Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenne  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 335


« Vastaus #225 : Syyskuu 03, 2017, 09:18:21 »

Aamulehden juttu 3.9.2017


* Screenshot 2017-09-03 at 09.16.10 - Edited.png (258.67 kilotavua, 615x616 - tarkasteltu 243 kertaa.)
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #226 : Syyskuu 03, 2017, 17:30:03 »

Mielenkiintoinen juttu, kiitos linkkauksesta! Osaisiko joku selittää miksi kokeilusuunta on Keuruu eikä luuloni mukaan suurempivolyyminen Nokia-Harjuniityn suunta Sipiläntien hujakoilla? Toki eihän sillä ole väliä, mistä kokeilu aloitetaan kunhan sen avulla saadaan oikea potentiaali liikenteelle löydettyä.

Naapurin taloudellinen suurvaltakin rakentaa lisää kaupunkiseutuja, kun Stokiksessa Ja Gäteborgissa on niin ahdasta:  
https://www.svd.se/har-ska-sveriges-nya-stader-ligga
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 335


« Vastaus #227 : Syyskuu 03, 2017, 18:42:22 »

Mielenkiintoinen juttu, kiitos linkkauksesta! Osaisiko joku selittää miksi kokeilusuunta on Keuruu eikä luuloni mukaan suurempivolyyminen Nokia-Harjuniityn suunta Sipiläntien hujakoilla? Toki eihän sillä ole väliä, mistä kokeilu aloitetaan kunhan sen avulla saadaan oikea potentiaali liikenteelle löydettyä.


Nokialle kehitellään lähijunaliikennettä Riihimäeltä, Keuruulla taas paikallisjunaliikennettä. Näitä termejä kun riittää, ennen oli taajamajunaliikennettä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1167


« Vastaus #228 : Syyskuu 04, 2017, 16:05:29 »

Mielenkiintoinen juttu, kiitos linkkauksesta! Osaisiko joku selittää miksi kokeilusuunta on Keuruu eikä luuloni mukaan suurempivolyyminen Nokia-Harjuniityn suunta Sipiläntien hujakoilla? Toki eihän sillä ole väliä, mistä kokeilu aloitetaan kunhan sen avulla saadaan oikea potentiaali liikenteelle löydettyä.

Matkustajapotentiaalin näkökulmasta Kangasalan kaavoituspolitiikka on ollut epäonnistunutta jo sata vuotta. Kunnassa on rautatie, mutta sitä ei ole hyödynnetty radan halkoessa lähes erämaita.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #229 : Syyskuu 04, 2017, 18:02:22 »

Upean näköistä seutua! Miksiköhän tuonne ei ole laitettu täydennysrakentamista. Voisi asua järvien rannassa ihan aseman lähistöllä.

Mielenkiintoinen juttu, kiitos linkkauksesta! Osaisiko joku selittää miksi kokeilusuunta on Keuruu eikä luuloni mukaan suurempivolyyminen Nokia-Harjuniityn suunta Sipiläntien hujakoilla? Toki eihän sillä ole väliä, mistä kokeilu aloitetaan kunhan sen avulla saadaan oikea potentiaali liikenteelle löydettyä.

Matkustajapotentiaalin näkökulmasta Kangasalan kaavoituspolitiikka on ollut epäonnistunutta jo sata vuotta. Kunnassa on rautatie, mutta sitä ei ole hyödynnetty radan halkoessa lähes erämaita.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 335


« Vastaus #230 : Syyskuu 05, 2017, 07:57:04 »


Ruutanahan on ensimmäinen asema, joka tulisi Kangasalalle.


* Screenshot 2017-09-05 at 07.55.50 - Edited.png (73.77 kilotavua, 709x408 - tarkasteltu 183 kertaa.)
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1167


« Vastaus #231 : Syyskuu 05, 2017, 10:20:58 »


Ruutanahan on ensimmäinen asema, joka tulisi Kangasalalle.

Eikö Ruutanassa ole ollut asema iät ja ajat? Junat vaan eivät ole pysähtyneet.

On kylä todella tervetullut, jos maankäyttöä ryhdytään ohjaamaan siihen suuntaan ja asumisen määrää kasvatettaisiin raskaan kiskoliikenteen kannattavuusrajan ylitse.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 335


« Vastaus #232 : Syyskuu 05, 2017, 12:16:37 »


Eikö Ruutanassa ole ollut asema iät ja ajat? Junat vaan eivät ole pysähtyneet.

On kylä todella tervetullut, jos maankäyttöä ryhdytään ohjaamaan siihen suuntaan ja asumisen määrää kasvatettaisiin raskaan kiskoliikenteen kannattavuusrajan ylitse.

On ollut: http://vaunut.org/kuva/97900?paik=Ruutana
tallennettu
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 120


« Vastaus #233 : Syyskuu 06, 2017, 16:52:27 »

Mielenkiintoinen juttu, kiitos linkkauksesta! Osaisiko joku selittää miksi kokeilusuunta on Keuruu eikä luuloni mukaan suurempivolyyminen Nokia-Harjuniityn suunta Sipiläntien hujakoilla? Toki eihän sillä ole väliä, mistä kokeilu aloitetaan kunhan sen avulla saadaan oikea potentiaali liikenteelle löydettyä.


Nokialle kehitellään lähijunaliikennettä Riihimäeltä, Keuruulla taas paikallisjunaliikennettä. Näitä termejä kun riittää, ennen oli taajamajunaliikennettä.
Paikallisjuna on ylipäätään synonyymi lähiliikennejunille ja taajamajunille. 70-luvulla alettiin tehdä eroa lähiliikenteen ja paikallisliikenteen välille siten, että lähiliikenne = suurten kaupunkien tiheä liikenne ja paikallisliikenne on sitten muuta paikallisesti palvelevaa liikennettä. Nykyään entiset paikallisjunat ovat VR-lingossa taajamajunia.

En usko, että Nokialle kehitetään R-junan jatketta, siinä ei ylipäätään ole mitään mieltä kalustokierrollisesti. Jos juna saapuu Tampereelle :22 ja lähtee takas :37 (tai :48 ja :11), tarvitaan joka tapauksessa ylimääräinen yksikkö että voidaan ajaa Nokialle.

Sen sijaan Haapamäen suunnalta tulevien junien jatkaminen Tampereelta Nokialle olisi viisasta.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 335


« Vastaus #234 : Syyskuu 07, 2017, 09:01:14 »


En usko, että Nokialle kehitetään R-junan jatketta, siinä ei ylipäätään ole mitään mieltä kalustokierrollisesti. Jos juna saapuu Tampereelle :22 ja lähtee takas :37 (tai :48 ja :11), tarvitaan joka tapauksessa ylimääräinen yksikkö että voidaan ajaa Nokialle.


Näin kertoo kaupunkiseutu:

"Laaditaan skenaariotarkastelu Riihimäki–Tampere–Nokia junaliikenteen operoinnista. Työstä vastaa Pirkanmaan liitto."

Kumpihan näistä kahdesta viranomaisesta lopulta hoitelee maakunnan junaliikennettä ?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 335


« Vastaus #235 : Toukokuu 27, 2018, 20:59:12 »

Tampereen kaupungin vuoden 2021 linjastosuunnitelmaan tuli mukaan 2 junayhteyttä, esim. Tampere-Lempäälä

https://platform.remix.com/map/8290a98/line/60d511e?latlng=61.39047,23.59611,z10&dir=0

Sekä Tampere-Nokia

https://platform.remix.com/map/8290a98/line/6646e1e?latlng=61.39047,23.59611,z10&dir=0

Tuosta sivustosta voi tarkastella myös muita linjastouudistuksia ratikan jälkeen.

https://platform.remix.com/map/8290a98?latlng=61.4172,23.90359,z9
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2018, 13:37:23 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 375


« Vastaus #236 : Toukokuu 28, 2018, 14:03:49 »

Sitä ihmettelen, miksi Lielahden ratasiltaa ja kiskoja ei voida hyödyntää edes ratikan kanssa? Siinä olisi hyvä päätepysäkki esim. Lempäälästä tai Toijalasta lähteävälle lähijunalle, joka toinen vuoro sitten Nokian suuntaan.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1545


« Vastaus #237 : Toukokuu 28, 2018, 15:25:01 »

Sitä ihmettelen, miksi Lielahden ratasiltaa ja kiskoja ei voida hyödyntää edes ratikan kanssa? Siinä olisi hyvä päätepysäkki esim. Lempäälästä tai Toijalasta lähteävälle lähijunalle, joka toinen vuoro sitten Nokian suuntaan.

Joku ratikkalinjaus on 2014 piirretty sillalle. Eli raide puretaan ja tilalle ratikan raide. Pitääkö yhä paikkansa?


* lielahti.jpg (359.8 kilotavua, 1146x805 - tarkasteltu 83 kertaa.)
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 375


« Vastaus #238 : Toukokuu 28, 2018, 16:40:28 »

Sitä ihmettelen, miksi Lielahden ratasiltaa ja kiskoja ei voida hyödyntää edes ratikan kanssa? Siinä olisi hyvä päätepysäkki esim. Lempäälästä tai Toijalasta lähteävälle lähijunalle, joka toinen vuoro sitten Nokian suuntaan.

Joku ratikkalinjaus on 2014 piirretty sillalle. Eli raide puretaan ja tilalle ratikan raide. Pitääkö yhä paikkansa?
No viimeaikoina rutikkaa on suunniteltu lähemmäs järven rantaa, jotta se kulkisi ohitse Lielahden, uuden Niemenrannan kautta Lentävänniemeen. Tälläistä ainakin Aamulehden kirjoittelusta on jäänyt mieleen.
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 134


« Vastaus #239 : Toukokuu 28, 2018, 20:34:21 »

Juurikin näin, nyt parhaillaan Tampereella haetaan lupaa Näsijärven rannan täyttämiseen, jotta raitiotie mahtuisi halvemmalla rantaväylän viereen. Tämän jälkeen rata kaartaisi Lielahden tehtaan alueen rantaa Lentävänniemen suuntaan. Tosin Lielahden ostoskeskuksen ohittamista vastustetaan aika äänekkäästi.

https://raitiotieallianssi.fi/wp-content/uploads/2018/02/reittikartta_201802.jpg
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 375


« Vastaus #240 : Toukokuu 28, 2018, 21:08:24 »

Juurikin näin, nyt parhaillaan Tampereella haetaan lupaa Näsijärven rannan täyttämiseen, jotta raitiotie mahtuisi halvemmalla rantaväylän viereen. Tämän jälkeen rata kaartaisi Lielahden tehtaan alueen rantaa Lentävänniemen suuntaan. Tosin Lielahden ostoskeskuksen ohittamista vastustetaan aika äänekkäästi.

https://raitiotieallianssi.fi/wp-content/uploads/2018/02/reittikartta_201802.jpg


Jos tuo reittivalinta sinne "Lielahden tuleville palmusaarille" tehdään, on se pyllistys koko Lielahden yrittäjille.

Mutta, rutikkahan tarvitaan kuljettamaan väkeä Hervannasta Lentävänniemeen...siinä välissä voi sitten poiketa vaikka keskustorilla kahvilla  Näyttää kieltä
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 335


« Vastaus #241 : Toukokuu 29, 2018, 09:20:34 »

Ratikan reitti Santalahdessa on jo päätetty linjata Paasikiventien yli omalla uudella sillalla, jolloin voidaan palvella uusi kaupunginosa Hiedanrannassa

http://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus/Kokous_1222018/Raitiotien_linjaus_valilla_SepankatuHied(50147)
tallennettu
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenne  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2018 Resiina