Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Haapamäki-Pori radan liikenteelle avaamisesta selvitys  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] | Siirry alas Tulostusversio
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 405


« Vastaus #100 : Kesäkuu 09, 2013, 20:35:34 »

Pori-Haapamäki-Imatra, Porista uusi transistosatama halvalla Pietaria palvelemaan, kannatan.
Venäjä on järjestelmällisesti kehittänyt omia satamiaan Pietarissa ja lähiympäristössä siirtääkseen transitovirtoja omalle maaperälleen. Mitähän tavararyhmiä kannattaisi Poriin asti kuljettaa?
Olkoot mitenkä kehittynyt, mutta niin kauan kun pönttöjunia lähtee Haminasta ja autojunia  Hangosta, kertoo se ettei maa ole hinnoillaan vielä kyennyt ratkaisemaan ylittyvää Pietarin sataman resurssiongelmaa, kun ylemmän inflaatio tason maista kannattaa Haminan kuljetukset kuin investoinneissa pistää omat persaukiset duunarit hommiin.

Vedoten aiempaan, kysyntää voi hyvinkin olla kannattavuuden rajan läheisyyteen asti+sisäpoliittinen ja EHY aineksen kuljetukset. Puhumattakaan siitä sitten kun tämä monen "pampun" omaava valtion enemmistö omistava "yksityinen" operaattori VR makaa kirstussa kilpailun avautumisen jälkeen. Enpä jää sitä tosin kaipaamaan vaan odottelemaan. Ratiot saadaan esiin silloin.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #101 : Kesäkuu 10, 2013, 06:35:47 »


Olkoot mitenkä kehittynyt, mutta niin kauan kun pönttöjunia lähtee Haminasta ja autojunia  Hangosta, kertoo se ettei maa ole hinnoillaan vielä kyennyt ratkaisemaan ylittyvää Pietarin sataman resurssiongelmaa, kun ylemmän inflaatio tason maista kannattaa Haminan kuljetukset kuin investoinneissa pistää omat persaukiset duunarit hommiin.

Itärajan yli ei kovinkaan paljon autoja kuljetella junilla. Maantiekuljetusten osuus on luokkaa 80-90%. Syynä ei ole Pietarin eikä minkään muun Venäjän sataman kapasiteetti, vaan epäluottamus arvotavaran kuljetuksiin Venäjän rautateillä. Rekkakuljetuksissa "katoavan" tavaran osuus on pienempi.

Transitiosataman valinta riippuu ennen kaikkea siitä, missä autohuolintaliikkeet toimivat. Satamissa kun ei pelkästään nosteta autoja laivasta rekkaan, vaan tehdään erilaisia viimeistelyjuttuja.

Länsitransitio eli vienti Venäjältä Suomen satamien kautta on lähinnä rahalliselta arvoltaan alhaisempaa bulkkia ja siksi rautatiet käyvät kuljetusmuodoksi.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #102 : Kesäkuu 10, 2013, 08:02:05 »

Itärajan yli ei kovinkaan paljon autoja kuljetella junilla. Maantiekuljetusten osuus on luokkaa 80-90%. Syynä ei ole Pietarin eikä minkään muun Venäjän sataman kapasiteetti, vaan epäluottamus arvotavaran kuljetuksiin Venäjän rautateillä. Rekkakuljetuksissa "katoavan" tavaran osuus on pienempi.
Ylipäätään autojen kuljettaminen Suomen ja Venäjän välisen rajan yli on romahtanut. Käsittääkseni autoja viedään tänä päivänä suoraan Ust-Lugan satamaan. Aika vähän autokuljetuksia näkyy tänä päivänä esimerkiksi 6-tiellä verrattuna noin viiden vuoden takaiseen tilanteeseen.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #103 : Kesäkuu 10, 2013, 09:41:03 »

Kirjoittelusta puuttuu yksi pointti, jota kukaan ei ole tuonut esille.

Niin kauan kuin Suomessa on yksi ja ainoa sallittu, valtiovallan suojeluksessa oleva kiskoliikenneoperaattori, jokaisen uuden radan rakentaminen tai vanhan täydellinen perusparantaminen on harkittava vähintäänkin hyvin tarkkaan ja perusteellisesti.

Uutisten mukaan Haapamäki-Pori -radan uudelleenrakentaminen maksaisi arviolta 400 miljoonaa euroa. Mitkä tai ketkä tulisivat rataa käyttämään? VR Transpointin kasvava kumipyörätrendi on kaikkien lajia viime aikoina seuranneiden tiedossa. HMVY voisi ajaa radalla muutaman museoajon, samoin ehkä Keitele-Museo. Muun aikaa rata keräisi vaan vesakkoa ja talvella lunta. Liikennöinti olisi todennäköisesti monin verroin vähäisempää kuin muutama vuosi sitten perusparannetulla Huutokoski-Savonlinna -radalla, joka on sentään oikorata.

Todella mielelläni näkisin Mierontien kunnostettuna ja sillä aivan oikeaa kiskoliikennettä, mutta realiteetit on nähtävä ja tunnustettava.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2013, 12:04:43 kirjoittanut Jukka Voudinmäki » tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #104 : Kesäkuu 10, 2013, 12:05:28 »

Kirjoittelusta puuttuu yksi pointti, jota kukaan ei ole tuonut esille.

Niin kauan kuin Suomessa on yksi ja ainoa sallittu, valtiovallan suojeluksessa oleva kiskoliikenneoperaattori, jokaisen uuden radan rakentaminen tai vanhan täydellinen perusparantaminen on harkittava vähintäänkin hyvin tarkkaan ja perusteellisesti.

Suomessa on rautatieliikenne vapautettu kilpailulle, poislukien eräät poikkeukset.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #105 : Kesäkuu 10, 2013, 12:32:12 »

Tuskinpa se VR:n oma vika on, että rautatieliikenne on jotensakin kannattavaa vain pitkillä kuljetusmatkoilla ja laajojen alueiden yhteensopivilla synergiaeduilla. Ja että kun valtiovalta haluaa VR:ltä lisää kannattavuutta, on VR:n hylättävä kaikkein huonoimmin kannattavat kuljetukset, jotka luonnostaan siirtyvät kumipyörille. Ja että VR:llä pysyy hallitseva markkina-asema, kun kilpailun vapauttamisesta huolimatta yhtään ainoata kilpailijaa ei tavaraliikenteeseen ole ilmaantunut.

(Nyt teki jo mieli kirjoittaa, että ehkä vika onkin Mierontiessä. Että jos se perusparannettaisiin, se imisi Venäjältä niin hirveästi transitoa, että VR ei pystyisi sitä kuljettamaan, vaan siinä tarvittaisiin joku proxion tai pari sitä hoitamaan. Ehkä vika onkin siinä? No ok, aluksi tämä kuulosti mielestäni hauskalta, mutta toiseen kertaan luettuna ei enää niin hillittömän lystiltä. Niinpä en kirjoitakaan sitä tähän  Iskee silmää )
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #106 : Kesäkuu 10, 2013, 14:53:49 »

Ylipäätään autojen kuljettaminen Suomen ja Venäjän välisen rajan yli on romahtanut. Käsittääkseni autoja viedään tänä päivänä suoraan Ust-Lugan satamaan. Aika vähän autokuljetuksia näkyy tänä päivänä esimerkiksi 6-tiellä verrattuna noin viiden vuoden takaiseen tilanteeseen.

Viiden vuoden takainen tilanne muutenkin edustaa historian huippulukemia. Tuona vuonna rautateiden osuus autotransitiosta oli 3 prosenttia.

Vuonna 2009 autotransitio romahti, mutta nyt se on hieman elpynyt. Lukuja tuntuu olevan vaikeaa löytää. Esimerkiksi satamatilastoissa autotransitio on osana metallituotteiden tuontia ja mittayksikkönä tonni (!). Kappalemäärätilastoissa puolestaan ei ole eroteltu kotimaahan jääviä ja ulkomailla vietäviä toisistaan.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #107 : Kesäkuu 10, 2013, 16:17:30 »

Tällä hetkellä on sikäli iloinen tilanne, että oikeastaan ensimmäistä kertaa (2007-2008 oli vähän yritystä) Hangosta kulkee itään tuntuvasti autoja kiskoilla. Taidetaan puhua jo muutamasta kokojunasta viikossa, kun ennen oli muutama vaunu päivässä, ja puheet kertovat autoliikenteen vilkastuvan entisestään. En yhtään ihmettelisi jos kohta tulee suora Hanko-Vainikkala juna kulkuun asian tiimoilta.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1130


« Vastaus #108 : Kesäkuu 10, 2013, 17:29:57 »

Suomessa on rautatieliikenne vapautettu kilpailulle, poislukien eräät poikkeukset.

Tarkoittaako mahdollisesti poislukien eräät poikkeukset yhtä kuin henkilöliikenne Hymyilee
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #109 : Kesäkuu 10, 2013, 23:06:18 »

Tarkoittaako mahdollisesti poislukien eräät poikkeukset yhtä kuin henkilöliikenne Hymyilee

Niiden rataosien henkilöliikenne, millä nykyisellä operaattorilla on henkilöliikennettä. Ei siis ole olennainen poikkeus puheena olevaan Mierontiehen nähden. Hymyilee
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #110 : Kesäkuu 11, 2013, 21:37:30 »

400 milj Euroa niin iso hintalappu että kun tietää nykyisen poliitikan, ei tule menee läpi. Onhan totta että sillä rahalla on käyttöä muualla tärkeimmissäkin kohteissa. Suomen talous laahaa sitä rataa ettei ole paineita avata uusia reittejä satamiin. jos joku uskoo Mierontiehen , niin siitä investoimaan ja avaamaan henkilö ja tavaraliikennettä. Tuskinpa liikennevirasto haraa vastaan. Nykymenoon varmaan tulee se eteen että satamia aletaan karsimaan ennemminkin kuin että tavaravirrat kasvaisivat.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #111 : Kesäkuu 12, 2013, 16:59:12 »

Aluksi hieman OT.

Aikaisemmin ketjussa oli puhetta transito-liikenteestä. Tänä vuonna päästään jopa lähelle kaikkien aikojen ennätystä, eli arvioiden mukaan n. 5,5 milj. tn, ja liikenne on hyvässä vireessä sekä HaminaKotkassa, että Kokkolassa. Koko ajan kuuluu hyviä uutisia, Kotkan kautta kemikaalien virta lisääntyy, Haminan kautta alkaa mahdollisesti menemään alumiinisavea, sekä epävirallisten tietojen mukaan Haminan kautta alkaisi kulkemaan mahdollisesti myös Venäläistä kivihiiltä reiluja määriä.

Varsinaisesti tätä ketjua koskeva uutinen on, että Mäntyluodon sataman kautta tapahtuvaa transitoliikennettä yritetään käynnistää. Näin sanottiin Vr Transpointin uusimmassa asiakaslehdessä. Olisikohan mahdollisesti alkuvuonna havaitut Vokit olleet jonkinlaista koeliikennettä?

Se on selvää, ettei transitoliikenteen varaan Hpk-Pri rataa kannata kyllä kunnostaa.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #112 : Kesäkuu 12, 2013, 20:33:35 »

Reilu viisi miljoonaa tonnia alkaa olla jo määrä, joka tuntuu jossain. Juniksi muutettuna se tarkoittaa yli tuhatta 5000 tonnin venäläistä roikkaa vuodessa Vainikkalaan tuotuna eli kolme junaa päivässä: näistä tulee kuusi kotimaista 2400 tonnin junaa eri kohteisiin (juu, tiedän, että Suomessakin on ajettu noin 5000 tonnin roikkia). Ja joka päivä sama urakka: siinä on kuljetettavaa.

Tämä oli vain tällaista ääneen (näppiksellä?) tuumailua. Mutta jos tuo määrä ajatellaan esim. Vainikkalan-Kouvolan välille, niin sekin on vasta yksi juna neljän tunnin välein; ei tuosta kauheasti vielä ratakapasiteetti ohene eli vertaa tätä johonkin Mierontiehen. Ja tässä puhutaan siis koko valtakunnan kaikesta transitoliikenteestä yhteensä.

tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 214


« Vastaus #113 : Huhtikuu 16, 2020, 17:13:38 »

Jälleen kerran yksi selvitys.. Sinänsä ihan fiksua olisi että olisi kunnollin rahtiyhteys Parikkalaan, ja niiltä main rajan taakse minne Toverikin on kiskonsa kuskannut jo. Pori-Haapamäki väli vain "hieman" arvelluttaa   Pyörittää silmiään

Selvitys: http://www.satakuntaliitto.fi/sites/satakuntaliitto.fi/files/tiedostot/Yhteistyo/Suomen%20keh%C3%A4rata%20l%C3%A4nsirannikolta%20it%C3%A4rajalle_2020%20final.pdf

Valmiiksi pureskeltuna: https://www.satakunnankansa.fi/a/5bdc3c6d-a5e5-4220-9b61-b94879b9b9ef
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Haapamäki-Pori radan liikenteelle avaamisesta selvitys  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina