Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Siuro-tietoutta kaivataan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teijo Lyijynen
Käyttäjä
Poissa

« : Kesäkuu 23, 2012, 16:31:52 »

Minua kiinnostaa muinainen rautatie-elämä Nokian Siurossa. Olen kartoittanut Siurossa kulkeneita raiteita. Lähes kaikki raiteet ovat tiedossa, mutta muutama aukko on vielä jäljellä.

Piirsin kartan poistetuista raiteista:

PUNAISET: Raiteet, jotka ovat olleet varmuudella olemassa.

SININEN: Raide, joka on ollut olemassa, mutta jonka ajankohdasta ei ole tietoa. Milloin raide on ollut käytössä ja ylipäätään olemassa? Mikä raiteen tarkoitus oli? Liittyikö se esim. voimalaitoksen paikalla aiemmin sijainneeseen puuhiomoon? Lastattiinko raiteen päässä laivoja?

KELTAISET: Todennäköiset raiteet, mutta joista ei ole varmuutta:
-kulkiko raide satamalaiturille linjausta A vai B?
-kulkiko raide makasiinin eteläpuolelle linjausta C vai D?
-loppuiko laituriraide makasiinin kulmalle vai jatkuiko se linjausta E Linnavuoreen?
-Vaunut.orgin kuvakommentissa http://vaunut.org/kuva/44487?paik=siuro puhutaan makasiinin eteläpuolelle kulkeneesta toisestakin raiteesta. Kulkiko raide kuten kuvan raide F?

VIOLETTI: Ratalinjaus ehkä ennen 50-lukua (näkyy kuvassa sivulla http://siuro.info/index.php?option=com_content&view=article&id=296&Itemid=197)

Millaisella junakalustolla Siurossa on liikennöity?

Makasiinin edestä lienee ollut matkustajaliikennettäkin, mutta veivätkö junat matkustajiakin laiturille, vai käveltiinkö laivaan Siuron asemalta?

Kiitos kaikesta tiedosta jo etukäteen!

* siuro.jpg (294.49 kilotavua, 710x650 - tarkasteltu 262 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 23, 2012, 17:51:24 kirjoittanut Teijo Lyijynen » tallennettu
Pertti Miettinen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #1 : Heinäkuu 13, 2012, 19:30:41 »

Mulla on joitakin vanhoja ratapihan liikennöimissääntöjä ja ainakin yksi kartta muistaakseni 1940-luvulta tms. Siurosta. Ainakin Siuronkosken rannassa on ollut lastausraiteita useampiakin, joskus.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Siuro-tietoutta kaivataan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry: