Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Uudelleenlinjatut sähköradat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« : Elokuu 29, 2012, 20:54:30 »

Missäs kaikkialla on 1524 mm sähköistetyn radan linjausta muutettu? Tiedän kyllä muutamia, mutta onko muita?

Suurensuon oikaisu: http://vaunut.org/kuva/64164
Tikkalan oikaisu: http://vaunut.org/kuva/53884
Pitäjänmäen oikaisu: http://vaunut.org/kuva/45338
Hollon oikaisu: http://vaunut.org/kuva/24626
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #1 : Elokuu 29, 2012, 21:06:51 »

Missäs kaikkialla on 1524 mm sähköistetyn radan linjausta muutettu? Tiedän kyllä muutamia, mutta onko muita?

Suurensuon oikaisu: http://vaunut.org/kuva/64164
Tikkalan oikaisu: http://vaunut.org/kuva/53884
Pitäjänmäen oikaisu: http://vaunut.org/kuva/45338
Hollon oikaisu: http://vaunut.org/kuva/24626
Oriselän oikaisu nelisen vuotta sitten: http://vaunut.org/kuva/52531 
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 509


« Vastaus #2 : Elokuu 29, 2012, 21:17:23 »

Lisätään listaan rukkamäen ja multisillan välinen oikaisu.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #3 : Elokuu 29, 2012, 21:19:35 »

Viialan pohjoispuolella on oikaisu ja Parolan pohjoispuolella Ihalemmen oikaisu.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2012, 21:23:40 »

Jaa - riittäähän noita. Sitten iskeytyi mieleen myös Kiimasuon oikaisu Urjalassa: https://picasaweb.google.com/110192191363039480842/KiimasuonRataoikaisu2008ToijalaTurkuRadallaKm155156#

Linjauksen muutos, joskaan ei oikaisu, on tapahtunut myös Huopalahdessa. Vanha Vks -baanahan erkani alun perin eri kohdasta.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2012, 21:50:36 »

Ei oikaisu, vaan pikemminkin kieppaisu: Havukoskella (Hiekkaharju-Koivukylä) on Kehäradan liittymän kohdalla siirretty sähköistettyä ratalinjaa.

Ervelässäkin on ratalinja liikahdellut useampaankin otteeseen.

Kaupunkiratojen rakennusten aikaan on myös kiskoja siirrelty pieniä matkoja sivusuunnassa sekä pää- että rantaradalla.
Ratapihojen täysrempat sitten tietysti vielä lisäksi, jos niitä tähän listaan edes lasketaan.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #6 : Elokuu 30, 2012, 07:39:00 »

Ilmalan ja Huopalahden välillä ollut mutka oikaistiin jo 1970-luvun alkuvuosina VT3:n sillan rakentamisen yhteydessä. Liekö ensimmäinen sähköradan oikaisu?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #7 : Elokuu 30, 2012, 14:03:09 »

Epäilykseni Kuusankoskesta on näemmä vahvistettu: http://vaunut.org/kuva/47865 Olinkin unohtanut koko asian joten en itse ole muistanut tonkia totuutta vahnoista kartoista.

Tässä vielä linkki kuvauspaikkaan (kuvaussuunta pohjoiseen):

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=S%C3%A4hk%C3%B6t&srs=EPSG%3A3067&y=6753572&x=481799&lang=fi
tallennettu
Sami Hiltunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 101


« Vastaus #8 : Elokuu 30, 2012, 14:25:11 »

Mankki?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #9 : Elokuu 30, 2012, 16:50:36 »

Parolan pohjoispuolella Ihalemmen oikaisu.
http://tinyurl.com/ihalempi Onko noissa mutkissakin ollut sähköt?  Järkyttynyt

Ilmalan ja Huopalahden välillä ollut mutka oikaistiin jo 1970-luvun alkuvuosina VT3:n sillan rakentamisen yhteydessä. Liekö ensimmäinen sähköradan oikaisu?
http://tinyurl.com/kivihaka Sama kysymys, onko tuossakin mutkassa ollut sähköistys? Vanhalla ratalinjallahan sijaitsi Haagan seisake.

Mankki?
Milloin Mankin vanha mutka oikaistiin?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #10 : Elokuu 30, 2012, 18:06:45 »

Toijalan eteläpuolella Ilomäen kaarteen pienehkö oikaisu n. km 143 on valmistunut 1996 paikkeilla (korjatkaa jos vuosi on väärin).

Aiemmin mainittu Viialan pohjoispuolen oikaisu eli Hinkan rataoikaisu on km:llä 155-156 ja se on valmistunut toukokuussa 1999.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #11 : Elokuu 30, 2012, 18:26:05 »

Toijalan eteläpuolella Ilomäen kaarteen pienehkö oikaisu n. km 143 on valmistunut 1996 paikkeilla (korjatkaa jos vuosi on väärin).

Aiemmin mainittu Viialan pohjoispuolen oikaisu eli Hinkan rataoikaisu on km:llä 155-156 ja se on valmistunut toukokuussa 1999.
Kumpi nyt oikeastaan on Hinkan oikaisu, vai onko Hinkkoja kaksi? Ensin maintsemasi, Ilomäen kaarre sijaitsee Hinkan kaupunginosassa: http://tinyurl.com/hinkka

Onkos Ryttylän eteläpuolella oikaisu? http://tinyurl.com/ryttyl-e
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #12 : Elokuu 30, 2012, 18:42:40 »

Toijalan eteläpuolella Ilomäen kaarteen pienehkö oikaisu n. km 143 on valmistunut 1996 paikkeilla (korjatkaa jos vuosi on väärin).

Aiemmin mainittu Viialan pohjoispuolen oikaisu eli Hinkan rataoikaisu on km:llä 155-156 ja se on valmistunut toukokuussa 1999.
Kumpi nyt oikeastaan on Hinkan oikaisu, vai onko Hinkkoja kaksi? Ensin maintsemasi, Ilomäen kaarre sijaitsee Hinkan kaupunginosassa: http://tinyurl.com/hinkka

Tällä kertaa oikaisujen kutsumanimet menevät seisakkeiden mukaan, eli Toijalan eteläpuolella oli Ilomäen seisake km 143:lla ja Viialan pohjoispuolella taas oli Hinkan seisake km:llä 156 eli suunnilleen sen oikaistun kaarteen pohjoispäässä,
http://lyhyt.net/vx2
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #13 : Elokuu 30, 2012, 19:19:53 »

Parolan pohjoispuolella Ihalemmen oikaisu.
http://tinyurl.com/ihalempi Onko noissa mutkissakin ollut sähköt?  Järkyttynyt



En muista siinä noin jyrkkiä kaarteita olleen, kuin mitä kartasta voisi päätellä. Olisikohan sitä oiottu aiemminkin, tai olisiko tuo paikallistie jostain muusta syystä haluttu rakentaa noin kaarteiseksi?

Nämä pohjoisen pääradan oikaisut, tai kaarteiden loiventamiset, liittyivät pääradan tason nostoon, jossa radalle tehtiin lukuisia puolenvaihtopaikkoja, uudenmallinen suojastus paikoin hyvin lyhyin suojavälein ja toteutus uudella opastinjärjestelmällä sekä radan tiukimpien kaarteiden loiventaminen sn 160/200 -tasolle.

tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #14 : Elokuu 30, 2012, 20:13:45 »

Parolan pohjoispuolella Ihalemmen oikaisu.
http://tinyurl.com/ihalempi Onko noissa mutkissakin ollut sähköt?  Järkyttynyt
En muista siinä noin jyrkkiä kaarteita olleen, kuin mitä kartasta voisi päätellä. Olisikohan sitä oiottu aiemminkin, tai olisiko tuo paikallistie jostain muusta syystä haluttu rakentaa noin kaarteiseksi?

Ihan normaalia tienrakentamista, sillat mahdollisimman jyrkässä kulmassa, suuret kaarresäteet ja kukkulat kierretty (tuon tasoluokan tiellä), lopputulos näyttää tässä tapauksessa humalassa linjatulta mutta on kaikin puolin täysin perusteltu. Tiejärejestely tehty oletettavasti moottoritien rakentamisen yhteydessä (1996).
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #15 : Elokuu 30, 2012, 20:41:13 »

Eli alkuperäinen ratalinja tuskin on radan pohjoispuolen paikallistie, vaan on ehkä paikoin noudatellut radan eteläpuolella kulkevaa tielinjaa.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #16 : Elokuu 30, 2012, 20:59:52 »

Eli alkuperäinen ratalinja tuskin on radan pohjoispuolen paikallistie, vaan on ehkä paikoin noudatellut radan eteläpuolella kulkevaa tielinjaa.

Sitä juuri tarkoitin. Mutkilla tarkoitin juuri radan mutkia  Iskee silmää Ihmettelin vain kun luulin niitä vanhemmiksi.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 543


« Vastaus #17 : Elokuu 31, 2012, 08:27:08 »

Mankki?
Milloin Mankin vanha mutka oikaistiin?

Mankki ei käy. Linja oikaistiin sähköistys- ja kaksoisraidetöiden yhteydessä 1960-luvun lopulla.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #18 : Elokuu 31, 2012, 16:51:30 »

Mankki?
Milloin Mankin vanha mutka oikaistiin?

Mankki ei käy. Linja oikaistiin sähköistys- ja kaksoisraidetöiden yhteydessä 1960-luvun lopulla.
Tätä vähän ounastelinkin.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Niila Heikkilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #19 : Elokuu 28, 2016, 18:12:52 »

Uusimpana oikaisutulokkaana lienee Lapuan ja Riipan oikaisut, sekä pidempi Sievin parikilometrinen oikaisu (2015) pohjanmaan radalla ja rakenteilla oleva Temmesjoen oikaisu. Rataremontin yhteydessä kaksoisraideosuuksilla tehdään/on tehty muitakin kaarreprofiilin muutoksia joissa pylväät ja ratalinjaa siirrettiin hieman uuteen paikkaan. Törmäperän (1.5km)ja Kankaan pohjoispuolen (3km) oikaisut jäävät vielä toistaiseksi tekemättä.
tallennettu
Tapio Arvola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #20 : Elokuu 28, 2016, 19:38:24 »

Sitten tulee mieleeni Imatra T:n lähtö länteen päin. Se on nimenomaan uudelleenlinjaus, kun vanhempi linja oli lyhyempi, mutta kaarresäde pienempi.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1109


« Vastaus #21 : Elokuu 28, 2016, 20:47:06 »

Ilmalan ja Huopalahden välillä ollut mutka oikaistiin jo 1970-luvun alkuvuosina VT3:n sillan rakentamisen yhteydessä. Liekö ensimmäinen sähköradan oikaisu?
http://tinyurl.com/kivihaka Sama kysymys, onko tuossakin mutkassa ollut sähköistys? Vanhalla ratalinjallahan sijaitsi Haagan seisake.

Kyllä vain, itse asiassa vanhan ratalinjan itäpään kallioleikkauksen alussa oli ainakin Leppävaaran kaupunkiradan rakentamiseen asti sähköratapylvään betoninen perustuspylväs maastossa. Näin ollen juurikin Haagan oikaisu on ensimmäinen suomalainen sähkörataoikaisu kautta koko pohjoismaisen passivapauden olemassaoloajan. Kyseistä sähkörataoikaisua voidaan pitää myös suomalaisten sähkörataoikaisuiden pioneerina sen ennakkotapausluonteen vuoksi.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #22 : Elokuu 29, 2016, 20:19:53 »

Yksi erikoisuus on raide, jolta on purettu sähköistys, mutta itse raide on edelleen olemassa ja käytössäkin. Kyseessä on pääradalta Pasilan veturitalleille johtava raide. Tässä ei toki ole kyse uudelleenlinjatusta sähköradasta, vaan sähkörata on vain lakannut olemasta olemassa.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #23 : Elokuu 30, 2016, 05:09:08 »

Kaupunkiratojen rakennusten aikaan on myös kiskoja siirrelty pieniä matkoja sivusuunnassa sekä pää- että rantaradalla.
Kyllä, lisäksi silloisen Vantaankoskenradan itäinen raide osuudella Huopalahti - Pohjois-Haaga siirtyi Huopalahden päässä varsin huomattavasti. Osa vanhan itäisen raiteen pohjasta ja käytävästä on nykyään kevytliikenneväylän käytössä.
tallennettu
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 342


« Vastaus #24 : Elokuu 30, 2016, 08:40:19 »

Parolan pohjoispuolella Ihalemmen oikaisu.
http://tinyurl.com/ihalempi Onko noissa mutkissakin ollut sähköt?  Järkyttynyt
En muista siinä noin jyrkkiä kaarteita olleen, kuin mitä kartasta voisi päätellä. Olisikohan sitä oiottu aiemminkin, tai olisiko tuo paikallistie jostain muusta syystä haluttu rakentaa noin kaarteiseksi?

Ihan normaalia tienrakentamista, sillat mahdollisimman jyrkässä kulmassa, suuret kaarresäteet ja kukkulat kierretty (tuon tasoluokan tiellä), lopputulos näyttää tässä tapauksessa humalassa linjatulta mutta on kaikin puolin täysin perusteltu. Tiejärejestely tehty oletettavasti moottoritien rakentamisen yhteydessä (1996).

Jep. Tie on itse asiassa uusi ja rakennettu moottoritien rakentamisen yhteydessä. Ihalemmen ja Parolan välinen maantie kulki moottoritien rakentamiseen asti radan eteläpuolella ja rata ylitettiin tasoristeyksenä taajaman reunalla siinä Irwinin talon kulmilla. Jos tie olisi vedetty samaan paikkaan, moottoritien ja radan sillat olisivat venyneet entisestään ja radan ylitys/alitus olisi jouduttu rakentamaan tasamaalle ahtaaseen paikkaan. Nyt se sijaitsee hieman väljemmässä paikassa ja osin käyttää hyväkseen luonnon korkeuseroja.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Uudelleenlinjatut sähköradat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina