Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sm1 ja Sm2 kaluston käyttö nykyään?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 ... 10 | Siirry alas Tulostusversio
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« : Syyskuu 02, 2012, 06:57:56 »

Kiinnostaisi tietää ,että millä lähijunareiteillä näitä sameja vielä liikkuu? Hymyilee Joku palstan lähijuna-asiantuntia voisi vastata.
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #1 : Syyskuu 02, 2012, 07:08:59 »

Rantaradalla S-, U-, ja E-junat ovat kaikki vanhalla kalustolla. Eli kiireisimpään aikaan vartin välein.

Lisäksi A-, ja M-junissa kulkee vanhoja.

Pääradan puolelle: Osa H-junista kulkee vanhoilla, ei kuitenkaan kovin moni. Yksi aamun R on myös vanhoilla Helsinkiin päin.

Pääradan kaupunkiraiteillekin niitä näyttäisi vielä riittävän, kolmen nipuissa usein.

Eli kysymykseesi lyhyt vastaus: kaikilla.
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #2 : Syyskuu 02, 2012, 07:49:51 »

Sm1 ja Sm2 ovat varmaan jo muutaman vuoden kuluttua tiensä päässä, voi harmi Surullinen sillä pidän paljon vanhoista kulkupeleistä. Siniset makuuvaunutkin ovat jo täysin poistuneet Rovaniemen liikenteestä(tarkoitan Turku-Rovanniemi yöjuna yhteyttä). CEmt:n matkustusmukavuus on kuitenkin vielä hyvä ainakin omasta mielestäni. Hymyilee
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #3 : Syyskuu 02, 2012, 10:35:10 »

Rantaradalla S-, U-, ja E-junat ovat kaikki vanhalla kalustolla. Eli kiireisimpään aikaan vartin välein.
Entä L -juna?

Pääradan puolelle: Osa H-junista kulkee vanhoilla, ei kuitenkaan kovin moni. Yksi aamun R on myös vanhoilla Helsinkiin päin.
Mitenkäs T- juna? Silläkin taitaa Sm1/2 -kalustoa olla.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Ilari Kokko
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2012, 10:39:53 »

Uskallan toivoa Sm1 ja Sm2 yksiköille vielä usean vuoden aktiivipalvelusta Rantaradalla, sillä korvaavaa kalustoa ei VR:llä ole olemassa (ja uudesta täytyy maksaa ja sitä saa odotella. Hmm, vapautuisikohan Virosta sitä nyt kun Tallinnan lähiliikenteeseen tulee FLIRT-junia...?  Hymyilee leveästi). Sm5-junatkaan eivät vielä uhkaa Sameja Rantaradalla, sillä HSL-alueen junina niitä tuskin nähdään Kirkonummella, Y-junista puhumattakaan, vielä pitkään aikaan. Sm4:ää voisi varmasti Y-junana Sm1/Sm2 yksikön tilalla käyttääkin, mutta sitten Sm4 yksiköt olisivat taas muualta pois, varsinkin kun noita Y-junia kulkee etupäässä ruuhka-aikoina. (Öisin Sm1/Sm2 pari yöpyy Karjaalla)

Pääkaupunkiseuden lähiliikenne olisi ruuhka-aikana aika tavalla nesteessä ilman Sm1/Sm2 junia, sillä lukumäärällisesti niitä on edelleen käytössä eniten (~90 paria?), kun Sm4:ää on käytössä 30 vaunuparia. Ja taitaa tulevaisuudessa tuo Kehärata sitoa FLIRT-junat aika tavalla käyttöönsä, joten M-junista Sm1/Sm2-junia vapautunee FLIRT-junien tilalle A- ja I-juniin.

2019 tulee muuten ensimmäisillä Sameilla 50-vuotta täyteen ja eiköhän niitä tuolloinkin vielä jokunen yksikkö PK-seudulla pendelöi. (Ellei Turun paikallisliikenne sitten saa niitä kaikkia...  Virnistää)
tallennettu

Old gaffer and a film SLR
Ilari Kokko
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #5 : Syyskuu 02, 2012, 10:41:46 »

L-junat ovat Sameja, kuten kaikki Kirkkonummelle jatkavat lähijunat.

Rantaradalla S-, U-, ja E-junat ovat kaikki vanhalla kalustolla. Eli kiireisimpään aikaan vartin välein.
Entä L -juna?
tallennettu

Old gaffer and a film SLR
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #6 : Syyskuu 02, 2012, 11:41:05 »

Uskallan toivoa Sm1 ja Sm2 yksiköille vielä usean vuoden aktiivipalvelusta Rantaradalla, sillä korvaavaa kalustoa ei VR:llä ole olemassa (ja uudesta täytyy maksaa ja sitä saa odotella. Hmm, vapautuisikohan Virosta sitä nyt kun Tallinnan lähiliikenteeseen tulee FLIRT-junia...?  Hymyilee leveästi). Sm5-junatkaan eivät vielä uhkaa Sameja Rantaradalla, sillä HSL-alueen junina niitä tuskin nähdään Kirkonummella, Y-junista puhumattakaan, vielä pitkään aikaan. Sm4:ää voisi varmasti Y-junana Sm1/Sm2 yksikön tilalla käyttääkin, mutta sitten Sm4 yksiköt olisivat taas muualta pois, varsinkin kun noita Y-junia kulkee etupäässä ruuhka-aikoina. (Öisin Sm1/Sm2 pari yöpyy Karjaalla)

Pääkaupunkiseuden lähiliikenne olisi ruuhka-aikana aika tavalla nesteessä ilman Sm1/Sm2 junia, sillä lukumäärällisesti niitä on edelleen käytössä eniten (~90 paria?), kun Sm4:ää on käytössä 30 vaunuparia. Ja taitaa tulevaisuudessa tuo Kehärata sitoa FLIRT-junat aika tavalla käyttöönsä, joten M-junista Sm1/Sm2-junia vapautunee FLIRT-junien tilalle A- ja I-juniin.

2019 tulee muuten ensimmäisillä Sameilla 50-vuotta täyteen ja eiköhän niitä tuolloinkin vielä jokunen yksikkö PK-seudulla pendelöi. (Ellei Turun paikallisliikenne sitten saa niitä kaikkia...  Virnistää)
Montako pupua VR:llä on käytössä?
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 243


« Vastaus #7 : Syyskuu 02, 2012, 11:42:56 »

Nuo puheet kaluston vapautumisesta Virosta tai oman käytetyn sähkökaluston myynnistä Viroon ovat ja tulevat jäämään toiveajatteluksi. Raideleveys on kylläkin sama, mutta sähköistysjärjestelmät ovat eri. Virossa käytössä on 3 kV tasavirta, aivan kuten on Latviassakin. Liettuassa sen sijaan on meikäläinen systeemi käytössä ja Latviassa siirtymisellä on ainakin spekuloitu, joten näiden maiden kanssa kalustoyhteistyö joskus tulevaisuudessa olisi kaiken järjen mukaan mahdollisempaa. Siellä tosin kysymykseksi matkustajakaluston tapauksessa taitaa tulla esimerkiksi laiturikorkeus.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 892


« Vastaus #8 : Syyskuu 02, 2012, 11:44:29 »

Rantaradalla S-, U-, ja E-junat ovat kaikki vanhalla kalustolla. Eli kiireisimpään aikaan vartin välein.

Lisäksi A-, ja M-junissa kulkee vanhoja.

Pääradan puolelle: Osa H-junista kulkee vanhoilla, ei kuitenkaan kovin moni. Yksi aamun R on myös vanhoilla Helsinkiin päin.

Pääradan kaupunkiraiteillekin niitä näyttäisi vielä riittävän, kolmen nipuissa usein.

Eli kysymykseesi lyhyt vastaus: kaikilla.
Eipä ole Sm1/Sm2-kalustoa kaikilla lähijunareiteillä. Rataosilla Kerava - Lahti ja Riihimäki - Hakosilta (- Lahti) liikkuu vain Sm4-kalustoa sekä ensin mainitulla lisäksi kaksi Eil-junaparia. Poikkeustapauksissa voi tosin niilläkin nähdä vanhaa kalustoa.
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #9 : Syyskuu 02, 2012, 11:51:58 »

Rantaradalla S-, U-, ja E-junat ovat kaikki vanhalla kalustolla. Eli kiireisimpään aikaan vartin välein.

Lisäksi A-, ja M-junissa kulkee vanhoja.

Pääradan puolelle: Osa H-junista kulkee vanhoilla, ei kuitenkaan kovin moni. Yksi aamun R on myös vanhoilla Helsinkiin päin.

Pääradan kaupunkiraiteillekin niitä näyttäisi vielä riittävän, kolmen nipuissa usein.

Eli kysymykseesi lyhyt vastaus: kaikilla.
Eipä ole Sm1/Sm2-kalustoa kaikilla lähijunareiteillä. Rataosilla Kerava - Lahti ja Riihimäki - Hakosilta (- Lahti) liikkuu vain Sm4-kalustoa sekä ensin mainitulla lisäksi kaksi Eil-junaparia. Poikkeustapauksissa voi tosin niilläkin nähdä vanhaa kalustoa.
Sm4:n etu oikoradalla on niiden korkea nopeus verrattuna Sm1-2:siin ja Eil:eihin.
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Syyskuu 02, 2012, 11:52:11 »

Sm5-junatkaan eivät vielä uhkaa Sameja Rantaradalla, sillä HSL-alueen junina niitä tuskin nähdään Kirkonummella, Y-junista puhumattakaan, vielä pitkään aikaan.

Kirkkonummi on HSL-aluetta aivan kuten Espoo, Sipoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava ja Helsinkikin. Sinne pääsee matkakortilla jopa hieman halvemmalla kuin ABC-lipulla.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #11 : Syyskuu 02, 2012, 12:49:50 »

Sm1-2 junien poistamisessa ei ole paljoakaan järkeä, sillä ovathan ne sentään junia näihin nykyisiin pilipalimuovileluihin verrattuna. Virnistää Samit ovat käsittääkseni suomen kalustossa luotettavimmasta päästä. Vai ovatko?
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #12 : Syyskuu 02, 2012, 12:51:44 »

Osa H-junista kulkee vanhoilla, ei kuitenkaan kovin moni. Yksi aamun R on myös vanhoilla Helsinkiin päin.
Eikä sovi unohtaa H-junan 15.48-lähtöä Helsingistä komeasti neljällä yksiköllä. Aikaisemmin oli viisikin. Mutta onko yhtään Z-junaaa, joka ajettaisiin Sm1/2-kalustolla?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2584


« Vastaus #13 : Syyskuu 02, 2012, 12:53:06 »

Montako pupua VR:llä on käytössä?
30.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #14 : Syyskuu 02, 2012, 13:01:00 »

Sm4 30+Sm5 20 eli yhteensä 50. Tämän perusteella voisi päätellä, että samit liikkuvat vielä monia vuosia.
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #15 : Syyskuu 02, 2012, 13:04:44 »

Kaksivaunuisia, noin 200-paikkaisia Sm1:iä on 50 kpl, Sm2:iä samoin 50 kpl. Sm4:ia on 30 kpl. Tämän ei katsottu vielä riittävän, vaan tarve on hieman suurempi ja tavallaan ensimmäiset, noin 250-paikkaiset Sm5 Flirtit menivät tämän tarpeen täyttämiseen.

Eli tarve on enemmän kuin 130 200-paikkaista junaa. Flirtejä on tilattu vasta 41, joten ne eivät kunnolla korvaa edes Sm1:iä, puhumattakaan Kehäradan aiheuttamasta liikenteen lisäyksestä (onko sitä vai tehostuuko kaluston kierto riittävästi kääntymisten jäädessä pois?)

Ennen kuin kaikki Sm1:t voidaan romuttaa, tarvitaan ehkä yhteensä 50-60 Sm5 Flirtiä, ja näin suurta määrää ei ole edes tilattu vielä, saati sitten toimitettu.

Kirjoittamani arvot on ravistettu puhtaasti (ei: puhtaasta, sitä kotipaitani hiha ei ole), hihasta ja niitä voidaan muutella suuntaan jos toiseenkin mutta arvelen suuruusluokan olevan tuota tasoa. Tarkoitukseni olikin lähinnä lohduttaa Sm-faneja ja kuvaajia; kyllä Sameja liikenteessä riittää vielä tosi pitkään.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Syyskuu 02, 2012, 13:11:31 »

Flirtistähän on tehtaalla tarjolla useampia pituuksia. Kun kaikki tilatut ovat samanpituisia, on kierrätys helpompaa, mutta jos tarvittaisiin vai yksi tai kaksi lisävaunua, kahden nelivaunuisen yhdistäminen tuo
turhaa kapasiteettia junakohtaisesti ja toisaalta vähentään liikkuvien kokoonpanojen määrää. Siinäpä ratkaistavaa.
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #17 : Syyskuu 02, 2012, 13:13:41 »

Hienoa, sitten kun minäkin täyän 18 (vielä 6-vuotta)pääsen viimeistään matkustamaan itsenäisesti ja kokeilemaan samissa matkustamissa Virnistää. Vielä, kun en saa yksin matkustaa. Näyttää kieltä
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #18 : Syyskuu 02, 2012, 14:18:52 »

Hienoa, sitten kun minäkin täyän 18 (vielä 6-vuotta)pääsen viimeistään matkustamaan itsenäisesti ja kokeilemaan samissa matkustamissa Virnistää. Vielä, kun en saa yksin matkustaa. Näyttää kieltä

Lasken tuosta sun olevan 12-vuotias. Jos sulla ei ole mitään asiaa kenenkään sukulaisen luo Helsinkiin tai Kotkaan, et ehkä pääse. Mutta kyllä kai nyt kenen tahansa vanhemmat 12-veen uskaltaa yksin junaan päästää? Eli jos löydät hyvän tekosyyn, päässet Iskee silmää Eri asia olisi päästää yksinään tuntemattomaan kaupunkiin pyörimään. Mut ei sun ainakaan 18-vuotiaaksi tarvitse odotella. Kyllä sä jo 14 tai 15-veenä – viimeistään 16-vuotiaana vaikka vanhemmillasi olisi miten vaikea hyväksyä ettei heillä ole ikuisesti lasta lellittävänään – pääset liikkumaan ihan varmana Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #19 : Syyskuu 02, 2012, 14:20:05 »

Hienoa, sitten kun minäkin täyän 18 (vielä 6-vuotta)pääsen viimeistään matkustamaan itsenäisesti ja kokeilemaan samissa matkustamissa Virnistää. Vielä, kun en saa yksin matkustaa. Näyttää kieltä

Lasken tuosta sun olevan 12-vuotias. Jos sulla ei ole mitään asiaa kenenkään sukulaisen luo Helsinkiin tai Kotkaan, et ehkä pääse. Mutta kyllä kai nyt kenen tahansa vanhemmat 12-veen uskaltaa yksin junaan päästää? Eli jos löydät hyvän tekosyyn, päässet Iskee silmää Eri asia olisi päästää yksinään tuntemattomaan kaupunkiin pyörimään. Mut ei sun ainakaan 18-vuotiaaksi tarvitse odotella. Kyllä sä jo 14 tai 15-veenä – viimeistään 16-vuotiaana vaikka vanhemmillasi olisi miten vaikea hyväksyä ettei heillä ole ikuisesti lasta lellittävänään – pääset liikkumaan ihan varmana Hymyilee
Hymyilee leveästi
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1318


« Vastaus #20 : Syyskuu 02, 2012, 14:30:13 »

Muistan 14-vuotiaana käyneeni jo Rautatiemuseolla junalla hyvän ystäväni ja harrastajakollegani kanssa. En yhtään epäile, etteikö moni 12-13 -vuotias pärjää yksin junassa ja asemilla.

tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #21 : Syyskuu 02, 2012, 14:54:19 »

Muistan 14-vuotiaana käyneeni jo Rautatiemuseolla junalla hyvän ystäväni ja harrastajakollegani kanssa. En yhtään epäile, etteikö moni 12-13 -vuotias pärjää yksin junassa ja asemilla.


Meni jo aika kauaksi aiheesta tämä keskustelu Surullinen
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #22 : Syyskuu 02, 2012, 14:57:03 »

Hei! Nyt olen pudonnut kärryiltä. Onko tosiaan olemassa jokin ikärajoitus yksin matkustamiseen? Rajansa tietty kaikella, mutta yli 10 v? Minä ainakin matkustin junalla oppikouluun Tampereelle, ja aloitusikä oli kaiketi 11 vuotta.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #23 : Syyskuu 02, 2012, 14:58:47 »

Rantaradalla S-, U-, ja E-junat ovat kaikki vanhalla kalustolla. Eli kiireisimpään aikaan vartin välein.

Lisäksi A-, ja M-junissa kulkee vanhoja.

Pääradan puolelle: Osa H-junista kulkee vanhoilla, ei kuitenkaan kovin moni. Yksi aamun R on myös vanhoilla Helsinkiin päin.

Pääradan kaupunkiraiteillekin niitä näyttäisi vielä riittävän, kolmen nipuissa usein.

Eli kysymykseesi lyhyt vastaus: kaikilla.

Topin lisäämiin vielä arkisin ja lauantaisin taitaa olla 1-2 N-junan vuoroa sameilla, ja lisäksi taitaa olla kaikki T-junat sameilla myös. Ja tietty I- ja K-junilla niitä näkee reilusti sillon kun niitä kulkee. Ja K-junissa tosiaan menee 3nipuissa. H-junissa ruuhka-aikaan 3-4nipuissa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2909


« Vastaus #24 : Syyskuu 02, 2012, 15:09:48 »

Sm4:n etu oikoradalla on niiden korkea nopeus verrattuna Sm1-2:siin ja Eil:eihin.

Oikoradan Eil-junatkin ovat muistaakseni 160 km/h.

Kiitoksia tarkennuksista aiempaan hieman epätarkkaan viestiin Sm1/2-käyttöisistä rataosista. Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 10 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sm1 ja Sm2 kaluston käyttö nykyään?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina