Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Tietääkö kukaan kuvauspaikkoja Sköldvikin radan varresta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« : Maaliskuu 19, 2012, 13:43:45 »

Hei

Tietääkö kukaan Sköldvikin ja Keravan väliltä (tai ei liian kaukana Keravasta pohjoiseen) hyvää kuvauspaikkaa, josta saisi T2093:n kokonaan kuvaan ilman, että edessä on mitään sähkötolppia isompaa. Paikan pitäisi olla sillä puolen rataa, jolta aamuaurinko paistaa. Aurinko paistaa junan kulkuaikaan jokseenkin radan suuntaisesti, joten puoli riippuu paikasta. Minulla on lyhimmillään 24 mm:n objektiivi, jolla 900 m pituista junaa pitäisi kuvata vähintään n. 600 m:n päästä.
tallennettu
Valtteri Paakkari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 428


« Vastaus #1 : Maaliskuu 19, 2012, 17:57:26 »

Martinkyläntien puolipuomilaitoksen tienoo voisi olla kohtuu hyvä paikka. Aivan kokonaan pitkää pyttyjunaa kuvaan ei varmaan kuitenkaan saa.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #2 : Maaliskuu 19, 2012, 20:24:51 »

Herralanmäen tasoristeys on myös ihan mukava kuvauspaikka, uskoisin että siinä saa pitkänkin junan näkymään kokonaan kun vaan asettuu kameroineen sopivaan paikkaan. Esimerkkinä http://vaunut.org/kuva/32776?u=178, tosin tuosta olisi päässyt vielä kauemmaskin.
tallennettu
Jaakko Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 172


« Vastaus #3 : Maaliskuu 19, 2012, 23:52:04 »

Riittääkös Ollissa tarpeeksi aukeaa?
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #4 : Maaliskuu 20, 2012, 00:52:57 »

Kytömaata kannattaa kokeilla: http://vaunut.org/kuva/52255
tallennettu
Tehanu Tapola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 195


« Vastaus #5 : Maaliskuu 20, 2012, 10:06:05 »

Minulla on lyhimmillään 24 mm:n objektiivi, jolla 900 m pituista junaa pitäisi kuvata vähintään n. 600 m:n päästä.
Tuollaisesta kuvasta voi tulla aika tylsä kun juna täyttää vain hyvin kapean suikaleen kuva-alaa pystysuunnassa.  900m junan saa kuvattua kokonaan vaikka 900mm polttovälillä, kuvakulma on vain silloin erilainen.  Laajakulmaobjektiivi itse asiassa suurentaa kokoeroja lähellä ja kaukana olevien osien välillä, ellei ota suoraa sivukuvaa kaukaa, niin kuin aiot.  Teleobjektiivi tuo junan eri osat lähemmäs toisiaan, niin paikan kuin koonkin suhteen (ja siinä sivussa "litistää" junan pituussuunnassa).

Ihmisen kokema perspektiivi syntyy 50mm objektiivilla (35mm pienen kennon järjestelmäkameroilla).  Jos sulla on zoom-objektiivi, ota ensin kuva kaukaa telellä ja zoomaa kohti laajakulmaa junan lähestyessä.  Vertaile eri kuvia toisiinsa, ja valitse sellainen polttoväli, jolla kuvakulma on mieleinen.

Kytömaata suosittelisin minäkin.  Hieman etelämpänä tuosta esimerkkikuvasta on paikka, jossa junaa voi kuvata kummalta puolelta tahansa, ja radan yli pääsee vartioidun tasoristeyksen kautta.   Hyvä puoli on myös se, että pohjoiseen menevät junat voivat pysähtyä lähtöopastimelle.  Tai miksei kuvata myös sillalta, jos haluaa toisenlaisen kuvakulman.  Siinä tosin ajolangat tulevat helposti hallitseviksi teleobjektiivilla.

tallennettu
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #6 : Maaliskuu 20, 2012, 18:35:57 »

Kyllä minä itsekin laskin, että ei tuosta tule montaa pikseliä vaunua kohti, varsinkaan korkeutta. Ehkä kuva on lopultakin aika käyttökelvoton. Jos juna olisi paikallaan, voisi tehdä panoraaman, mutta sopivan kuvauspaikan ja olojen osuminen punaiselle opastimelle lienee liikaa vaadittu.

Tuo laajakulma lienee käytännön vaatimus. Ei se perspektiivi tosiaan ole kovin hieno tuollaisessa, mutta se voi olla käytännön sanelema pakko, jos aikoo saada 900 metrisen junan kokonaan kuvaan. En minä löytänyt Karttapaikalta aluetta, jossa radan varressa on kilometrikaupalla peltoa.

Mutta kiitoksia vinkeistä. Käyn katselemassa noita paikkoja kevään mittaan ja kuvaamassa junaa, jos ei kokonaan niin ainakin osittain. Tuolla Nikkilän länsipuolella olinkin jo kerran, mutta silloin mukana oli 70-200 -millinen objektiivi, jolla sai kuvaan vain pienen osan junasta (mutta siitä mistä minä kuvasin ei nähnyt kerralla koko junaa), ja Ollin vaihteella kuvasin joskus hyönteisretkellä jonkun pienen tavarajunan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Junakuvaus  |  Aihe: Tietääkö kukaan kuvauspaikkoja Sköldvikin radan varresta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina