Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenne  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 13 14 [15] 16 17 18 | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #350 : Huhtikuu 30, 2021, 16:21:08 »


Miksi haikailla duoliikennettä, kun lähijunaliikennekin on jo vaiketa ?

Juuri siksi, että duoliikenteellä saadaan käytännössä järjestettyä lähijunaliikenne ilman tuota vaikeutta.

Laissa oleva rajoitus, että Tampereen kaupunki ei saa tukea paikallisrautatieliikennettä rahallisesti, ei koske raitiovaunuliikennettä, joten noin saadaan valtakunnanverkolle järjestettyä tuettua liikennettä. Muuten se ei laillisesti onnistu. Esim. Kuopiossahan on suunniteltu duo-ratikkaa, joka kulkee muualla kuin rautatiellä vain sen pienimmän mahdollisen matkan, että se voidaan tulkita raitiotieksi eikä rautatieliikenteeksi. Sillä tavalla Kuopio saa laillisen mahdollisuuden järjestää tuettua paikallisliikennettä rautateille. Tampere voisi periaatteessa tehdä saman. Olla ihan vaan "lal lal laa, ei tämä ole junaliikennettä! Tämä on raitiovaunuliikennettä valtion rautatieverkolla!"
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #351 : Toukokuu 01, 2021, 00:54:09 »


Miksi haikailla duoliikennettä, kun lähijunaliikennekin on jo vaiketa ?

Juuri siksi, että duoliikenteellä saadaan käytännössä järjestettyä lähijunaliikenne ilman tuota vaikeutta.

Laissa oleva rajoitus, että Tampereen kaupunki ei saa tukea paikallisrautatieliikennettä rahallisesti, ei koske raitiovaunuliikennettä, joten noin saadaan valtakunnanverkolle järjestettyä tuettua liikennettä. Muuten se ei laillisesti onnistu. Esim. Kuopiossahan on suunniteltu duo-ratikkaa, joka kulkee muualla kuin rautatiellä vain sen pienimmän mahdollisen matkan, että se voidaan tulkita raitiotieksi eikä rautatieliikenteeksi. Sillä tavalla Kuopio saa laillisen mahdollisuuden järjestää tuettua paikallisliikennettä rautateille. Tampere voisi periaatteessa tehdä saman. Olla ihan vaan "lal lal laa, ei tämä ole junaliikennettä! Tämä on raitiovaunuliikennettä valtion rautatieverkolla!"

ongelmahan väyläviraston mukaan se, että ei ole kapasiteettia. Miksi se muuttuisi vaunun tyypin mukaan ?
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #352 : Toukokuu 01, 2021, 17:07:13 »


Miksi haikailla duoliikennettä, kun lähijunaliikennekin on jo vaiketa ?

Juuri siksi, että duoliikenteellä saadaan käytännössä järjestettyä lähijunaliikenne ilman tuota vaikeutta.

Laissa oleva rajoitus, että Tampereen kaupunki ei saa tukea paikallisrautatieliikennettä rahallisesti, ei koske raitiovaunuliikennettä, joten noin saadaan valtakunnanverkolle järjestettyä tuettua liikennettä. Muuten se ei laillisesti onnistu. Esim. Kuopiossahan on suunniteltu duo-ratikkaa, joka kulkee muualla kuin rautatiellä vain sen pienimmän mahdollisen matkan, että se voidaan tulkita raitiotieksi eikä rautatieliikenteeksi. Sillä tavalla Kuopio saa laillisen mahdollisuuden järjestää tuettua paikallisliikennettä rautateille. Tampere voisi periaatteessa tehdä saman. Olla ihan vaan "lal lal laa, ei tämä ole junaliikennettä! Tämä on raitiovaunuliikennettä valtion rautatieverkolla!"

ongelmahan väyläviraston mukaan se, että ei ole kapasiteettia. Miksi se muuttuisi vaunun tyypin mukaan ?

Kapasiteetin vähäisyys vaikeuttaa asioita merkittävästi, mutta ei ole täysi este. Se, että laki yksiselitteisesti kieltää esim. Kuopion, Tampereen tai Jyväskylän kaupungeilta rautatieliikenteen tilaamisen, on täysi este. Täyden esteen saa pois sillä, että rautateillä kulkeva liikenne toteutetaan siten, ettei se ole rautatieliikennettä. Sitten on enää jäljellä muut esteet, joista osa on isoja ja osa pieniä.

Tuo valitsemasi sanamuotohan näyttää siltä, kuin kyse olisi toiminnan estävästä ongelmasta, vaikka todellisuudessa kyse on vain toimintaa vaikeuttavasta ongelmasta.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #353 : Toukokuu 13, 2021, 07:32:31 »


Kangasalan vihreät järjesti lähijuna tilaisuuden 12.5

https://www.youtube.com/watch?v=nBUuywNbLxA
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #354 : Toukokuu 22, 2021, 09:11:18 »


Nokialla alkaa tapahtumaan

" Hankkeen toteutuessa uusi matkustajalaituri lisää Nokian aseman henkilöjunakapasiteettia ja mahdollistaa henkilöjunaliikenteen kasvun vuosikymmeniksi eteenpäin. Lisäksi suunnitellut raiteistomuutokset parantavat aseman liikennöitävyyttä ja esteettömyyttä. Uudet esitetyt ratkaisut lyhentävät myös henkilöliikenteen matka-aikoja ja parantavat tavarajunien toimintaedellytyksiä, kertoo kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen.
"

https://www.nokiankaupunki.fi/ajankohtaista/nokian-kaupunki-ja-vaylavirasto-sopimukseen-asemanseudun-kehittamisesta/
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #355 : Kesäkuu 18, 2021, 20:02:35 »


Miksi haikailla duoliikennettä, kun lähijunaliikennekin on jo vaiketa ?

Juuri siksi, että duoliikenteellä saadaan käytännössä järjestettyä lähijunaliikenne ilman tuota vaikeutta.

Laissa oleva rajoitus, että Tampereen kaupunki ei saa tukea paikallisrautatieliikennettä rahallisesti, ei koske raitiovaunuliikennettä, joten noin saadaan valtakunnanverkolle järjestettyä tuettua liikennettä. Muuten se ei laillisesti onnistu. Esim. Kuopiossahan on suunniteltu duo-ratikkaa, joka kulkee muualla kuin rautatiellä vain sen pienimmän mahdollisen matkan, että se voidaan tulkita raitiotieksi eikä rautatieliikenteeksi. Sillä tavalla Kuopio saa laillisen mahdollisuuden järjestää tuettua paikallisliikennettä rautateille. Tampere voisi periaatteessa tehdä saman. Olla ihan vaan "lal lal laa, ei tämä ole junaliikennettä! Tämä on raitiovaunuliikennettä valtion rautatieverkolla!"

ongelmahan väyläviraston mukaan se, että ei ole kapasiteettia. Miksi se muuttuisi vaunun tyypin mukaan ?

Kapasiteetin vähäisyys vaikeuttaa asioita merkittävästi, mutta ei ole täysi este. Se, että laki yksiselitteisesti kieltää esim. Kuopion, Tampereen tai Jyväskylän kaupungeilta rautatieliikenteen tilaamisen, on täysi este. Täyden esteen saa pois sillä, että rautateillä kulkeva liikenne toteutetaan siten, ettei se ole rautatieliikennettä. Sitten on enää jäljellä muut esteet, joista osa on isoja ja osa pieniä.

Tuo valitsemasi sanamuotohan näyttää siltä, kuin kyse olisi toiminnan estävästä ongelmasta, vaikka todellisuudessa kyse on vain toimintaa vaikeuttavasta ongelmasta.
Vihreät suuvaahdossa ajaa kaikkee mikä vaikeuttaa autoliikennettä , mutta laki kieltää kaupungeilta rautatieliikenteen tilaamisen. Sitä ei oo saatu poistettua.
On tää todella hämmentävää
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #356 : Kesäkuu 18, 2021, 21:39:21 »


Miksi haikailla duoliikennettä, kun lähijunaliikennekin on jo vaiketa ?

Juuri siksi, että duoliikenteellä saadaan käytännössä järjestettyä lähijunaliikenne ilman tuota vaikeutta.

Laissa oleva rajoitus, että Tampereen kaupunki ei saa tukea paikallisrautatieliikennettä rahallisesti, ei koske raitiovaunuliikennettä, joten noin saadaan valtakunnanverkolle järjestettyä tuettua liikennettä. Muuten se ei laillisesti onnistu. Esim. Kuopiossahan on suunniteltu duo-ratikkaa, joka kulkee muualla kuin rautatiellä vain sen pienimmän mahdollisen matkan, että se voidaan tulkita raitiotieksi eikä rautatieliikenteeksi. Sillä tavalla Kuopio saa laillisen mahdollisuuden järjestää tuettua paikallisliikennettä rautateille. Tampere voisi periaatteessa tehdä saman. Olla ihan vaan "lal lal laa, ei tämä ole junaliikennettä! Tämä on raitiovaunuliikennettä valtion rautatieverkolla!"

ongelmahan väyläviraston mukaan se, että ei ole kapasiteettia. Miksi se muuttuisi vaunun tyypin mukaan ?

Kapasiteetin vähäisyys vaikeuttaa asioita merkittävästi, mutta ei ole täysi este. Se, että laki yksiselitteisesti kieltää esim. Kuopion, Tampereen tai Jyväskylän kaupungeilta rautatieliikenteen tilaamisen, on täysi este. Täyden esteen saa pois sillä, että rautateillä kulkeva liikenne toteutetaan siten, ettei se ole rautatieliikennettä. Sitten on enää jäljellä muut esteet, joista osa on isoja ja osa pieniä.

Tuo valitsemasi sanamuotohan näyttää siltä, kuin kyse olisi toiminnan estävästä ongelmasta, vaikka todellisuudessa kyse on vain toimintaa vaikeuttavasta ongelmasta.
Vihreät suuvaahdossa ajaa kaikkee mikä vaikeuttaa autoliikennettä , mutta laki kieltää kaupungeilta rautatieliikenteen tilaamisen. Sitä ei oo saatu poistettua.
On tää todella hämmentävää

Kaksi sanaa: monopoli.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #357 : Kesäkuu 19, 2021, 08:01:28 »


Kaksi sanaa: monopoli.

monopolia ei enää ole.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #358 : Kesäkuu 19, 2021, 11:56:06 »


Lakisääteistä monopolia ei enää ole. Monopoli yhä on.
Kuuluisin monopoli historiassa on kai Texaco, joka oli monopoliasemassa, vaikka samaan aikaan oli muitakin polttoainetta myyviä yhtiöitä.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #359 : Kesäkuu 23, 2021, 06:19:55 »


Mielipide Aamulehdessä

"Kimmo Sasi ja Mikko Närhi: Lähijunaliikenne on saatava Tampereen pormestariohjelmaan"

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000008072052.html
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #360 : Heinäkuu 03, 2021, 08:37:41 »


Tesoman seisakkeen rakentamistilanne ohiajavasta junasta kuvattuna

https://youtu.be/iEMZYfJ5FVs
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #361 : Heinäkuu 04, 2021, 07:48:52 »


Ma 16.8.2021 lähtien Tesomalta pääsee sitten junalla



* Screenshot 2021-07-03 11.11.30.png (75.68 kilotavua, 972x641 - tarkasteltu 190 kertaa.)
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2586


« Vastaus #362 : Heinäkuu 04, 2021, 08:54:13 »

Ahaa, Tesomalla pysähtyvät myös Porin junat.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 675


« Vastaus #363 : Heinäkuu 04, 2021, 13:28:46 »

Ahaa, Tesomalla pysähtyvät myös Porin junat.

Ihan hyvä ratkaisu tässä vaiheessa, kun lähijunat ovat vielä täysin lapsenkengissä eivätkä kulje ollenkaan keskellä päivää tai viikonloppuna.
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 64


« Vastaus #364 : Heinäkuu 04, 2021, 22:42:20 »

M-juna on nopeampi kuin InterCity ja Pendolino  Virnistää  Mistä tämä johtoo?
Onko Nysse-Lippu A,B vyöhyke InterCity:ssa ja Pendolinossa voimassa?
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #365 : Heinäkuu 05, 2021, 05:18:03 »

M-juna on nopeampi kuin InterCity ja Pendolino  Virnistää  Mistä tämä johtoo?
Onko Nysse-Lippu A,B vyöhyke InterCity:ssa ja Pendolinossa voimassa?

Nyssen kausiliput ovat voimassa sekä mobiililiput A-B vyöhykkeillä myös Ic ja Pendolinossa. Lippu tulee luettaa nyssen lukijassa laiturilla ennen junaan nousemista.

tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #366 : Heinäkuu 11, 2021, 07:04:27 »


mielipide Aamulehdessä

"Kirjoituksessamme viittasimme VR:n tosiasialliseen monopoliin henkilöliikenteessä pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta. Koska EU velvoittaa avaamaan henkilöliikenteen kilpailulle, Suomessa on eri toimin pyritty turvaamaan VR:n tosiasiallinen monopoli."

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000008113739.html
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #367 : Elokuu 03, 2021, 07:43:05 »


Keskustelua 16.8 avattavasta seisakkeesta Tesomalle ja mikä meni pieleen

"Tesoman seisakkeen suolainen hinta hämmästyttää asiantuntijoita. Suurimmat summat upposivat uuden alikulun rakentamiseen sekä esteettömyyden varmistamiseen."

https://yle.fi/uutiset/3-12035989
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #368 : Elokuu 13, 2021, 05:42:23 »


Maanantaina Tesoman seisake käyttöön

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/uutiset/junaliikenne-kaynnistyy-tesomalla-16.8.-arjen-matkat-keskustaan-alle-10-minuutissa.html
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #369 : Elokuu 15, 2021, 17:14:43 »


Aamulehden juttu asiasta

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008190350.html
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #370 : Elokuu 16, 2021, 06:53:49 »


Millä kiskobussi kulkee ?

"Tampereen-Keuruun reittiä kulkevat Dm12 -kiskobussit tulevat tiensä päähän arviolta 10-20 vuoden kuluttua. Jatkonäkymiä pitää vähitellen miettiä."

https://yle.fi/uutiset/3-12057148

tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #371 : Elokuu 16, 2021, 17:26:33 »


yle juttu tesoman avaamisesta

https://yle.fi/uutiset/3-12058335
tallennettu
Sami Husari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 19


« Vastaus #372 : Elokuu 16, 2021, 20:42:37 »

https://youtu.be/901fpw2Z6oc Eka IC Tesomalla
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #373 : Elokuu 28, 2021, 06:16:27 »


Mielipide Aamulehdestä

"Matkustaminen ei olekaan tarkoitettu ja mahdollista kaikille, vaan vain määrätyille ryhmille. Kuvittelin, että voisin maksaa Tampereen-matkani Nyssen matkakortilla, niinhän oli mainostettu ja että kaverini maksaisi pankkikortin lähimaksulla."

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000008221926.html
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #374 : Syyskuu 07, 2021, 07:24:48 »


Tampereen kaupunkiseudulla on pidetty lähijunawebinaari, kuvassa Nyssen toiveita lähijunaliikenteen kehittämiseksi



* Screenshot 2021-09-07 08.21.51.png (131.18 kilotavua, 1119x581 - tarkasteltu 120 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: 1 ... 13 14 [15] 16 17 18 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenne  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina