Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Helsingin metron automatisointi tökkii pahemman kerran  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« : Lokakuu 19, 2011, 13:00:59 »

HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta väläyttää tämän aamun Helsingin Sanomissa, että metrosta tulisi "puoliautomaattinen". Tämä tarkoittaa sitä, että junissa olisi edelleen kuljettavat valvomassa junan kulkua. Helsingin metron piti alunperin siirtyä automaattiajoon länsimetron valmistuessa vuonna 2015. Metrosta piti tulla maailman ensimmäinen, jossa olemassaoleva linja muutetaan automaattiseksi. Hankkeen laskettiin maksavan hulppeat 115 miljoonaa euroa. Automatisoinnin toimittaa saksalainen Siemens.

Muutama viikko sitten HKL ilmoitti yllättäen, että automatisointiprojekti viivästyy alkuperäisestä aikataulustaan. Syyksi ilmoitettiin, että automaatiohanke on vaativa integraatioprojekti, jossa yhdistetään uutta teknologiaa jo käytössä oleviin ratkaisuihin ja kalustoon.

Takkuilun yllättävyyttä kuvastaa se, että HKL:llä projektia vetävää diplomi-insinööri Kimmo Reimania on kielletty kommentoimasta hanketta. Kaikki tiedotus on keskitetty HKL:n toimitusjohtajalle Matti Lahdenrannalle.

tekniikka&talous
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #1 : Toukokuu 16, 2012, 23:02:33 »

Helsinkiin ja Espooseen ei tule automaattimetroa. Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) päätti tänään, että se purkaa sopimuksen automaattimetrosta Siemensin kanssa.

HKL odottaa, että sopimuksen purkaminen viedään oikeuteen.

Siemensin ja HKL:n välillä oli aiemmin sopimus, jonka mukaan Siemens toimittaa Helsinkiin automaattisen kulunvalvontajärjestelmän. Toimituksen kustannuksista, toiminnasta ja toimituksesta tuli kuitenkin erimielisyyksiä, jotka eivät ratkenneet tiiviistä neuvotteluista huolimatta. Siemens on toimittanut Helsinkiin nykyisen metron.

Nyt Helsinki käynnistää uuden kulunvalvontajärjestelmän kilpailutuksen. Jatkossa ei haeta automaattimetroa, vaan miehitettyjä junia.

Länsimetron asemalaiturit sallivat vain kahden rungon junien liikennöinnin, mikä supistaa merkittävästi metron kapasiteettia ruuhka-aikoina. Espoon ja Lauttasaaren metroasemien suunnitelmia on kuitenkin nyt vaikea muuttaa.

uusi suomi
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #2 : Toukokuu 17, 2012, 14:35:10 »

Loistavaa! Sössittiin sitten vielä kuljetuskapasiteettikin, kun oikein silmälaput silmillä (turhaa) automaattiajoa haviteltiin.

Milloin byrokraatit oppivat kuuntelemaan asiantuntijoita? (Retorinen kysymys; vastaus kuuluu: eivät tietenkään milloinkaan, koska he eivät enää silloin olisi byrokraatteja  Virnistää).
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Toukokuu 17, 2012, 16:16:35 »

Loistavaa! Sössittiin sitten vielä kuljetuskapasiteettikin, kun oikein silmälaput silmillä (turhaa) automaattiajoa haviteltiin.

Milloin byrokraatit oppivat kuuntelemaan asiantuntijoita? (Retorinen kysymys; vastaus kuuluu: eivät tietenkään milloinkaan, koska he eivät enää silloin olisi byrokraatteja  Virnistää).

Missä kaikkialla lyhyisiin metroasemiin on päädytty? Helsinki, Berliini, Köpis. Missä muualla? Berliinissä päädyttiin pidentämään, Helsingissä vähintäänkin joudutaan toteamaan, että pidentämiselle olisi tarvetta.
Mahdetaanko asemien pidentämiseen päätyä? Tarvitaanko tällöin enemmän liukuportaita, eli joillekin asemille toinen liukuporraskuilu ja siten sisäänkäyntikin? Entä mitä kuuluu Loukolle?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #4 : Toukokuu 28, 2012, 11:50:21 »

Vuosia puitu ja välillä jo haudattavaksi tuomittu päätös automaattimetrosta on Helsingin kaupunginhallituksen käsittelyssä tänään maanantaina. Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri esittää, että kaupunginhallitus kumoaisi HKL:n johtokunnan tekemän päätöksen purkaa automatisointisopimus Siemensin kanssa.

HKL:n johtokunta päätti kuun puolivälissä kehottaa HKL:ää purkamaan HKL:n ja Siemensin sopimukset metron automatisoinnista.

Saurin mukaan neuvottelutilanne Siemensin kanssa on kuitenkin muuttunut. Siemens on viime viikolla ilmoittanut hyväksyvänsä aiemmasta kannastaan poiketen, että avoimet riita-asiat käsiteltäisiin välimiesoikeudessa vasta sen jälkeen, kun kaikki vanha kalusto on automatisoitu ja otettu liikenteeseen.

yle

EDIT :
Helsingin kaupungin hanke automaattimetrosta otetaan uudelleen harkintaan. Kaupunginhallitus on hyväksynyt apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin ehdotuksen, jonka mukaan automaattimetroa koskeva kielteinen päätös kumotaan.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 28, 2012, 21:16:58 kirjoittanut Juha Paulavuo » tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #5 : Toukokuu 29, 2012, 14:34:45 »

Ja mikä parasta, niin automaattimetrohan ei ratkaise tuota kuljetuskapasiteettiongelmaa.

Asemien pidentäminen jälkikäteen maksaa helikoptereita. Nyt siihen olisi vielä tilaisuus, mutta kun lyhyistä laitureista OnSovittu(TM), ei päätöstä voi enää muuttaa.

tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #6 : Toukokuu 29, 2012, 17:22:48 »

Ja mikä parasta, niin automaattimetrohan ei ratkaise tuota kuljetuskapasiteettiongelmaa.

Asemien pidentäminen jälkikäteen maksaa helikoptereita. Nyt siihen olisi vielä tilaisuus, mutta kun lyhyistä laitureista OnSovittu(TM), ei päätöstä voi enää muuttaa.


niin selvitysten mukaan 2.5min vuoroväli riittää lyhyille junille ja teknisesti on mahdollista mennä 90s vuoroväliin
 automaattimetrolla ja ei kai se kuljettajaversiokaan paljoa kauaksi jää. automatisoinnista haetaan operointisäästöjä, palkat nousee vuosi vuodelta etc.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #7 : Toukokuu 29, 2012, 22:08:47 »

niin selvitysten mukaan 2.5min vuoroväli riittää lyhyille junille ja teknisesti on mahdollista mennä 90s vuoroväliin
 automaattimetrolla ja ei kai se kuljettajaversiokaan paljoa kauaksi jää.

Ei jää lainkaan kauaksi, esimerkiksi Moskovassa liikennöidään parhaimmillaan juurikin tuolla 90 sekunnin vuorovälillä. Kuljettajaohjauksessa.
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 140


« Vastaus #8 : Toukokuu 30, 2012, 10:01:23 »

Itse saamani käsitys on että (todelliset, vs. retoriset) esteet tiheälle vuorovälille eivät ole niinkään liikennöinti- kuin pelastusteknisiä. Eli, koska tunnelissa ei ole kunnon mummokelpoisia poistumisteitä, junalla ei saa ajaa asemalta tunneliin ennen kuin seuraava asema on valmis ottamaan junan vastaan, eli tyhjä, jotta hätätilanteessa vaikkapa palavakin juna voidaan ajaa laiturin viereen tyhjennettäväksi matkustajista.

Loppuun vielä pakolliset en-ole-metroinsinööri-enkä-kunnallispoliitikko-jne.-yms.-etc.-disklaimerit. Näyttää kieltä
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #9 : Toukokuu 30, 2012, 17:48:11 »

En ole ymmärtänyt näitä automatisoinnin operointisäästöjä, kun malli on se, että kuljettaja siirtyy ohjaamosta matkustamoon auttamaan ja valvomaan matkustajia, ja pystyy tarvittaessa siirtämään junaa käsiohjauksella.

Nykyinen malli: yksi kuljettaja per juna ohjaamossa

Automaattimetro: yksi kuljettaja (tai mikä metrovalvoja hänen tittelikseen tuleekaan) per juna matkustamossa

Mistä syntyvät säästöt?

tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Toukokuu 30, 2012, 19:36:06 »

En ole ymmärtänyt näitä automatisoinnin operointisäästöjä, kun malli on se, että kuljettaja siirtyy ohjaamosta matkustamoon auttamaan ja valvomaan matkustajia, ja pystyy tarvittaessa siirtämään junaa käsiohjauksella.

Nykyinen malli: yksi kuljettaja per juna ohjaamossa

Automaattimetro: yksi kuljettaja (tai mikä metrovalvoja hänen tittelikseen tuleekaan) per juna matkustamossa

Mistä syntyvät säästöt?

Länsimetro Oy:n perustelun mukaan siitä, että voidaan ajaa lyhyemmillä metroilla, joten asemat voidaan jättää lyhemmiksi.

Sivumennen sanoen, tuo laskelma perustuu oletukseen, että Etelä-Espoon joukkoliikenteen käyttäjämäärät pysyvät samoina kuin nykyään.
Ja vielä sivumennemmin sanoen, länsimetron varteen aiotaan rakentaa aika paljon uusia kerrostaloja.
Eli käytännössä ne metroasemat on pakko pidentää jossain välissä. Ja se maksaa. Paljon. Ja lisäksi metroliikennettä on vähän vaikea olla sulkematta asemien pidentämisen ajaksi.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #11 : Toukokuu 30, 2012, 20:15:24 »

Itse saamani käsitys on että (todelliset, vs. retoriset) esteet tiheälle vuorovälille eivät ole niinkään liikennöinti- kuin pelastusteknisiä. Eli, koska tunnelissa ei ole kunnon mummokelpoisia poistumisteitä, junalla ei saa ajaa asemalta tunneliin ennen kuin seuraava asema on valmis ottamaan junan vastaan, eli tyhjä, jotta hätätilanteessa vaikkapa palavakin juna voidaan ajaa laiturin viereen tyhjennettäväksi matkustajista.

Loppuun vielä pakolliset en-ole-metroinsinööri-enkä-kunnallispoliitikko-jne.-yms.-etc.-disklaimerit. Näyttää kieltä
"Poikkeustilanteen sattuessa matkustajat voivat poistua tunneliosuudella naapuritunneliin yhdyskäytävien palosulkujen kautta. Yhdyskäytävien etäisyys on noin 150-170 metriä. Uloskäyntikuiluja on noin 600 metrin välein. Tunnelissa on jalankulkutaso ja tunnelit varustetaan merkki- ja turvavalaistuksella. Opasteita tunnelissa on 25 metrin välein. "
Näin Länsi-metron sivuilta lainaten eli voihan olla palotilanne ja juna pysähtyy jostain syystä asemien välillä, aina ei pystyty ajamaa syystä tai toisesta asemalle. LM kertoo että aluksi 2.5 min vuoroväli mutta voidaan teknisessä mielessä pienentää 90 sek. Onko jossain tietoa että tota 90 s:n väliä rajoittaisi tavallaan turha edellämainittu vaatimus että juna pitää pystyä ajamaan seuraavaan vapaaseen asemaan? en löytänyt LM:n sivustolta.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #12 : Toukokuu 30, 2012, 20:56:25 »

En ole ymmärtänyt näitä automatisoinnin operointisäästöjä, kun malli on se, että kuljettaja siirtyy ohjaamosta matkustamoon auttamaan ja valvomaan matkustajia, ja pystyy tarvittaessa siirtämään junaa käsiohjauksella.

Nykyinen malli: yksi kuljettaja per juna ohjaamossa

Automaattimetro: yksi kuljettaja (tai mikä metrovalvoja hänen tittelikseen tuleekaan) per juna matkustamossa

Mistä syntyvät säästöt?

Länsimetro Oy:n perustelun mukaan siitä, että voidaan ajaa lyhyemmillä metroilla, joten asemat voidaan jättää lyhemmiksi.

Sivumennen sanoen, tuo laskelma perustuu oletukseen, että Etelä-Espoon joukkoliikenteen käyttäjämäärät pysyvät samoina kuin nykyään.
Ja vielä sivumennemmin sanoen, länsimetron varteen aiotaan rakentaa aika paljon uusia kerrostaloja.
Eli käytännössä ne metroasemat on pakko pidentää jossain välissä. Ja se maksaa. Paljon. Ja lisäksi metroliikennettä on vähän vaikea olla sulkematta asemien pidentämisen ajaksi.
"Espooseen tai Helsingin läntiseen kantakaupunkiin kohdistuvat asukaslisäyk-set eivät vaikuta käytännössä lainkaan metron kapasiteetin riittävyyteen, kos-ka mitoittava kuormitus säilyy aamulla Kulosaaren sillalla Helsingin suuntaan."
tutkittua tietoa..skenaario 2035. Espoo ei ehdi kasvaa niin isoksi ja kasvu ei kohdistu pelkästään metroasemien liepeille. mm. Leppävaara. sekä keskusta menettää työpaikkoja. Laskelmat perustuu 2.5min vuoroväliin. tässähän voidaan tulla vielä reippaasti alaspäin. Nyt pitää muistaa että Helsinki on yksi pienemmistä metrokaupungeista ja samalla Helsingissä vois ajaa melkeen pendolla nykyasemilla;-)
tallennettu
Juhana Hietaranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #13 : Toukokuu 30, 2012, 21:10:39 »

Itse saamani käsitys on että (todelliset, vs. retoriset) esteet tiheälle vuorovälille eivät ole niinkään liikennöinti- kuin pelastusteknisiä. Eli, koska tunnelissa ei ole kunnon mummokelpoisia poistumisteitä, junalla ei saa ajaa asemalta tunneliin ennen kuin seuraava asema on valmis ottamaan junan vastaan, eli tyhjä, jotta hätätilanteessa vaikkapa palavakin juna voidaan ajaa laiturin viereen tyhjennettäväksi matkustajista.
Tästä yksi juna per asemaväli per suunta -periaatteesta on tosiaan välillä ainakin netin keskusteluissa puhuttu. En osaa sanoa, onko tälläinen perusperiaate jonkinlaisessa suunnittelussa ollut mukana.

Se on kuitenkin varmaa, ettei tämä mikään ehdoton periaate ole. Ensinäkin siksi, ettei voida olla varmoja siitä, että juna kykenee ajamaan/rullaamaan seuraavalle asemalle, vaikka asema olisikin vapaana. Siksi täytyy aina varautua siihen, että (palava) juna jää tunneliin asemien välille. Nykymetrossa varautuminen on rakentamisaikaisten määräyksien mukaista, Länsimetrossa tulee olemaan luonnollisesti nykymääräysten mukaisesti järeämpää.

Päivittäisessä liikenteenhoidossakaan ei mitenkään estetä sitä, etteikö juna voisi lähteä asemien välille vaikka seuraava asema olisi vielä varattu. Olettaen tietysti, että asema- ja opastinvälit sen suojastusmielessä sallivat. Ja tätä tapahtuu käytännössä useita kertoja päivässä. (Tässä aihetta liippaava kuva: http://seisake.net/kuva.php?id=1629, ei tosin normaalista liikennetilanteesta).

Toki jos liikenne on syystä tai toisesta keskeytynyt (vikaantunut juna, allejäänti, asetinlaiteongelma yms) jossakin kohtaa, liikenteenohjaus kyllä pyrkii jättämään muut junat asemille odottamaan, eli silloin ei tietenkään asemien välille lähdetä, jos on normaalia pidempi stoppi varmuudella tiedossa.
tallennettu
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 140


« Vastaus #14 : Toukokuu 31, 2012, 09:07:29 »

Juu, muisti palailee pätkittäin... juttu taisi olla oikeasti niin, että junaa ei voi ajaa tunneliin jos seuraava asema ei ole vapaa ja kyydissä ei ole kuljettajaa tms. koulutettua henkilöä joka osaa ja pystyy opastamaan ja ohjaamaan pelastautumista tunnelissa. Ja ne pelastautumislaiturit tarvittaisiin myös henkilökunnattomien junien ajamiseksi, koska kuten useampi on minua muistuttanut, juna ei välttämättä pysty kykenemään seuraavalle asemalle asti vaikka siellä tilaa olisikin. Länsimetroonhan ne tulevat, mutta mikä mahtaa olla nykysuunnitelma olemassaolevan tunnelin osalta?

Ja ei, en edelleenkään ole valmistunut, tai edes hakenut opiskelemaan metroinsinööriksi tässä välissä. Hymyilee
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 427


« Vastaus #15 : Kesäkuu 04, 2012, 09:41:25 »

Helsingin Sanomat kirjoittaa näin:

Helsingin metron automatisointi toteutetaan sittenkin. Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n johtokunta hyväksyi aamulla Siemensin kanssa neuvotellun sopimuksen.
 
Automatisointi toteutetaan alkuperäisen sopimuksen ja kustannusarvion mukaan. HKL:n mukaan keskeneräiset riita-asiat ratkaistaan välimiesoikeudessa vasta, kun kaikki automatisoidut junat ovat liikenteessä.
 
"Meidän juristit ovat sitä mieltä, ettei lisäkustannuksia tule. Siemensin juristit ilmeisesti laskevat saavansa oikeuteitse vielä lisärahaa", HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenrantasanoo.
 
Osapuolet järjestävät vielä tänään maanantaina yhteisen tiedotustilaisuuden aiheesta. Sopimuksen myötä myös Länsimetron liikenteen aloitus voidaan tehdä suunnitellussa aikataulussaan.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #16 : Kesäkuu 04, 2012, 10:40:54 »

Helsingin Sanomat kirjoittaa näin:

Helsingin metron automatisointi toteutetaan sittenkin. Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n johtokunta hyväksyi aamulla Siemensin kanssa neuvotellun sopimuksen.
 
Automatisointi toteutetaan alkuperäisen sopimuksen ja kustannusarvion mukaan. HKL:n mukaan keskeneräiset riita-asiat ratkaistaan välimiesoikeudessa vasta, kun kaikki automatisoidut junat ovat liikenteessä.
 
"Meidän juristit ovat sitä mieltä, ettei lisäkustannuksia tule. Siemensin juristit ilmeisesti laskevat saavansa oikeuteitse vielä lisärahaa", HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenrantasanoo.
 
Osapuolet järjestävät vielä tänään maanantaina yhteisen tiedotustilaisuuden aiheesta. Sopimuksen myötä myös Länsimetron liikenteen aloitus voidaan tehdä suunnitellussa aikataulussaan.

Saas nähdä sitten 5-15 vuoden päästä, saavatko sopimuksia allekirjoitelleet ja päätöksen puolesta äänestäneet virkamiehet sakkoa vai vankeutta. Ei kovin fiksu tapa riskeerata omaa tulevaisuuttaan...
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #17 : Kesäkuu 04, 2012, 16:17:08 »

Maksajan osassa näyttäisivät kumminkin olevan, yllätys, yllätys,  helsinkiläiset veronmaksajat.
tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #18 : Kesäkuu 04, 2012, 17:27:26 »

Jospa käräjillä ratkotaan, korvauksista. Joka tapausessa veronmaksajien, lomppakkoa kurkitaan.
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #19 : Kesäkuu 25, 2012, 10:41:11 »

Metron automatisoinnista kuului taas juhannuksen alla:
http://yle.fi/uutiset/siemens_voi_saada_metron_kulunvalvonnan_ilman_kilpailutusta/6190954
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Helsingin metron automatisointi tökkii pahemman kerran  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina