Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaleva: "VR:n bussikyyti aiheutti kaaoksen Oulu rautatieasemalla"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1439


« : Heinäkuu 01, 2012, 22:12:15 »

VR:n matkustajia kuljetetaan joinain päivinä Oulun Ylivieskan välillä linja-autolla ratatöiden vuoksi. Lauantaina aamupäivällä lähtenyt bussikuljetus aiheutti Oulun rautatieasemalla kaoottisen tilanteen. Tytärtään junalle vienyt oululaisnainen kertoo, että he tulivat paikalle noin varttitunti ennen merkittyä lähtöaikaa. Silloin paikalla oli yksi bussi, joka oli jo täynnä. Pihalla odotteli kuitenkin yhä kymmeniä matkustajia. Ennen lähtöaikaa paikalle tuli toinen linja-auto, ja matkustajat ryntäsivät suinpäin paikalle tulleeseen bussiin. Siinäkään ei riittänyt paikkoja kaikille, vaan lapsiperhe ja kaksi kouluikäistä tyttöä jäivät ilman kyytiä.

Tytärtään bussille saattanut nainen ihmetteli sitä, että matkustajille ei tiedotettu tilanteesta lainkaan. Pihamaalla ei ollut tietoa siitä, että paikalle on tulossa myös toinen bussi. Ilman bussikyytiä jääneille matkustajille ei myöskään kerrottu, millä tavalla he pääsevät Ylivieskaan. Junat korvaavia bussikyytejä järjestetään Oulun ja Ylivieskan välillä tämän kesän aikana kahdeksana päivänä.

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/vrn-bussikyyti-aiheutti-kaaoksen-oulun-rautatieasemalla/598146/

* * *

Kommentti: Kuvan yhteydestä puuttuu vain teksti "ei herkkähermoisille". Toki ikävä yksittäistilanne, mutta jos tuo kuva on kaaoksesta niin taitaa Oulussa olla asiat melko hyvin - noin niinkuin muuten...



* Oulun kaaos.JPG (58.38 kilotavua, 650x487 - tarkasteltu 521 kertaa.)
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #1 : Heinäkuu 02, 2012, 07:59:57 »

Olen muutamia kertoja ollut vastaavassa tilanteessa ja kyllähän siellä vahvimmat menevät ensin.

Erityisesti jäi mieleen muutaman vuoden takainen Toijalan ratapihalla tapahtunut tavarajunan suistuminen, kun olin tulossa samaan aikaan Turusta pikajunalla Tampereelle. Jäimme Urjalan asemalle ja lopulta sinne saapui yksi Atomi-Linesin linja-auto. Siis vain yksi ja pikajunassa oli kuitenkin kohtuullisen paljon matkustajia. Konnari aukaisi ovien lukituksen ja me vahvimmat hyppäsimme esteradalle. Ensin korkealta junan rappusilta alas ratapenkalle, sitten vielä teräsaidan ylitse niiden vihuliaisten piikkien ylitse ja eikun bussiin.

Konnari ei ainakaan siinä vaiheessa alkanut vielä nostamaan vanhuksia junasta alas ja aidassa olleeseen porttiinkaan ei ollut avaimia. Seuraava bussi oli tulossa kuulemma 45 minuutin kuluttua ja sitä seuraavia yritettiin vielä hankkia.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #2 : Heinäkuu 02, 2012, 09:37:06 »

Toki ikävä yksittäistilanne, mutta jos tuo kuva on kaaoksesta niin taitaa Oulussa olla asiat melko hyvin - noin niinkuin muuten...

Tuskin kyse on aivan yksittäistapauksesta. Kyllä sen voi myöntää, että VR:n tiedotuksessa ja opastuksessa  poikkeustilanteissa on parantamisen varaa.

Muista yhteyksistä saadulla kokemuksella ihmetyttää eniten, että mikä siinä opastuksessa ja tiedottamisessa on nykyisin niin vaikeaa, vaikka käytössä on pelit ja vehkeet ? Yksinkertaisimmillaan tuo tarkoittaa sitä, että joku menee sinne asemalaiturille, käyttää ääntänsä ja kertoo muuttuneen tilanteen odotteleville matkustajille.

Kun kyse on kuitenkin matkustajien palvelemisesta, silloin tiedottamisen luulisi olevan täysin itsestäänselvyys. Kotimaan matkustajat voivat olla pihalla tilanteesta, mutta entäs ulkomaalaiset matkustajat, jotka eivät välttämättä osaa kieltä ? Mitä taas tulee asemalle jäämiseen, siinä voi mennä pitkänmatkalaiselta suunnitelmat pahemman kerran sekaisin... ei hyvä !

"Ensin korkealta junan rappusilta alas ratapenkalle, sitten vielä teräsaidan ylitse niiden vihuliaisten piikkien ylitse ja eikun bussiin. "

Tuollaisesta esteradasta voi muuten tulla pahaa jälkeä ja kallis lasku. Tuskinpa se konnari niitä matkustajia sentään ulos hätyytteli. Tuollaisessa tilanteessa VR:llä on kuitenkin velvollisuus hankkia korvaava yhteys - vaikka taksikyyti, jos muuta vaihtoehtoa ei keksitä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #3 : Heinäkuu 02, 2012, 09:54:55 »

"Ensin korkealta junan rappusilta alas ratapenkalle, sitten vielä teräsaidan ylitse niiden vihuliaisten piikkien ylitse ja eikun bussiin. "

Tuollaisesta esteradasta voi muuten tulla pahaa jälkeä ja kallis lasku. Tuskinpa se konnari niitä matkustajia sentään ulos hätyytteli. Tuollaisessa tilanteessa VR:llä on kuitenkin velvollisuus hankkia korvaava yhteys - vaikka taksikyyti, jos muuta vaihtoehtoa ei keksitä.

Kyllä siinä jollakin tavalla hätyyteltiin, kun kuulutettiin Urjalan aseman olevan pääteasema ja matka jatkuu vain bussilla. Seuraavista busseista ei ainakaan konnarin mukaan ollut vielä mitään tietoa.

Taksien tilaaminen junalliselle matkustajia jossakin takahikiällä on puhtaasti tsadilaisten touhuja.. Ei sellaista määrää takseja mistään Urjalasta löydy, eikä edes eteläiseltä Pirkanmaalta. Atomilinjonen bussikuskikin oli saatu hälytettyä saunan lauteilta.
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #4 : Heinäkuu 02, 2012, 10:13:53 »

Taksien tilaaminen junalliselle matkustajia jossakin takahikiällä on puhtaasti tsadilaisten touhuja.. Ei sellaista määrää takseja mistään Urjalasta löydy, eikä edes eteläiseltä Pirkanmaalta. Atomilinjonen bussikuskikin oli saatu hälytettyä saunan lauteilta.

Kommentoin lähinnä sitä, jos matkustajan tulee suorittaa "esterata" päästäkseen busseille. Kuka maksaa viulut siinä vaiheessa, kun joku teloo itsensä tuollaisessa piikikkäässä suoja-aidassa ? Se on eri juttu, jos kulku rata-alueelta pöpelikköön on turvattu eli kulkuportti on auki, tms.

Vaikka tilanne olisi kuinka toivoton (takseja ei ole yms.), siitä huolimatta luulisi olevan tärkeää, että porukka saadaan siirrettyä turvallisesti pois junasta ja ylipäätänsä rata-alueelta...
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #5 : Heinäkuu 02, 2012, 13:15:15 »

kaleva uutisoi lisää aiheesta
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/vrn-bussisotku-johtui-erehdyksesta/598307/

VR:n bussisotku johtui erehdyksestä

Kaleva.fi kertoi lauantaina neljästä junamatkustajasta, jotka eivät mahtuneet VR:n korvaavaan bussikyytiin Oulusta Ylivieskaan.

Kuljetuspäällikkö Timo Kantolan mukaan syynä oli sekaannus työvuorolistassa. Lähdöstä vastannut konduktööri ei tiennyt olevansa vastuussa matkustajista.

Ilman paikkaa ja opastusta jääneet matkalaiset ottivat yhteyttä lipunmyyntiin. Heidät ohjattiin seuraavaan, tuntia ja kymmentä minuuttia myöhemmin lähteneeseen linja-autoon.

”Yleensä matkustajat kuljetetaan tällaisessa tilanteessa taksilla. Lauantaina sekaannus selvisi kuitenkin niin myöhään, että matkustajat eivät olisi ehtineet jatkojunaan edes taksilla”, Kantola kertoo.

Matkustajat voivat hakea viivytyksestä korvausta, jonka suuruus on 25 prosenttia matkalipun hinnasta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1694


« Vastaus #6 : Heinäkuu 02, 2012, 13:18:28 »

kaleva uutisoi lisää aiheesta
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/vrn-bussisotku-johtui-erehdyksesta/598307/

VR:n bussisotku johtui erehdyksestä

Kuljetuspäällikkö Timo Kantolan mukaan syynä oli sekaannus työvuorolistassa. Lähdöstä vastannut konduktööri ei tiennyt olevansa vastuussa matkustajista.

Mitäköhän tuokin oikein tarkoittaa? Pitääkö konduktöörille oikein erikseen nakittaa tehtäväksi asiakaspalvelusta huolehteminen?

Lipunmyyjälle se ei ainakaan näy kuuluneen työvuoroon, kun ei ole taksia tilannut.
tallennettu
Samppa Maunuksela
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #7 : Heinäkuu 02, 2012, 19:51:28 »

Olen muutamia kertoja ollut vastaavassa tilanteessa ja kyllähän siellä vahvimmat menevät ensin.

Erityisesti jäi mieleen muutaman vuoden takainen Toijalan ratapihalla tapahtunut tavarajunan suistuminen, kun olin tulossa samaan aikaan Turusta pikajunalla Tampereelle. Jäimme Urjalan asemalle ja lopulta sinne saapui yksi Atomi-Linesin linja-auto. Siis vain yksi ja pikajunassa oli kuitenkin kohtuullisen paljon matkustajia. Konnari aukaisi ovien lukituksen ja me vahvimmat hyppäsimme esteradalle. Ensin korkealta junan rappusilta alas ratapenkalle, sitten vielä teräsaidan ylitse niiden vihuliaisten piikkien ylitse ja eikun bussiin.

Konnari ei ainakaan siinä vaiheessa alkanut vielä nostamaan vanhuksia junasta alas ja aidassa olleeseen porttiinkaan ei ollut avaimia. Seuraava bussi oli tulossa kuulemma 45 minuutin kuluttua ja sitä seuraavia yritettiin vielä hankkia.

Lipsahdusaamuna tamperelaisen ison yhtiön päivystäjä herätti ja kysyi kerkeenkö tulla töihin kun vapaapäivällä olen. Kuultuani tarjouksen totesiin olevani paikalla reilun tunnin päästä. Noh, eka se sit empi mut totes et tuu ja mee kattoon josko asemalla sit olisi vielä tarvetta. Noh olihan siellä. n. 200 ihmistä ja minä 48 (?) paikkaisella Regalilla. Sain sit ajaa Tampereen ja Hämeenlinnan väliä 5 edestakaista reissua. Yksi reissu Hämeenlinnasta jopa taajamajunan reittiä  Hymyilee leveästi ja siihenkin löytyi matkustajia jotka vain olivatkin ihmetelleet kun on niin kumman hiljaista. 12 aikaan Tampereella joutui ottamaan ohjat käsiin. Sain aikaan suunnattoman pahennuksen ilmoittamalla että autoon pääsee vain lapset, lapsiperheet ja vanhukset tai huonokulkuiset. Loput sitten jos paikkoja on. Jäi siihen tilaa jonka sitten arvoin niille ketkä olivat vain odottavan näköisiä eivätkä luennoineet minulle VR:n tiedotuksesta, siitä kun heidän matka nyt katkeaa tähän. Joku perinteisen tympeä keski-ikäinen ämmä lupasi tehdä minusta valituksen. Ei koskaan kuitenkaan minulle asti kantautunut, kuten ei yleensä jos joku oikein vannoo tekevänsä palautteen. Iltapäivän mittaan Tampereellekkin oli saatu konnareita joilla oli sit sama meno kuin minulla. Etuilijat ja kaikki selityksen kautta kiirettä tekevät saivat lisää odotettavaa. Lisäksi ihan konduktöörit neuvoivat samanlailla kuin me kuljettajat niitä keillä lippua ei ollut tai sitten valuuttaa maksaa ylimääräinen matka menemään linja-autoasemalle.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaleva: "VR:n bussikyyti aiheutti kaaoksen Oulu rautatieasemalla"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina