Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #75 : Joulukuu 04, 2023, 08:45:06 »

Mikä on henkilöatapihan eteläisten siltojen aikataulu? Liikennevaikutuksiltaan merkittävä hanke niin kiskoliikenteelle kuin kadulla kulkeville kumipyörille. Autothan ollaan siirtämässä Viinikanojan eteläpuolelle eikä niin kuten nykyisin, että Viinikanoja kulkee ajosuuntien välissä.

Varsinkin Jyväskylän suuntaan kaartuva kolmioraiteen silta on todella pitkä ja toisaalta taas pääradan silta on leveä. Ei niitä enää ensi juhannukseksi ehditä tunkattaviksi saada vaan lieneekö kesä 2025 tavoitteena?

Vähän säälittää se kolmioraiteen silta, joka on kiviarkuillaan aika hieno silta.

Kumpikin silta kuuluu urakkaan

"Tampereen valtatien alikulkusilta on valmistunut vuonna 1951. Uusimme hankkeessa tämän käyttöikänsä päähän tulleen sillan. Näin vähennämme osuuden häiriöherkkyyttä ja varmistamme osaltamme raideliikenteen sujuvuutta etelä-itä-suunnassa.

Viinikanojan alikulkusillan alta on kulkenut autoilijoita, raskasta liikennettä, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä jo vuodesta 1939.  Tämä huonokuntoinen silta on yksi vilkkaimpia Tampereella. Korvaamme Viinikanojan alikulkusillan uudella sillalla. "

https://vayla.fi/tampereen-henkiloratapiha
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #76 : Joulukuu 10, 2023, 08:52:42 »



Tampereen Kaupunginvaltuusto käsittelee Tahera-hanketta 18.12 kokouksessaan

"Päätösehdotus:

Erkkilän ylikulkusillan toteuttamissopimuksen mukainen kaupungin rahoitusosuus 3,3 milj. euroa hyväksytään.

Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimuksen mukainen kaupungin rahoitusosuus 5,4 milj. euroa hyväksytään.

Itsenäisyydenkadun alikulkusillan kaupungin rahoitusosuuden nousu 8,5 milj. euroa hyväksytään.

Erkkilän ylikulkusillan sekä Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimukset liitteineen merkitään tiedoksi."

(Väliaikainen linkki)
https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginvaltuusto/Kokous_18122023/Tampereen_henkiloratapihan_Erkkilan_ylik(355989)


taheran esittelymateriaali 20.11.2023

* Kh 20.11.2023 Tampereen henkilöratapiha, esittelymateriaali.pdf (3436.04 kilotavua - ladattu 9 kertaa.)
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #77 : Joulukuu 10, 2023, 11:29:46 »


Lukaisin tuon linkin takaa löytyvän materiaalin.

Herääkin kysymys, miksi VR-Yhtymä Oyj häärää tässä(kin) yhtenä osapuolena? Viime kesänä uutisoitiin Turun ratapihan kehittämishankkeesta, jossa VR myi Turun kaupungille maa-alueitaan. Ymmärrän toki VR:n pointin kiinteistöbisneksessä, mutta en ymmärrä sitä, miksi valtio-omistaja antaa VR:n touhuta lähes kaikkialla varsinaisen ydinbisneksensä ulkopuolella.

Miksei VR:lle aikanaan apporttina tulleita kiinteistöjä, maita ja mantuja ole siirretty joko suoraan valtion omistukseen tai esimerkiksi Senaatti-kiinteistöille?

VR on varmasti hyvä yhtiö hoitamaan joitain asioita, mutta se ei voi olla mitenkään paras kaikessa. Jos yhtiö käyttäisi edes pienen prosentin tästä kaikesta muusta tekemisestään esimerkiksi rautatieliikenteen kehittämiseen, asiat olisivat suomalaisten matkustajien ja teollisuuden kannalta huomattavasti paremmin.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #78 : Joulukuu 10, 2023, 12:19:34 »


Lukaisin tuon linkin takaa löytyvän materiaalin.

Herääkin kysymys, miksi VR-Yhtymä Oyj häärää tässä(kin) yhtenä osapuolena? Viime kesänä uutisoitiin Turun ratapihan kehittämishankkeesta, jossa VR myi Turun kaupungille maa-alueitaan. Ymmärrän toki VR:n pointin kiinteistöbisneksessä, mutta en ymmärrä sitä, miksi valtio-omistaja antaa VR:n touhuta lähes kaikkialla varsinaisen ydinbisneksensä ulkopuolella.

Miksei VR:lle aikanaan apporttina tulleita kiinteistöjä, maita ja mantuja ole siirretty joko suoraan valtion omistukseen tai esimerkiksi Senaatti-kiinteistöille?

VR on varmasti hyvä yhtiö hoitamaan joitain asioita, mutta se ei voi olla mitenkään paras kaikessa. Jos yhtiö käyttäisi edes pienen prosentin tästä kaikesta muusta tekemisestään esimerkiksi rautatieliikenteen kehittämiseen, asiat olisivat suomalaisten matkustajien ja teollisuuden kannalta huomattavasti paremmin.

"VR ei halua omistaa asemakiinteistöjä enää tulevaisuudessa. Yhtiö on päättänyt myydä kaikki omistamansa 25 matkustaja-asemaa lähivuosien aikana. Myyntilistalla on myös Parkanon rautatieasema."

(Maksullinen ) https://www.ylasatakunta.fi/teksti/vr-myy-parkanon-rautatieaseman-6.53.116068.c42728fea7
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1117


« Vastaus #79 : Joulukuu 10, 2023, 13:23:01 »

"VR ei halua omistaa asemakiinteistöjä enää tulevaisuudessa. Yhtiö on päättänyt myydä kaikki omistamansa 25 matkustaja-asemaa lähivuosien aikana. Myyntilistalla on myös Parkanon rautatieasema."

Kysymykseni ei koskenut VR:n halua, vaan valtio-omistajan tahtotilaa. Kuten kirjoitin, VR on saanut merkittävät omaisuusmassansa valtiolta apporttina, kun Valtionrautateistä tehtiin nykyinen yhtiömuotoinen VR, joten miksei valtio voi tehdä samanlaista omaisuuserien siirtoa apporttina toiselle omistamalleen taholle VR:n kiinteistöjen ja maa-alueiden osalta? Miksi VR:n pitää häslätä tässä välissä? Tällaiset kun eivät liity miltään osin rautatieoperaattorin core businekseen, joten siksi asiaa ihmettelen.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #80 : Joulukuu 19, 2023, 07:51:45 »


Lielahden asema käyttöön – se helpottaisi ruuhkia Tampereen keskustassa

"Aseman seudun katuverkon ja junalaitureiden ruuhkaisuutta voidaan helpottaa avaamalla Lielahden rautatieliikennepaikka henkilöliikenteelle sekä siirtämällä sinne osa junien kohtaamisista ja matkustajien junanvaihdoista. Lielahti voi myös toimia vaihtoehtoisena pääteasemana niille etelästä ja idästä saapuville junille, joiden nykyinen pääteasema on Tampere."

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000010060133.html
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #81 : Joulukuu 19, 2023, 09:48:12 »



Tampereen Kaupunginvaltuusto käsittelee Tahera-hanketta 18.12 kokouksessaan

"Päätösehdotus:

Erkkilän ylikulkusillan toteuttamissopimuksen mukainen kaupungin rahoitusosuus 3,3 milj. euroa hyväksytään.

Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimuksen mukainen kaupungin rahoitusosuus 5,4 milj. euroa hyväksytään.

Itsenäisyydenkadun alikulkusillan kaupungin rahoitusosuuden nousu 8,5 milj. euroa hyväksytään.

Erkkilän ylikulkusillan sekä Viinikanojan ja Tampereen valtatien alikulkusiltojen toteuttamissopimukset liitteineen merkitään tiedoksi."

(Väliaikainen linkki)
https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginvaltuusto/Kokous_18122023/Tampereen_henkiloratapihan_Erkkilan_ylik(355989)


taheran esittelymateriaali 20.11.2023

Kaupunginvaltuusto hyväksyi henkilöratapihan yhteishankkeet

"Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi henkilöratapihan uudistamiseen liittyvät toteuttamissopimukset sekä niihin liittyvät kaupungin rahoitusosuudet kokouksessaan 18.12.2023. Päätökset kytkeytyvät Väyläviraston Tampereen henkilöratapiha -hankkeeseen sekä niin kutsutun Kannen alueen kehittämiseen Nokia Arenalta rautatieaseman suuntaan."

https://www.tampere.fi/ajankohtaista/2023/12/18/kaupunginvaltuusto-hyvaksyi-henkiloratapihan-yhteishankkeiden
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #82 : Tammikuu 22, 2024, 08:03:02 »


Tampereen henkilöratapiha -hanke käynnistyy

"Väylävirasto kertoo 8.1.2024 julkaistussa tiedotteessaan Tampereen henkilöratapiha -hankkeen käynnistyvän tammikuussa 2024. Hanke etenee ensin rakentamisen hankintavaiheeseen, joka kestää noin 5–6 kuukautta. Tätä seuraa kehitysvaihe, jossa hankkeen sisältöä ja aikatauluja tarkennetaan mahdollisimman häiriöttömän ja laadukkaan rakentamisen varmistamiseksi. Varsinainen rakentaminen alkaa Tampereen keskustassa kehitysvaiheen jälkeen alustavan arvion mukaan aikaisintaan vuoden 2025 alussa."


https://www.tampere.fi/ajankohtaista/2024/01/12/tampereen-henkiloratapiha-hanke-kaynnistyy-tavoitteena-esteeton
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #83 : Helmikuu 03, 2024, 08:33:40 »

Tampereen rautatieaseman ympäristön uudistus on askeleen lähempänä

"Tampereen henkilöratapihan uudistus muuttaa myös Itsenäisyydenkatua ja Ratapihankatua. Nyt katujen uudistusta koskevat suunnitelmat on hyväksytty.

Itsenäisyydenkadun ylittävä rautatiesilta uusitaan. Aiemmin on kerrottu, että alikulun yhteyteen tulee yhteydet rautatieasemalle ja laitureille. Katusuunnitelman mukaan alikulkutunneliin rakennetaan myös raitiotiepysäkki alikulkusillan eteläpuolelle. Raitiotiepysäkki erotetaan tukimuurilla kadusta."

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010198892.html
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #84 : Helmikuu 26, 2024, 06:39:56 »


Tampereen keskustan uusi mullistus vaikuttaa kymmenien tuhansien ihmisten arkeen

"NOIN vuoden päästä alkaa Tampereen rautatieaseman tienoilla tapahtua. Taustatyötä uuden matkaterminaalin eteen on tehty jo pitkään, ja parhaillaan sille ja koko henkilöratapihalle haetaan rakentajaa. Matkaterminaali syntyy, kun Itsenäisyydenkadun auto- ja ratikkatunneli sekä nyt kävelyreittinä oleva asematunneli yhdistetään. Näin syntyy kokonaisuus, jossa ratikkapysäkiltä tai pyöräparkista pääsee suoraan liukuportaita laitureille."

https://www.aamulehti.fi/paakirjoitukset/art-2000010248410.html
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1693


« Vastaus #85 : Maaliskuu 13, 2024, 13:40:24 »

Aamulehden MORO-liite kaivelee jälleen vanhoja.

Valtion rautatie suunnitteli Tampereelle katettua laiturialuetta jo neljännesvuosisata sitten ja rakennustyötkin jo aloitettiin. Valetut anturat ovat yhä ratapihan rakenteissa.

Sitten lyötiin hanke jäihin arkkitehtonisten arvojen vuoksi. Katos olisi muuttanut liiaksi kaupunkikuvaa.  Pyörittää silmiään Sen jälkeen ei juuri olekaan muuttunut asemanseudun kaupunkikuva!

https://www.aamulehti.fi/moro/art-2000010255909.html
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #86 : Maaliskuu 13, 2024, 15:05:29 »


Väyläviraston markkina-info 8.1.2024

"Hankkeen sisältö

Rakennamme henkilöratapihalle uuden välilaiturin ja uudet katokset. Teemme rata-, turvalaite-, ja sähköratamuutoksia ja uudistamme asetinlaitetilan.

Yhdistämme Itsenäisyydenkadun alikulkusillan ja Asematunnelin yhtenäiseksi matkaterminaaliksi. Muutoksella parannamme laiturialueen saavutettavuutta ja esteettömyyttä sekä lisäämme alueen läpikulkemisen turvallisuutta ja viihtyisyyttä. Alkuperäinen Itsenäisyydenkadun alikulkusilta on vuodelta 1935.

Teemme kaluston säilytystä varten muutoksia sille tavararatapihan osalle, joka sijaitsee Tampereen Perkiössä. Lisäksi rakennamme Naistenlahteen henkilöjunien huoltoalueen. 

Uudistamme rautatieaseman pohjoispuolelta ratapihan ylittävän, vuonna 1983 valmistuneen Erkkilän ylikulkusillan.  Samalla korotamme siltaa, jotta tarvittavat suojaetäisyydet radan rakenteisiin säilyvät Naistenlahden raiteiston alueella.

Tampereen valtatien alikulkusilta on valmistunut vuonna 1951. Uusimme hankkeessa tämän käyttöikänsä päähän tulleen sillan. Näin vähennämme osuuden häiriöherkkyyttä ja varmistamme osaltamme raideliikenteen sujuvuutta etelä-itä-suunnassa.

Viinikanojan alikulkusillan alta on kulkenut autoilijoita, raskasta liikennettä, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä jo vuodesta 1939.  Tämä huonokuntoinen silta on yksi vilkkaimpia Tampereella. Korvaamme Viinikanojan alikulkusillan uudella sillalla. "



https://vayla.fi/documents/25230764/35412745/TREHRP_Markkinainfo_tammikuu082024.pdf/bbfd33a0-0f83-d607-f6ba-b45e66c0db25/TREHRP_Markkinainfo_tammikuu082024.pdf?t=1704715867107
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #87 : Huhtikuu 03, 2024, 07:17:25 »


Lielahti-Lakiala -kaksoisraide, Tampere ja Ylöjärvi


"Hankkeessa Tampereen Lielahden ja Ylöjärven Lakialan väliselle rataosalle suunnitellaan nykyisen raiteen rinnalle uutta raidetta eli kaksoisraidetta. Suunnittelu-osuuden pituus on noin 16,8 km. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä tarkastellaan kahta vaihtoehtoa, jossa rakennetun kaksoisraiteen tavoitenopeus on joko 200 km/h (VE 1) tai 200-250 km/h . Vaihtoehdossa VE 0+ kaksoisraidetta ei rakenneta ja nykyistä rataa parannetaan."

https://www.ymparisto.fi/fi/osallistu-ja-vaikuta/ymparistovaikutusten-arviointi/lielahti-lakiala-kaksoisraide-tampere-ja-ylojarvi
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Tampereen Henkilöratapihan ja lähistön muutoksia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina