18, 2012, 15:40:48 »

toisaalta raiteilla oleva ihminen on tehnyt päätöksensä, ei mitään syyllistämisiä veturinkuljettajia kohtaan.
Täys hööki päällä ja matka jatkuu. ilmoitus poliisiin ja he tutkivat, miksi seisottaa junaa turhaan onnettomuuspaikalla kun se on tilanteen kannalta aivan typerää.
Yleensä onnettomuudessa mukana olleelle kuljettajalle järjestetään varakuski viemään juna perille, joten siinä kestää jonkin verran.
Aivan, mitä tässä jokin aika sitten paikallislehdessä, HäSa:ssa juuri oli juttua että harvemmin sitä kuljettaja pystyy työvuoroa jatkamaan. Varakuskin saaminen vie aikaa, junakin on voinut vaurioitua mahdollisesti. Liikenne pysäytetään, joka aiheuttaa muulle liikenteelle viivästystä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #14 : Helmikuu 18, 2012, 16:04:51 »

Homma menee siten, että kuljettaja voi allejääntitilanteessa päättää olla jatkamatta matkaa metriäkään, jos siltä vähänkin tuntuu. Jos kuljettaja kokee olevan kykenevä jatkamaan, päätöstä jatkaa matkaa ei saa tehdä yksin, vaan jonkin paikalla olevan "selväjärkisen", kuten poliisin tai pelastusviranomaisen on todettava, että kuljettaja on henkisesti kykenevä jatkamaan.

Kaikissa tapauksissa kuljettaja kuitenkin vaihdetaan viimeistään seuraavassa sellaisessa paikassa, jossa se on järkevästi mahdollista. Ja seuraavan työvuoron saa tehdä vasta kun on ensin käynyt lääkärin juttusilla.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1078


« Vastaus #15 : Helmikuu 18, 2012, 17:31:58 »

toisaalta raiteilla oleva ihminen on tehnyt päätöksensä, ei mitään syyllistämisiä veturinkuljettajia kohtaan.
Täys hööki päällä ja matka jatkuu. ilmoitus poliisiin ja he tutkivat, miksi seisottaa junaa turhaan onnettomuuspaikalla kun se on tilanteen kannalta aivan typerää.

Kyllä Suomessa ihmisen kuollessa yleensä selvitetään syyt.
tallennettu
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #16 : Helmikuu 18, 2012, 17:36:34 »

Keskiarvossa pysyttiin... pari henkilöä tuli teilattua junalla - muistissa ovat edelleen.

Eemeli @ Jorma:
Muistissa säilyy kuin eilinen päivä... ei ne koskaan unohdu.
tallennettu

Dieselin ääni turrutti pääni!
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #17 : Helmikuu 18, 2012, 19:15:58 »

toisaalta raiteilla oleva ihminen on tehnyt päätöksensä, ei mitään syyllistämisiä veturinkuljettajia kohtaan.
Täys hööki päällä ja matka jatkuu. ilmoitus poliisiin ja he tutkivat, miksi seisottaa junaa turhaan onnettomuuspaikalla kun se on tilanteen kannalta aivan typerää.

No kyseessä on kuitenkin ihminen. Tekipä sen tahallaan tai ei.

Ja tarkoitatko, että jos vaikuttaisi olevan onnettomuus, juna pysähtyisi ja jos tahallaan mennyt eteen niin juna saisi jatkaa matkaa? Aika vastuu pistettäisiin kuljettajalle, kun pitäisi tämmöinen asia osata päättää kenties vain sekunnin havaintoajalla.

Ja entäs jos ihminen olisikin jäänyt henkiin ja juna painaisi seuraavalle asemalle siksi, ettei junaa voi pysäyttää aikataulusyistä?


Jos kuljettaja kokee olevan kykenevä jatkamaan, päätöstä jatkaa matkaa ei saa tehdä yksin, vaan jonkin paikalla olevan "selväjärkisen", kuten poliisin tai pelastusviranomaisen on todettava, että kuljettaja on henkisesti kykenevä jatkamaan.

Mietin, että olisiko kuitenkin terveydenhuollon edustaja sopiva arvioimaan kuljettajan henkistä tilaa?
tallennettu
Pirkko Alanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 135


« Vastaus #18 : Helmikuu 18, 2012, 20:07:37 »


Jos kuljettaja kokee olevan kykenevä jatkamaan, päätöstä jatkaa matkaa ei saa tehdä yksin, vaan jonkin paikalla olevan "selväjärkisen", kuten poliisin tai pelastusviranomaisen on todettava, että kuljettaja on henkisesti kykenevä jatkamaan.

Mietin, että olisiko kuitenkin terveydenhuollon edustaja sopiva arvioimaan kuljettajan henkistä tilaa?

Ambulanssin ja pelastushelikopterin "porukka" on terveydenhuollon ammattilaisia. Eli siinä tapauksessa, että jompikumpi niistä käy onnettomuuspaikalla, päteviä arvioijiakin on...
tallennettu

Dieselin ääni turrutti pääni!
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #19 : Helmikuu 18, 2012, 20:25:47 »

Ambulanssin ja pelastushelikopterin "porukka" on terveydenhuollon ammattilaisia. Eli siinä tapauksessa, että jompikumpi niistä käy onnettomuuspaikalla, päteviä arvioijiakin on...

Joo sitä vähän hain. Ja kyllä se ensihoitokin hälytetään aina paikalle allejääntitapauksissa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #20 : Helmikuu 19, 2012, 14:30:48 »

Ambulanssin ja pelastushelikopterin "porukka" on terveydenhuollon ammattilaisia. Eli siinä tapauksessa, että jompikumpi niistä käy onnettomuuspaikalla, päteviä arvioijiakin on...

Ja kyllä aivan jokainen pelastusajoneuvossa olevakin on palomies-sairaankuljettaja. Sammutusyksiköissä on noin yleisesti ottaen sama varustus kuin perustason ambulansseissakin, poislukien kuljetusmahdollisuus.

Mutta tosiaan, olen ymmärtänyt että esimerkiksi poliisi riittää tuon pikaisen arvion tekemiseen. Tarkoitus on siis vain todeta, että kuljettaja ei ole sekaisin kuin käkikell... marsu, jolloin hänen oma arvionsa jatkamiskyvystä on riittävän luotettava.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #21 : Helmikuu 19, 2012, 14:38:38 »

Varmaan pysyvät muistissa niin kauan kun muistia on, ehkä joskus muistamattomuus armahtaa. Aikaisemmin matkan jatkamisesta oli ohjeena ettei paikalta saa poistua ennekuin muut viranomaiset antavat luvan. Onnettomuuden uhria ei saa jättää missään tapauksessa heitteille vaikka tämän olettaisi olevan menehtynyt.
Kerran eräs kuljettaja sai määräysesimieheltä "nuuskaa" tekemästään allejäännin tapahtumailmoituksesta. Kuljettaja erehtyi ilmoituksessa mainitsemaan vainajasta. Määräysesimies torui ilmoituksen tekijää ettet sinä ole mikään lääkäri joka voi todeta onko ihminen kuollut vai ei. Kuljettaja vastasi että anteeksi, en olekaan. Erehdyin luulemaan uhria kuolleeksi kun hänellä ei ollut päätä. Erehtyminen on inhimillistä.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #22 : Helmikuu 19, 2012, 17:07:41 »

Homma menee siten, että kuljettaja voi allejääntitilanteessa päättää olla jatkamatta matkaa metriäkään, jos siltä vähänkin tuntuu. Jos kuljettaja kokee olevan kykenevä jatkamaan, päätöstä jatkaa matkaa ei saa tehdä yksin, vaan jonkin paikalla olevan "selväjärkisen", kuten poliisin tai pelastusviranomaisen on todettava, että kuljettaja on henkisesti kykenevä jatkamaan.

Kaikissa tapauksissa kuljettaja kuitenkin vaihdetaan viimeistään seuraavassa sellaisessa paikassa, jossa se on järkevästi mahdollista. Ja seuraavan työvuoron saa tehdä vasta kun on ensin käynyt lääkärin juttusilla.
Eräs tapaus tulee mieleeni ihminen jäi harvialassa ic2 junan alle jota tpe:n kuljettaja tapahtuma paikalla oli. Vaihtoehtona että kuljettaja jättää junansa siihen ongelmaksi tuli se että riihimäellä ei ollut Sr2 korttilisia kuljettajia 2007 eli toinen vaihtoehto oli soittaa tallivara tampereelta siihen olisi mennyt lähes tunti joten tässä tilanteessa pelastushenkilöstö arvio kuljettajan ajo kyvyn jatkaa ajamalla juna määräasemalle joten hän ajoi junan tampereelle.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #23 : Helmikuu 19, 2012, 19:02:07 »

Ambulanssin ja pelastushelikopterin "porukka" on terveydenhuollon ammattilaisia. Eli siinä tapauksessa, että jompikumpi niistä käy onnettomuuspaikalla, päteviä arvioijiakin on...

Ja kyllä aivan jokainen pelastusajoneuvossa olevakin on palomies-sairaankuljettaja. Sammutusyksiköissä on noin yleisesti ottaen sama varustus kuin perustason ambulansseissakin, poislukien kuljetusmahdollisuus.

Mutta tosiaan, olen ymmärtänyt että esimerkiksi poliisi riittää tuon pikaisen arvion tekemiseen. Tarkoitus on siis vain todeta, että kuljettaja ei ole sekaisin kuin käkikell... marsu, jolloin hänen oma arvionsa jatkamiskyvystä on riittävän luotettava.


No ei nyt läheskään kaikki ole palomies-sairaankuljettajia. Suuri osa suomen pelastustoimesta hoidetaan sopimuspalokuntien voimin, ja silloin henkilöstöltä ei vaadita pelastajatutkintoa. Ja sopimuspalokuntien autoissa ei varustuskaan ole sitten perustasoa vastaava, koska sitä ensihoitopuolen koulutustakaan ei henkilöstöllä ole.

Ja olettaisin, että JOS se terveydenhuollon edustajan lausunto vaadittaisiin, ei palomies edusta paloautossa ollessaan terveystoimea eikä näin ollen voi virallista lausuntoa antaa, vaikka ammattitaito siihen taustalla olisikin olemassa.

Mainittakoon vielä lisäkommenttina, että nykyään pelastatutkinto ei anna enää täyttä pätevyyttä toimia sairaankuljettajana. Vajaat vuosi sitten voimaan tullut terveydenhuoltolaki ja sen ensihoitoasetus määrittelevät, etteivät uudet pelastajat saa enää toimia keskenään työparina edes perustason ambulanssissa. Ja sama koskee myös ennen vuotta 1993(?) valmistuneita palomiehiä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #24 : Helmikuu 19, 2012, 19:22:11 »

No ei nyt läheskään kaikki ole palomies-sairaankuljettajia. Suuri osa suomen pelastustoimesta hoidetaan sopimuspalokuntien voimin, ja silloin henkilöstöltä ei vaadita pelastajatutkintoa. Ja sopimuspalokuntien autoissa ei varustuskaan ole sitten perustasoa vastaava, koska sitä ensihoitopuolen koulutustakaan ei henkilöstöllä ole.

Kiitoksia tarkennuksista, tarkoitin toki ammattipelastushenkilökuntaa, mutta olin siinäkin tarpeettoman epätarkka, jolloin väittämäni ei ollut totta.

Vastatarkennuksena sanoisin kuitenkin, että pinta-alallisesti suurin osa maasta on toki yksinomaan sopimuspalokuntien vastuulla, mutta hälytysmäärällisesti ja asukasmäärien mukaan laskettuna tuskin.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Ihminen jäi junan alle Vantaan Tikkurilassa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina