Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sm1 ja Sm2 kaluston käyttö nykyään?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #225 : Maaliskuu 12, 2017, 14:20:39 »

Katsos kun Suomessa ovat nämä erikoisolosuhteet. Esitin aikoinaan,että Eil-vaunusta pitäisi tehdä ohjausvaunu, mutta kun erityisolosuhteet estävät rakentamasta muihin vaunuihin tarvittavaa kaapelointia. Muualla maailmassa on junia joissa on veturi molemmissa päissä, mutta kun nämä suomalaiset erityisolosuhteet...
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #226 : Maaliskuu 12, 2017, 14:28:35 »

Heh, joo Iskee silmää  ollaan erikoinen kansa, vai mitä tuo tarkoittaneekaan.

Katsos kun Suomessa ovat nämä erikoisolosuhteet. Esitin aikoinaan,että Eil-vaunusta pitäisi tehdä ohjausvaunu, mutta kun erityisolosuhteet estävät rakentamasta muihin vaunuihin tarvittavaa kaapelointia. Muualla maailmassa on junia joissa on veturi molemmissa päissä, mutta kun nämä suomalaiset erityisolosuhteet...
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #227 : Maaliskuu 12, 2017, 14:58:41 »

Katsos kun Suomessa ovat nämä erikoisolosuhteet. Esitin aikoinaan,että Eil-vaunusta pitäisi tehdä ohjausvaunu, mutta kun erityisolosuhteet estävät rakentamasta muihin vaunuihin tarvittavaa kaapelointia. Muualla maailmassa on junia joissa on veturi molemmissa päissä, mutta kun nämä suomalaiset erityisolosuhteet...
Tukholma-Uppsala-pendeliliikennettäkin on hoidettu vuosikausia 7-10 vaunun junarungoilla, joiden molemmissa päissä on Rc6-veturit. Vasta nyt vuoden sisällä juniin on tullut myös X40-moottorijunia. Matalaa lattiaa on siis ollut melko harvoin tarjolla. Joulukuusta 2012 alkaen Uppsalaan on toki päässyt puolen tunnin välein myös matalalattiaisilla SL:n X60-moottorijunilla. Niillä kyllä matka-aikakin on paljon pidempi kuin veturivetoisilla pendelijunilla.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #228 : Maaliskuu 12, 2017, 14:59:28 »

Juuri sitä tarkoitin. Suomessa on tapana vedota joihinkin kummallisiin erityiasioihin jos ei voida toimia kuten muualla. Tuo sinänsä on vaarallinen ilmaus. Vanhemmat ihmiset muistavat kun Johannes Virolainen sanoi, että kokoomuspuoluetta ei voi ottaa hallitukseen "yleisitä syistä" ja tästäkös prinsessanherkkä Kekkonen otti rajusti herneet nenäänsä.
Mitä puolestaan tulee tähän valtiolliseen liikennefirmaan, olisi asiallista valita johto ammattitaidon eikä puoluekannan mukaan.
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 196


« Vastaus #229 : Huhtikuu 16, 2017, 14:39:20 »

Sm2-junien tämänhetkinen kalustokierto Rantaradalla on seuraava:
Aamulla Ilmalasta ajetaan Helsinkiin kolmen ja neljän samin pötköt. Kolmen pötkön kaksi ensimmäistä yksikköä lähtevät klo 6:56 E-junana Kauklahteen. Neljän pötkö jaetaan kahdeksi A-junaksi, joista ensimmäinen lähtee Leppävaaraan 6:26 ja toinen 6:46. Ensimmäinen tekee vain yhden kierroksen, minkä jälkeen se yhdistetään asemalle jääneeseen yksikköön, ja ne tekevät kierroksen E-junaa. Toinen A-juna tekee kaksi kierrosta, minkä jälkeen se ajetaan Helsingin ratapihan säilytysraiteelle. E-junan rungot yhdistetään ja ajetaan Ilmalaan. Iltaruuhkaa varten 3×Sm2 ja 2×Sm2 tuodaan ilmalasta eri aikaan Helsinkiin. Ensimmäinen lähtee klo 15:03 U-junana kahdelle kierrokselle ja toinen ajaa X-junana 15:53 Kirkkonummelle ja tyhjänä takaisin. Sitten nämä rungot yhdistetään ja ajetaan Ilmalaan. A-junan runko puolestaan tuodaan ratapihalta, sillä ajetaan neljä kierrosta, ja se ajetaan sen jälkeen varikolle.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #230 : Huhtikuu 18, 2017, 18:51:07 »

Millä junilla Kotkan Sm2 vaihdetaan ja kuinka usein. Kouvolaan näyttää tulevan Sm4:n lisäksi myös Sm2 runko, joka jäi Kouvolaan ?
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #231 : Huhtikuu 18, 2017, 19:25:11 »

Millä junilla Kotkan Sm2 vaihdetaan ja kuinka usein. Kouvolaan näyttää tulevan Sm4:n lisäksi myös Sm2 runko, joka jäi Kouvolaan ?

Sm4:a ei ole Kouvola-Kotka välillä ollut vuosiin. Nykyään kaikki Kouvola-Kotka ja Kouvola-Lahti väli hoidetaan Sm2:lla.
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 196


« Vastaus #232 : Huhtikuu 18, 2017, 19:32:22 »

Millä junilla Kotkan Sm2 vaihdetaan ja kuinka usein. Kouvolaan näyttää tulevan Sm4:n lisäksi myös Sm2 runko, joka jäi Kouvolaan ?
Uusi runko tuodaan Riihimäki-Lahti junalla 1303, joka jatkaa Kouvolaan junana 321 ja edelleen kotkaan junana 362. Riihimäen kaikki kolme Sm2:ta voidaan vaihtaa vaikka päivittäin, koska T-juna ajetaan 3xSm2 kalustolla, mutta en tiedä kuinka usein ne vaihdetaan. Myöskään siitä, millä junalla Kotkan Sm2 tuodaan Riihimälle ei ole tietoa.
tallennettu
Torbjörn Sandell
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 61


« Vastaus #233 : Huhtikuu 19, 2017, 13:12:39 »

Millä junilla Kotkan Sm2 vaihdetaan ja kuinka usein. Kouvolaan näyttää tulevan Sm4:n lisäksi myös Sm2 runko, joka jäi Kouvolaan ?
Uusi runko tuodaan Riihimäki-Lahti junalla 1303, joka jatkaa Kouvolaan junana 321 ja edelleen kotkaan junana 362. Riihimäen kaikki kolme Sm2:ta voidaan vaihtaa vaikka päivittäin, koska T-juna ajetaan 3xSm2 kalustolla, mutta en tiedä kuinka usein ne vaihdetaan. Myöskään siitä, millä junalla Kotkan Sm2 tuodaan Riihimälle ei ole tietoa.

Vaikuttaisi menevän junalla H 328, joka ilmeisesti jatkaa Lahdesta eteenpäin Riihimäelle junana H 1324.
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 196


« Vastaus #234 : Huhtikuu 20, 2017, 05:43:25 »

Millä junilla Kotkan Sm2 vaihdetaan ja kuinka usein. Kouvolaan näyttää tulevan Sm4:n lisäksi myös Sm2 runko, joka jäi Kouvolaan ?
Uusi runko tuodaan Riihimäki-Lahti junalla 1303, joka jatkaa Kouvolaan junana 321 ja edelleen kotkaan junana 362. Riihimäen kaikki kolme Sm2:ta voidaan vaihtaa vaikka päivittäin, koska T-juna ajetaan 3xSm2 kalustolla, mutta en tiedä kuinka usein ne vaihdetaan. Myöskään siitä, millä junalla Kotkan Sm2 tuodaan Riihimälle ei ole tietoa.

Vaikuttaisi menevän junalla H 328, joka ilmeisesti jatkaa Lahdesta eteenpäin Riihimäelle junana H 1324.
Niin tosiaan. Unohdin tuon, vaikka menin tuolla vuorolla helmikuussa Riihimäelle.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #235 : Toukokuu 16, 2017, 16:50:17 »

Päätin tänään suunnata Ilmalan suolle tutkailemaan ohi ajelevia Sm2-runkoja, ja samantien äsken Ilmalan seisakkeelle matelikin tupla-Sm2 A-junana. Piristävää vaihtelua muuten hyvän palvelun kahteen Sm5-tyyppiin!
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #236 : Toukokuu 16, 2017, 17:03:46 »

Klonk klonk...vierestä kolisteli VR:n myrkynvihreä Sm2 6061 ja punainen 6094. Saattoivat olla tuosta äsken näkemästäni A-junasta.

Päätin tänään suunnata Ilmalan suolle tutkailemaan ohi ajelevia Sm2-runkoja, ja samantien äsken Ilmalan seisakkeelle matelikin tupla-Sm2 A-junana. Piristävää vaihtelua muuten hyvän palvelun kahteen Sm5-tyyppiin!
tallennettu
Roland Sivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #237 : Kesäkuu 13, 2017, 11:26:06 »

https://www.hsl.fi/uutiset/2017/hsl-alueen-lahijunaliikenteessa-kulkee-ainoastaan-flirt-junia-196-alkaen-10258

Onko tietoa mikä on viimeinen HSL-lähiliikenteen Sm2 -vuoro?
tallennettu

Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #238 : Kesäkuu 13, 2017, 11:45:14 »


Viimeisenä Helsinkiin saapuu tämä: http://junat.dy.fi/liikenne/juna/8558/2017-06-16
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1780


« Vastaus #239 : Kesäkuu 16, 2017, 12:02:27 »

Tämän iltapäivän (pe 16.6.) lähtevissä D-junissa ja Kouvolaan jatkavissa Z-junissa näkyy olevan kolme (Z) tai neljä (D) Sm2-yksikköä eli Eil-junien käyttö on kai nyt sitten rajautunut vain pakettikatkojuniin.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #240 : Kesäkuu 16, 2017, 12:43:40 »

Tämän iltapäivän (pe 16.6.) lähtevissä D-junissa ja Kouvolaan jatkavissa Z-junissa näkyy olevan kolme (Z) tai neljä (D) Sm2-yksikköä eli Eil-junien käyttö on kai nyt sitten rajautunut vain pakettikatkojuniin.

Ei joutunut Eilistä eroon kun heti parin viikon päästä pääsee sellaisella matkustamaan Hämeenlinna-Tampere välin  Virnistää
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 196


« Vastaus #241 : Kesäkuu 17, 2017, 07:29:33 »

Tämän iltapäivän (pe 16.6.) lähtevissä D-junissa ja Kouvolaan jatkavissa Z-junissa näkyy olevan kolme (Z) tai neljä (D) Sm2-yksikköä eli Eil-junien käyttö on kai nyt sitten rajautunut vain pakettikatkojuniin.

Ei joutunut Eilistä eroon kun heti parin viikon päästä pääsee sellaisella matkustamaan Hämeenlinna-Tampere välin  Virnistää
Ai missä junassa se kulkee?
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 196


« Vastaus #242 : Kesäkuu 24, 2017, 05:48:10 »

Tämän iltapäivän (pe 16.6.) lähtevissä D-junissa ja Kouvolaan jatkavissa Z-junissa näkyy olevan kolme (Z) tai neljä (D) Sm2-yksikköä eli Eil-junien käyttö on kai nyt sitten rajautunut vain pakettikatkojuniin.

Ei joutunut Eilistä eroon kun heti parin viikon päästä pääsee sellaisella matkustamaan Hämeenlinna-Tampere välin  Virnistää
Ai missä junassa se kulkee?
Nyt löysin sen Juliasta. Ilmeisesti kyseessä on sunnuntaina 2.7. P 603, joka lähtee Helsingistä 0:20. Ei siis saada Eiliä päiväliikenteeseen. Yöllä ne kulkevat muutenkin pakettikatkojunissa.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 882


« Vastaus #243 : Kesäkuu 24, 2017, 14:12:03 »

Tämän iltapäivän (pe 16.6.) lähtevissä D-junissa ja Kouvolaan jatkavissa Z-junissa näkyy olevan kolme (Z) tai neljä (D) Sm2-yksikköä eli Eil-junien käyttö on kai nyt sitten rajautunut vain pakettikatkojuniin.

Ei joutunut Eilistä eroon kun heti parin viikon päästä pääsee sellaisella matkustamaan Hämeenlinna-Tampere välin  Virnistää
Ai missä junassa se kulkee?
Nyt löysin sen Juliasta. Ilmeisesti kyseessä on sunnuntaina 2.7. P 603, joka lähtee Helsingistä 0:20. Ei siis saada Eiliä päiväliikenteeseen. Yöllä ne kulkevat muutenkin pakettikatkojunissa.

Sori sun kysymys oli menny ihan ohi

Juu, tilausjunat 603/622 on pitäisi olla Eil-kalustolla. Paikkalippu varattu Eil-vaunuun  Hymyilee
tallennettu
Miska Törö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 17


« Vastaus #244 : Kesäkuu 30, 2017, 00:02:05 »

"Lahden suunnilla" ainakin kaikki Kouvolan lähijunat (ja nykyään myös ruuhkajunat helsingistä) ajetaan sm2-kalustolla. Kouvolastakin ajetaan Kotkan satamaan sm2-kalustolla. Myöskin suurin osa n:95% Lahden ja Riihimäen välillä kulkevista G-junista ajetaan sm2-kalustolla.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #245 : Heinäkuu 26, 2017, 16:55:22 »

Isojen dieselien murinaa...

Noin kai voisi kuvata Ilmalan suolla juuri vierestä vierineen G-junan yksikön ääntä...komea soundi 8D
tallennettu
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 340


« Vastaus #246 : Kesäkuu 07, 2019, 10:43:41 »

Avoimesta datasta on käynyt ilmi, että nykyään Sm2-yksiköitä on ajossa enintään 33, eli vähintään 17 on syystä tai toisesta seisomassa. Joensuussa lepäävät 6071 ja 6074, Hyvinkäälle vietiin ainakin 6076 ja 6082 (jotka on ehkä jo romutettu?) ja loput lienevät Ilmalassa ja ehkä myös Riihimäellä. Ruuhka-ajan D-, Z- ja R-juniin tarvittaneen tällä hetkellä noin 20 yksikköä, G-juniin muutama ja Kotkan HSM-vuoroihin muutama lisää. Muutama yksikkö jää vielä ulkopuolelle, eli ne ovat periaattessa varalla ja pääsevät ajoon aina välillä (?).

Jotkut yksiköt, jotka saneerattiin viimeisten joukossa suunnilleen vuosien 2009 ja 2010 aikana eivät edes enää palvele aktiivisesti. Esimerkiksi 6099 ei ole enää liikkunut missään. Vuoden 2017 loppupuolella se oli vielä liikenteessä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2019, 15:33:10 kirjoittanut Onni Tikkala » tallennettu

Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1410


« Vastaus #247 : Kesäkuu 07, 2019, 22:16:12 »

Yhtäkään Sm2:a ei ole vielä romuttettu.
tallennettu
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 340


« Vastaus #248 : Heinäkuu 04, 2020, 02:24:49 »

Tarkastelin Juliasta Sm2-yksiköiden liikkeitä ja selvisi, että eilen perjantaina 3.7. ajossa oli yhteensä 23 Sm2-yksikköä. Eniten vuoroja (13 kpl) oli Sm2-yksiköllä 6077. Yksikkö aloitti aamulla M-linjalla, siirtyi keskipäivällä R-junassa Tampereelta Riihimäelle, jatkoi sieltä edelleen iltapäivällä G-junassa Lahteen ja loppupäivän yksikkö vietti Lahden ja Kotkan sataman välisissä taajamajunavuoroissa.
tallennettu

Sivuja: 1 ... 8 9 [10] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sm1 ja Sm2 kaluston käyttö nykyään?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina