Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Muutoksia lippujen ostamiseen junassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« : Helmikuu 20, 2012, 14:33:57 »

”Kaukoliikenteen junaliput voi jatkossa ostaa junasta samaan hintaan kuin asemilta silloin, kun asemalla ei ole lipunmyyntiä tai lippuautomaattia ja asemalla pysähtyy InterCity, Pendolino tai pikajuna. Tällaisia asemia on 29: Hankasalmi, Haukivuori, Humppila, Isokyrö, Joutseno, Karkku, Kesälahti, Kokemäki, Kontiomäki, Laihia, Lapinlahti, Lievestuore, Misi, Muhos, Muurola, Orivesi, Paltamo, Pello, Ruukki, Simpele, Siuntio, Sukeva, Tervajoki, Tervola, Tornio, Utajärvi, Vaala, Ylistaro ja Ylitornio.

Samalla junasta ostettavien lippujen hinnoittelua porrastetaan. Jos lippu ostetaan junasta alle 75 kilometrin matkalle, junalipun hinta on kaksi euroa kalliimpi kuin asemalta ostettaessa. Yli 75 kilometrin matkalla junalipusta peritään lipun hinnan lisäksi viisi euroa. Maksu on matkustajakohtainen ja se peritään kaukoliikennematkoilla tai lipun ulottuessa lähiliikennealueelta kaukoliikennealueelle. Maksuja ei peritä matkoilla, joilla käytetään vain suoria taajamajunia.”

VR:n tiedote


”Jos asemalla oleva automaatti on rikki, konduktööri voi tapauskohtaisesti jättää lisämaksun perimättä, sanoo VR Groupin kaupallinen johtaja Lassi Rönkkönen.”

Ylen uutinen
tallennettu
Matti Lehtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 97


« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2012, 17:26:06 »

Ilmeisesti seurausta poliittisesta painostuksesta, Kyllösen puumerkki. Oikeansuuntainen linjaus kuitenkin - tuo asemaluettelo ei ole Suomen vilkkaimpien asemien luettelo, joten menetys ei ole VR:lle suuri. Osalta noista kuitenkin matkustanee keskimääräistä iäkkäämpää ei vielä niin nettiorientoitunutta väkeä, joten heidän rankaisemisensa siitä on ollut 10-20 vuotta ajastaan edellä. Nettihän nykyisessä merkityksessään tuli vasta noin vuonna 1995, mitä alle 25-vuotiaat ei ehkä tule edes ajatelleeksi.
tallennettu
Antti Vanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #2 : Helmikuu 21, 2012, 02:04:12 »

Ilmeisesti seurausta poliittisesta painostuksesta...Osalta noista kuitenkin matkustanee keskimääräistä iäkkäämpää ei vielä niin nettiorientoitunutta väkeä, joten heidän rankaisemisensa siitä on ollut 10-20 vuotta ajastaan edellä. Nettihän nykyisessä merkityksessään tuli vasta noin vuonna 1995, mitä alle 25-vuotiaat ei ehkä tule edes ajatelleeksi.
Tietämättä minkä ikäinen edellä olevan kirjoittaja on niin ehkäpä hän puolestaan ei ole tullut ajatelleeksi vaikkapa seuraavaa tilannetta
- ollaan vapaa-ajan asunnolla jonkin em. aseman lähistöllä, mutta paluujunaa ei ole voitu/haluttu päättää ennen vapaalle lähtöä
- mökillä saattaa olla mukana tuotuna kannettava tietokone mokkuloineen, mutta kannettavaa matkatulostinta ei ole vielä kehitetty
- matkapuhelinkin on mutta vain puhumista ja tekstiviestejä varten
- jopa luottokortti tunnuslukuineen on matkassa

Tämä saattaisi  tapahtua myös alle 25-vuotiaalle eikö vaan? Jos ko. aseman seudulla ei ole myöskään R-kioskia, ei lippua voi näissä oloissa hankkia etukäteen. Ainakin minusta tuntuu, että "rankaiseminen" (kirjoittaja tarkoittanee kuitenkin vain lisämaksun perimistä) ei tällöin olisi oikein edes alle 25-vuotiaita kohtaan.

Poliittisesta painostuksesta en osaa sanoa, mutta itse annoin tammikuussa vastaavan esimerkin palautteena VR:lle heidän nettisivujensa kautta. Olisiko asiakkaiden mielipiteillä kuitenkin jotakin merkitystä?
tallennettu
Tuomas Masalin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2012, 02:45:44 »

Akulla varustettuja kannettavia mustesuihkutulostimia löytyy ainakin Canonilta, löytyi jo 90-luvun alussa.

Yksi ratkaisu voisi olla MMS-lippu, jota valtaosa kännyköistä tukee, mutta joka ei vaadi kallista ja paikoittain epäluotettavaa dataliittymää. Ai niin, sellainenhan oli aikaisemmin. Pyörittää silmiään
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 659


« Vastaus #4 : Helmikuu 21, 2012, 07:29:58 »

Yksi ratkaisu voisi olla MMS-lippu, jota valtaosa kännyköistä tukee, mutta joka ei vaadi kallista ja paikoittain epäluotettavaa dataliittymää. Ai niin, sellainenhan oli aikaisemmin. Pyörittää silmiään

Kyllä MMS vaatii sen datayhteyden samalla lailla kuin selainkin. Muinainen Nokian kuvaviesti ei sitä tarvinnut. Mutta siinä olet oikeassa, että se MMS tallentuu puhelimeen helpommin kuin nykyinen mobiililippu.
tallennettu
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #5 : Helmikuu 21, 2012, 10:05:47 »

- mökillä saattaa olla mukana tuotuna kannettava tietokone mokkuloineen, mutta kannettavaa matkatulostinta ei ole vielä kehitetty

Ei sitä lippua tarvitse tulostaa, testattu on Hymyilee
tallennettu
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 158


« Vastaus #6 : Helmikuu 21, 2012, 12:21:29 »

Olen käyttänyt junalla matkustaessani mobiililippua, joka on loppupeleissä ihan onnistunut "keksintö". Ainoana miinuksena sanoisin sen, kun konduktööri myyntilaitteellaan lukee lippua, niin kännykän näyttö heijastaa "laserin" takaisin, eikä laite täten lue lippua. Siinä sitä sitten pyöritellään, viännellään ja kiänneellään.. onhan se sitten lopulta sen saanut sieltä, paitsi kerran, vaikka mitenpäin yritti. Lopulta sitten luovutti ja luki itse lipun tiedot näytöltä ja antoi tositteen.

Muuta huonoa en ole löytänyt, paitsi tietty, että tarvitsee tarpeeksi uuden matkapuhelimen ja datayhteyden, joita kaikilla ei ole. Muuten onnistunut juttu Hymyilee Vinkkinä muille mobiililipun käyttäjille; avaa lippu hyvissä ajoin ennen ko. junan tuloa, koska aina ei yhteydet pelaa junan sisällä. (voit myös "varmistaa paikkasi" ja vielä tallentaa lipun puhelimeen)
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 811


« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2012, 16:49:05 »

Olen käyttänyt junalla matkustaessani mobiililippua, joka on loppupeleissä ihan onnistunut "keksintö". Ainoana miinuksena sanoisin sen, kun konduktööri myyntilaitteellaan lukee lippua, niin kännykän näyttö heijastaa "laserin" takaisin, eikä laite täten lue lippua. Siinä sitä sitten pyöritellään, viännellään ja kiänneellään.. onhan se sitten lopulta sen saanut sieltä, paitsi kerran, vaikka mitenpäin yritti. Lopulta sitten luovutti ja luki itse lipun tiedot näytöltä ja antoi tositteen.

Muuta huonoa en ole löytänyt, paitsi tietty, että tarvitsee tarpeeksi uuden matkapuhelimen ja datayhteyden, joita kaikilla ei ole. Muuten onnistunut juttu Hymyilee Vinkkinä muille mobiililipun käyttäjille; avaa lippu hyvissä ajoin ennen ko. junan tuloa, koska aina ei yhteydet pelaa junan sisällä. (voit myös "varmistaa paikkasi" ja vielä tallentaa lipun puhelimeen)

Erään kerran tein niin kuin VR myös joskus ohjeisti: tallensin sen lipun puhelimeeni ja konduktööri alkoi sitten siitä valittamaan, kun ei näy niitä lipun muita tekstejä... No eihän omalla puhelimella voi tallentaa muuta, kuin sen koodin kuvan, minkä pitäisi riittää.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 606


« Vastaus #8 : Helmikuu 21, 2012, 18:25:49 »

Huom maestro ja visa electron eivät käy jatkossa maksuvälineiksi.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #9 : Helmikuu 22, 2012, 16:07:30 »

”Kaukoliikenteen junaliput voi jatkossa ostaa junasta samaan hintaan kuin asemilta silloin, kun asemalla ei ole lipunmyyntiä tai lippuautomaattia ja asemalla pysähtyy InterCity, Pendolino tai pikajuna. Tällaisia asemia on 29: Hankasalmi, Haukivuori, Humppila, Isokyrö, Joutseno, Karkku, Kesälahti, Kokemäki, Kontiomäki, Laihia, Lapinlahti, Lievestuore, Misi, Muhos, Muurola, Orivesi, Paltamo, Pello, Ruukki, Simpele, Siuntio, Sukeva, Tervajoki, Tervola, Tornio, Utajärvi, Vaala, Ylistaro ja Ylitornio.
Tämä kädenojennus-järkeistys on muutos, josta on nyt syytä kiittää rautatieoperaattoria.

Listassa ei muuten ole montakaan paikkakuntaa, jotka eivät samalla olisi varsin  a s i a n m u k a i s i a .
tallennettu

Mä tässä Radio Novasta huomenta, pistän teille tän viestin vaikkei mitään sanottavaa olekaan, ottakaa tahvot kantaa moi.
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #10 : Helmikuu 22, 2012, 18:52:47 »

Toisaalta konduktöörien tyytyväisyyttä uutta lipunmyyntijärjestelmää kohtaan kuvaa hyvin tapaus, joka sattui noustessani Kokemäeltä Tampereen junaan.

Minulla oli kännykässä valmiiksi esillä mobiililippu, jota konduktööri yritti lukea lukulaitteellaan kolme kertaa. Kun lukemisesta ei tullut mitään, konduktööri totesi tähän: "Ei me ruveta tämän kanssa tappelemaan, hyvää matkaa!"
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 807


« Vastaus #11 : Helmikuu 22, 2012, 19:31:07 »

Voi kun palattaisiin aikaan jolloin asemilla oli palvelua, ja telineestä löytyi pahvilippu halútulle matkalle! Tunnen suurta myötätuntoa konduktöörejä kohtaan kun joutuvat selvittelemään kaikenlaisia mobiililippuja yms.
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 478


« Vastaus #12 : Helmikuu 22, 2012, 23:06:04 »

Jos näyttö heijastaa, niin kaikenlaisissa lipussa, niin mobiilissa kuin paperissa on koodi, jonka kirjoittaa myyntilaitteelle (jos se teknisesti toimii, esim on yhteydessä verkkoon), jos kännyn näyttö heijastaa tai paperilippu on osin tärvääntynyt. Jos paperilippu on niin pahasti tärvätty, ettei koodistakaan saa selvää, sitten asiakas tulkitaan liputtomaksi. Tästä toki ei voi suoraan soimata konnaria vaan täytyy miettiä myös, miten on koulutettu. Itse kun olin koulutuksessa, nämä aspektit tuotiin julki.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2012, 07:16:25 kirjoittanut Jarkko Korhonen » tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 464


« Vastaus #13 : Helmikuu 23, 2012, 21:25:36 »

Toisaalta konduktöörien tyytyväisyyttä uutta lipunmyyntijärjestelmää kohtaan kuvaa hyvin tapaus, joka sattui noustessani Kokemäeltä Tampereen junaan.

Minulla oli kännykässä valmiiksi esillä mobiililippu, jota konduktööri yritti lukea lukulaitteellaan kolme kertaa. Kun lukemisesta ei tullut mitään, konduktööri totesi tähän: "Ei me ruveta tämän kanssa tappelemaan, hyvää matkaa!"
Tämä on se fiksutapa hoitaa asiat; onneksi näyttää olevan tsaarinajan ajattelun ihannointi vähenemäänpäin, konduktööri voi myös ja saa ajatella omilla aivoilla tilanteen mukaan.
Pyydän kohteliaasti vr:ltä että kaikki konnarit ottavat omat aivot käyttöön ja palvelevat maksavia asiakkaita;-)
elämme kuitenkin jo 2010-luvulla
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2089


« Vastaus #14 : Helmikuu 23, 2012, 22:03:30 »

Pyydän kohteliaasti vr:ltä että kaikki konnarit ottavat omat aivot käyttöön ja palvelevat maksavia asiakkaita;-)

Mites maksamattomia asiakkaita?
tallennettu

Kiskoarkea - Arkea ja tekniikkaa kiskoilla
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #15 : Helmikuu 27, 2012, 15:45:59 »

Alkuperäiseen kommenttiin viitaten totean, että muutos ko. tavalla lipun ostamiseen on järkevä päätös. Ihmetellä tosin sopii, että miksi ei alunperin tehty näin? Ehkä älyllinen kapasiteetti oli tuolloin muussa käytössä. Virnistää
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 464


« Vastaus #16 : Maaliskuu 02, 2012, 01:21:30 »

Maksamattomat asiakkaat pitää hoitaa tilanteen edellyttävällä tavalla, omasta halusta ilman lippua matkustavat pois junasta seuraavalla asemalla, force major -tapaukset tilanne huomioon ottaen, tässä kohtaa konnarin ammattitaito hallitsee tilannetta vahvasti.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 253


« Vastaus #17 : Maaliskuu 02, 2012, 16:29:40 »

On tullut joskus arvosteltua konduktöörejä tällä palstalla, (joskus kehuttukin). Nyt on kehujen vuoro. VR:llä on kampanja, jossa voi ostaa ekstraluokan lipun vain 2 € korkeammalla hinnalla kuin ekoluokkaan. Tällaista lippua ei voi jälkeenpäin vaihtaa.  Ostin ko. lipun Helsingistä Lahteen. Ostamisen jälkeen tapasin laiturilla kaverini, joka oli myös menossa Lahteen. Hänellä oli vain ekolippu. Koska tilaa oli, otimme tietoisen riskin tarkastusmaksun uhalla menemällä molemmat ekstraluokkaan. Kerroimme tilanteen konnarille, joka vain totesi, että onhan täällä tilaa. Asia oli sillä siisti. Tällaiset pienet jutut vaikuttavat varmasti junaliikenteen harjoittajan imagoon.
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 84


« Vastaus #18 : Maaliskuu 02, 2012, 23:45:13 »

Voi kun palattaisiin aikaan jolloin asemilla oli palvelua, ja telineestä löytyi pahvilippu halútulle matkalle! Tunnen suurta myötätuntoa konduktöörejä kohtaan kun joutuvat selvittelemään kaikenlaisia mobiililippuja yms.

Ja kun saisi takaisin asemien myyntitiskeille paperiset (tasku)aikataulukirjat selvästi näkyville ja tarjolle. Nyt VR:n kaukoliikenteen aikataulukirjaa (0,80 €) täytyy osata pyytää tiskin alta/takaa, kun ei niitä muuten enää ole esillä, ainakaan niillä asemilla joilla normaalisti liikun. Taas maanantaina 5.3. pitäisi olla ostettavissa uusi vihkonen. Vai joko kohta tämäkin painotuote lopetetaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Muutoksia lippujen ostamiseen junassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2013 Resiina