Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR saa kilpailijan syksyllä 2013  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Peltonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 193


« : Maaliskuu 16, 2012, 14:39:25 »

Tavaraliikenteen aloittamista vuosia suunnitellut pieksämäkeläinen Proxion Train solmi perjantaina Jyväskylässä ensimmäisen yhteistyösopimuksen. Yhtiö alkaa syksyllä 2013 kuljettaa rautateitse lautatavaraa maailmalle kolmelta Vapo Timberin sahalta Nurmeksesta, Lieksasta ja Hankasalmelta.

Teollisuuden pitkään odottama kilpailu rautateillä on jälleen yhden askelen lähempänä toteutumista. Yksi Euroopan suurimmista sahayhtiöistä Vapo Timber siirtää osan rautatiekuljetuksistaan VR:ltä Suomen ensimmäiselle yksityiselle rautatieoperaattorille Proxionille.

- VR:lle saattaa tulla yllätyksenä, että juuri me olemme ensimmäisiä tässä, kertoo logistiikkajohtaja Jari Leppänen Vapolta.

Kaikista sahatavarakuljetuksista Proxion saa syksyllä 2013 hoitaakseen kolmanneksen, eli noin 200 000 kuutiota puuta. Proxion Train hoitaa Vapo Timberin lautatavaraa maailmalle kolmelta sahalta Nurmeksesta, Lieksasta ja Hankasalmelta noin kymmenkunta vaunua käsittävällä junalla.

Kalustoa ei Proxion Trainilla vielä ole, mutta toimitusjohtaja Kimmo Rahkamon mukaan muutaman miljoonan euron kalustohankintaprosessi käynnistetään heti. Proxion todennäköisesti hankkii veturin uutena, mutta vaunuja saattaa löytyä käytettynäkin.

Kuljetusten hinta tärkeä tekijä teollisuudelle

Vapo Timberin päänavauksessa yksi tärkeistä tekijöistä oli VR:ää edullisempi hinta, paljastaa logistiikkajohtaja.

- Hinnanero VR:ään verrattuna on merkittävä, kun ajatellaan sahateollisuuden kannattavuutta, sanoo Leppänen.

Hänen mukaansa yhtiö harkitsee junakuljetusten ostoa laajemminkin tulevaisuudessa VR:n ensimmäiseltä kilpailijalta.

- Loppupeleissä on tavoite, että esimerkiksi kaikki sahatavaramme kulkisi rautateillä, kertoo Leppänen.

Toimitusjohtaja Kimmo Rahkamon mukaan vastaavanlaisia sopimusjulkistuksia kuin perjantaina tehtiin saattaa tulla lähiaikoina lisää.

- Virityksiä on käynnissä, mutta niistä ei vielä voi sanoa enempää. Tarkoitus on kuitenkin laajentaa toimintaa, eikä jäädä tähän, sanoo Rahkamo.


http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/03/vr_saa_kilpailijan_syksylla_2013_3337432.html
http://yle.fi/alueet/etela-savo/2012/03/pieksamaen_proxion_aloittaa_raideliikenteen_syksylla_3337747.html
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 369


« Vastaus #1 : Maaliskuu 16, 2012, 14:55:51 »

Viimeinkin muita värejä tähän harmaa-vihreyteen! Hatunnosto Proxionille. Olette ensimmäisiä jotka ovat rohkeasti lähtemässä kilpailemaan tässä rautatiemonopolien ja byrokratian luvatussa maassa. Jatkakaa samaan malliin!
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 558


« Vastaus #2 : Maaliskuu 16, 2012, 15:24:28 »

Viimeinkin muita värejä tähän harmaa-vihreyteen! Hatunnosto Proxionille. Olette ensimmäisiä jotka ovat rohkeasti lähtemässä kilpailemaan tässä rautatiemonopolien ja byrokratian luvatussa maassa. Jatkakaa samaan malliin!

Mielenkiintoinen nyanssi on tietysti se, että ensimmäinen asiakas on Vapo eli valtion omistama firma sekin.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #3 : Maaliskuu 16, 2012, 15:55:47 »

Mielenkiintoista nähdä syntyykö uutta tavaraliikennettä jo loppuneille...

Esim. Finnforest Suolahdessa, varsinkin jos Kuljetuksen hinta oli merkittävästi VR:ää halvempi. Aikaisemmin oli Finnforestilla transito tarpeita Punkaharjun ja Suolahden välillä, muttei ollut millään lailla kannattavaa ajaa puuta junalla. 4-6 kertaa kalliimpana kuin autokuljetus.

Hienoa että monen vuoden suunnittelu konkretisoituu.

tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 821


« Vastaus #4 : Maaliskuu 16, 2012, 19:32:42 »

"Pieniä ovat silakat joulukaloiksi", mutta mielenkiintoista on se, että jotain uutta tapahtuu. Ns. valtionmonopoli on ollut hyväksi sille että juna kulkee ja Kusti polkee, mutta nykyisen yhtiöittämisen ja ulkoistuksen huumassa pieni ihminen on ihmeissään. Monopoli ja määräilyvalta on pahaksi, mutta vaihtoehdot eivät välttämättä aina ole hyväksikään.
tallennettu
Jani Keskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 223


« Vastaus #5 : Maaliskuu 16, 2012, 20:12:47 »

Minne päin lautatavavaraa aiotaan kuskata?
tallennettu
Jyrki Majanmaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #6 : Maaliskuu 16, 2012, 20:18:13 »

Jutussa lukee että puutavaraa kuskataan ainakin aluksi maailmalle. Tarkoittaisiko Kotkan satamaa kenties?
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 821


« Vastaus #7 : Maaliskuu 16, 2012, 20:27:51 »

"Maailma on lavea, pikku pikku Lauri" ja samma på svenska laulettiin kansakoulussa.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 369


« Vastaus #8 : Maaliskuu 16, 2012, 21:41:09 »

"Pieniä ovat silakat joulukaloiksi", mutta mielenkiintoista on se, että jotain uutta tapahtuu. Ns. valtionmonopoli on ollut hyväksi sille että juna kulkee ja Kusti polkee, mutta nykyisen yhtiöittämisen ja ulkoistuksen huumassa pieni ihminen on ihmeissään. Monopoli ja määräilyvalta on pahaksi, mutta vaihtoehdot eivät välttämättä aina ole hyväksikään.
No ainakin Proxionin tapauksessa tässä ei luulisi olevan ainakaan harrastajanäkökulmasta mitään valittamista, sillä VR Transpoint on nostanut pienempien rautatiekuljetusten hintaa, siinä toivossa että ne päätyisivät konsernin kumipyörille tai kokonaan muille kumipyörille. Proxionin tavaraliikennepolitiikka onkin täysin päinvastainen, kaikki vaan mitä saadaan, rautateille. Vai onko rautatieliikenteen lisääntyminen ja sen monipuolistuminen harrastajan ja muiden näkökulmasta muka huono asia? Ei pidä olla liian ennakkoluuloinen tuossa asiassa. VR on itse oman, uuden, "vihreän" strategian ja asenteensa valinnut, nostanut katetavoitettaan, alkanut syrjiä pienempiä kuljetusasiakkaita, ja seuraukset ovat sen mukaiset.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2012, 00:14:38 kirjoittanut Oskari Kvist » tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 821


« Vastaus #9 : Maaliskuu 17, 2012, 08:35:21 »

Niin. Tarkoitin ruolla, että tämä kilpailija on ainakin tässä vaiheessa lähinnä kuriositeetti, jolla todella on merkitystä harrastajille, mutta ei mullista rautatieliikennettä. Toivotan kilpailun tervetulleeksi, mutta kuten totesin, kilpailuttaminen ja ulkoistaminen yms. ei aina välttämättä koidu kuluttajan siunaukseksi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 558


« Vastaus #10 : Maaliskuu 17, 2012, 11:00:11 »

Niin. Tarkoitin ruolla, että tämä kilpailija on ainakin tässä vaiheessa lähinnä kuriositeetti, jolla todella on merkitystä harrastajille, mutta ei mullista rautatieliikennettä. Toivotan kilpailun tervetulleeksi, mutta kuten totesin, kilpailuttaminen ja ulkoistaminen yms. ei aina välttämättä koidu kuluttajan siunaukseksi.

Kovin vähän on kuluttajalla nykyisinkään ollut tekemistä rautateiden tavaraliikenteen kanssa.

Toki sellainen vaikutus voi olla, että jos Proxion ajaa aikataulun mukaan niin VR:n hyytyvät matkustajajunat joutuvat vetämään sivuun aikataulunmukaisen liikenteen edestä.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 821


« Vastaus #11 : Maaliskuu 17, 2012, 11:29:50 »

Tarkoitin asiaa laajemmin kuin vain jonkin tavaraliikenteen osalta. Kilpailuttaminen ja ulkoistaminen tuntuvat olevan taikasanoja vaikka millä alalla.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2251


« Vastaus #12 : Maaliskuu 17, 2012, 12:46:48 »

Toki sellainen vaikutus voi olla, että jos Proxion ajaa aikataulun mukaan niin VR:n hyytyvät matkustajajunat joutuvat vetämään sivuun aikataulunmukaisen liikenteen edestä.

Liikenteenohjauksella on tosin käytössään junien priorisointiohje. En tosin tiedä, pudottaako myöhässä kulku junan täysin prioriteettilistan hännille, vai esimerkiksi vain oman junatyyppiryhmänsä hännille. Tietääkö joku?
tallennettu

Kiskoarkea - Arkea ja tekniikkaa kiskoilla
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 403


« Vastaus #13 : Maaliskuu 17, 2012, 13:30:48 »

Liikenteenohjauksella on tosin käytössään junien priorisointiohje. En tosin tiedä, pudottaako myöhässä kulku junan täysin prioriteettilistan hännille, vai esimerkiksi vain oman junatyyppiryhmänsä hännille. Tietääkö joku?

RATA2012-seminaarissa Liikennevirasto toi esityksessään http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/f/uutiset/tapahtumat/rata2012/250112/liikenteenhallinta/Rata%202012%2025.pdf (sivu 8 ) esiin, että jatkossa myöhässä kulkeva juna tulee entistä herkemmin menettämään oman aikataulurakonsa - kokonaistilanne kuitenkin huomioiden.
tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #14 : Maaliskuu 17, 2012, 16:36:38 »

Hyvä homma, että rautateille tulee muitakin toimijoita. kuin VR. Jos vielä oikein hyvin käy, rautatiealalle aukeaa uusia työpaikkoja ja työtehtäviin pääseminen saattaa helpottua. Nykyisin kun VR rekrytoi, hakijoita on yleensä satoja, joista noin 20 otetaan töihin. Tämä siis keskimäärin. Mutta tulevaisuus näyttää kuinka tässä käy
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 703


« Vastaus #15 : Toukokuu 16, 2012, 09:23:57 »

Ja vielä ennen Proxionia Vihreä Lanka lehden mukaan Ratarahti Oy 
 aloittaa liikenteen Kaakkois-Suomessa joensi syyskuussa. Reitti on Pelkola - Kaukopää. http://www.vihrealanka.fi/uutiset/vr-sai-kilpailijan-liikenne-alkaa-jo-syyskuussa
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 910


« Vastaus #16 : Toukokuu 16, 2012, 10:11:33 »

Ratarahdin aikataulu on aikamoinen. Minkähän kokoinen tämä kioski puolestaan on, onko heillä yksi Move 66 ja omistajat ajavat itse, vai miten liikenne päästään aloittamaan näin nopeasti? Olisi mukava saada hieman lisätietoa.

Vaikka rautatiealan työpaikat lisääntyisivät kilpailun myötä esim. +10%, tarkoittaisi se sitä, että ns. pitkässä juoksussa koulutuksen aloituspaikat lisääntyvät saman verran. Ja jos koulutukseen hakijoita on tuhat ja koulutuksen aloituspaikkoja 20:n sijaan 22, mielestäni ero on aika merkityksetön.

Toki alkuvaiheessa tilanne on monessakin suhteessa erilainen; lähiliikenteen siirtyminen muulle toimijalle kuin VR:lle veisi VR:ltä paitsi käytössä olevaa kalustoa, myös henkilökuntaa eikä sinne heti kouluteta 500 henkilöä. Toisaalta, uskovat ne kouvolalaisetkin jotain kautta työllistyvänsä (ks. toinen keskusteluketju koulutuksen aloittamisesta Kouvolassa).

tallennettu
Tuomas Myllylä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #17 : Toukokuu 16, 2012, 10:37:45 »

http://yle.fi/uutiset/ratarahti_sai_toimiluvan_rautatiekuljetuksiin/6098003

Move90 näkyisi ainakin kuvassa. Huomatkaa kuvateksti: "Tavarajunan keltainen veturiosa vetää puukuormaa."
tallennettu
Mikko Otava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 109


« Vastaus #18 : Toukokuu 16, 2012, 10:47:31 »

Ratarahdin aikataulu on aikamoinen. Minkähän kokoinen tämä kioski puolestaan on, onko heillä yksi Move 66 ja omistajat ajavat itse, vai miten liikenne päästään aloittamaan näin nopeasti? Olisi mukava saada hieman lisätietoa.


Kalustoa löytyy jo valmiina Imatran/Kymen Veturipalvelu Oy:ltä, kolme Dv15:sta ja ainakin yksi robottiveturi, Ratarahti on samaa putiikkia kuin Imatran Veturipalvelu. Eli Stora Enso kuljettaa omalta puutavaraterminaaliltaan Pelkolasta raakapuuta omalle tehtaalleen ja Pelkolaan puuta tuodaan suoraan Venäjältä venäläisillä junilla. Pelkolassa on jo nyt oma robottiveturi ja Kaukopäällä sekä Tainionkoskella toimii Imatran Veturipalvelu. Tällä hetkellä VR kuljettaa puun Pelkolan ja tehtaan portin välillä ja nyhtää tästä muutaman kilometrin matkasta melkoisen kiskurihinnan.
tallennettu
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #19 : Toukokuu 16, 2012, 11:20:42 »

Uutisen mukaan Ratarahti alkaa harjoittaa liikennettä "kahden pysäkin välillä" Imatran ympäristössä. Liekö rautatieliikennettä ollenkaan, kun pysäkkien välillä kulkee? Virnistää
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 413


« Vastaus #20 : Toukokuu 16, 2012, 11:47:13 »

Ratarahti todistaa myös roskapuheeksi ne väitteet, joiden mukaan VR:n vanha kalusto on niin huonoa, ettei sitä hyödyntäen voi harjoittaa yksityistä liiketoimintaa rautateillä.
tallennettu

Mä tässä Radio Novasta huomenta, pistän teille tän viestin vaikkei mitään sanottavaa olekaan, ottakaa tahvot kantaa moi.
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #21 : Toukokuu 16, 2012, 12:37:30 »

Ratarahti todistaa myös roskapuheeksi ne väitteet, joiden mukaan VR:n vanha kalusto on niin huonoa, ettei sitä hyödyntäen voi harjoittaa yksityistä liiketoimintaa rautateillä.
Todistaa roskaksi aika monta väitettä, jos/kun todellakin tuo 10-15km matka on halvempi ajaa junalla kuin rekalla. Pidemmillä matkoilla kun kannattavuuseroilla on taipumusta kertautua...
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 492


« Vastaus #22 : Toukokuu 16, 2012, 13:31:10 »

Ratarahti todistaa myös roskapuheeksi ne väitteet, joiden mukaan VR:n vanha kalusto on niin huonoa, ettei sitä hyödyntäen voi harjoittaa yksityistä liiketoimintaa rautateillä.
Todistaa roskaksi aika monta väitettä, jos/kun todellakin tuo 10-15km matka on halvempi ajaa junalla kuin rekalla. Pidemmillä matkoilla kun kannattavuuseroilla on taipumusta kertautua...

Onhan Vr:kin hoitanut viime vuosina monia jopa alle 10 km kuljetuksia junalla, tosin useat näistä kuljetuksista ovat siirtneet kumipyörille.
tallennettu

Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #23 : Toukokuu 16, 2012, 14:12:22 »

Onhan Vr:kin hoitanut viime vuosina monia jopa alle 10 km kuljetuksia junalla, tosin useat näistä kuljetuksista ovat siirtneet kumipyörille.

Roskaksi osoittautuvaksi odottamani väitteet perustuvatkin lähes kokonaisuudessaan lihavoimaani lauseeseen.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 864


« Vastaus #24 : Kesäkuu 18, 2012, 16:53:03 »

Ratarahti Oy:n turvallisuustodistus löytyy osoitteesta https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/view.aspx?id=5156

Lupa on myönnetty vain vaihtotyöhön Imatran liikennepaikalla.

Proxion Train Oy:n turvallisuustodistus: https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/view.aspx?id=4968
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR saa kilpailijan syksyllä 2013  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2013 Resiina