Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 452


« : Helmikuu 23, 2012, 09:47:07 »

Tasoristeysonnettomuuksissa kuolleiden määrää ei ole saatu laskemaan toivotulla tavalla, kertoo Ylen uutisoima tutkimus. Tasoristeysten poistamisessa ei ole keskitytty kaikista ongelmallisimpiin paikkoihin, vaan poistaminen on tukenut ennemminkin junien nopeudennoston tavoitteita. Vastoin yleistä käsitystä onnettomuudet johtuvat yleensä ajoneuvon kuljettajan havaintovirheestä, ei niinkään kuljettajan riskinotosta

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/02/suomen_tasoristeykset_ovat_eurooppalaisia_vaarallisempia_3281054.html

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/1324022291218
tallennettu

Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 553


« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2012, 20:06:13 »

    Vuonna 2011 tapahtui 25 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä kaksi ja loukkaantui yhteensä
yhdeksän henkilöä.
    Vuonna 2010 tapahtui 33 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä kahdeksan ja loukkaantui yhteensä 10 henkilöä.
    Vuonna 2009 tapahtui 34 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä 10 ja loukkaantui yhteensä 19 henkilöä.
    Vuonna 2008 tapahtui 58 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä 8 ja loukkaantui yhteensä 19 henkilöä.
Lähde liikennevirasto.
Suunta on kyllä hyvä. En ymmärrä negatiivistä uutisointia.  Suomessa suuntaus että kaikki vastuu on autoilijan.
Samaan aikaan tienpitäjä laiminlyö. talvikunnossapidon etc. vrt. konginkangas. Virkamiehillä nykyään vastuu lähestyy nollaa ja palkka nousee kohti 10000Eur/kk.
Toinen asia mitä ihmettelen, monilla rataosuuksilla jopa kilometrin matkalla 3 tasoristeystä, aivan järjetöntä.
Ratkaisu ongelmaan on seuraava, kaikki tasoristeykset poikki ja kierto lähimmän eritason kautta. Pisimmät matkat lyhennetään eritasoin, muuten jätetään nykyisin eritasoratkaisuin. tulos, rataverkko ilman tasoristeyksiä.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 707


« Vastaus #2 : Helmikuu 23, 2012, 21:08:15 »

    Vuonna 2011 tapahtui 25 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä kaksi ja loukkaantui yhteensä
yhdeksän henkilöä.
    Vuonna 2010 tapahtui 33 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä kahdeksan ja loukkaantui yhteensä 10 henkilöä.
    Vuonna 2009 tapahtui 34 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä 10 ja loukkaantui yhteensä 19 henkilöä.
    Vuonna 2008 tapahtui 58 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhteensä 8 ja loukkaantui yhteensä 19 henkilöä.
Lähde liikennevirasto.
Suunta on kyllä hyvä. En ymmärrä negatiivistä uutisointia.  Suomessa suuntaus että kaikki vastuu on autoilijan.
Samaan aikaan tienpitäjä laiminlyö. talvikunnossapidon etc. vrt. konginkangas. Virkamiehillä nykyään vastuu lähestyy nollaa ja palkka nousee kohti 10000Eur/kk.
Toinen asia mitä ihmettelen, monilla rataosuuksilla jopa kilometrin matkalla 3 tasoristeystä, aivan järjetöntä.
Ratkaisu ongelmaan on seuraava, kaikki tasoristeykset poikki ja kierto lähimmän eritason kautta. Pisimmät matkat lyhennetään eritasoin, muuten jätetään nykyisin eritasoratkaisuin. tulos, rataverkko ilman tasoristeyksiä.
Trendihän on laskeva suunta on hyvä
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 115


« Vastaus #3 : Helmikuu 23, 2012, 22:29:06 »

Lainaus
10. Veturien ja junayksiköiden keulan havaittavuutta tulisi parantaa.

Tämä Onnettomuustutkintakeskuksen suositus sotii aika tehokkaasti VR:n vetureiden maastoväritystä vastaan. Mahtaakohan keltaiset nokat tehdä paluun ekojuniin?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2452


« Vastaus #4 : Helmikuu 23, 2012, 23:26:14 »

Parhaiten tuo suositus toteutuisi parantamalla kaluston valoja.
tallennettu

Kiskoarkea - Arkea ja tekniikkaa kiskoilla
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 870


« Vastaus #5 : Helmikuu 24, 2012, 12:25:44 »

Valo on todennäköisesti paljon selkeämpi kuin jokin tasainen väripinta. Vilkkuvalo olisi varmaan hyvä, mutta liiallisesti käytettynä sekin menettää merkitystään ja aiheuttanee kiusaa veturinkuljettajille. Vihellysmerkit (siis liikennemerkit) on kai poistettu, tai ainakin niiden noudattaminen. Millainen lienee nykyinen ohjeistus äänimerkkien käytölle?
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 115


« Vastaus #6 : Helmikuu 24, 2012, 13:39:19 »

Vihellysmerkit (siis liikennemerkit) on kai poistettu, tai ainakin niiden noudattaminen. Millainen lienee nykyinen ohjeistus äänimerkkien käytölle?

Vihellysmerkki on tekemässä paluuta uudessa Liikenneviraston turvallisuusohjeessa Yleisen vaaramerkin nimellä. Merkki laitetaan radalle kun tasoristeyksen varoituslaitos ei ole toiminnassa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2452


« Vastaus #7 : Helmikuu 25, 2012, 00:10:55 »

Millainen lienee nykyinen ohjeistus äänimerkkien käytölle?

Käytetään kuljettajan harkinnan mukaan.
tallennettu

Kiskoarkea - Arkea ja tekniikkaa kiskoilla
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 933


« Vastaus #8 : Helmikuu 25, 2012, 11:00:58 »

Toinen asia mitä ihmettelen, monilla rataosuuksilla jopa kilometrin matkalla 3 tasoristeystä, aivan järjetöntä.
Ratkaisu ongelmaan on seuraava, kaikki tasoristeykset poikki ja kierto lähimmän eritason kautta. Pisimmät matkat lyhennetään eritasoin, muuten jätetään nykyisin eritasoratkaisuin. tulos, rataverkko ilman tasoristeyksiä.
Ei niitä tasoristeyksiä noin vain voi poistaa. Tähän asti poistoja on tehty pääosin tietoimituksin ja vaikka tarkoitus olisi kuinka hyvä, toimituksesta voi aina valittaa ja tällöin vaarallinenkin tasoristeys voi huonoimmassa tapauksessa jäädä paikoilleen.

Helpoimmassa tapauksessa maanomistaja antaa suostumuksensa tasoristeyksen poistamiseen, jolloin se voidaan purkaa saman tien ja poistaa tämän jälkeen oikeus tasoristeykseen rutiinitoimenpiteenä.

Jatkossa poistoja tullaan tekemään myös ratasuunnitelmilla.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 870


« Vastaus #9 : Helmikuu 25, 2012, 13:55:53 »

Olikos jo joku laskenut, miten monta tasoristeystä on Toijala-Valkeakoski välillä?
Rata on vähäliikenteinen, mutta niillähän sitä juuri onnettomuuksia sattuu, kun ei uskota, että junakin saattaa olla liikenteessä.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1018


« Vastaus #10 : Helmikuu 25, 2012, 15:43:53 »

Montako vakavaa tasoristeysturmaa on sattunut Toijala-Valkeakoski -välillä viimeisen kolmen vuoden aikana?

tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 870


« Vastaus #11 : Helmikuu 25, 2012, 16:07:18 »

Ei taida olla, mutta kysymys oli vain esimerkistä. Tasoristeyksiä on kuin Vilkkilässä kissoja, ja toisaalta useat tasoristeysonnettomuudet tapahtuvat radan liikenteeseen suhteutettuina usein juuri niillä vähäliikenteisillä paikoilla vaikka todennäköisyys mälliin on pieni.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 870


« Vastaus #12 : Helmikuu 25, 2012, 16:14:27 »

Niin. Kysymys on edelleen vailla vastausta. Siis kuinka monta tasoristeystä on mainitsemallani ratavälillä? Tuskin on Suomen tihein, mutta pirun paljon niitä ylityksiä on. Sopivasta kohdasta voi nähdä yhtä aikaa vähintään kolmen ylikulkupaikan merkit.
tallennettu
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 202


« Vastaus #13 : Helmikuu 25, 2012, 16:39:24 »

Noin 35 kpl (joista 6kpl ei ole enää käytössä), kertoo tasoristeys.fi: http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?track=Toijala+-+Valkeakoski&resultsPerPage=50&submit=Hae
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 870


« Vastaus #14 : Helmikuu 25, 2012, 17:34:37 »

Tuota rataa on ajateltu pistää rullalle jo moneen kertaan, mutta vielä se toimii. Hurjimmat visionäärit ovat jopa palauttamassa henkilöliikennettä radalle pääosin Tampereen seudun joukkoliikenteen tarpeisiin. Maantiet lienevät nykyisin kuitenkin joustavampi yhteys suuntaan jos toiseen, mutta kuka näistä kuntaministerityttösien aivoituksista tietää, liikenneministestereistä puhumattakaan...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2012, 18:23:40 kirjoittanut Markku Naskali » tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Suomen tasoristeyspolitiikassa puutteita  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2013 Resiina