Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Konduktöörien leimauspihdit jäävät historiaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ari Lindroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« : Huhtikuu 30, 2012, 20:35:14 »

Toivottavasti otsikko pitää paikkaansa sillä tullessamme koko perheen kera tänään Tampereelta Nokialle H469:llä, sanoi konduktööri, leimatessaan pojan alle 6v-lipun (Kissalan Hessu kuosi), että tämä on viimeinen päivä kun leimauspihdit ovat käytössä ja että poistuvat huomenna käytöstä. Ja kehui että varmaan viimeisiä leimoja mitä hän näillä leimaa. Että tämmöistä... täytynee laittaa pojan lippu jemmaan kun on oikein viimeisen päivän leimalla varustettu Hymyilee.
tallennettu
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 406


« Vastaus #1 : Huhtikuu 30, 2012, 21:07:23 »

Milläköhän sosilismin teillä (rautateillä) ruokittu monopoli-diktaattori mahtanee korvata leimasimet? Vikaherkällä viivakoodilukijallako? Kai siitä asiakas sentään kuitin saa ettei rehellisiä saada verottaa toistamiseen tarkastusmaksuilla kyseisen konsernin rekisteröinti ongelmista johtuen?
tallennettu
Aki Leppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 151


« Vastaus #2 : Huhtikuu 30, 2012, 21:51:17 »

Toissa sunnuntaina oli aamulla tarkastajat liikkeellä Tampereella ja IC86:ssa konnari tarkasti lippuni laitteella, ei leimannut lainkaan. Sanoi että älä hukkaa lippua, tarviit sitä kohta. Hetken päästä kun tarkastajat saapui, alkoi kohdalleni osunut tarkastaja kyseleen että onko konnari käynyt jo ja missäs leima on. Sanoin että kyllähän se kävi ja laitteella luki sen, tarkastaja oli jokseenkin ihmeissään mutta jatkoi matkaansa.

Viimeisen kuukauden aikana on osunut kahdesti Hämeenlinnan ja Tampereen välillä lähijunassa tilanne jossa minun ja naapuripenkkiläisten kertalippuja ei ole pihdeillä leimattu, eikä myöskään koneella piipattu. Katsottu vain lippua ja todettu "kiitos". Tosin nykyisillä peruutusehdoilla tuon hintaista sähköisesti ja mekaanisesti leimaamatonta lippuakaan ei kannata vaihtaa enään matkan jälkeen rahaksi, joten sen suhteen asialla ei ole väliä. Mutta miten tuo vaikuttaa esimerkiksi tilastointiin junan käyttösuhteesta, jos toimintatapa on noinkin yleinen (kuukauden sisään kolme matkaa, joista yhdellä leimattu lippu sähköisesti).

Harmillista kyllä tuo pihtileimaamisen loppuminen, jotenkin se tuntuu kuuluvan oleellisena osana junamatkustamiseen.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #3 : Huhtikuu 30, 2012, 22:16:13 »

Käytettyjä ja käyttämättömiä sarjalippuja ei kannata jatkossa sekoittaa keskenään, kun ei enää silmin voi mitenkään erottaa, kumpi kahdesta lipusta on käytetty. Surullinen Vähän hassua, että asiakas joutuu itse tekemään niihin jotain kynämerkintöjä muistin tueksi.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #4 : Huhtikuu 30, 2012, 22:57:09 »

Käytettyjä ja käyttämättömiä sarjalippuja ei kannata jatkossa sekoittaa keskenään, kun ei enää silmin voi mitenkään erottaa, kumpi kahdesta lipusta on käytetty. Surullinen Vähän hassua, että asiakas joutuu itse tekemään niihin jotain kynämerkintöjä muistin tueksi.

Mie oon jo monesti sekoittanut ne iloisesti keskenään, eikä siitä kyllä sitten enää tiedäkään... No sitten vaan junassa kokeillaan, arvaillaan ja ihmetellään mikähän lippu on käytetty ja mikä ei. Pitää varmaan pitää kynää mukana jolla "leimata" lippu itse. Tosin kukaan ei ole mitään vielä sanonut tähän mennessä...
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1411


« Vastaus #5 : Toukokuu 01, 2012, 00:09:58 »

Tämähän vaikuttaa samalta kuin aikoinaan, kun lopetettiin asemien matkatavarapalvelu. SUURIN kirjaimin mainostettiin VR:n kehittävän matkustajien itsepalvelua matkatavaroidensa huolinnassa - missään ei mainittu todellisuutta, että itse raahaat painavat kantamuksesi vaunuusi, yrität mahduttaa ne ahtaille hyllyille (ei enää junissa kalliita matkatavaravaunuja)... ei enää helppoa tapaa jättää painavat ja suuret tavarat "matkatavaraan", josta ne hoidellaan puolestasi määrä-asemalle, josta kuittia vastaan noudat matkaasi haittaamattomat pakaasisi jatkoyhteyksille. Niin... onhan jo paljon kehitetty esim. matkustajien itsepalvelua helpottavia lipunosto-toimenpiteitä (kaikilla on netti-yhteys, joka paikkakunnalla on R-kioski), vielä kun heille keksitään markkinoida (toki nostettavaan lipunhintaan sisältyvät) leimauspihdit.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #6 : Toukokuu 01, 2012, 10:51:23 »

Milläs muuten osoitat korvaushakemuksessa, että lippua on käytetty, jos sitä 1) ei enää leimata 2) konduktööri ei lue sitä koneellaan (sanoo vain kiitos)... ei millään. Hymyilee
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #7 : Toukokuu 01, 2012, 11:20:55 »

Milläs muuten osoitat korvaushakemuksessa, että lippua on käytetty, jos sitä 1) ei enää leimata 2) konduktööri ei lue sitä koneellaan (sanoo vain kiitos)... ei millään. Hymyilee

Tätähän ei pitäisi kohta enää tapahtua, sillä konduktöörit tulevat lukemaan jokaisen lipun. Ja vaikka online yhteys ei sillä hetkellä toimisikaan, niin tieto tapahtumasta välitetään kunhan seuraavan kerran yhteys muodostuu. Eli lipun luku kyllä välittyy, vaikka sitten viiveellä.
tallennettu
Jarmo Viljamaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #8 : Toukokuu 01, 2012, 18:57:16 »

Käytettyjä ja käyttämättömiä sarjalippuja ei kannata jatkossa sekoittaa keskenään, kun ei enää silmin voi mitenkään erottaa, kumpi kahdesta lipusta on käytetty. Surullinen Vähän hassua, että asiakas joutuu itse tekemään niihin jotain kynämerkintöjä muistin tueksi.

Tästä päivästä lähtien konnari lukee sarjalipun ja merkkaa siihen punakynällä merkin, joten sitten ei enää sekoita käyttämättömään.
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #9 : Toukokuu 01, 2012, 19:14:51 »

Lipun luvun ja tietojen lähettämisellä voi olla niin pitkä väli, että tarkastajat ehtivät apajille, mutta tosiaan joka luettu koodi merkataan punakynällä merkinnällä "V" viivakoodin viereen, kuten yllä on jo todettu. Merkin tekee KONNARI, ei asiakas missään ja koskaan. Ei ehkä ihan perinteisintä rautatiekulttuuria, mutta toisaalta on tavallaan palattu kuitenkin aikaan, jolloin lippuja vain rei'itettiin (reikä vs. punakynä-V).
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #10 : Toukokuu 01, 2012, 20:18:28 »

Tästä päivästä lähtien konnari lukee sarjalipun ja merkkaa siihen punakynällä merkin, joten sitten ei enää sekoita käyttämättömään.

Tulee mieleen ainoastaan, että joku konttoristi on keksinyt taas uuden tavan säästää.

"VR on silkkaa säästöä!"
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1081


« Vastaus #11 : Toukokuu 01, 2012, 21:20:04 »

Tästä päivästä lähtien konnari lukee sarjalipun ja merkkaa siihen punakynällä merkin, joten sitten ei enää sekoita käyttämättömään.

Tulee mieleen ainoastaan, että joku konttoristi on keksinyt taas uuden tavan säästää.

"VR on silkkaa säästöä!"


Halvempi kuin 150 euron pihti kuitenkin.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1781


« Vastaus #12 : Toukokuu 01, 2012, 21:32:23 »

No sepä hyvä, että sarjalipuillekin on käytäntö mietittynä. Tässä reilun puolen vuoden uusien junalippujen aikana on jo omilla matkoilla ehtinyt nähdä kolme tapaa toimia: 1) leimataan ja luetaan koodi, 2) leimataan, ei lueta koodia ja 3) luetaan koodi, mutta ei leimata. Tapauksen 3 liput on sitten pitänyt itse erottaa jotenkin käyttämättömistä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2336


« Vastaus #13 : Toukokuu 02, 2012, 09:54:10 »

No sepä hyvä, että sarjalipuillekin on käytäntö mietittynä. Tässä reilun puolen vuoden uusien junalippujen aikana on jo omilla matkoilla ehtinyt nähdä kolme tapaa toimia: 1) leimataan ja luetaan koodi, 2) leimataan, ei lueta koodia ja 3) luetaan koodi, mutta ei leimata. Tapauksen 3 liput on sitten pitänyt itse erottaa jotenkin käyttämättömistä.

Mulla on kans samoja kokemuksia. Ja sit siihen se neljäs versio. Ei lueta, ei leimata. Sanotaan vaan hyvää matkaa. Iskee silmää
tallennettu
Jarmo Viljamaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 33


« Vastaus #14 : Toukokuu 02, 2012, 13:02:33 »

Lipun luvun ja tietojen lähettämisellä voi olla niin pitkä väli, että tarkastajat ehtivät apajille, mutta tosiaan joka luettu koodi merkataan punakynällä merkinnällä "V" viivakoodin viereen, kuten yllä on jo todettu. Merkin tekee KONNARI, ei asiakas missään ja koskaan. Ei ehkä ihan perinteisintä rautatiekulttuuria, mutta toisaalta on tavallaan palattu kuitenkin aikaan, jolloin lippuja vain rei'itettiin (reikä vs. punakynä-V).

mutta tosiaan punakynää näytetään vain sarjalipuille. perusliput vain luetaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Konduktöörien leimauspihdit jäävät historiaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina